Relaties
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Heggetje
10-06-2016 om 13:06
Empathie, wie heeft dat nie?
Nie rijmde beter dan niet:)
Maar... ik heb het dus niet altijd.
1)
Mijn buurman van vroeger komt regelmatig naar ons. Met zijn vriendin en drukke kinderen, ze eten dan ook mee. De vriendin zit altijd wat te sippen op de bank, biedt nooit hulp aan (tafel mee dekken, afruimen), heeft nooit wat te vertellen. Ik, wij, mijn vriend en ik, vinden haar maar suf en 'roddelen' daar samen een beetje over.
2)
Een paar jaar geleden waren wij met vrienden op pad. Ik had een groot verdriet, dat ik nog met niemand wilde delen, ik wilde het eerst zelf verwerken.
Ik hoorde één van hen zeggen: 'als ze zo sjaggie is, nou dan kan ze beter naar huis gaan, zo'n ongezellige meid'.
Toen dacht ik: ik snap dat je dat zegt, maar je zou ook kunnen vragen 'goh, hoe gaat met je?'
3)
Laatst was ik alleen met de buurman op pad. En hij vertelde over de grote problemen die zijn vriendin heeft. En hoe het hele gezin daar onder lijdt.
4)
O, o shame on me! Met mijn snelle oordeel: ik zou toch écht beter moeten weten!
Ik wil écht graag empatisch, lief en begripvol zijn. En dan gaat het soms toch zo helemaal fout!
Herkennen jullie dit? Hoe empathisch ben jij?

Jutta
17-06-2016 om 20:06
alleen tijdens kantooruren
Ik mijn werk ben ik de hele week hartstikke empatisch, vaak echt en op slechte momenten ( hoofdpijn, noem maar iets) gespeeld. Maar dan is de werkdag voorbij en moet de balans hersteld worden. Dus voor huisgenoten kan ik hysterisch kinderachtig zijn, en alle aandacht opeisen. Duurt meestal niet de hele avond hoor, maar ik heb even zo' n momentje nodig. Meestal grijpt zoon in: gaat het nog een beetje mama of heb je schelpjestherapie nodig? Zoon is ook bij momenten zeer empatisch en heeft zelfs een rustgevende handeling voor mij bedacht. Zoo lief...

Kaaskopje
18-06-2016 om 01:06
Haha Jutta
Helaas herken ik dat ook wel van mijzelf. Als je thuiskomt zie je vaak ook uitvergroot wat er 'mis' is. En daar kan ik dan ook best kribbig op reageren. Dus zegt man dan terecht 'zo weer uitgemopperd?' en dan bind ik wel weer in.

Veer
19-06-2016 om 07:06
wat er `mis` is
Ja, dat herken ik! Maar heb me nooit gerealiseerd dat het door het thuiskomen komt. Maar dat is waarschijnlijk wel zo. Je komt van elders, en weer thuis zie ik dan ook meteen wat er nok is. Rommel, kinderen die iets doen wat niet mag, kan van alles zijn. Ik zie het allemaal meteen.
Ik probeer sinds een tijd m`n mond te houden, en niet alles te benoemen wat ik zie, om te voorkomen dat m`n gezin het onplezierig gaat vinden als ik thuiskom:-)

bromvlieg
19-06-2016 om 12:06
ha, ja!
Zo'n dochter heb ik. Op haar werk doet ze alles om er te zijn voor anderen, maar thuis bij haar moeder, oeioei, dan is die discipline eraf en wil ze gehoord en verwend worden.
Ik denk dat ik maar eens op haar werk ga zitten, hahaha.
Ze kan trouwens wél heel invoelend en meelevend zijn hoor, maar ik herkende ineens wat. Zal zelf ook wel zo'n blinde vlek hebben - dat weet ik wel zeker!!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.