Relaties Relaties

Relaties

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

verpleeghuiszorg na val

Helder

Bloem, dat de zorg verlegt is naar de zorg voor de protocollen. En dat het heel veel tijd kost en eigen denk- en oplossingsvermogen weghaalt. Terwijl in dat laatste echte winst te behalen valt.
Het opzetten, ontwikkelen en updaten van al die protocollen kost bovendien ook veel geld, want daar zitten mensen achter die echt niet gaan werken voor het bedrag dat een verzorgende verdient. (minimumloon goed inkomen????) Zoals mijn moeder al zei: in de jaren dat ik als maatschappelijk werkster in de gezinszorg heb gewerkt is er op de werkvloer niemand extra bijgekomen, maar het stafbureau heeft zich gigantisch uitgebreid, wat personeel betreft, eigen pand etc. En die zijn nu weer druk met fusies, aparte BV's oprichten en failliet laten gaan etc. Maar de last van 'bezuinigingen' wordt op de werkvloer neergelegd en nu vervolgens doorgeschoven naar de familie, de laatste haven. Hierna is er niets meer.

Tsjor

afvoerputje

En uiteindelijk wordt de kwaliteit steeds minder en gaan we werken met uitkeringsgerechtigden of zoals nog vroeger excriminelen en veroordeelde juffrouwen van lichte zeden.
De rest stemt met de voeten en zoekt een ander vak. Zorg voor ouderen en zieken vinden we gewoon niets waard. Iedereen moet zijn eigen derriere maar redden.
En wat we aan zorg hebben opgetuigd wordt in rap tempo afgebroken.

http://www.npo.nl/andere-tijden/11-12-2014/VPWON_1234575
Mooie aflevering over de veranderingen in de ouderenzorg

Tegeltje

Tegeltje

22-01-2015 om 07:01

mensenrechten

Al het gekwetter over marktwerking, zorgzwaartepakketten, drukte, weinig personeel enzovoort enzovoort leidt af van het punt waar het hier om gaat. Men probeert hier zelf de slachtofferrol te claimen om de aandacht af te leiden van een heel akelig feit. Andere strategie die ik hier gebezigd zie worden is een valse keuze tussen "meer geld/meer personeel" of met iets acuuts naar het ziekenhuis kunnen. Een bekende retorische truc. Er zijn altijd meer keuzes. Opnieuw een drogreden om de aandacht af te leiden van dat afschuwelijke feit.
De derde retorische truc is die van trainer "Alle medewerkers in de verpleeghuiszorg zijn engelen en ze doen toch zo,hun best". Nooit waar, natuurlijk. Er is geen werkomgeving met alleen maar hardwerkende, onberispelijke burgers. En het leidt weer af van de onaangename waarheid.
Die onaangename waarheid is, dat men een medemens opzettelijk dringend noodzakelijke medische hulp heeft onthouden. Dat is, hoe je het ook wendt of keert, inhumaan. Het mag niet en het is niet voor niets dat in de wet is vastgelegd dat het niet mag. Dat het personeel in dit tehuis een medemens zo behandelt, zegt iets heel akeligs over de mentaliteit op de werkvloer daar.
Klagen dus. En je niet laten piepelen door praatjes zoals hierboven. De verpleeghuisarts is in ieder geval verantwoordelijk. De patient viel onder zijn medische zorg en hij heeft er niet op toegezien dat een noodzakelijke behandeling uitvoering kreeg. Je mag niet zomaar wachten met behandelen van een botbreuk, dat kan hele vervelende consequenties hebben, nog afgezien van het feit dat ze je moeder langdurig onnodige pijn laten lijden. Laat je daar eventueel over informeren. De inspectie vindt het ook altijd interessant om een afschrift te krijgen van deze klachten.

Fred

Fred

23-01-2015 om 14:01

Ik word er zo zwartgallig van

Hoe we met oude en zieke mensen omgaan.

