Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

anti-halloween

anti-halloween

22-10-2008 om 12:10

Halloween een feest?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Heks van Circonflex

Heks van Circonflex

08-11-2008 om 15:11

Geen halloween maar samhain

Ik zie dit draadje nu pas, daarom een late reactie.
Wij vieren Samhain en geen Halloween. Samhain is de heidense voorloper van Allerzielen.
Bij de donkeren maan rond 1 november is de sluier tussen de wereld van de doden en de levenden het dunst. Goede gelegenheid om de doden te gedenken en te eren. Wij koken een feestmaal voor ze en maken een altaar met hun afbeelding en zaken die bij hun leven hoorden. Wij vieren hun leven en maken er een vrolijke avond van. Spinnen en pompoenen horen ook bij dit seizoen. We hollen de pompoen uit en snijden er een eng gezicht uit en zetten hem met een kaarsje bij de voordeur om onwelkome gasten weg te jagen.
Dit is een feest van de oude voorchristelijke goden en het is mij een raadsel waarom christenen het zouden willen vieren. Die dominee in Urk had dat tenminste begrepen. Dat hij vervolgens over satan begint is het beperkte denkkader van (sommige) christenen dat alles wat niet van christus is automatisch duivels is. Satan is een uitvinding van christenen en zij zijn de enige die in zijn bestaan geloven.
Heks

tonny

tonny

08-11-2008 om 21:11

Satan alleen bekend bij christenen?

ik dacht bij moslims ook?

tonny

tonny

tonny

08-11-2008 om 21:11

De rol van satan - nog even-

mensen kunnen voor elkaar de rol van satan (de tegenstrever) vervullen.

Als Jezus tegen Petrus zegt: Ga achter mij satan, dan bedoelt hij niet dat Petrus letterlijk satan is. Hij vervult de rol van de persoon die tegenstreeft, weerstand biedt, verwarring schept.

In het O.T. komt satan nauwelijks voor; hij wordt met name genoemd in het boek Job en is behoort daar, volgens dat verhaal, als ik het wel heb, tot de hemelbewoners.

tonny

Ellis Lloyd

Ellis Lloyd

09-11-2008 om 20:11

Hemelbewoners tonny

In de nieuwe vertaling wordt idd gesproken over dat Satan zich onder de hemelbewoners bevond. Maar niet dat hij daartoe behoort! In de Statenvertaling en de NBG vertaling staat dat namelijk helemaal niet. En dat was ook niet zo. Satan was een gevallen engel. Uit de hemel geworpen, dus geen hemelbewoner meer. Dat hij zich toch nog bij de engelen (hemelbewoners) voegt getuigd des te meer van zijn brutaliteit. Ik lees in een verklaring dat: de engelen die God dienen (in zijn wereldbewind) zich op bepaalde tijden bij Hem moeten melden om verslag uit te brengen van hun werkzaamheden en nieuwe opdrachten in ontvangst te nemen. Een soort van hemelse raadsvergadering. Daar had Satan dus niets meer te zoeken. Toch kwam hij wel. Dát staat er Tonny, niet dat hij tot de hemelbewoners behoort.

tonny

tonny

09-11-2008 om 21:11

Een verklaring - ellis

Je leest in 'een verklaring' (ik neem aan een bijbelverklaring van een of meerdere auteurs) dat engelen die God dienen zich op bepaalde tijden bij Hem moeten melden om verslag uit te brengen etcetera. Weet je nog meer vindplaatsen in de bijbel waarover iets dergelijks staat, of alleen in Job? Er staat trouwens nergens dat God tegen satan zegt: hee wat doe jij hier, Ik had je er toch uit gegooid? Nee, Hij neemt hem serieus.

Dat satan (de hoofdletter staat niet in de grondtekst) een gevallen engel wordt genoemd, is me bekend. Maar wanneer dat precies gebeurde, die tekst is minder glashelder, wat is jouw visie daarop?

En hoe zie je het mysterieuze stukje in Genesis 6? 'De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden.'
Wie waren die zonen van de goden?

Tonny

Ellis Lloyd

Ellis Lloyd

09-11-2008 om 22:11

Tonny

Wil je dit allemaal in deze draad bespreken? Ik vind het wel erg boeiend en interessant maar wordt dat niet veel te veel OT?

Internet

ik heb onlangs een bijbelstudie over dit soort vragen gehad, idd. boeiend. er is heel wat te zeggen...maar op internet kan je zelf wel googelen over engelen in bijbeltexten;wat is hu8n afkomst/taak en waar staat het in de bijbel te vinden...Ook over de zonen staat heel wat!Mocht je vragen hebben wil ik ze zeker wel proberen te beantwoorden, desnoods in n nieuw draadje?

tonny

tonny

10-11-2008 om 13:11

Inderdaad, het raakt off topic

en we hebben het allang niet meer over halloween.

Dus wie een nieuwe draad wil beginnen, welkom!

tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.