Relaties Relaties

Relaties

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Doenja

Doenja

22-11-2017 om 17:11

weekendje weg met schoonzussen

Het 5e wiel aan de wagen.

De dames hadden het samen prima naar hun zin en jij viel wat buiten de boot.

Maak er niet meer van dan het is, maak het niet steeds groter. Je hoeft je niet te verdedigen, het helpt niet.
Geen klik met je schoonzussen, klaar, meer is het niet.

Triva

Triva

30-11-2017 om 18:11

Ik vind het normaal niet nodig om elke fout te herstellen maar er staat jouw waar het jou moet zijn. Komt omdat ik eerst had: als ze op jouw Engels zouden vertrouwen...

Kaaskopje

Kaaskopje

30-11-2017 om 20:11

Doenja

Ik heb ook wel moeite met deze zin: Ik zeg juist dat geen interesse hebben in wat een land of stad te bieden heeft gekoppeld is aan werk en denkniveau. En dat niet in staat zijn je in een andere taal uit te kunnen drukken.

Als je van gemiddelden uitgaat is het mogelijk dat een deel van dat gemiddelde aan je uitspraak voldoet, maar ik word altijd een beetje opstandig van het gemakzucht van 'gemiddelden'. Vanaf welk punt ga je aan iemand merken dat het niveau hoger is dan lager voortgezet onderwijs? Wat hoort bij middelbaar onderwijs? Dit is wat ik ook min of meer probeerde te vertellen in mijn eerdere bijdrage en misschien niet compleet gelukt is nog. Bij de H- en daar bedoel ik meteen ook WO-mensen mee, heb ik wel eens het gevoel dat er een osm-sfeer hangt bij wat je geacht wordt interessant te vinden en ja, daar lijk jij je ook schuldig aan te maken. En, ja, zucht... ik maak me er op gezette tijden denk ik ook schuldig aan, ondanks dat ik er zelf 'opstandig' van word als ik zie dat een ander het doet. De reden dat ik mij persoonlijk erger aan het stempel dat mensen met een lagere opleiding dan H en WO dus ook 'dommere' interesses hebben, is dat ik me daar niet in herken. Ik heb met veel dwang van mijn ouders een M-diploma gehaald, niet omdat ik niet intelligent genoeg was, maar ja.. dat huiswerk, hè... Ik leerde net genoeg om de diploma's te kunnen halen en helaas merk je dat nog steeds aan mijn Engelse taalvaardigheid. Maar er is meer dan school. Ik kan me érg verbazen als ik bij sommige mensen zie dat er geen stijgende lijn zit in hun algemene ontwikkeling, hoe klein ook. Dat mensen een opleiding op hun niveau doen... zo is het nu eenmaal, maar tijdens je leven leer je ook bij. Wil je ook bijleren. Niet letterlijk uit boeken, door je in 'dingen' te verdiepen en dat te blijven doen. Nieuwsgierig te blijven dus ook.

Nog even over osm: Omgekeerd osm-gedrag vind trouwens ook plaats hoor. L-mensen die vinden dat je kapsones hebt als je meer wilt dan wat gebruikelijk is. Ik vermoed dat dit bij je weekendje meespeelde. Jij vanuit jouw H-kant en de zussen vanuit hun L-kant. Wie weet speelt dat ook mee bij de kritiek op hun broer. Zijn zij opeens niet goed genoeg meer, nou moet je eens horen wat hij zelf allemaal doet!

mirreke

mirreke

01-12-2017 om 12:12

Kaaskopje

Ik ben het helemaal met je eens!

Kaaskopje

Kaaskopje

01-12-2017 om 12:12

Mirreke

Dank je :-)

Jillian

Jillian

01-12-2017 om 13:12

Kaaskopje

Het soort muziek en cultuur dat je waardeert is vaak bepaald door je sociale omgeving. Wanneer vind je iets echt mooi? De meeste mensen die naar de opera gaan zullen het oprecht mooi vinden.Veel zijn ook in een omgeving opgegroeid waarin naar de opera luisteren niet bijzonder is.
Kinderen leren eerst van hun ouders, daarna van school en hun vriendengroepen en dat alles bepaald hun smaak. Daarin zijn we helemaal niet zo onafhankelijk als we denken. Bewust iets doen om er bij te horen zal wel gebeuren maar vaak zijn dat soort zaken veel onbewuster. Net zoals dat kinderen uit sociaal-economisch lagere klassen eerder voor voetbal kiezen dan voor hockey of tennis. De sociale omgeving stimuleert dat meer. Niet dat er een soort innerlijke voorkeur is voor tennis onder de hogere klassen en voetbal onder de lagere klassen. Dat heef allemaal met sociale omgeving te maken.

En inderdaad onder mensen uit hogere sociale-economische klassen wordt het doen van een lagere opleiding als falen gezien. Dat is als het enigszins kan gewoon geen optie. Mensen uit lagere sociaal-economische klassen zijn daarin vaak flexibeler al zullen ze misschien eerder een twijfelgeval sturen richting een lagere opleiding en zullen ze zeker het nut van lange studies in twijfel trekken. En kinderen uit sociaal lagere klassen die een hogere opleiding doen wordt vaak voorgehouden dat ze zich niet beter moeten voelen, dat ze arrogant zijn en kapsones hebben. Dat is ook niet bevorderend natuurlijk.