En dan dat gemekker van de politiek. Over zorgkosten die 'onbetaalbaar' zullen worden, als we nu geen 'moeilijke keuzes' durven te maken.

Alsof we een stel Eskimo's zijn, die moeten beslissen de stamoudste op een ijsschots te zetten, omdat er te weinig eten is om de hele stam te voeden.

Trap er niet in jongens. Nederland is geen eskimofamilie in een ijskoude poolwinter. Nederland is: Massaal naar de HISWA en de Vakantiebeurs, rijen voor de nieuwste I-phone, woonwinkels vol met trency meuk die je niet echt nodig hebt, maar wel gezellig staat in je huis.

Niet iedereen is rijk, maar in dit land is geld zat. Maar ja, een beetje beschaving, da's kennelijk iets te duur...

Fred

Fred

23-01-2015 om 14:01

Ex-kippenboer

"Volgens het ministerie hoef je daarna zo'n kamer (die toch van 'iemand' is) niet meer leeg te houden. Na 3 dagen 'moet' hij ontruimt zijn. Dat is hoe ze denken dat het kan en het goedkoopste is.Dan kan je weer een nieuwe client die kamer aanbieden. Of als de familie t anders wil, hen met de kosten opzadelen"

Misschien moet men een ex-kippenboer als directeur van het verpleeghuis aannemen. Of als topman van een groep verpleeghuizen.

Mensen uit de bio-industrie hebben als geen ander verstand van het zo goedkoop mogelijk verzorgen en verwerken van levende wezens, om zoveel mogelijk productie te draaien.

Misschien een goed idee?

Kaaskopje

Kaaskopje

25-01-2015 om 23:01

Treurige boel

Ik word ontzettend treurig van de hele zorg momenteel. Ik begrijp best dat als het niet uit de lengte kan het uit de breedte moet, maar als die breedte betekent dat we mensen domweg aan hun lot overlaten, is dat niet minder dan een schande.

Albana: je krijgt het te verduren in dit draadje en helaas doe ik ook een duit in het zakje.

In een van je eerste reacties zeg je dat het niet handig van Karin is dat ze niet bereikbaar was. Ik zeg het eerlijk, dat was mijn eerste gedachte ook. Zeker als ik weet dat ik ergens van op de hoogte gebracht kán worden, leg ik mijn telefoon (tegen de regels in) in mijn blikveld neer. Als ik commentaar voor wil zijn, meld ik mijn telefoongebruik bij mijn teamleider. Daar is in dat soort situaties begrip voor. Ik heb op mijn telefoon, maar dat is er een waar alles op kan, een app waarop ik gewoon mijn mail binnenkrijg. Ik kan dus de hele dag door, tijdens pauzes zéker, mijn mail checken. In die zin is de bereikbaarheid een stuk groter geworden. We zijn niet meer persé afhankelijk van mondelinge telefoongesprekken. Maar.... door iemand te verwijten niet bereikbaar te zijn, leg je meteen de verantwoordelijkheid bij degene die niet bereikbaar is en dat is natuurlijk belachelijk in situaties als die van de moeder van Karin. Het tehuis heeft de verantwoordelijkheid gekregen over de moeder van Karin en dan mag Karin verwachten dat ze dat ook op een acceptabele manier doen.

Albana in reactie 19: Als het een donderdag was, was er bij ons zeker wat geregeld, om mee te gaan. Het is bij ons alleen op zon en feestdagen (als er dus zondagsdiensten gedraaid worden) een groot probleem bij zoiets acuuts.

In reactie 10 van Albana: Het verpleeghuis heeft een zorgplicht, maar begeleiding naar een EHBO wordt gewoon niet vergoed, zelfs accute zorg niet (en daar was in dit geval nog niet eens sprake van) de zorgverzekeraars vinden dat ze best alleen naar een EHBO kunnen, dementerende ouderen ook.

