Relaties Relaties

Relaties

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Sinterklaas

Sinterklaas

06-12-2015 om 22:12

Sinterklaasverbazing

Wat een gedoe

Ik heb moeite met de reacties dat jonge pubers hun schammele loon met 3 weken folders lopen, moeten besteden aan een Sinterklaaskado. Ik snap het niet. Of je geeft hen die 15€ of je je viert Sinterklaas op een andere manier zodat je pubers hun geld niet hoeven uit te geven en moeten hopen dat hun kado in hun smaak valt.

Eigenlijk vind ik dat wel zielig voor deze jongeren die uren door de wijk hebben gelopen, tuintje in tuintje uit, handen open halen aan scherpe brievenbussen of bij een tussendoorstruikje met stekels vast zitten. Ik spreek uit eigen ervaring.
.
Wij vieren Sinterklaas in een bowlingcentrum waar we ook kunnen gourmetten. We doen wel aan wat kado's, maar die zijn voor onder de kerstboom.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd of pubers , die ook al wat voor school dienen te maken, zitten te springen op een avond met surprises als dit drie weken folders lopen inhoudt.

Moni

Moni

12-12-2015 om 19:12

Hier geen klagende pubers

Jongste van 13 heeft nog geen echte bijbaan. Hij zorgt soms voor de katten van de buren en verdient daar wat euro's mee.
Die 15 euro voor het Sinterklaascadeau en de 5 euro voor de dobbelcadeaus betaalt hij van zijn zakgeld. Hij krijgt 20 euro per maand exclusief 5 euro beltegoed. En het betalen van die Sint-cadeaus en andere cadeaus gedurende het jaar gaat prima.
Het kan zijn dat hij over een tijdje meer geld nodig heeft omdat hij vaker op stap wil of speciale dingen wil kopen. Tja, dan moet hij gaan werken. Het werken is dan voor de extra's en niet voor de cadeaus.

lieverdje

lieverdje

14-12-2015 om 10:12

nou nou, zielige pubers

"Eigenlijk vind ik dat wel zielig voor deze jongeren die uren door de wijk hebben gelopen, tuintje in tuintje uit, handen open halen aan scherpe brievenbussen of bij een tussendoorstruikje met stekels vast zitten. Ik spreek uit eigen ervaring."

Zo'n bijbaantje is toch niet zielig? De gemiddelde puber heeft aardig wat te besteden en een bijbaantje is wat dat betreft goed voor het zelfvertrouwen, werken aan zelfstandigheid etc. Een kind dat altijd uit de brand wordt geholpen door papa en mama (ook met dit soort dingen) is op latere leeftijd pas zielig. Ik spreek ook uit eigen ervaring.

Jamie

Jamie

14-12-2015 om 10:12

Flanagan

'Ik heb moeite met de reacties dat jonge pubers hun schammele loon met 3 weken folders lopen, moeten besteden aan een Sinterklaaskado. Ik snap het niet. Of je geeft hen die 15€ of je je viert Sinterklaas op een andere manier zodat je pubers hun geld niet hoeven uit te geven en moeten hopen dat hun kado in hun smaak valt.'

Wij doen dus het dobbelsteenspel en vorig jaar was dat voor 5 euro en nu voor 15. Dat is een flinke verhoging voor die leeftijd. Verder is dat niet zielig ofzo en vinden ze het ook leuk maar ik subsidieer wel 5 euro. Dit omdat ik de prijs niet bedacht heb maar het andere gezin en ik niet mijn poot stijf wilde houden.

Vraag het de pubers

@Lieverdje; Ik vind een puber die folders loopt, niet zielig. Een vriendin had vroeger een wijkje bij de folderije. Ik vond dat dit realief veel van haar tijd vroeg voor een paar centen. Als ik haar wel eens hielp, viel het mij op hoe scherp sommige brievenbussen zijn.
De meeste jonge pubers gaan ook liever binnen vakken vullen omdat dit beter betaalt. Vandaar dat je ook weinig oudere pubers folders ziet lopen.

