Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Lopende kerkgangers, verbazingwekkend | Pagina 4 | CJG forum door Ouders.nl
Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Minet

Minet

03-11-2009 om 10:11

Lopende kerkgangers, verbazingwekkend

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Starry Night

Starry Night

06-11-2009 om 15:11

Nee jippie

Er ligt een geloofsovertuiging aan dit gedrag ten grondslag. Meer dan roekeloosheid, kopiegedrag of provocatie.

tonny

tonny

06-11-2009 om 16:11

Dat zou je eens moeten navragen

bij een belangrijk persoon in die bevindelijk/ orthodoxe kringen. In mijn dorp lopen alle kerkgangers keurig op de stoep en zijn er klaarovers met hesjes voor de verkeersveiligheid.

Dus wie heeft er iemand in de familie die met gezag kan spreken over dit verkeersonveilige gedrag, dat volgens starry uit geloofsovertuiging gebeurt?

tonny (ik heb 25 jaar geleden naast een dochter van de genoemde ds. Mieras gewoond)

tonny

tonny

Nou ja, als je uit principe

gevaar voor anderen en jezelf veroorzaakt, dan ben ik wel benieuwd naar de achtergronden van dat principe.

tonny

Starry Night

Starry Night

Pandia (en ook tonny)

Dat maakt in zoverre uit, dat wanneer er structuur in bepaald (gevaarlijk) gedrag zit, je er iets mee zult moeten doen.
Concertgangers kunnen bijzonder roekeloos zijn, maar zodra ze thuiskomen zijn ze geen concertganger meer. Een oud-gereformeerde blijft altijd oud-gereformeerd, waar hij of zij zich ook bevindt.
Ik geef toe dat ik niet volledig zeker weet dat het als een blindeman oversteken vanuit een overtuiging is (ik gaf in mijn eerste posting al aan dat dit wel was wat ervan verteld werd, maar ik heb geen idee hoe waar dat was), maar feit is dat het schering en inslag was binnen altijd diezelfde groep en altijd op dezelfde momenten: op zondag als ze gezamenlijk naar de kerk wandelden (ik spreek in de verleden tijd omdat ik nu elders woon).
Vandaar mijn vergelijking met jonge kinderen. Ook onder hen is roekeloos verkeersgedrag structureel en vandaar dat er waarschuwingsborden staan.
p.s. overigens, Tonny, ben ik inderdaad wel benieuwd wat de reden van het gedrag zou kunnen zijn, juist omdat dat vermoeden zo ingesleten zit in mijn bewustzijn dát het uit overtuiging is, een teken van blind vertrouwen in de Heer ; 'de Mieraskerk' is nog steeds een begrip in Krimpen trouwens en ik kwam er pas n.a.v. deze draad achter dat die kerk officieel helemaal niet zo heet;-)

Blind vertrouwen

Midden op de weg lopen en zomaar oversteken uit blind vertrouwen in de Heer? Als dát zo is hebben ze iets naar mijn gevoel niet begrepen. God wil echt wel dat je oplet bij het oversteken en dat je rekening houdt met anderen, daar ben ik van overtuigd.
Maar het beste is om dat inderdaad een keer na te vragen. Ik denk eerder dat het een gewoonte is geworden dan dat ze zich beschermd voelen midden op de weg, omdat ze tenslotte geloven. Kan zijn hoor, maar het zou me verbazen.

Bastet

Bastet

07-11-2009 om 08:11

Dat denk ik niet

Ik denk dat er op zondag bijna geen auto's rijden aldaar,en dat je daarom makkelijk zo over kunt steken normaal gesproken.
Groetjes,bastet

