Religie en Spiritualiteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

mamamikkie
10-01-2010 om 14:01
Bijbel [als Gods Woord?]
N.a.v. bovenstaande vraag over een bijbeltekst vraag ik mij af wie er op Ouders Online nog meer waarde hecht aan de Bijbel als God's Woord? Hoe en op welke wijze beleef je dat?

Geerke
21-01-2010 om 16:01
Andere bronnen
Ik dacht juist wel dat er verhalen uit de bijbel voorkomen in andere bronnen. Zoals de zondvloed en de verhalen rond Abraham, die komen toch ook in de Koran voor? (niet gelezen hoor, maar dacht ik gehoord te hebben).
Ik wou nog ergens op reageren maar ik weet niet meer waarop

Geerke
Oja rugby (beetje ot)
Kom ook gezellig naar de Ouders Online-meeting op 30 januari (zie offtopic), dan zien we elkaar live!

Magraat
Abraham was niet bepaald een topvader
Tenslotte dumpte hij zijn oudste zoon Ismaël ook toen zijn vrouw jaloers werd.
Het is ook dat testen van gehoorzaamheid dat mij afstoot. Ik heb niks met blindelings gehoorzamen. Ik ben meer het tegenpruttelende type.
Trouwens, waarom was Abraham wel gehoorzaam bij dit verhaal, maar geloofde hij er geen barst van toen hem werd aangekondigd dat hij een talrijk nageslacht ging krijgen? Want daar reageerde hij niet met blind geloof maar met een creatieve oplossing in de vorm van Hagar.(mijn zoontje heet Ismaël, dus dat verhaal ken ik erg goed, al is hij niet daar naar vernoemd )
En tja, ik had als kind bij dat offer van Jezus echt zo'n reactie van 'dat zou mijn vader nooit doen, dan zou hij wel zelf zijn gegaan'.

Geerke
Hey magraat
Wat mooi dat je zoon Ismaël heet, dat vind ik prachtig!
Ik denk dat Abraham gehoorzaam was bij dat offerverhaal omdat hij wist dat God hem Isaak zou teruggeven, of laten leven, op welke manier dan ook. God had hem immers door Isaak een groot nageslacht beloofd.

Ellen Wouters
Abraham
Ik vind de meeste verhalen rond Abraham sowieso niet te begrijpen.
Abraham trekt met Sarah rond. Sarah is een mooie vrouw. Als hij bij deze of gene koning of farao overnacht, zegt hij telkens dat ze zijn zuster is, want anders zou een jaloerse koning wel eens zijn kop af kunnen hakken om met Sarah te kunnen slapen. Dus wat doet Abraham: hij zegt dit is mijn zus, en geeft haar gewoon mee aan de farao.
Wie krijgt er straf van God? Niet Abraham (die liegt en zijn echtgenote laat pakken door de farao) maar de farao, die van niks wist. Dat soort verhalen, daar staat het OT vol van en ik begrijp er heel weinig van.

Magraat
Zou jij het kunnen geerke?
Je eigen kind, ook al kwam hij daarna terug?
Ik weet ook wel dat ik dat veel te letterlijk neem wellicht. Maar ja, dat doen gelovigen ook.
Ja, ik vind het zelf ook een prachtige naam voor een prachtig kind.

Kaaskopje
21-01-2010 om 17:01
Ellen
De farao getuigde van hebzucht, pakken wat je pakken kan omdat je farao bent, en Abraham was bereid het liefste 'bezit' te beschermen en te delen (ietwat onvrijwillig waarschijnlijk). Zo zie ik dat.

Kaaskopje
Geerke
De verschillende godsdiensten delen dan ook dezelfde geschiedenis. Het jodendom komt ook niet uit de lucht vallen, dat heeft ook weer 'connecties' naar het boeddhisme.

Geerke
Ha magraat
Neeeee dat zou ik niet kunnen, brrrr.
Maar het vertrouwen het geloof dat God hem zou terugbrengen moet wel enorm zijn geweest.

Geerke
Trouwens magraat (ot)
Ik weet wel waar jouw nick vandaan komt, we delen dezelfde passie ;-)

Silone
21-01-2010 om 18:01
Bijbel
ergens in een reactie op Maylise schrijft anoniempje: ik geloof niet in de bijbel.
Hmm, nu ben ik zelf christen en als iemand me zou vragen, waar geloof je in, dan zou mijn antwoord niet zijn: ik geloof in de bijbel. Ik geloof in god, dat wel. Volgens mij is de bijbel een leidraad om tot god te komen (of tot jezelf te komen, ook niet onbelangrijk op sommige momenten in je leven). Niet minder, maar naar mijn idee ook niet meer. De bijbel letterlijk nemen zoals bv Rugby doet, zou ik een belediging aan mijn intellect vinden (sorry). Wat er niet aan af doet dat ik maar één schepper zie, God. Waar ik het met Rugby, Geerke en Roos Vicee eens ben, is dat we als mens maar armzalige schepsels zijn als het gaat om begrip van Gods grootheid.

