Relaties Relaties

Relaties

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

JennieDijk

JennieDijk

14-03-2015 om 17:03

Schoonouders en verjaardag

Stenna

Stenna

19-03-2015 om 20:03

daar gaan we weer

Dit komt weer neer op de aloude, immer herhaalde raadgeving aan Half a Twin of wat voor nicks ze allemaal nog meer gebruikt: Je schoonma veranderen kun je niet, alleen jezelf. Dwz: hoe je er zelf in staat en met haar eigenaardigheden omgaat. Maak je niet zo druk, doe je eigen plan en laat de reactie van je afglijden.
Maar goed, dat weet je allang.

Marea

Marea

19-03-2015 om 21:03

Stenna

Ik vind dit niet een draadje over hoe vervelend die schoonmoeder is. Ik vind dit meer een draadje dat laat zien hoe ontzettend ongastvrij en rigide half-a-twin is. Je andere gasten honger laten lijden omdat je niet wil dat schoonpa en schoonma een hapje warm eten krijgen!

Half a twin

Half a twin

20-03-2015 om 07:03

hadden best vorkje mee mogen prikken

Ze hadden best mee mogen eten, maar ze wild er n dat niet. Ze willen dat nooit. Ik had aangegeven wat ik zeg zou maken naar keuze met of zonder kaas. Zelfs op de dag zelf is het nog met een vrolijke noot ter tafel gebracht door mijn gasten. Zo van: blijven jullie ook eten? Nee ze bleven niet eten, want Half a twin gebruikt allemaal enge dingen in haar eten en dat lusten wij niet. Ik denk dan als je niet wilt blijven voor de maaltijd ga dan op tijd weer weg, of nog beter kom op tijd. Dat is netjes en respectvol naar de gastvrouw.

Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 08:03

nee nee nee half a twin

Je had ze dus gewoon in hun hoekje moeten laten zitten en het eten moeten opdienen zoals je van plan was, niet van die argumenten geven achteraf waarom dat allemaal niet zou kunnen. De kans was overigens groot dat ze gewoon zelf waren opgestapt als je met het eten was aangekomen. Ik vind het echt tekenend... altijd maar klachten over ze maar je denkt zelf ook niet logisch na.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-03-2015 om 09:03

Heb jij zo'n grote hekel aan je schoonma dat je dit over de rug van je schoonzus uitvecht? Zodat deze op een doordeweekse dag, terwijl ze nog een heel eind moet rijden, tot 7 uur moet wachten voordat ze met haar kinderen wat te eten krijgt?

Dat is echt buiten proportie half a twin.

Ik vind dit ook tekenend. Wat eigenlijk steeds gezegd wordt is dat jij de wijste zou moeten zijn. Dat wil maar niet lukken, blijkt.
Verder vind ik dat je die mensen best een broodje of zo had kunnen aansmeren. Of een cup a soupje.

Stenna

Stenna

20-03-2015 om 09:03

zo'n hekel

Ja, Ginny, dat heeft ze inderdaad. Is al zo vaak aan de orde geweest, volledig verwikkeld in een alles opslurpende machtsstrijd met schoonma. Get a life.

Lang leve de pizzaboer, met bezorging..

@half a twin, iemand die zich laat koeieneren als een klein kind, wordt ook gekoeieneerd als een klein kind. Ik zeg niet dat je een klein kind bent, maar dat dit in het algemeen zo werkt. Nu, je bent een volwassen vrouw en dus heb je de regie in eigen hand. Liever een paar sjacherijnen die niet hun vaste plaats aan tafel hebben dan het grotendeel welkome vrienden en familieleden die op het puntje van de stoel geduldig op eten zitten te wachten.

Voor mij is het vaak een verrassing hoeveel er komen en ook blijven eten. Ik maak geen ovenschotels of pannen soep meer. Ik bestel een paar pizza's met verschillende smaken dus voor elk wat wils. Makkelijk op een bord op schoot dus ook geen tafelsettingsprobleem. Wie culinaire hoogstandjes prefereerd, mag dat thuis zelf maken.
Vaak is pizza bezorgen nog goedkoper dan zelf koken waar een redelijke hoeveelheid eten overblijft en welke je tegen heug en meug nog twee avonden mee kan vullen.
Lekker ontspannen want zo vaak zie je je gasten niet. Wie zich opvreet aan het gedrag van 2 mensen, straalt dit over op de rest en dit geeft een weerklank op de verjaardag.

Ik weet niet of je al vaker op OO over je schoonmoeder klaagt, het is wel een veelvoorkomend ongemak wat je zelf in handen hebt.

Stenna

Stenna

20-03-2015 om 10:03

voorspelbare reactie

van half a twin: Ja maar MIJN schoonouders zijn ZO moeilijk: lusten ook geen pizza (want kaas erop) ;-)
Te rigide/onwillig om dan iets anders te verzinnen. Maar ben het volledig met je eens hoor Flanagan. Niet zo moeilijk doen, en je niet in onnodige bochten laten wringen, daar ben je zelf bij.

Marea

Marea

Flanagan

Flanagan: "Ik weet niet of je al vaker op OO over je schoonmoeder klaagt, het is wel een veelvoorkomend ongemak wat je zelf in handen hebt."

