Relaties Relaties

Relaties

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Dochter

Dochter

14-10-2013 om 17:10

Relatie ouders verstoord

Dochter

Dochter

26-11-2013 om 15:11

Inlevingsvermogen naar ouders toe

Is denk ik altijd te groot geweest. Veel te groot.
En ineens is de maat vol.

Ik heb altijd een soort begrip gehad voor het feit dat ze mijn zus leuker vonden. Ze was ook echt leuker als kind!
Zag er mooier uit, was nooit lastig, vroeg nooit lastige dingen, was het altijd overal mee eens.
Ik was eigenwijs, deed nooit eens leuk mee, heb tot mijn 4e jaar erg veel gehuild. Moest een dikke bril en een beugel. Had altijd eczeem.
Dit even uitvergroot, maar ik heb het altijd een soort logisch gevonden dat er meer van mijn zus werd gehouden dan van mij. Niet alleen door ouders, maar ook ooms en tantes, en mijn oma.

En later bleek ik veel slimmer dan mijn ouders en zus. Ging naar VWO en zat altijd (heel ongezellig) met mijn neus in de boeken. Ze vonden me ineen bekakt praten.
Terwijl mijn zus mijn moeder meenam naar de disco zat ik thuis te leren.
En daarna ging ik een studie doen waar ze niks van snapten, en nu doe ik werk waar ze niks mee kunnen. En ik heb ook nog een man die zo is...

Dus tot voor kort heb ik altijd begrepen dat het logisch was dat er van mij niet zoveel gehouden werd.
De psycholoog heeft hierbij wel heel erg mijn ogen geopend.
De omgang werd dus ook lastiger.

En nu trek ik het ineens niet meer lijkt het. Mijn ziekte en hun afwijzende gedrag hierover deed me zoveel pijn dat ik eigenlijk zou willen breken. Maar ik durf ze niet te kwetsen.

Eigenlijk moet ik me gewoon meer gaan realiseren dat het voor hun allemaal zo'n punt niet is. En ze willen het ook niet weten, want je hoort van je kinderen evenveel te houden.
Dus doen we net alsof het niet zo is.
Ik snap dat het voor mij nu veel groter is dan voor hun. En daar moet ik gewoon meer aan denken voortaan.

zoeker

zoeker

26-11-2013 om 19:11

nee serieus

Voor een kind zijn dit soort dingen vreselijk, maar als volwassene kun je je toch wel indenken dat het voor ouders ook lastig kan zijn een kind te hebben dat van een andere planeet lijkt te komen? Misschien zijn je ouders te beperkt om zich aan te kunnen passen aan jou en zich in te leven. Ik bedoel daarmee niet dat je het -oke- moet vinden wat er is gebeurt/gebeurt. Maar misschien kun je het gaan zien als -jouw- verdriet. Je bent volwassen, hebt je ouders niet meer nodig! Voor het stukje dat er overblijft tussen jullie, veel zal het niet kunnen worden (!) is het nodig dat jij je inleeft in hen, zij zullen het niet gaan doen.
Wat ik bedoel is dat ik ook een hoop verwijten in je berichten lees (je ouders doen geen moeite zich te ontwikkelen, roddelen veel enz) en dat het misschien helpt als jij hen accepteert zoals ze zijn, heel anders dan jij.

Dochter

Dochter

27-11-2013 om 14:11

Zoeker, ja

Ik vind het ook erg egoïstisch van mezelf, dat ik zo weinig begrip op kan brengen voor mijn ouders.
Maar mijn emmertje is gewoon even behoorlijk overgelopen.

Maar ik heb wel mijn hele leven het verwijt gehad dat ik altijd zo moeilijk ben. Ik ben erin gaan geloven, en ontdek langzaam dat ik eigenlijk heel erg meegaand ben. Dit kwam er bij de laatste psycholoog nogal uit.
Een zinnetje uit mijn jeugd: "Jij verpest altijd alles voor ons". Dit omschrijft hoe ik in het gezin zat.
Dit werd ook gezegd als ik onderweg ziek werd. Of als ik in een modderplas viel. Heb een keer mijn arm gebroken met een dagje varen. Nou toen was mijn vader echt woedend op me, want we moesten dus terug.
Als ik dit zo opschrijf snap ik eigenlijk helemaal niet meer wat ik überhaupt nog van die mensen wil.

Loyaliteit

En je houd van ze.

Terug naar je psycholoog is geen slecht idee, want jij kan alleen veranderen, je ouders gaan dat niet meer doen. Dus de vraag is, hoe kan jij zo goed mogelijk met je ouders omgaan zonder dat je daar last van hebt?

Sterkte, is een heel moeilijk proces.

Groet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.