Magraat
21-01-2010 om 19:01
Ot :-)
En als je mijn alter ego kent, dan weet je al gelijk een hoop over mij dus.:-)

Magraat
21-01-2010 om 20:01
Vertrouwen
Maar hij vertrouwde er niet op dat zijn oude Sara nog zwanger kon worden. Of was dat opportunisme ;-)
Misschien dat al die profeten daarom mannen zijn. Ik denk niet dat een vrouw, zelfs al geloofde ze rotsvast dat god gelijk had, haar eigen kind zou opofferen. Want wat maakt het uit dat je hem terugkrijgt, je hebt het wel gedaan. Het vertrouwen van je kind heb je in elk geval geschonden. Wist je trouwens dat in de koran het Ismaël is die wordt geofferd ? Wat ik leuk vond, ik was ooit met vakantie in Jordanië en in een souvenierwinkeltje begon die winkelier me ineens een verhaal uit de koran te vertellen, zomaar, out of the blue. Vond ik wel leuk. Betere versie ook trouwens. Het verhaal van de vrouw van de vizier die Jozelf wil verleiden en daarvoor wordt gestraft. Alleen, in zijn verhaal haalde ze al haar vriendinnen bij elkaar, toonde Jozef aan hen en zei 'kijk wat een stuk, hoe zou je zelf zijn?'En al die vrouwen gaven haar gelijk en ze werd niet gstraft. :-)

Magraat
21-01-2010 om 21:01
Wat voor godsdienst zou een vrouw bedenken?
Interessant idee. Ik geloof niet dat vrouwen minder wreed of geweldadig zijn dan mannen. Of minder in staat tot grote daden en idealen. Maar misschien kunnen we minder makkelijk afstand nemen van onze naasten, zijn we minder snel in het opofferen van anderen, geloven we minder in 'het doel heiligt de middelen'.
Ik vind godsdienst wel fascinerend. Het brengt zowel het beste als het slechtste naar boven in de mens. Maar daarom zijn we ook mensen, we hebben dat potentieel. Ik geloof dat iemand als bv pater Damiaan (tja mijn zoontje zit op de damiaanschool in Tremelo dus dat voorbeeld dringt zich op) ook zonder geloof wel grootse dingen zou hebben verricht. Maar nu was dat zijn drijfveer. En zijn toeverlaat. Anderzijds zullen fanatiekeingen altijd wel een reden vinden om anderen aan te vallen. En ja, als ik zo'n zwartekousentrees met zelfgenoegzaam glimlachje op tv zie verkondigen dat de here Jezus in haar hart leeft en dat daarom iedereen die haar tegenspreekt naar de hel gaat (en je ziet dat ze dat heerlijk vindt) dan erger ik me. Maar ik wed dat dat ook een onaangenaam mens zou zijn als ze dat geloof niet had. Toch?

Geerke
By the way
Er zijn wel vrouwelijke profeten in de bijbel hoor, maar wel idd meer mannen. Anna en Deborah zijn twee belangrijke profetessen.

tonny
Anna, deborah...
en die Deborah komt voor in een zeer woest verhaal.
In het geslachtsregister van Jezus wordt een aantal vrouwen nadrukkelijk genoemd, en allemaal hebben ze een bijzonder levensverhaal. Zo'n register is niet een simpel rijtje namen, er zit iets achter. Het illustreert dat God allerlei mensen inschakelt, die mensen wellicht niet zo geschikt zouden vinden voor een eervolle positie. Natuurlijk alles gezien in de cultuur van destijds, maar het kiezen voor de zwakke partij is iets wat nog steeds bepaald niet vanzelfsprekend is!
In het NT komen ook verscheidene invloedrijke vrouwen voor.

tonny
21-01-2010 om 22:01
Het offer van abraham
Als je dit verhaal nauwkeurig leest en let op de vertaling van de benaming van God, dan zie je dat in het eerste gedeelte een naam staat die God, Heer en rechters kan betekenen. Deze persoon roept Abraham zijn zoon te offeren. Iets wat in die cultuur heel gewoon was, er zat voor Abraham niets anders op.
Als hij dat inderdaad blijkt te willen doen, lees je over een andere godsnaam, JHWH, de God van het verbond. Deze grijpt in, en hier blijkt dat JHWH (in het Nederlands vertaald als HERE of HEER met kapitalen) beslist geen kinderoffer wil!
Het is niet het verhaal van God die Abraham op de proef stelt.
Abraham dénkt dat God dit van hem vraagt.
Maar nee, zeker niet!!

Carmen
21-01-2010 om 23:01
Rugby
Ik stelde de vraag omdat ik weleens de volgende verklaring heb gekregen: De duivel heeft al die oudere elementen neergelegd om de mensen om de tuin te leiden. Ik was dus benieuwd wat voor verklaringen anderen zouden hebben. Jouw uitleg vind ik ook niet bepaald sluitend, maar wel iets beter dan die over de duivel.
Carmen.