Starry Night

Starry Night

07-11-2009 om 12:11

Oud gereformeerd

Als ik mijn geboorteplaats als richtlijn mag blijven gebruiken: dat is een vrij grote (moderne) forensengemeente waar het bepaald niet uitgestorven is, ook niet op zondag;-) Dat is in ieder geval niet de oorzaak van het gedrag.
En Geerke, het gaat hier om een groep gelovigen die heel streng in de leer is. Van internet:
"Televisie, internet voor privegebruik en bioscoopbezoek worden afgewezen. Stemmen doet men op de SGP en men is voor de nieuwsvoorziening afhankelijk van het Reformatorisch Dagblad. De kinderen gaan naar reformatorische scholen. Men is fel tegen abortus, euthanasie, anti-conceptie en ook homoseksualiteit wordt als zonde afgewezen. Ook vaccinatie is in deze kring niet altijd gebruikelijk.
In de kerkdiensten wordt de Statenvertaling gebruikt en worden de Psalmen niet ritmisch gezongen in de oude berijming van 1773. Er zijn nog 16 gemeenten waar de psalmen van Petrus Datheen (1531-1588) uit 1566 gezongen worden. Zowel de psalmen uit de oude berijming van 1773 als de psalmen van Datheen zijn hier te lezen.
Vrouwen gaan gekleed in jurk of rok en in de kerk wordt een hoed door de meisjes en de vrouwen gedragen."
Of zij het geloof wel of niet goed begrijpen is natuurlijk subjectief;-) Ik merk wel dat ik, misschien doordat ik tussen hen ben opgegroeid, geen afkeuring voel voor hun opvattingen, omdat dit nu werkelijk het enige is waarbij je eventueel 'last' van hen hebt. Ze zijn op zichzelf gericht, consequent en vallen anderen niet lastig met hun opvattingen.
Overigens kwam ik nog een aardige mop tegen over dit onderwerp, toen ik zo zat te googelen:
Een man zit op een rotspunt in zee, terwijl het vloed wordt. De strandwacht zwemt er naar toe, maar de man zegt: "Nee, ik geloof in God, Hij zal me redden."

Het water stijgt verder, en ditmaal roeit de strandwacht er naar toe met een bootje. Maar de man reageert hetzelfde: "Laat maar, God is mijn hulp, Hij zal me redden."

Het water stijgt nog verder, het wordt nu echt heel gevaarlijk. De strandwacht stuurt een helikopter, maar de man reageert: "Ga maar terug, ik geloof in God, Hij zal me redden!"

Uiteindelijk komt het water zo hoog te staan, dat de man verdrinkt. Bij de hemelpoort is hij nog onder de indruk en zegt tegen Petrus: "Hoe kan dat nou, wie gelooft zal gered worden! Waarom kwam God niet om me te redden?" Waarop Petrus zegt: "luister eens, we stuurden een zwemmer, een reddingsboot en een helikopter. Het houdt een keer op, hè?"

Starry

Ik kende hem al, maar ik moet er elke keer weer zó om lachen.
En het is hartstikke waar ook nog.

Bellefleur

Bellefleur

09-11-2009 om 12:11

Ik blijf er bij,

het heeft niets met geloof te maken. Het is groepsgedrag. Een kudde Duitsers, net los gelaten uit de bus, sjokken ook zo de weg op. Een groep fietsende scholieren is nog liever zijn achterlicht kwijt (erger gaan ze al helemaal niet van uit) dan dat ze de aansluiting met de groep missen. Trouwens, ik heb moeite met het gebruik van Tietjerksteradeel als naam voor een achterlijk gebied. 1. Tietjerksteradeel ligt in Friesland. Niet op de Veluwe. 2. In Tietjerksteradeel zijn de meeste mensen gereformeerd synodaal. En dus komen ze op de fiets naar de kerk. Of met de auto. En er zijn maar een paar die op klompen komen en die in het portaal van de kerk uit doen. ;-)
3. Mijn familie komt van oorsprong uit die gemeente. En ze waren met z'n twaalven vroeger. En ze hebben gemidddeld elk 4 kinderen gekregen. Dus je moet geen ruzie met me krijgen ;-)

tonny

tonny

09-11-2009 om 13:11

Hahaha

die Bellefleur!!

Tonny
(met echtgenoot uit Tietjerksteradeel ;)

Starry Night

Starry Night

09-11-2009 om 15:11

Maar...

"Een kudde Duitsers, net los gelaten uit de bus, sjokken ook zo de weg op."
Maar het gedrag beperkt zich niet tot na het kerkelijk bezoek. Ook op weg ernaar toe. Een stoet mensen, hier en daar wat uit elkaar getrokken, als ze gaan oversteken doen ze dat gewoon, zonder kijken.
Ach... misschien moet je het hebben meegemaakt om het werkelijk te snappen;-)

Starry Night

Starry Night

09-11-2009 om 17:11

Tietjerksteradeel

Ik heb het trouwens vast gemist, maar... wie heeft het over Tietjerksteradeel gehad...? Een zoektocht in het actuele forum leverde niks op;-)

Bellefleur

Bellefleur

09-11-2009 om 19:11

Knurf.

