Relaties Relaties

Relaties

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

tonny

tonny

23-12-2014 om 15:12

jongere zus - zusje?

Blijf je je jongere zus altijd zusje noemen, jongere broer broertje? Zo ja, waarom? En wat vindt jongere zus/broer daarvan?

Ben je zelf het zusje, hoe voel je je daarbij?

Zelf doen wij niet aan 'je'. We zeggen hoogstens als er een groter gezin is 'je jongere zus' of zo.

rode krullenbol

rode krullenbol

25-12-2014 om 21:12

Een wel heel bijzondere situatie

Een wel heel bijzondere situatie ontstaat, wanneer tweelingzussen onderling een hiërarchie willen suggereren met behulp van de benaming 'zusje'.
Zie:

http://youtu.be/6dPlTGRduEM

tante Sidonia

tante Sidonia

26-12-2014 om 11:12

krullenbol,volgens mij een

Verkeerde link...

rode krullenbol

rode krullenbol

26-12-2014 om 13:12

nee, hoor!

Geen verkeerde link. Luister maar goed naar het verhaal!

bieb63

bieb63

27-12-2014 om 14:12

grappig

ik vind het juist heerlijk als mijn oudere broer of neven mij zusje of nichtje noemen. Ik voel me dan absoluut niet minder (ben 51, dus kom op!), maar juist een beetje beschermd of zoiets. Vind het alleen maar fijn én ik voel me daar lekker 'jong' bij ;)

Barvaux

Nee als iemand doorgaans vraagt of ik broers/zussen heb, gebruik ik gewoon 'broers'. " Ik heb 2 broers" . Als ik iemand intiemer ken, dus goed, heb ik het meestal wel over 'mijn broertjes' als ik wat vertel. Maar dan zijn het altijd mensen die ik al jaren of erg goed ken en die weten van onze 'kibbelaarij' of ons minstens samen gezien hebben.
Alleen bij onbekenden (qua familiesamenstelling dus) heb ik het dus over broers.
Ik merk dat als het een zeer serieus onderwerp is, ik ook eerder overschakel naar de 'broer-versie' zonder verkleinwoordje erachter.
Bv bij een kennis in de familie is gedonder onderling. Daar hebben we t over...als ik dan een voorbeeld wil nemen en mijn broers noem zal ik dat zonder verkleinwoord doen. Bij serieuze onderwerpen passen 'grapjes' zoals wij die maken niet naar mijn gevoel.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.