Klassenmobiliteit is daarom veel lager dan wenselijk zou zijn en heeft zeker niet alleen met inkomen en opleiding te maken, al is het natuurlijk een indicatie. Mensen passen zich aan hun sociale omgeving en de verwachtingen die deze omgeving heeft aan.

Jillia

Jillia

Schoonzussen

Dat zie je mooi bij Doenja en de schoonzussen. Verschillende opleidingen spelen een rol maar ook verwachtingen, interesses en andere zaken.
Roddelen en drinken komt overal evenveel voor maar de manier waarop verschilt dan wel weer.
Net zoals met drugsgebruik. Komt evenveel voor maar het soort drugs en de manier waarop verschilt wel weer.

Triva

Triva

Jillia

Hoe roddelen hoogopgeleide mensen dan?

Jillian

Jillian

01-12-2017 om 14:12

Trivia

Goede vraag.. Veel subtieler denk ik. Meer verpakt als compliment of als zogenaamde bezorgdheid. Het taalgebruik zal ook wat minder expliciteit zijn.
Behalve als er veel drank inzit, dan valt bij iedereen het laagje beschaving weg. dat verbroederd de mensen wel weer dan

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-12-2017 om 15:12

Hahaha ja Jillian

De sneer verpakt als compliment.
Heeft deels met opleiding te maken, maar meer met 'klasse'. En opleiding bepaalt natuurlijk deels ook de klasse waar je inzit. En in sommige klasses is het not-done om elkaar aan te spreken alsof je op de markt staat en in andere klasses is dit juist weer heel gangbaar.
De kunst is om je door beide niet in een hoek te laten drukken.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-12-2017 om 19:12

Jillian

Dat de de H-klasse (ik vind dat wel overzichtelijk ), eerder voor hockey en tennis zal kiezen, is waar. Daar helpt de contributie ook een handje bij. Ik heb net de contributie vergeleken met voetbal en dat kunnen lagere inkomens gewoon niet ophoesten. Dus zo hou je het verschil ook in stand. Daarnaast kan men in de 'hogere' kringen, waar hockey en ook wel tennis passender gevonden wordt dan voetbal dus, heel goed zonder het direct te zeggen, kan laten merken dat je met een eenvoudigere afkomst toch eigenlijk niet helemaal mee doet. Dus als L bij H aanschuift in het clubhuis van H, wordt dat heel ongemakkelijk. Omgekeerd is dat denk ik zomaar minder, zolang H maar 'gewoon' doet.

Het tot stand komen van smaak of voorkeuren, gebeurt inderdaad door alles wat je in je leven meemaakt, dus ouders, vrienden, collega's, weinig of veel geld. Ik denk dat ouders in dit rijtje nog het minste invloed hebben. We hopen allemaal dat dat anders is, maar eenmaal volwassen, kan het alle richtingen uit gaan. Je ziet het nu ook in de VS, hele families zijn compleet van de rel, omdat de een tegen en de ander voor Trump is. Gezin en familie zegt dus niet alles. Mijn ouders hadden een politieke voorkeur en dat zat me wel gebakken verder terwijl ik thuis woonde. Pas daarna ben ik daar bewuster in geworden en een andere richting in geslagen. Op het gebied van kunst en cultuur heb ik totaal geen opvoeding genoten. En het is best goedgekomen . Op mijn eigen M-manier... kuch kuch... M+, haha.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-12-2017 om 20:12

Ginny

Wat die sneer betreft: Gut meid, wat staat die jurk je énig! Kleed goed af hoor!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-12-2017 om 20:12

Dankje Kaaskopje

:-)

Wilgenkatje

Wilgenkatje

01-12-2017 om 22:12

Hoe kwam je ertoe om mee te gaan ?

In je beginpost laat je je twijfels al doorschemeren. Een dagje samen weg was vast wel te doen geweest, maar een heel weekend samen met mensen die heel verschillende verwachtingen hebben - dat kam brokken opleveren.
Goeie leer voor (g)een volgende keer.

Opleidingsniveau zegt niets over het al dan niet goed met andere mensen om kunnen gaan. Mensen die vooral graag zelf praten / de dienst uitmaken zijn sowieso niet zulk fijn gezelschap, of ze nou vmbo hebben gedaan of gepromoveerd zijn,

rode krullenbol

rode krullenbol

01-12-2017 om 23:12

Ronald Goedemondt geeft een lesje 'aanpassen'

Zie:

https://youtu.be/5cK5bA9iLs8

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2017 om 01:12

Rode Krullenbol

Kostelijk! ) Het fragment over espresso is ook grappig.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2017 om 01:12

Wilgenkatje

Mensen die vooral graag zelf praten===

Graag praten is het probleem niet. Tussendoor nooit ademhalen wel .

Wilgenkatje

Wilgenkatje

02-12-2017 om 22:12

@kaaskopje

...en dan tijdens dat ademhalen aandacht tonen voor de belevingswereld van de ander ;)

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2017 om 00:12

Wilgenkatje

:-)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.