Relaties
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Johanna
15-12-2020 om 22:12
Verslaafd aan liefde - Geurtz
Beste allemaal,
Op het forum, in deze rubriek met name, ben ik verschillende keren de tip voor dit boek van Jan Geurtz tegengekomen; Verslaafd aan Liefde. Omdat het me aansprak, heb ik het aangeschaft en inderdaad.... veel herkenning in het eerste deel van het boek.
Maar dan kom je bij het deel over het te volgen pad naar het loslaten van je oude patronen. En dan struikel ik. Mediteren is de sleutel, kort gezegd. En als het om mediteren gaat, ben ik totaal onkundig.... Ik loop spiritueel vér achter... Bij meerdere pogingen word ik onmiddellijk afgeleid door mijn eigen gedachten, concentreren op mijn ademhaling resulteert in heel krampachtig in- en uitademen, en noem maar op.
Ik begon mij af te vragen of de enthousiastelingen die dit boek aangeraden hebben, ook dat pad op zijn gegaan, het pad van de meditatie. En zo ja, of jullie misschien nog tips hebben.... . Ik sta er echt helemaal open voor.
Voor de goede orde: ik vond het begin ook wel zeer duidelijk en verhelderend, hoewel ik vaak dacht aan wat ik mijn kinderen eigenlijk heb aangedaan met ze 'opvoeden', welke ballast ik aan ze heb meegegeven.... maar da's weer een ander verhaal.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Johanna

Mari
15-12-2020 om 22:12
Meditatie
Ik mediteer al meer dan 30 jaar. Het is niet zo´n big deal. Gewoon gaan zitten met je ogen dicht. Ja de eerste tijd maak je boodschappenlijstjes en denk je veel. De truc is dat geen punt te vinden maar gewoon op te merken en de accepteren. Je hoeft niet zoveel, juist niet. Voel gewoon hoe je ademt, waar in je lichaam. voel waar je gespannen bent maar probeer het allemaal niet te veranderen. Het gaat niet om iets doen, het gaat veel meer om zijn met wat er is. Mindfulness dus.
Als dit een tijd achter elkaar doet, gewoon wat maandjes, of misschien korter, komt er waarschijnlijk een soort rust over je, je kan alles gadeslaan zonder iets te moeten. Nog later, of misschien wel vroeg maar zo ging het bij mij, kunnen er hele gave dingen gebeuren, je kan ineens waanzinnig veel liefde voelen, of een moeiteloze ´breaktrough´krijgen mbt een kwestie waar je maar niet uit kwam. Voor mij veranderden er ook veel zaken buiten de meditatie om, ik kon met minder slaap toe, was relaxter etc.
Kwartiertje per dag is genoeg. Genieten van alleen maar zijn, dat is het eigenlijk.
succes

Pennestreek
16-12-2020 om 10:12
Steuntje via een meditatie-app?
er zijn er verschillende. Dat noem je dan een 'geleide medidatie'. Je luistert naar iemand die je aan de hand neemt. Dat werkt bij mij beter dan het zelf doen.
En verder inderdaad wat Mari zegt, alles is goed, niets moet. Als jij vastloopt in je ademhaling luister je naar de wind. Of je zet een metronoom aan. Of je doet niks. Houding is ook zo iets. De een zit graag, maar ik zak dan in als een pudding. Dus ik lig graag op bed. De een mediteert graag 's ochtends, de ander 's avonds (ik, dus liggend in bed, slaap ik zo verder). Het is maar net wat bij jou past. Ga op ontdekkingsreis!

Niki73
16-12-2020 om 11:12
Oefenen
Meditatie is een vaardigheid die iedereen kan leren. Ik zie het als sport voor je hersenen. In het begin is het lastig, al snel gaat het iets gemakkelijker en na een tijdje kost het nauwelijks nog moeite. En inderdaad, soms gebeuren er wonderbaarlijk mooie dingen!
Probeer de app Headspace eens. De eerste 10 meditaties zijn gratis en kun je zo vaak herhalen als je wilt. Die 10 bevatten veel hulp en uitleg, dat is handig als je net begint. Word je betalend lid, dan gaat de grot van Ali Baba open, er zijn meditaties voor heel veel situaties! Je kunt dan ook kiezen hoe lang je wilt mediteren: bijv. een kwartier of een halfuur.

elledoris
16-12-2020 om 12:12
Oefenen oefenen
Ik ben een van de grote fans van dat boek. Al zijn er meer wegen die naar Rome leiden. En veel meer boeken en theorieën die in de basis hetzelfde verkondigen.
Qua mediteren, het is echt een kwestie van doen, doen, oefenen, oefenen.
Een gewoonte die je jaren hebt gehad heb je niet zomaar veranderd. Dus, verwacht geen wonderen, begin klein. Hij schrijft 't volgens mij zelf ook. Je kan elk moment van de dag even je aandacht naar je ademhaling brengen. Wat voel ik nu? En dat gewoon voelen, en als je gedachten weer afdwalen heel bewust weer naar je ademhaling. Voel je de lucht door je neus, waar zetten je longen uit. Zucht diep als je voelt dat je afdwaalt.
Ik ben ervan overtuigd dat meditatie veel goeds kan brengen. Zelf heb ik helaas moeite met de discipline om dingen te gaan doen/leren die ik echt nog niet kan 🙄. Dus bij mij gaan de vorderingen minder hard dan ik had gehoopt. Ik ben erg goed in vasthouden. Daardoor ben ik ook zo lang gebleven bij een ex die mij eigenlijk niet wilde. Omdat ik maar blééf hopen.