Heb je dan het hele schoonmoederfeuilleton gemist?
http://www.ouders.nl/forum/relaties/hulp-nodig-egocentrische-schoonmoeder

Amusant leesvoer.

Cat

Cat

Half a twin

Tsja, lijkt me een lastige combi; controle behoeftige schoonmoeder en controle behoeftige schoondochter. Kan me goed voorstellen dat dat een probleemrecept is. Joh, jij bent jong en vast nog in staat tot verandering. Doe eens gek, doe eens spontaan, laat dingen los! Waar gaat het om bij feestjes, wat wil je, wat kun je??

Jaina

Jaina

Maar

Als je schoonouders niet mee willen eten (wat kan) dan ga je toch gewoon aan tafel met de mensen die wel mee willen eten. Dan geef je de schoonouders nog een kopje koffie (of iets anders te drinken) en dan ga je gewoon aan tafel. Doen schoonouders daar moeilijk over (of zeuren ze er later over) dan zeg je vriendelijk dat je ze had gevraagd of ze mee wilden eten maar dat zij het niet wilden.
Het komt hier trouwens ook wel eens voor dat er een gast is die niet mee wil eten (vanwege bijvoorbeeld een diner elders die avond) maar nog wel even blijft als het eten al klaar is. Dan gaan de andere gasten gewoon eten. Toch helemaal niet moeilijk.

Marea en Cat,

(Ot) dat draadje ging vooral om Lies en Blom, met een enkele reactie van half a twin.
Ben benieuwd of we weer de 1000 halen. Ik was op een gegeven moment wel de draad kwijt.

Maar @Half a twin, een klant kan ook pizza's zonder kaas bestellen of pizza half om half., voor ieder wat wils. En je kan ze nog opwarmen ook , voor eventuele laatkomers..
Het maakt niet veel uit wat tijdens het verjaardagsfeest op tafel komt, als het toetje (feestelijke ijstaart) maar een succes is.

amk

amk

20-03-2015 om 11:03

bezorgen?

niet overal heb je dat soort diensten hoor, dat is luxe van wonen in een stadsregio. Supermarkt is ook niet op zondag open, die gaat op zaterdag gewoon om 17:00 dicht. Dat is al een verruiming want het was 16:00 tot 2 jaar geleden.

Mango

Mango

20-03-2015 om 13:03

Flanagan/ ontopic

dan heb je iets gemist over lies.

Half a twin komt op mij over als een persoon die veel regeltjes in haar leven heeft over hoe het hoort. Op schoonmoeder heeft ze die invloed niet en dat botst.

ontopic: Ik snap dat in tijden van jonge kinderen en drukke schema's mensen minder "gastvrij" zouden zijn dan wanneer je ouder bent en die tijd gehad hebt. Sommige mensen kunnen 10 ballen in de lucht houden en anderen hebben moeite om met 1 te zwaaien zonder te laten vallen.
Ik zou daarom gewoon de tijden ook veranderen, al hoewel dat lastig is met slaapjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2015 om 23:03

Verjaardagen

Op verjaardagen zijn er geen vaste regels bij ons. Wie komt die komt en gaat weg als hij uitgezeten is. Het is nog nooit bij me opgekomen om een schema op te geven, hooguit een 'vanaf-tijd'. Wat eten betreft haal ik voldoende in huis voor wat mogelijkheden. Rond een uur of 5 vraag ik wie er mee wil eten en aan de hand van het antwoord, maak ik eten. Dat zijn geen culinaire hoogstandjes. Een paar potten Tandoori met rijst, groente en vlees met sla bijvoorbeeld. Dat kan voor kleine en grotere gezelschappen.

Dat kinderen moe worden op hun verjaardag neem ik voor lief. De volgende dag lekker een pyjamadag inlassen en bij laten komen. Om uitputting voor te zijn zou een slaapje voor de visite komt misschien kunnen schelen. Dus als de visite vanaf 11 uur welkom is om 10 uur nog even een poging wagen, of 12 uur en een uurtje dáárvoor.

Ik heb ook wel ervaring met mensen die liever apart komen. Ik vond dat soms ook wel lastig. Het voelt toch een beetje als tweede ronde, waarvoor je weer verse taart moet halen en zo. Maar dan is het een kwestie van keuzes maken. Toch maar blij zijn dat zo iemand de moeite neemt, of blijven mopperen over het ongemak? Ik koos dan toch maar voor het eerste.

Karen

Karen

23-03-2015 om 08:03

Wanneer komt nou het eten?

Schoonmoeder denkt: we gaan zodra ze gaan eten
Schoondochter denkt: als ze gaan, dan gaan we eten

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-03-2015 om 09:03

Hahahaha Karen

Dat zou zomaar kunnen.

Gelukkig was schoonmoeder dan in dit geval de wijste. :-)

Half a twin,

Vier de verjaardagen toch voortaan in het weekend! Heb jij ook minder last van stress. Ook fijner voor de rest van de familie. Ook al is het niet gebruikelijk, wordt gewoon een trendsetter en je zult zien dat de schoonzus het ook gaat doen...
Als je schoonouders 's middags niet kunnen omdat ze bv golven of tuinieren, komen ze lekker rond koffietijd.