Ik heb het, zeer tegen mijn gewoonte in even gekopieerd: 'Pfff, en ik was net zo blij dat in steeds meer landen binnen Europa dezelfde verkeersregels gelden ... Nou moet ik me weer in de afwijkingen in Tiertjerkstradeel gaan verdiepen.'
Voor alle duidelijkheid: Tietjerksteradeel heeft geen afwijkingen. Al heeft een neef mij eens verteld dat hij op smurfen ging vissen in de sloot. Maar dat kan ook aan de neef gelegen hebben. (hij lustte namelijk ook geen havermoutpap)

Starry Night

Starry Night

09-11-2009 om 22:11

Haha, dank je

Tja, als het net anders gespeld wordt blijf je natuurlijk nergens met de zoekfunctie;-) Hoe dan ook: mijn ervaringen betreffen het tegen Rotterdam aangeschurkte forensendorp Krimpen aan den IJssel.

Starry Night

Starry Night

10-11-2009 om 16:11

Pandia

Maar punt twee verklaart het verschijnsel dus niet in een dorp (28.928 inwoners) als Krimpen. De oud-gereformeerde gemeente vormt daar een klein eilandje in een groot geheel.
Onder de laatste noemer wordt, denk ik, ook internet thuis gerekend.

tonny

tonny

10-11-2009 om 16:11

Hee, starry (we gaan o.t.)

waar lopen die oud-gergemmers-in-ned dan op de weg in Krimpen aan den IJssel? Op de provinciale weg heb ik ze nooit gezien, jij wel? Dat kan niet eens, dat is nadrukkelijk een soort autoweg (met binnen de bebouwede kom lage snelheid).

tonny

Starry Night

Starry Night

10-11-2009 om 17:11

Op de provinciale weg hebben ze niks te zoeken, die voert naar geen kerk (alleen naar Lekkerkerk). Ze wandelen vaak over de Blomsingel, en die straat in het verlengde, de Noorderstraat. En over de Parkzoom.

tonny

tonny

11-11-2009 om 16:11

dat zijn niet zozeer doorgaande routes toch, meer plaatselijk verkeer - en dat zal wel op de hoogte zijn van dit kerkgangersgebruik. Net zoals de omwonenden van de Kuip weten hoe het is als de wedstrijd teneinde loopt.

Ach, het blijft een eigenaardig fenomeen. Net zoals deze bevindelijk-orthodoxe kerkgenootschappen.

tonny

Massi Nissa

Massi Nissa

11-11-2009 om 21:11

O hier is dat draadje gebleven!

Ik was dit draadje ineens kwijt en kom zelden in deze rubriek, vandaar. Ik wilde nog reageren op een posting van Millennia, hopelijk komt zij hier vaker dan ik, haha. Zij schreef enkele dagen terug n.a.v. mijn gemopper over refobashing:
"Ik voel me niet aangesproken over dat refobashen. Ik meen wat ik zei. Ik begrijp ze niet. En ook Miriam heeft gelijk. Op die manier rondlopen op zondag, bewust anderen hinderen die er anders over denken, is afzeiken. Moet je niet vreemd opkijken als je geen applaus krijgt. Leven en laten leven, geldt voor beide kanten. Zo zal ik vermoedelijk ook mijn leven lang blijven ageren tegen de SGP, opgericht toen het vrouwenkiesrecht werd ingesteld. Dat is geen bashen. Dat is het er oprecht niet mee eens zijn. Dat poseren van "elke cultuur moet kunnen" zie ik helemaal niet zitten. Ik ben tegen onveilig gedrag in het verkeer, tegen het risico nemen dat kinderen achterblijven met een handicap omdat ze niet worden gevaccineerd. En ik ben ertegen dat vrouwen geen actief of passief kiesrecht zouden mogen hebben. En ook ben ik tegen het niet deelnemen aan nuttige collectieve regelingen. Ik ben voor fatsoenlijk staatsburgerschap en dat betekent dus bijvoorbeeld dat de verkeersregels voor iedereen gelden, refo of niet. En voor vrijheid van meningsuiting. Dus ja, op die manier op straat lopen is ergerlijk. Nou en? Mag dat niet gezegd worden of zo?"
Mijn reactie: Dit is dus refobashen. Er lopen wat mensen op hinderlijke manier op de openbare weg. Die mensen zijn duidelijk op weg naar een gereformeerd-achtige kerk. Iemand ergert zich aan dit verkeersgedrag en post erover. Vervolgens sleep jij er cultuurrelativisme, het vrouwenkiesrecht en (ik dacht al, waar blijven ze toch) ongeprikte gehandicapten bij. Dat noem ik refobashen. Het heeft niets meer te maken met het onderwerp an sich en is er puur op gericht een bevolkingsgroep in een verkeerd daglicht te stellen (en daarmee, bedoeld of onbedoeld, te demonstreren dat schrijfster van dit alles toch wel heel mondain, intelligent en bij de tijd is in vergelijking met orthodox-gereformeerden).
Refobashen is makkelijk, ik zei het al, maar ik blijf het vervelend vinden.
Groetjes
Massi

