Religie en Spiritualiteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Massi Nissa
22-08-2010 om 12:08
Besnijdenis en andere opvoedkundige zaken rondom geloven
Even de discussie die een beetje off topic in Daantjes draadje in Gezondheid loopt, hiernaartoe trekken. Voor wie het niet heeft gevolgd: er gaan steeds meer stemmen op om jongensbesnijdenis zonder medische noodzaak te 'ontmoedigen'.
De argumenten voor en tegen zijn legio, maar uiteindelijk komt het erop neer dat ouders op basis van religie een beslissing nemen voor hun zoon die hij nooit meer zal kunnen terugdraaien, ook al valt hij later van het geloof en wil hij achteraf liever onbesneden zijn. Duidelijk.
Aan de andere kant, ouders maken op grond van allerlei persoonlijke filters onnoemelijk veel keuzes voor hun jonge kinderen die verstrekkende gevolgen (kunnen) hebben. Zo hebben mijn ouders acht kinderen gekregen in plaats van de twee die in de jaren zeventig gebruikelijk waren, ben ik Calvinistisch opgevoed en geschoold en ben ik nooit gevaccineerd. Dat zijn verstrekkende keuzes. Ik maak zelf voor mijn eigen dochter andere keuzes, maar respecteer de opvoeding die ik van mijn ouders heb gekregen, omdat zij hun uiterste best hebben gedaan om ons op een in hun ogen correcte manier groot te brengen.
De vraag is dus: hoe ver mogen ouders gaan in het opvoeden van hun kinderen binnen een bepaald geloof? Mag besnijden wel of niet (voor jongens)? Moet je je kinderen inenten? Waar ligt de grens tussen de persoonlijke vrijheid van ouders en de bescherming van het jonge kind?
Groetjes
Massi

Bastet
08-09-2010 om 09:09
Dus...
Dus je stelling: ik moet er ook blij mee zijn,gaat dan niet op voor louter onbesneden mannen.

Starry Night
08-09-2010 om 11:09
Huh?
Ik ben bij mijn toch vrij schaarse optocht aan minnaars toevallig zowel besneden als onbesneden tegengekomen. Eentje stond zelfs scheef. Het zal wel aan mij liggen, maar het maakte mij geen ene biet uit. Vind het over het algemeen vooral belangrijk dat 'hij' zo blij is met mij en op me reageert.
In geur heb ik ook geen veschil aangetroffen.
En wat betreft ingesleten gewoonten: ik heb ooit gelezen dat Surinaamse dames het hele zakie zelfs inwendig met zeep te lijf gaan. Moeten ze lekker zelf weten, maar daar schijnt de boel dus gewoon echt van te gaan irriteren en vloeien.
Waarmee ik maar wil aangeven: omdat iets ergens gewoonte is, betekent nog niet dat het daarmee een goed idee is.
En wat betreft vrouwenbesnijdenis: ik snap nog steeds niet wat het verschil is met mannenbesnijdenis (mits de clirotis wordt overgeslagen uiteraard, want dat is vergelijkbaar met castratie).

Mashumi
08-09-2010 om 11:09
Starry en clitoris
Die clitoris wordt nooit met rust gelaten bij vrouwenbesnijdenis. Dat is dus ook het grote verschil, het genot wordt helemaal of ten dele weggehaald. Daar is bij de herenbesnijdenis geen sprake van.
Verder heb ik niet zo heel veel ervaring met onbesneden mannen, ik moet het dus doen met de jongens die hier in de jaren over de vloer, onder de douche en mee naar het zwembad zijn geweest (vriendjes van mijn zoons) en ik kan je vertellen dat sommigen echt de badkamer uitstonken vanonder dat velletje!
Maar zo te horen is het met de volwassen heren die onbesneden zijn, beter gesteld.

Starry Night
08-09-2010 om 12:09
Huh? (deel 2)
*krijgt nu bizar beeld op netvlies van moeder die haar neus in de kruizen van de vriendjes van haar zoons duwt*
Dat kun je toch nooit en te nimmer van afstand ruiken, of een jongetje al dan niet vanaf die plek stinkt? Of je moet een soort Jean-Baptiste Grenouille zijn...
En wat betreft vrouwenbesnijdenis: ik vind het allemaal even gruwelijk, maar dat vind ik dus ook bij het verminken van mannen. Mijn eigen kleine man had een te nauwe voorhuid en dreigde dus besneden te moeten worden. Ik heb me er toen even in verdiept (omdat ik er aanvankelijk ook vrij laconiek in stond, maar bij de dokter weerwoord vond), en daarna vol animo met een crèmetje en een wattenstaafje aan de slag gegaan om besnijdenis te kunnen voorkomen. Is gelukt, we hebben hem intact kunnen houden.