Mari
16-12-2020 om 12:12
dit helpt zo goed
om helemaal in je lichaam en de rust van gewoon zijn te komen: de ademhalingstechniek van Wim Hof. Als je dat doet voor je gaat mediteren, kom je in een hele rustige staat. Heerlijk. Kan geen tien jaar mediteren tegen op.
Hier is de link

Mijntje
16-12-2020 om 14:12
zaligmakend
Volgens mij is mediteren niet zaligmakend. Maargoed, ik ben dan ook totaal niet spiritueel Volgens mij kan je ook gaan wandelen, zwemmen, lezen, muziek maken of op een andere manier ontspannen. Kijk wat bij je past.

Niki73
16-12-2020 om 14:12
Mari
Het filmpje is alleen een timer, hij zegt niet wat je moet doen. Heb je nog een link met instructies?

elledoris
16-12-2020 om 16:12
Niks spiritueel aan
Meditatie kan je net zo zweverig maken als je wil. Maar het is sec gezien gewoon een manier om rust in je hoofd of emoties te krijgen. Er zijn wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de resultaten, lees het No nonsens meditatie boek.
Maar het is niet zaligmakend. Van alleen paprikas eten word je ook niet gezond. Van alleen meditatie ook niet.

Mari
16-12-2020 om 16:12
Niki
Je hoeft alleen maar in en uit te ademen volgens de timer. Meer is het niet

Niki73
16-12-2020 om 17:12
Ehm Maru
Dat doe ik de hele dag al 😄
Geen focus daarop of op iets anders? Hoe kom je dan in die rustige staat?

Petra Pakje
16-12-2020 om 17:12
mediteren
Mediteren is niet hetzelfde als tot rust komen of ontspannen. Dat kan wel het effect zijn. Mediteren is vooral: je bewust zijn van je gedachten. Focus op het idee dat je gedachten hébt, ze niet bent. Je brein is als het ware een gedachtenmachine, zoals je milt bloedcellen maakt, je darmen voedsel bewerken en je longen zuurstof verwerken. Als je je daarvan bewust bent en je je niet langer met je gedachten identificeert, kan dat voor een enorme ruimte in je hoofd en leven zorgen. Het zijn maar gedachten.
En inderdaad, daar hoef je niet speciaal voor te gaan zitten, al maakt het dat wel iets makkelijker in het begin. Je kunt gewoon tijdens eenvoudige handelingen opmerken: wat denk ik nu? He, weer een gedachte. He, weer een impuls. En daar dan niks mee doen, alleen opmerken. Dat is de essentie.

IngridT
16-12-2020 om 18:12
Headspace
Aanrader! Al was t maar om even op gang te komen. Kun je daarna altijd nog besluiten om t zelfstandig verder op te pakken

Antje
16-12-2020 om 19:12
Op de site van Jan geurtz
Op de website van Jan geurtz staan ook audiobestanden met geleide meditatie oefeningen. Daar zou je eens mee kunnen beginnen. Londen duur lukt het ook wel zonder.

Mari
17-12-2020 om 02:12
en toch
weet ik het niet met Geurtz. Er was een mooi docu vanavond op npo2 over zijn leraar, Sogyal Rinpoche, een tibetaanse guru, beticht van seksueel geweld, geweld, machtsmisbruik nou ja van alles. Die man over leed een jaar geleden. Hij heeft vele slachtoffers gemaakt op een hele nare narcistische manier. Voor de discipelen, waaronder Geurtz, ook weer verklaarbaar vanuit het Tibetaans boeddhisme. Twee jaar geleden, toen de slachtoffers van zich lieten horen, nam Geurtz niet of nauwelijks een standpunt in. De traditie getrouw was alles karma en leerproces van alle partijen. Hij viel zijn leraar niet af en koos daardoor niet om het machtsmisbruik en seksueel misbruik te veroordelen. Hier een interview uit die tijd;
https://www.youtube.com/watch?v=Hpx9BILT3AMIn de docu van vanavond laat Geurtz zich weliswaar labelen (via een bijschrift( als ex leerling van desbetreffende guru maar in zijn verhalen hoor je alleen maar zíjn irritatie over de lange verhalen in sessies maar ook dat het zo bijzonder was dat hij een klein beetje kritiek kon hebben. die kritiek ging overigens totaal niet over misbruik of machtswellust, alleen maar over verveling bij lange verhalen.
Nergens spreekt hij zich uit over machtsmisbruik of seksueel misbruik over het feit dat zijn guru ook gewoon een hele kinderachtige megalomaan was. Zoals de andere, zeer geloofwaardige mensen in de docu wel doen.
Hij blijft er boven zweven, aan de veilige kant. Hij kiest niet en daardoor kiest hij de kant van de machthebbende in die sekte.
En ja, dan kan zijn boek mooi zijn en de theorie prachtig, het voelt voor mij toch niet goed. Zijn leraar had ook een prachtige theorie...

Mari
17-12-2020 om 02:12
oh ja de docu
zie je hier: https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2020/guru-in-disgrace.html
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.