In 10 vind je dus dat de pijnlijke voet van Karin's moeder niet acuut en in 19 opeens wel? Wie bepaalt in een zorginstelling eigenlijk of zorg acuut of niet acuut is? Verzorgenden hebben een beperkte medische kennis, dus bij twijfel altijd naar een arts lijkt mij.

Albana 41: Wij hebben een vacature openstaan, desnoods 2 (als iemand niet zoveel wil werken) dat is flexibel qua uren aangeboden. Verschillende keren.
Resultaat 0. O ja er zijn wat mensen geweest die solliciteerden. En een aantal daarvan 'moest' verplicht solliciteren, motivatie niks. 2 zijn er op gesprek geweest en hebben zich na het beraad alsnog teruggetrokken.

Mijn collega wil dólgraag de zorg in. Bij aanvang heeft ze gemeld dat ze nooit een diploma heeft gehaald. Dat maakte niets uit, ze zou immers een test krijgen om haar niveau mee te bepalen. De test kwam ze goed door. Ze heeft vervolgens de rest van de molen doorlopen, men is dolenthousiast over haar, gesprek met de psycholoog was om te zoenen... en toen kwam de mededeling dat ze niet aangenomen kon worden omdat ze nooit een diploma heeft gehaald. Collega was woest en dat begrijp ik. Ze is 40 en is het niveau van haar voortgezet onderwijs inmiddels allang ontstegen door levenservaring, arbeidservaring etcetera. Hier kun jij (Albana) niets aan doen uiteraard. Maar als er dan zo'n tekort aan personeel is, dan moeten ze bij de mensen die graag willen misschien naar kwaliteiten kijken en niet naar verouderde diploma's (of het ontbreken daarvan).

Mijn dochter werkt sinds vorig jaar in de zorg en daar is totaal geen gebrek aan nieuwe aanwas.

Barvaux 43:
uit de naad werken voor een schijntje?

Wat een onzin zeg dat 'uit de naad werken voor een schijntje'... het blijft minimumloon minimaal en dat is geen schijntje. Ik vraag me af wat er aan de hand is bij jullie? Wat vragen jullie precies dat je geen mensen kunt krijgen?

Hier ben ik het volledig mee eens. Ik hoor die kreten ook wel eens en dan voel ik me eigenlijk een beetje beledigd. Er zijn ontzettend veel mensen, waaronder ik, die voor het minimum of net daarboven werken. En we werken ons allemaal op ons terrein uit de naad. Mijn dochter verdient als leerling net zoveel of iets meer dan ik. Ik vermoed dat ze met haar diploma wel iets meer zal krijgen. Met de toeslagen erbij komt ze op een heel net salaris uit. Niks mis mee.

anno

anno

26-01-2015 om 00:01

wel een schijntje

Ik vind het minimumloon wel een schijntje.
Ik moet om 3 uur snachts beginnen, krijg geen toeslag op de nachtelijke uren, want aan een contract beginnen ze niet, ook niet als ik op zaterdag of zondag werk.
Deze baan kreeg ik in een voor mij lastige periode, aangezien het hier niet voor het opscheppen ligt, alleen soortgelijke banen, vind ik toch dat in mijn geval het minimumloon een schijntje is; meer een schijntje dan wanneer je hetzelfde loon gedurende normale werktijden verdient.

Niet vergoede zorg

Als een kind op school zijn enkel breekt en de ouders om wat voor reden dan ook niet bereikbaar zijn zou je het toch ook niet accepteren dat ze dat kind dan maar tot het einde van de (bso)dag laten zitten? Een school krijgt ook geen aparte vergoeding voor het 'leveren' van dat soort zorg.

skik

Zo is dat

Precies skik. Niemand krijgt daar vergoeding voor.
De wending die deze discussie neemt richting zielige werknemers die zo hun best doen voor een schijntje is overigens wel bijzonder herkenbaar vanuit het onderwijs. Ook daar werd nalatigheid, dommigheid en onnadenkendheid verdedigd met gewauwel over geld en vervolgens over onderbetaalde overwerkte werknemers.