Wat ik in je post mis, is communiceren. Je vraagt niet of ze ook iets willen eten. Je kijkt ze weg. Het gedrag van je schoonouders is heus egocentrisch want ze houden geen rekening met de kinderen. Maar jij was je ergenis voor geweest als je had gecommuniceerd.

Yura

Yura

24-03-2015 om 10:03

Indische verjaardag

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel eens sta te vloeken in de keuken als ik weer voor ca. 50 man Indische rijsttafel sta te maken met een verjaardag (we vieren dan ook alleen nog die van de kinderen), maar als ik bovenstaande allemaal lees, vind ik het ook wel relaxt zeg. Vanaf een uur of 5 komen de gasten binnen en iedereen eet mee. Het kunnen er 30, maar het kunnen er ook 50 zijn, niks over te zeggen vantevoren. Maar ach geen probleem, dan kunnen wij er de volgende dag nog van eten en de rest wordt verdeeld over bakjes en dan wordt er wat mee gegeven voor degenen die niet konden komen, geef wat af bij een zieke buurvrouw, geef wat mee aan degene die niet van koken houdt en gooi zelf nog eea in de diepvries. Sommige gasten komen pas om half 8 ofzo, dan hebben wij al gegeten, maar die gooien dan wat op een bordje en zetten het in de magnetron, ook geen probleem. De kinderen zijn nu pubers, maar vroeger gooide ik ze gewoon op bed als ik het tijd vond, of ik vroeg oma, tante of een ouder nichtje om dat te doen, meestal biedt iemand dat zelf al aan. Mijn dochter is nu 15 en die gooit ook regelmatig haar neefje op bed op een verjaardag, als zij denkt dat het tijd is (lees als hij strontvervelend begint te worden).
Oh ja dat gaat dus allemaal in de vorm van een buffet, sommigen zitten op de bank (in principe de "tantes", dat hoort zo, die hebben recht op de beste plek), sommigen zitten aan tafel, anderen op een gevonden stoel met een bord op schoot etc., maakt niet uit. Iedereen brengt zijn eigen bord terug naar de keuken en gooit de etensresten in de prullenbak, daarna helpen er een paar vrijwilligers in de keuken met de afwas (dat houdt de vaatwasser niet bij) en de koffie. Na de koffie gaan meestal degenen met kleine kinderen weg en anderen blijven gezellig plakken tot ze het zat zijn of tot ik ze weg stuur, doet ook niemand moeilijk over, zeg ik gewoon: jongens, ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ...

Cat

Cat

24-03-2015 om 10:03

gewoon nederlands

Maar hier gaat het vergelijkbaar, en op veel feestjes waar ik kom. Ik zou geen feestje willen geven als ik me druk maak om wie wat etend wanneer waarom hoe laat precies tot hoelaat precies komt. Laat maar zitten dan.

Marea

Marea

25-03-2015 om 12:03

verwachtingen zijn te hoog

Ja, je verwachtingen zijn te hoog. Jij hebt gekozen voor je kinderen, zij niet. De fase van op kleine kinderen passen hebben ze dertig jaar geleden al gehad, nu doen ze leuke dingen nu ze dat nog kunnen en hoeven ze niet als gratis oppas te komen bij jou.

en je zegt zelf dat het leuk is als ze er zijn. Nou, dat zou half a twin en esmee uit ons andere feuilleton ook wel willen.

JennieDijk

JennieDijk

25-03-2015 om 13:03

voor de duidelijkheid

...ik bedoel geen gratis standaard oppas als ik werk. Ik bedoel AF EN TOE oppassen.

Marea

Marea

25-03-2015 om 14:03

af en toe oppassen

Ik heb toch niet gezegd dat jij zegt dat het standaard oppassen is. Maar af en toe oppassen omdat dat jou uitkomt, terwijl zij allerlei andere plannen hebben, valt toch ook onder gratis oppassen?

Je schrijft zelf dat ze het te vermoeiend vinden om een dag op te passen. Nou, dan moet je dus je verwachtingen bijstellen.

Hanny61

Hanny61

Vind ik ook

Dat je verwachtingen te hoog zijn. Je kunt mensen niet dwingen. Wel zou je ze eens kunnen vragen of ze een keer kunnen/willen oppassen of aangeven dat je een onverwacht bezoekje van hun zeer op prijs zou stellen. Misschien willen ze zich wel niet opdringen. De andere kant van deze medaille is juist de enorme bemoeizucht van (schoon)ouders en dwingende verzoeken om vooral langs te komen en dan is het nog niet genoeg (zie de vele schoonmoederdraadjes). Dus ik zou zeggen, tel je zegeningen!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

En bovendien

Als ze dan een keertje langskomen, op de eerder genoemde verjaardag, ligt ook niet echt de rode loper uit. Omdat zij wat later komen zijn juist de momenten om de band met de kleinkinderen te versterken.

Ik vind dat naast te hoge verwachtingen je ook de verkeerde verrwachtingen hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.