Jessica O

Jessica O

12-11-2009 om 09:11

Albana (betreft de stoplichten)

Toevallig zijn er in Rijssen nog heel wat stoplichten. En ook dicht bij de kerken. En ja, ook wat met een bocht in de buurt. Denk dat ik wel weet waar jij hebt gereden.

Jessica

Starry Night

Starry Night

12-11-2009 om 13:11

Tonny (ot;-))

De Parkzoom is druk (doorgaande route van Crimpenhof naar de Korf bijvoorbeeld, en de scholengemeenschap Krimpenerwaard ligt er vlakbij), de Noorderstraat ook (veel verkeer dat van de Algerabrug draait komt er terecht), de Blomsingel is iets rustiger. Maar het gaat hier bepaald niet om dorpsweggetjes, zo'n soort dorp is Krimpen simpelweg niet. Krimpen is geen gesloten gemeenschap, daar is Krimpen veel te modern en te groot voor.
Kijk... Als je bedoelt dat er een hoger percentage Krimpenaren door deze straten zal rijden dan over de provinciale weg, dan heb je natuurlijk gelijk. Probleem is echter... er is maar één buitenstaander nodig om iemand dood te rijden. Om het maar even heel cru te zeggen.

tonny

tonny

12-11-2009 om 13:11

Nog meer o.t.

scholen zijn dicht op zondag en er is in Krimpen geen koopzondag. Dus zo druk zijn die genoemde wegen niet.

Maar goed, we houden erover op. Iedereen, gelovig, wat voor type ook, ongelovig, wat voor soort, allemaal op de stoep! Verkeersregels gelden voor iedereen!

tonny

Starry Night

Starry Night

12-11-2009 om 15:11

Otterdeotterdeot

Niet omdat ik nou zonodig het laatste woord wil hebben, maar omdat ik je toch niet helemaal begrijp;-)
Krimpen is nooit uitgestorven. Niet zoals in gemeenten die in zijn geheel 'zwaar op de hand' zijn.
Hoe dan ook, onze eindconclusie is hetzelfde;-)

Jessica

Volgens mij wás het niet in Rijssen. Daarvoor ergens een klein plaatsje...We zijn hele Rijssen niet ingeweest...we moesten het pakje namelijk ook ergens in de binnenlanden daar afgeven (bij een boerderij) en mijn oom en tante wonen ook niet in Rijssen (in Den Ham ken je vast dan wel...). Dus we reden vanaf Den Ham daar ergens de binnenlanden door, en maar verder binnenlanden door naar boerderij(voor het pakje) en toen de andere kant weer naar huis op (en dan kom je dus niet in Rijssen). Het was wel ergens rondom Rijssen. Het was een plaatsje niet groter dat Den Ham, ook zoiets qua grootte. En er waren nergens stoplichten op onze weg...(ja ergens op de gróte wegen, waar je meerdere rijbanen hebt w.s. wel, maar dit was een gewone 2 baans weg) wel een hoop rotondes en verhogingen voordat je dorpjes in komt. Zou het knap vinden als je weet waar het is...heb zelf namelijk geen idee meer. Misschien heb ik de route nog in de routeplanner staan...De eerste gróte plaats die we daarna tegen kwamen was Goor...dus denk die richting op.
groeten albana
(nu wordt ikzelf ook nieuwschierig maar man is weg met de auto én de routeplanner)

Roos Vicee

Roos Vicee

14-11-2009 om 19:11

Albana

't Zal mij niets verbazen dat het Wierden was waar jullie doorheen reden. Ik ken het persoonlijk niet maar wel van horen-zeggen van vroegere buren die daar wel vandaan kwamen. En het ligt op de route ;)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.