Relaties Relaties

Relaties

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Even geen naam

Even geen naam

07-07-2018 om 14:07

Gedoe met mijn moeder

Triva

Triva

10-07-2018 om 08:07

Astrid

'Ik vertel bv mijn ouders van te voren al wat ze kunnen verwachten, hoe lang het duurt, dat de akoestiek waarschijnlijk bar slecht is, dat erna fotomomentjes zijn, óók met hen achteraf enz. '

Dat is knap dat je dat allemaal weet, ik wist helemaal van niks, beide keren niet.

Voor de duidelijkheid: als je te maken hebt met grootouders die overal voor in zijn, die het niet erg vinden om 2 uur op een klapstoeltje te zitten en niets te kunnen zien omdat er toevallig een lang persoon voor zit, om niet goed te horen wat er gezegd wordt: prima. Als je maar aan 1 van die dingen twijfelt, niet doen

lieverdje

lieverdje

10-07-2018 om 09:07

je kent oma waarschijnlijk wel?

Ik ben het wel een beetje met Triva eens dat zo'n diploma-uitreiking waarschijnlijk niet veel aan is voor opa's en oma's. Ik vond mijn eigen diploma uitreikingen al niets aan....

Ik zou mijn ouders ook niet meenemen naar de uitreiking van mijn kinderen als het zover is waarschijnlijk. Het zou zo maar kunnen dat mijn vader, net als de ouders van TS, verongelijkt zou zijn omdat hij niet genoeg aandacht krijgt van de geslaagde en voortijdig boos zou weglopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-07-2018 om 11:07

Opa's en oma's zijn dus nooit over een kam te scheren :-)

Ik zou me later vereerd voelen als ik uitgenodigd zou worden voor dit soort gelegenheden, maar ik vind dat álle aandacht naar de uitreiking zelf hoort te gaan en dat je niet allerlei zaken in de gaten moet hoeven houden als je daar als de ouders van de geslaagde zit. Ik denk dus dat dat de afweging zou 'moeten' zijn. Bot gezegd: heb ik last van opa en oma of niet?

In sommige families is het best ingewikkeld om opa en oma domweg niet uit te nodigen. Je zult maar in dezelfde straat wonen, elke dag bij elkaar over de vloer komen, oma en opa bij alles betrekken en advies vragen en dan uitgerekend met speciale gelegenheden zeggen dat opa en oma thuis moeten blijven. Dat komt dan niet lekker aan.

Ik ben dat zelf totaal niet gewend, vanuit mijn 'normaal' lijkt mij zo'n constructie helemaal niet zo prettig. Wat ik daar om me heen van gezien heb, ontstaat er al snel een situatie waarin oma en opa zich als ouders blijven gedragen, die met de eigenlijke ouders aan het opvoeden zijn. Ik krijg het daar Spaans benauwd van ).

Floria

Floria

10-07-2018 om 13:07

kaaskopje

Daarin ben je niet de enige

Geen onwil

Ik denk dat het niet meenemen van grootouders vaker uit praktische overwegingen niet kan plaatsvinden dan uit onwil.
Als ik mijn moeder een groot plezier zou doen, als ze in de buurt woonde, als ze niet slechthorend was, als de school ook rekening kon houden met rollators, als de lokatie niet in de binnenstad was en parkeren geen probleem was, als...
Ik heb een lieve moeder die niet op de voorgrond gaat staan, die zich schikt naar anderen, die ik heel graag zou willen meenemen. Alleen heeft de ouderdom flink toegeslagen.

Schoonmoeder daarentegen is juist het tegenovergestelde; ze doet alsof zij de moeder van de geslaagde is, heeft een luide stem die ze veel gebruikt. Te veel in de picture.
Ik denk dat dit ook meespeelt in mijn voorkeur aan het helemaal niet betrekken van grootouders op een dag als deze.

Een uitreiking mag ook best een feest voor de ouders zijn; zij hebben die weken van stress van dichtbij meegemaakt en het is ook ten dele ook hun feestje.

Floria

Floria

10-07-2018 om 14:07

Flanagan

Zelfde schoonmoeder hier. En dan komt er ook nog eens niks zinnigs of positiefs uit. Dus nee.

Overigens hebben ze hier op school uitvoeringen per klas waar je dan ook kunt komen kijken als ouders. Meestal is er te weinig ruimte omdat sommige mensen beide opa's en oma's meenemen. Zijn ze dan ook nog eens gescheiden dan zit je al op meer dan 6 volwassenen per kind. Terwijl iedereen al vanaf groep 1 weet hoe klein de ruimte is.

Ik zat eens naast een oma die ook luidkeels opmerkingen maakte. 'O, o, o kijk eens wat ze doet: dat is écht Marietje!' - de grap was dat het kind dat zich écht als Marietje gedroeg, Marietje helemaal niet was. Oma zat er maar 5 meter vanaf. Dat was best gênant.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-07-2018 om 14:07

Flora

Bij de school van mijn kinderen was ook altijd ruimtegebrek aanleiding om het alleen bij de directe familie te houden en geen grootouders enzovoorts. Maar toen mijn dochter aan de beurt was, weken ze uit naar de aula van een scholengemeenschap met zeeën aan ruimte. Tja en toen had ik het gevoel dat het toch eens 'moest'. En op zich vond iedereen het mooi dat opa en oma het een keer hadden kunnen meemaken, maar het was wel jammer dat het tegenviel voor haar en ze daarover mopperde. Weer onder ons (dus zonder opa en oma) zuchtten we maar eens om haar gedrag, even stoom afblazen. Maar verder kon je er weinig aan veranderen. Ik zit nu even te rekenen hoe oud ze toen geweest moet zijn... ik denk 71. Ik vind dat zelf nog best jong voor typisch hoogbejaard gedrag.