Mashumi
Starry
Starry: "*krijgt nu bizar beeld op netvlies van moeder die haar neus in de kruizen van de vriendjes van haar zoons duwt* "Hahahaha, laat dat nou een hobby zijn:-)
Nee, werkelijk, van een afstand te ruiken, echt waar!
En ik heb er altijd heel laconiek tegenover gestaan, met al deze kritiek op mannenbesnijdenis de laatste jaren zou ik me er op dit moment misschien ook wel nog eens over op het hoofd gekrabt hebben, maar hier waren de ervaringen positief (en nog steeds eigenlijk).

Starry Night
Maar...
Kijk..., ik geef eerlijk toe dat mijn broer vroeger ook niet al te fris was onder zijn velletje. Dat heb ik niet zelf aanschouwd, maar af en toe meldde mijn vader zich briesend na een controle 'dat de vlokken er weer onder vandaan kwamen'. Maar dat hoeft dus natuurlijk niet. Als ik mijn haar nooit was ruik je me ook. Maar om nou om die reden allemaal kaal rond te gaan lopen, neu. Gewoon jezelf wassen af en toe. Mijn broer poetste vroeger ook nooit zijn kiezen: was ook niet slim. (tegenwoordig is hij heel proper overigens)
En wat een gevolg is van mannenbesnijdenis, is dat de eikel minder gevoelig wordt. En als een man daar verder geen problemen mee heeft, prima. Maar bij een klein kind weet je nog niet of hij daar problemen mee zal hebben natuurlijk en los daarvan: het opgegroeide besneden "kind" weet hoogstwaarschijnlijk niet eens wat hij mist.

Mashumi
En over missen
Dat is natuurlijk vise versa, over dat niet weten wat je mist. Hoe *weet* je wat voor gevoel je mist? Door de verhalen van een ander? Maar dat is subjectief, toch?
Ik ken een volwassen Nederlandse man die zich heeft laten besnijden toen hij 35 was omdat hij altijd hoorde dat een besneden piemel veel prettiger is. Ik heb hem daarna nooit horen klagen over zijn besneden piemel, maar 't was misschien wel even wennen.
Hetzelfde voor besneden mannen, je moet maar af gaan op het verhaal dat je een veel gevoeliger eikel hebt als je onbesneden bent. En ik kan me voorstellen dat je dan, als je besneden bent, denkt dat je wat mist.
Ik ken ze niet, klagende mannen of jongens die niet tevreden zijn met hun besnijdenis.

Bastet
08-09-2010 om 14:09
Wassen!
Iedere vent moet zich wassen,besneden of niet.Ook een besneden man die niet douched of wast zal stinken,zeker weten.Dus dat argument van schoon en fris kan van tafel.
Bastet

Mashumi
08-09-2010 om 16:09
Uiteindelijk
is het natuurlijk een culturele of/en religieuze kwestie. Mijn kinderen zijn besneden omdat hun vader, opa's, ooms, neven etc besneden zijn. En ik had er geen grote bezwaren tegen omdat ik toen mijn kinderen besneden werden, geen negatieve ervaringen over die hele jongensbesnijdenis had gehoord.
En nu: de enige negatieve reacties op jongensbesnijdenis lees ik hier op het forum, irl (waar ik toch meerdere besneden mannen ken) hoor ik nooit iets negatiefs over jongensbesnijdenis. Echt nooit.

Bastet
Mashumi
Ja,prima,whatever,maar zeg dan niet dat vooral onbesneden jongens/mannen stinken "vanonder dat velletje".Want ook zonder vel stink je als je je niet wast.

Starry Night
Waar het mij om gaat...
... is dat er zoiets wezenlijks besloten wordt voor een kind. En ik zie niet zo goed waarom je daar niet op een objectieve manier naar zou mogen kijken. Dat het onderdeel is van een religie doet niet ter zake. Religie is iets van volwassenen. Die kunnen een afweging maken. Kinderen niet. En iets deugt natuurlijk niet enkel en alleen 'omdat het altijd zo geweest is'.
En verder ben ik het met Bastet eens.

Maylise
08-09-2010 om 17:09
Starry night
Maar dan kom je bij de kloof tussen religieuze en niet religieuze mensen. Religieuze mensen vinden geloof vaak juist wel degelijk een zaak voor kinderen. Immers je moet proberen ze voor het geloof te behouden. Bovendien vinden religieuze mensen vaak het helemaal geen probleem om dit soort beslissingen te maken voor hun kinderen. Immers ze maken niet zelf die beslissing, God maakt die.
Dat maakt dit soort discussies natuurlijk vaak ook moeilijk (maar wel zeer boeiend) omdat voor de een de wil van God een perfect acceptabel antwoord is terwijl de ander zich afvraagt waarom je beslissingen maakt op basis van een figuur uit een boek wiens bestaan uiterst onzeker is.
Maylise

Maylise
Overigens
Net als Mashumi ken ik veel besneden mannen maar ik ken er geen één die ontevreden is besneden te zijn. Overigens ken ik ook geen ontevreden onbesneden mannen. Mijn pleegzoon is in tegenstelling tot mijn eigen zoons niet besneden en heeft ook geen enkele aandrang ooit gevoeld om zich alsnog te laten besnijden. Hoe vrouwen daarop reageren weet ik niet want als het goed is komt dat nooit ter sprake gezien zijn beroep.
Maylise

Mashumi
Bastet
Bastet:"Want ook zonder vel stink je als je je niet wast. "
Nee, dus. Niet. Niet naar smegma.En dat is wat ontieglijk kan stinken.