Magraat
22-01-2010 om 08:01
Begrafenis
Ja, die ken ik, dat is één familie die volledig onder controle staat van een volledig geschifte pater familias. Wat dan wel weer mooi is is dat er een paar jaar geleden een actie was van Hell's Angels, die die gekken volgden en, telkens ze zo'n begrafenis wilden verstoren er met loeiende motoren omheen gingen rijden zodat hun getier verloren ging in het kabaal.

Janna3
22-01-2010 om 09:01
Geerke en sterke vrouwen
Hoewel logisch om Geerke en sterke vrouwen in een adem te noemen hier toch antwoorden op twee vragen.
De Koran is pas eeuwen na het Oude Testament ontstaan en bevat inderdaad een deel van het bijbelboek Genesis, alsmede overeenkomsten in de verhalen over de dag des oordeels, bepaalde profeten en misschien een verwijzing naar de kerstnacht. Maar omdat er zoveel eeuwen tussen zit is aannemelijk dat juist het OT en NT de bronnen waren voor sommige verhalen in de Koran. Ze zijn dus niet onafhankelijk van elkaar ontstaan.
Verder, over sterke vrouwen, vergeet Esther en Judith niet. Aan hen is een heel bijbelboek gewijd. Judith redt haar volk niet op de meest ethische manier, maar het was voor een goed doel...

Geerke
22-01-2010 om 09:01
Janna
Inderdaad Janna, veel sterke vrouwen in de bijbel....! Maar ik noemde alleen Anna en Deborah, omdat iemand schreef dat profeten allemaal mannen zouden zijn. En Anna en Deborah waren profetessen. Maar er zijn veel meer sterkte vrouwen in de bijbel te vinden.
Ik weet erg weinig over de koran, dat kan natuurlijk ook dat die OT/NT verhalen daarvoor de basis zijn geweest.

Triple
22-01-2010 om 22:01
Letterlijk
De tekst van de bijbel letterlijk nemen lijkt me niet verstandig. Er staan veel bekende vertaalfouten in en vast ook een boel onbekende! Hier een bekende:
Op oude schilderijen wordt Mozes bijna altijd met hoorntjes afgebeeld (bijvoorbeeld duidelijk te zien in het schilderij van José de Ribera). Dit is het gevolg van een foutieve vertaling van Exodus 34:29 uit het Hebreeuws. קרן ("karan") betekent zowel hoorn als (licht)straal (beide enkelvoud).

heli
26-01-2010 om 16:01
Anoniempje
Ik krijg de indruk dat jij 'Volgens Maria Magdalena' (en hoogstwaarschijnlijk ook andere boeken) hebt gelezen van Marianne Frederiksson. Ik herken je gedachtengang. Had ik ook na het lezen van dit boek. Overigens vele van haar boeken. Prachtig en stof tot nadenken.

Anoniempje
27-01-2010 om 09:01
Voor heli [met naschrift]
Niet te geloven maar ik moest een andere login aanmaken om dit te kunnen beantwoorden want Ouders Online heeft mijn account gesloten. Beetje flauw dat ze dat hier niet eerlijk vermelden en het laten lijken of ik gewoonweg niet meer reageer. Hoe bedoel je censuur
Ik hoop dan ook dat je dit leest voor ze ongetwijfeld ook dit account zullen verwijderen.
Nee, ik ken dat boek niet. Is het een Nederlandse schrijfster?
Van de Forumbeheerder: Er is geen sprake van 'censuur', zo gaan wij niet te werk met het beheer. Ouders Online heeft inderdaad het account van anoniempje verwijderd, omdat zij niet bereikbaar bleek te zijn op het mailadres dat in haar registratie stond. Het is ons standaardbeleid dat het account dan verwijderd wordt. Wij verwachten van al onze Forumdeelnemers dat ze bereikbaar zijn, en als het nodig is hun mailadres aanpassen in hun gegevens.

heli
27-01-2010 om 11:01
Anoniempje
Ten eerste, ik kan me niet voorstellen dat ze je account gesloten hebben... heb je al een mailtje gedaan om te vragen of dat echt zo is? Misschien ergens een foutje gemaakt?
Ten tweede, ik herken je 'gedachtengang' als het gaat om de vraag hoe de bijbel en/of het Christelijk geloof eruit had gezien als vrouwen meer invloed hadden gehad. En dat kwam vooral na het lezen van de boeken van Marianne Frederiksson. Als je googled op haar naam, dan zul je vele van haar titels tegen komen. Ze was trouwens Zweedse.
En verder voor de duidelijkheid: Hoe jij verder over geloof, reïncarnatie, denkt en er over schrijft; zo voel ik het beslist niet!
Het ging me in mijn posting dus met name over de invloed van vrouwen.