Relaties Relaties

Relaties

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

man schreeuwt en vloekt als iets niet meezit

Mari

Mari

17-06-2020 om 15:06

grappig Nadine

ik heb dus andersom: als er mensen in de buurt zijn houd ik me in, als ik alleen ben scheld ik wel. Maar uit het feit dat het situationeel is kan je ook aflezen dat het, althans in onze gevallen, dus een keuze is.

Herkenbaar

Ik herken het hier ook. Als er bijv. wat mis is met de computer dan gaat dat hier eerst met gezucht en gekreun en daarna komen de ongewenste woorden. Als je dan vraagt of je kan helpen dan is dat ook niet nodig, waarvan ik dan zoiets heb, waarom ga je dan zo tekeer , waarvan ik het idee heb dat je eigenlijk om hulp roept, maar je het niet toe wilt geven (mannen ding?). Maar als ik hetzelfde zou doen in zo'n situatie (dus als mij iets niet lukt en ik zo gefrustreerd doe), dan kan dat echt niet. Dit herken ik niet alleen bij mijn vriend, maar ook bij mijn vader. Gisteren wilde ik mijn vader bijv. ergens mee helpen, maar hij wilde het persé zelf uitzoeken.... prima denk ik dan, maar ga dan niet frustrerend lopen doen.

Toelichting

Ik had niet gedacht dat mijn reactie zoveel discussie zou opwekken. De laatste reactie was 6 maanden geleden. Even een eerste toelichting want er worden wel veel aannames gemaakt over mijn bedoeling / gedachte achter de reactie.

De discussie gaat in dit geval over man en vrouw, maar mijn reactie is naar mijn inzien onafhankelijk hiervan. Ik heb zeker niet bedoeld dat "de vrouw" zicht maar moet aanpassen. Mijn punt is dat het vaak eenvoudiger is om de situatie te analyseren door je in te leven in de persoon waarmee je een conflict hebt. Onafhankelijk van het geslacht kan dit je inzicht geven in hoe een ander tegen de situatie aan kijkt. In het beste geval gebeurt dit door beide betrokkenen.

Wat betreft aanpassen bedoelde ik om iets aan te passen waar jezelf invloed op hebt. Het is een veel voorkomende valkuil om dingen te willen veranderen waar je geen of weinig invloed op hebt (de persoon waarmee je in conflict bent). Dit kost veel energie en leid tot frustratie. Je kunt beter energie steken in zaken waar je wel of meer invloed op hebt (in dit voorbeeld de omgeving).

Voor verdere reacties hierna zou ik willen vragen om het rationeel te houden en niet te veel aannames te maken.

Eénzijdigheid, Coen?

Ik snap het inleven en het zo minder aangevallen te voelen. Hier laatst ook één, pissig door de tijdsdruk. Door dat aan te voelen, blijft de situatie rustig.
Maar degene met het korte lontje mag achteraf best kenbaar maken dat het ook wat minder had gekund.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.