Relaties Relaties

Relaties

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Vermoeid

Vermoeid

02-01-2020 om 21:01

Ziek familielid in huis nemen

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-01-2020 om 16:01

Hij gaat spoken

Dat lees ik als: hij gaat door het huis heen lopen (dat best gehorig is blijkbaar) als hij niet kan slapen.

Daar kun je natuurlijk afspraken over maken.

En volgens mij kun je dit alleen maar volhouden als je dat gaat doen.

zebra

zebra

05-01-2020 om 14:01

zo snel mogelijk rond de tafel

om afspraken te maken met elkaar. Erachter komen wat hij zelf kan op betere dagen, wat hij niet meer kan, waar extra zorg nodig is. Misschien kun je die samen met hem aanvragen? Misschien kost alles hem teveel energie of kan hij zijn aandacht er niet meer bij houden?
Ik denk dat ik wel zou zorgen voor genoeg dingen die hij makkelijk zelf kan pakken als hij op de zolder zit en dat ik ook gewoon voor hem zou koken, een portie meer of minder koken maakt qua tijd niks uit.
Het toiletbezoek van hem in de nacht is wel vervelend als je zelf een slechte slaper bent maar misschien valt er inderdaad te switchen van kamer? En nogmaals: duidelijke afspraken maken, hij moet ook begrijpen dat jullie moeten slapen, al lukt het hem dan misschien een stuk slechter.

Max

Max

05-01-2020 om 14:01

Poeh

Lijkt me zwaar hoor!

Ik lees ook een paar keer: een portie meer of minder koken maakt niet uit, maar zo simpel is het natuurlijk niet altijd. Koken voor een makkelijk weeshuis is niks, maar koken voor 3 lastige eters kan een enorme uitdaging zijn.
Volgens mij had je ook aangegeven dat zijn eten aangepast moet, het is dan niet een kwestie van een portie meer erbij.
Zeker als jullie zelf niet in orde zijn, dan kan alles echt teveel zijn.

Ook wordt er best makkelijk gepraat over praten.
Open deur, maar is lang niet altijd zo makkelijk.
Het klinkt niet alsof er makkelijk te praten valt met deze man. Maakt niet zoveel uit waar dat aan ligt, je moet het er nu mee doen.

Kun je organiseren dat jullie even eruit kunnen? Om bij te tanken en samen een goed plan de campagne te maken?
Als praten niet lukt kun je je eigen ziekte aangrijpen om medewerking van deze man te vragen/eisen. Je kunt het niet aan, punt.
Maar het zou goed kunnen zijn als jullie eerst vooraf duidelijk kunnen krijgen wat jullie nu kunnen geven en hoe dat te organiseren.
Huur een student in voor een week om voor hem te zorgen en ga er even tussenuit?

zebra

zebra

05-01-2020 om 15:01

zeker niet makkelijk

om te praten over hoe het nu verder moet maar toch wel noodzakelijk. Ik mag hopen dat de zwager van Vermoeid ook wel begrijpt dat zijn verblijf bij hen een enorme impact heeft op het gezin en nu kan hij nog best wat dingen zelf. De situatie zal natuurlijk veranderen naarmate zijn gezondheid achteruit gaat maar dat zal steeds een kwestie van aanpassen zijn.
Ik zou proberen veel dingen zo mogelijk uit te besteden om jezelf zoveel mogelijk te ontlasten.
Misschien inderdaad (extra) hulp om te poetsen die dan eventueel ook de kleding wast van de zwager, voor zover ik weet, moet het toilet ook extra gepoetst worden (of op een andere manier) bij iemand die chemo krijgt dus daar moet wel tijd voor zijn.

Urinefles-tip

Het nachtelijk toiletbezoek kan flink verminderd worden door een paar urineflessen op zolder neer te zetten. Zo hoeft hij ‘s nachts in de koude de trap niet af.

Ik weet niet of het door de chemo of door de ziekte komt, maar je hebt zo te lezen geen logé die zich inzet jullie zo min mogelijk tot last te zijn.
Daarom nogmaals de tip de eerste week van extra zorg in een zorghotel te verblijven. Voordeel is ook dat hij zo ook geen trappen naar zolder te lopen. Lijkt mij dat zijn energie in die eerste dagen na chemo ook te wensen overlaat, zodat hij moet aansterken. In een zorghotel is een badkamer en het bed ook beter uitgerust dan thuis.

Toch ook een puntje om over te praten; wat als hij idd de trap niet meer op kan. Verwacht hij dan dat jullie een ziekenhuisbed in de huiskamer plaatsen?

In de nacht naar de wc

Als je een chemokuur volgt,wil niet zeggen dat je alleen hoeft te plassen. Hij kan ook last van misselijkheid of ingewanden hebben. En paniek door ziek-zijn, kan 's nachts extra hard toeslaan, vandaar het gespook. Behalve geírriteerd kan je je ook zorgen maken: moet je eruit om hulp te bieden?

Ik zou hulp zoeken, desnoods je eigen huisarts, want dit is zwaar.

Hotel op stelten

Hotel op stelten

09-01-2020 om 16:01

Begrijp het volkomen

Door omstandigheden zitten wij 5 weken achter elkaar met logees. Wel 2 verschillende, maar ik mis ook de privacy, niet spontaan de deur uit kunnen lopen. Niet een kop thee voor jezelf alleen kunnen pakken, afspreken wie hoe laat in de douche gaat. Vanochtend was het paniek, want ik was naar de sportschool, maar die boodschap was blijkbaar niet aangekomen, dus ik was opeens nergens. Ik werk vaak thuis, dat vind ik ook heel lastig met mensen rondlopen, niet zijnde je eigen kinderen. Ik moet er niet aan denken dat het voor 1,5 jaar zou zijn. Ik ga de komende weken af en toe een flexkantoor huren. €13,00 voor een dagdeel. Dan kan ik even rustig mijn administratie doen en verder iets vaker bij een klant zitten. Misschien voor jou ook een idee? Zeg je: ik ben vanmiddag naar kantoor, maar ga je gewoon heerlijk in je eentje met de deuren dicht een boek lezen ofzo. Mijn dochter is bij haar vriendje gaan logeren. Vind ik ook niet zo leuk, mijn gastvrijheid heeft mijn kind de deur uitgejaagd. Zij houdt ook van rust in huis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.