Ik kijk niet op een bijbaan neer of zo. Ik geef het aan omdat de jonge pubers, die al veel tijd kwijt zijn aan hun bijbaantje in vergelijking met de inkomsten van deelnemende volwassenen, een flinke greep in hun geldkist moeten doen omdat er nu eenmaal een bedrag is afgesproken.
Ik vind het belangrijk dat ze leren sparen voor iets waardevols ipv uitgeven aan een sinterklaaskado omdat deelname aan lootjes binnen de familie nu eenmaal iets is waar ze niet onder uit kunnen. Misschien komt mijn visie over de invulling van de viering ook, omdat ik zelf niet zo'n grote familie heb.

Maar ik reageer omdat ik ook de weerklank hoor, hoe de vieringen met lootjes op school verlopen. Zowel op de bs als op de vo. In de klas van de jongste hadden de meeste leerlingen alleen maar snoep gekregen, lekker makkelijk. Leerlingen schrijven wel op wat ze willen, maar krijgen vaak net niet hetgene wat ze zelf gekocht zouden hebben. Je bent afhankelijk van de mening van een ander.

Verder weet ik niet of de gemiddelde puber aardig wat te besteden hebben. Hier in ieder geval niet, met een tientje zakgeld per maand en geen tijd voor een bijbaantje gezien de hoeveelheid huiswerk. De zuinigheid waarmee ik ben opgegroeid, lijkt erfelijk. Ik zie wel dat ze prioriteit kunnen plakken aan wat nuttig is.
ik denk dat iemand zonder bijbaan nog altijd kan beschikken over een gezonde portie zelfvertrouwen en zelfstandigheid.

---
@Jamie; Als mijn kinderen wel folders liepen, zou ik hen, net als jij, een gedrag toeschuiven. De hoogte van het bedrag zou in overeenstemming zijn met de hoeveelheid in hun geldkist. Iemand die beduidend minder goed betaald wordt en het geld niet over de balk gooit, krijgt dan een grotere bijdrage.
Natuurlijk is een viering altijd leuk.. Maar als pubers mochten kiezen, zouden ze dan voor een dobbelspel kiezen of voor een andere invulling?

Jamie

Jamie

14-12-2015 om 11:12

flanagan

Ik begrijp je laatste vraag niet. Wij dobbelen met oud en nieuw, doen we al een paar jaar en vorig jaar en dit jaar wordt het in gang gezet door een puber van nu net 17. Mijn pubers vinden het ook heel leuk om te doen.

Jamie,

Met andere invulling, doel ik op een avondje bowlen of iets dergelijks. Dat is ook gezellig.

Het gaat mij ook om het feit dat op een lijstje spullen komen te staan, die men er op zet om onder een bedrag te blijven en toch iets op een lijst te zetten.

Stel een puber zou graag een warm voetbalshirt van. €20,- willen aanschaffen. Hij mag dat niet opschrijven want te duur. Nu schrijft hij maar een AXE- box op waar hij er al 5 van heeft, hij besteedt zijn geld aan een kado voor een ander en hij kan een maand langer folders lopen voor het warme shirt kan worden aangeschaft.

Tot nu toe zijn de reacties vooral geweest uit het oogpunt van een ouder; het wordt zo gevierd en er wordt zoveel uitgegeven en een puber met weinig geld krijgt wat extra's.. Allemaal in teken van het familiegebeuren.
Maar er komt gewoon een moment dat die traditie verwatert , aan de invulling van ouderjaarsavond. De pubers vliegen uit en willen naar een feestavond met leeftijdsgenoten, alleen ligt dat loslaten wat gevoelig.

Een familiefeest is gezellig maar het gedoe om de regels omtrent de kadootjes drukt wel een stempel op de invulling. Dat vind ik jammer.

Jamie

Jamie

14-12-2015 om 15:12

Flanagan

Juist mijn reactie was niet vanuit het oogpunt van de ouder.