Hou toch eens op met die onzin!
Het heeft er helemaal niks mee te maken.

Deze moeder had naar het ziekenhuis geholpen moeten worden. Desnoods onbegeleid in een taxi of ambulance. Dat dat verzuimd is is schandalig. Er is geen enkel excuus voor.

Daar worden we niet voor betaald

http://www.volkskrant.nl/binnenland/trambestuurder-negeert-dode-man-in-tram~a3837642/

Dode man in de tram.
Bestuurder rijdt door ondanks waarschuwingen van medepassagiers.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-01-2015 om 16:01

Anno

Naar mijn idee heeft het niets met een contract te maken of je extra betaald krijgt voor nachtwerk. Bij de functie hebben ze een bepaald loon vastgesteld, contract of niet.

Ik zou uiteraard ook willen dat ik meer verdien met wat ik doe. Maar vanuit mijn positie, lang in een uitkering gezeten, géén inkomen, ww, minimumloon met uiteindelijk een béétje extra vanwege mijn dienstjaren en nu ook datzelfde inkomen, voelt dit als 'Gelukkig is het meer dan niks of een uitkering'. Over twee maanden begint voor mij de ww weer als ik geen baan vind en daar zie ik wel tegenop. Dán is 70 procent van iets meer dan het minimum wel erg minimaal. En dan te bedenken dat ik eigenlijk de rol van kostwinner overgenomen heb van mijn man.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-01-2015 om 16:01

Miriam

Ik ben wel benieuwd hoe het nu verder gaat met die trambestuurder. Uit je krantenartikel haal ik dat trambestuurders behoorlijk afgestompt op hun stoel zitten. Dat is duidelijk geen gezonde situatie.

Anno

Anno

28-01-2015 om 00:01

Kaaskopje

Toch wel. Het bedrijf heeft xx mensen in vaste dienst, wij doen flexwerk (bepaalde constructie), werken dezelfde uren of meer dan sommige collega's in vaste dienst, dezelfde dagen, dezelfde 2 jaren lang (sinds het werk bestaat) en hetzelfde werk. Daarvoor betalen ze het bruto minimumloon. Tot zover niks bijzonders.
Zij krijgen 150 % in de uren voor 6 uur smorgens en op zondagen 200 %.

Wij niet.
Ik ben blij dat ik voor mijn geld kan werken, vind het alleen jammer dat er geen rechte lijn wordt getrokken. De meeste uren worden snachts gewerkt en daarmee vergeleken krijgen wij dus weinig terwijl we hetzelfde doen.

Anno

Anno

28-01-2015 om 00:01

Daarbij is mijn hele bioritme naar de haaien en vind ik brutominimum te weinig betalen voor het zware lichamelijke werk in een koelcel tijdens nachtelijke uren en overdag. (03.00-13.00/tot het klaar is) Je verkeert de hele tijd in staat van jet lag en het zou meer moeten verdienen dan het brutominimum loon dat overdag wordt verdiend.

Maarja, het kan en dat is waarom het gebeurt. Ik vind het schandalig.

Barvaux

Barvaux

28-01-2015 om 10:01

vreemd

Wij krijgen toch echt meer geld na 18 uur en in het weekend. Volgens mij moeten uitzendkrachten ook hetzelfde loon krijgen als de vaste medewerkers vanaf 30 maart: http://www.nrc.nl/carriere/2014/10/07/uitzendkrachten-krijgen-zelfde-uurloon-als-vaste-krachten/

Anno

Anno

28-01-2015 om 11:01

Barvaux

Hetzelfde uurloon krijgen we, alleen de toeslagen niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-01-2015 om 00:01

Anno

Dat lijkt me zuur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.