Starry Night
Maylise
Stellen dat het een kloof is tussen religieuze en niet religieuze mensen is te simpel. Want religieuze mensen hebben maar al te vaak geen enkel begrip voor regels en wetten binnen andere religies. Daarin onderscheiden ze zich echt niet van atheïsten. Er is dus louter begrip voor wetten binnen de eigen religie.
Is het dan niet stukken handiger om uit te gaan van het algemeen belang? Een algemeen belang dat je kunt verdedigen vanuit zakelijke motieven en argumenten, in plaats van irrationale dogma's waarvan niemand meer weet wanneer ze verzonnen zijn?
Het mes zetten in de gezonde pielemuis van een jong kind is een daad van onomkeerbaar geweld. Dat is een droge, zakelijke vaststelling. Wie dat met zakelijke argumenten kan weerleggen heeft een punt.

Starry Night
Mashumi
Ik heb in mijn 45-jarig bestaan nog nooit meegemaakt dat een man 'ontiegelijk' naar smegma stonk. Het komt op mij over alsof je je realiseert dat je iets irrationeels moet verdedigen en daarom maar doorslaat in het enige objectieve argument dat je kunt vinden. Stank. Wel: onzin dus.

Mashumi
08-09-2010 om 18:09
Starry
*Ik* vind het stinken. Misschien jij niet.
En dat artikel van internet? Ik ken alleen maar vrouwen en mannen die zeer te spreken zijn over de prestaties en slagen die mannen tijdens de coitus maken hahahaha! Ik kan dus met dat verhaal echt he-le-maal niets!

Bastet
Mashumi
Meid,ik zou niet eens weten hoe dat ruikt,smegma.Hier in huis wassen mannen zich gewoon.Een besneden man die zich niet wast ruikt ook niet naar bloemetjes,vermoed ik,dus dat argument van stank kan echt zo van tafel.
Bastet
(en slagen die mannen tijdens de coitus maken?En prestaties hangen niet van een velletje meer of minder af natuurlijk,wat haal je er allemaal bij zeg?)

Bastet
Ohja
Jij kunt helemaal niks met het artikel van internet....
Nou toch wel,hoor,aandachtig lezen en er op ingaan.
Kom op,doe eens een poging.
Bastet

Mashumi
En aanvulling
Net even laten lezen hier en het verhaal werd natuurlijk met hoongelach begroet:-) Want het verhaal gaat natuurlijk dat besneden mannen veel beter zijn in bed, veel langer genot kunnen schenken aan hun vriendin en dat je daarom veel beter besneden kan zijn. Maar als dat nou een broodje aapverhaal is van dezelfde orde als die over negers met de grootste piemels, wat zullen jullie dan een bedpret hebben met je onbesneden mannen:-))))
Mijn (besneden) zoon zegt net (schrijf maar op dat forum): "meisjes zeggen altijd dat mijn piemel tenminste niet naar kaas smaakt" En: "die andere jongens stinken uit hun tollies na een lange dag hard werken, echt verschrikkelijk"
Aldus mijn oudste zoon.

Bastet
Mashumi
Ik heb louter ervaring met onbesneden mannen,die zich netjes wassen,dus ik heb nooit kaas geproefd.Die meisjes hadden kennelijk niet schone exemplaren voor zich.Jammer dat een andere mening met hoongelach wordt begroet,dat zouden wij hier toch niet moeten proberen,is het wel?

Starry Night
08-09-2010 om 20:09
Hoon
Hoon is meestal een wat overspannen manier om ongemakkelijke en onwelkome items het hoofd te bieden. Dat jouw mannen dus honend moeten lachen zegt wel iets. NIET overigens dat zij geen vrede hebben met hun besnijdenis, hoor, want dat geloof ik direct. Zo goed als jij zult moeten geloven dat er niets mis is met mijn neus, dat stank stank is en dat de mannen die ik ken dus gewoon echt niet stinken daar.
Maar hoon is een middel van mensen die weten niet zo heel sterk in hun schoenen te staan. De argumenten zijn op, dan maar honen, op die manier;-)
Overigens komen de praatjes over seksuele prestaties ook vooral pathetosch op mij over, heel eerlijk gezegd. (ik heb ook nog nooit kaas geproefd, want dan was het snel over kan ik je verzekeren;-))