Verder: de puber van net 17 wilde niet horen dat mijn puber van bijna 17 niet komt Of dat volgend jaar ook nog zo is weet ik niet maar dan mag die puber van net 18 het weer eens een keertje hier komen vieren. Eens kijken of het dan ook nog wel zo belangrijk is. Er zit toch een afstand van 250 km tussen de huizen ;)

In het algemeen

@Jamie, ik bedoelde meer de reacties van ouders in dit draadje in het geheel genomen. Bij jou bemerkte ik dat je je kind best wat wilde bijleggen. Het was meer de algemene probleem over budget.

Wat betreft de leeftijd van je kinderen, het lijkt mij dat jij ook op de wip zit,; wel of geen pakjesavond?
Komt die puber lekker in de Kerstvakantie logeren:).

Jaina

Jaina

14-12-2015 om 16:12

Sinterklaas

Hier zijn het juist de tieners die perse sinterklaas willen vieren. Van mij hoeft het echt niet meer. Ik doe liever een paar cadeautjes onder de boom en niet al dat gedoe van surprises, gedichten, dobbelsteen spellen, fopcadeautjes en alles er om heen. Maar de kinderen willen juist graag sinterklaas vieren.

Wij vieren dus zowel sinterklaas als kerst. Met sinterklaas gaan we altijd lootjes trekken en dan moet iedereen dus voor een ander persoon een geschenk kopen, een surprise maken en een gedicht schrijven.
Ik zorg dat er daarnaast voor iedereen een chocolade letter is en een lading pepernoten.
Verder doen we op initiatief van de kinderen ook nog zo'n dobbelsteen spel waarvoor iedereen een grappig cadeautje aanlevert.
Het bedrag hier is 20 euro voor het lootjes cadeau en 5 euro voor het spel cadeau.
De middelbare scholieren krijgen van mij gewoon 25 euro om dat te bekostigen. Zij hebben geen bijbaantjes want dat is waar wij wonen niet de gewoonte en heel lastig te krijgen. Ze zijn financieel dus van ons afhankelijk. Van hun zakgeld kopen ze wel verjaardagscadeautjes voor elkaar en dat is al duur genoeg. Dus ik bekostig dit gewoon.
De oudere kinderen (studenten en werkend) betalen het zelf.

Ik kies expres voor 20 euro en niet voor een heel laag bedrag omdat je voor 20 euro nog echt iets kan kopen waar de ander wat aan heeft en/of graag wil hebben.

Met kerst geven mijn man en ik geschenken aan iedereen en dan hou ik voor mezelf wel een budget aan maar ik wijk er wel eens van af. De een krijgt dan ook wel eens een duurder geschenk dan de ander (al laat ik het niet enorm verschillen)

De kinderen kopen met de kerst altijd wat voor ons en elkaar. Dat is nooit een afspraak geweest. Dat hoeft helemaal niet. Ze vinden dat echter leuk om te doen.En natuurlijk zijn de cadeautjes die jongsten geven vaak wat klein van aard en geven de oudsten wat grotere cadeaus. Mijn jongste dochter heeft bijvoorbeeld ook wel eens kerst koekjes gebakken en die als cadeautje gegeven aan iedereen. Ik geeft de jongsten dan vaak ook nog wel een extra bedragje om dat een beetje te sponsoren.

Jamie

Jamie

14-12-2015 om 17:12

Flanagan

We doen met dit gezin niet aan sinterklaas, we zijn daar altijd met oud en nieuw.

Moni

Moni

14-12-2015 om 18:12

Mijn pubers willen juist dobbelen en die sinterklaasviering

Ze zijn 13 en 18. De neven zijn 14 en 16.
Eerst kocht ik alle dobbelcadeaus maar dat vinden ze (lees: pubers) niet goed. Ze willen zelf dobbelcadeaus kopen. Dat maakt het nog leuker.
Ook het lootjes trekken vinden ze leuk, gedicht is voor de één lastig maar wordt wel gedaan, voor de ander makkelijk en leuk om te doen. Ze vinden het allemaal leuk om gedichten te krijgen en cadeaus te krijgen.
Surprises doen we niet. Dat vinden wij te veel tijd kosten. Wij = ouders + pubers.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.