Astrid

Astrid

10-07-2018 om 15:07

28/26 oftopic Kaaskopje

Ik ben 51, mijn kinderen 28 en 26. Dus achterkleinkinderen sloeg op mijn ouders (74), kleinkinderen op mij en kinderen op mn dochters. Mijn oudste is er klaar voor, heeft net een huis gekocht, dus wie weet:-)

Hangkous

Hangkous

10-07-2018 om 17:07

Verwachtingen van de generaties

Dat is een moeilijk iets.
Mijn schoonmoeder (82) hoopt het nog mee te maken, liefst binnenkort al, dat ze net als haar zuster (94) overgrootmoeder wordt.
Als ik dan zeg dat ik hoop dat dat nog heeel lang gaat duren ben ik het kreng dat haar niks gunt.

Leg ik uit dat ik dan op mijn 50e al oma wordt van een kind van mijn dochter van 15. Als zij eerder kinderen had gekregen en niet pas op haar 30e had ze eerder oma geworden en eerder overgrootmoeder kunnen worden.

Huis vol herrie, want Hangkous doet weer moeilijk. Ja ik gun mijn kind een onbezorgde schooltijd, studie en ern leuke job. Moeder worden kan ook nog als je 35 bent. En dat schoonmoeder daar waarschijnlijk geen getuige van mag zijn is voor alle andere partijen beter.

Sommige (groot)ouders hebben nogal onrealistische verwachtingen van hun (klein)kinderen en de dingen die ze kunnen doen en een passende leeftijd hebben voor die dingen. 😜😂

Triva

Triva

10-07-2018 om 17:07

Kaaskopje

'Ik zou me later vereerd voelen als ik uitgenodigd zou worden voor dit soort gelegenheden, '

ach dat weet je helemaal niet, is pas over wellicht 20 jaar....

Anders

Wij gaan anders met elkaar om. Voor mij hoort mijn familie gewoon bij dit soort gelegenheden. Voor mijn man ook. Veel familie woont verder weg dus die zien we helaas niet zo vaak. We hebben echter ook familie en hele goede vrienden (ook een soort familie) die vlak bij wonen. Die delen uiteraard in alle leuke en minder leuke momenten die wij mee maken. Niet dat ze allemaal altijd naar alles komen. Dat zou ook niet passen en logistiek lastig zijn. Maar in principe is iedereen welkom. Grootouders al helemaal. Die spelen een hele speciale rol in het leven van hun kleinkinderen. Dus natuurlijk horen die er bij. Soms krijgen we ergens maar 2 kaartjes voor dus dan kan oma helaas niet mee (en de andere kinderen ook niet) maar als er meerdere kaartjes zijn dan hoort oma bij de eersten die gevraagd wordt. Oma is overigens heel lief en leuk dus dat scheelt natuurlijk wel.

En als oma zelf geen zin zou hebben is het ook prima. De oma van mijn oudste kinderen (de moeder van mijn eerste man) wil meestal niet mee naar dit soort zaken. Die neemt dan liever de kinderen een dag later mee uiten. Het is voor haar ook verder reizen dus dat is ook anders. Maar zelfs al zou ze hier in de straat wonen dan zou ze echt niet mee gaan naar afzwemmen of zo. Dat ligt haar niet. Het is natuurlijk geen verplichting en zij zorgt er echt wel voor dat de kinderen alsnog speciale aandacht krijgen.

Voor mijn kinderen is het ook wel vanzelfsprekend dat mijn moeder erbij is. Die hoort er gewoon bij.

Yura

Yura

10-07-2018 om 21:07

Opa's en oma's op diploma-uitreiking

Ik denk dat er inderdaad voor de opa's en oma's niet zo heel veel aan is. Het is een lange zit, waar veel namen de revue passeren. Als ouders ken je er nog wel een paar van, maar opa en oma niet. Na afloop is het napraten en borrelen en als ouders raak je nog met wat andere ouders aan de praat die je (vaag) kent of met een docent die je wat vaker hebt gesproken. Maar opa en oma staan er een beetje bij. Vorig jaar was mijn schoonmoeder mee, ze heeft op een peuterspeelzaal gewerkt dus kende zo toevallig een paar ouders (de kinderen ook, maar die herkende ze niet meer) en die kwamen allemaal een praatje met haar maken. Dus was het best gezellig, anders niet zo denk ik. Ik denk inderdaad dat het niet handig is opa en oma naar zo'n gelegenheid mee te nemen.

Astrid

Astrid

11-07-2018 om 00:07

Triva

Dat ik het wist kwam omdat de kinderen na het VO meerdere opleidingen hebben gedaan. Bij de allereerste waren ivm de ruimte alleen ouders toegestaan.
In oktober voor het laatst een afstudeerhoed de lucht in, want jongste is geslaagd voor opleiding 2 :-)

Paula

Paula

20-07-2018 om 19:07

niet teveel aandacht aan besteden

Je moeder heeft als je het mij vraagt geen reden om zo overdreven te reageren.Het lijkt me volkomen normaal dat je dochter op zo een speciaal moment bezig is met dingen die jonge mensen nu eenmaal doen.
De gezelligheid van de vakantie zal afhangen van je moeder haar gedrag.Probeer het te negeren...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.