Over het forum Over het forum

Over het forum

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

V@@s

V@@s

08-11-2018 om 20:11

sluikreclame

Ad Hombre

Ad Hombre

25-11-2018 om 08:11

Vraagbaak

Ik vond de rubriek vraagbaak destijds wel interessant. Maar die is helaas opgedoekt.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-11-2018 om 08:11

Ik begrijp dat je solliciteert als columnist?

rode krullenbol

rode krullenbol

27-11-2018 om 11:11

Hmm ...

Zou je #26 niet eerder opvatten als openlijke reclame voor Fanfare Ciocarlia? Voor zover ik dat kan beoordelen spelen die lui zo'n beetje foutloos. In dat, naar ik heb vernomen, puur op het gehoor bij gebrek aan het kunnen lezen van bladmuziek.

Ikzelf zie mij genoodzaakt om weer eens een gecorrigeerde versie te plaatsen.

rode krullenbol

rode krullenbol

27-11-2018 om 11:11

De Wet van ‘Rode krullenbol’ bewezen? (gecorrigieerde versie)

Het moeras van de vergetelheid is als een reusachtig vraatzuchtig monster. Onbeschroomd gulzig slokt het indrukken op; vaak zelfs nog voordat deze de gedaante kunnen aannemen van herinnering. – Laat staan een blijvende. – In weerwil hiervan onderneemt de mensheid naarstige pogingen om het (toekomstige) verleden vast te houden.

Van alles en nog wat leggen we vast in beeld, geluid en schrift. Daar waar egodocumenten individuele levenservaringen koesteren, fungeren herdenkingsbijeenkomsten en historische publicaties als warmhoudplaatje voor het collectieve geheugen. Het schept een zekere rust te midden van de hectiek van het moderne leven en zorgt ervoor dat we niet als een kip zonder kop door het leven hoeven te gaan bij gebrek aan memorie.

Speciaal voor deze gelegenheid heb ik mijn gedachten laten gaan over de vraag of een en ander zich zou laten vatten in een soort van academische wet. Na enig wikken en wegen ben ik uitgekomen op de volgende formulering: “Al is het heden nog zo snel, het verleden achterhaalt haar wel!”

Nu zal deze spreuk op jullie waarschijnlijk eerder bezwerend en dreigend overkomen, dan optimistisch en geruststellend. Jullie kennende. Maar – neem dit a.j.b. voetstoots van mij aan – zo is zij beslist niet bedoeld! Weet dat de rol van goede fee, waarvan de Vlaamse forumdeelnemer Yvan ooit zo tussen neus en lippen door repte, mij veel meer aanspreekt dan die van onheilsprofeet. Ik vertrouw er overigens op, dat een ieder die mijn bijdrages aan dit forum met de nodige aandacht tot zich heeft genomen, dit, ongeacht wat hij aan zijn voeten draagt, ook wel op zijn klompen zal aanvoelen. Evenals het gegeven dat de deelnemer die zich hier als ‘Rode’ presenteert, niet samenvalt met mij!

Mogelijk hoopt deze persoon van mij een fikse veeg uit de pan te krijgen, of op zijn minst een op vriendelijke toon gebrachte scherpe berisping. Mocht dat daadwerkelijk het geval zijn? Dan heeft hij echt te veel noten op zijn zang. Het mag (inmiddels) voor zich spreken: ik ben zeker wel in staat om alle snibbigheid in mij samen te ballen tot een uitputtende verhandeling die zou neerkomen op een fatsoenlijk gebrachte scheldkanonnade. Maar met zulk venijnig weerwerk wens ik mij helemaal niet in te laten! Want “laten we wel wezen”; zou het niet mijn eer te na moeten zijn om jullie op te zadelen met ‘tinnef’?

Toegegeven; het grote lezerspubliek zou het misschien gelaten ondergaan. – Gewend als het eraan geraakt zal zijn, dat bedenkelijke scheld-, schimp- of smaadwoorden de revue passeren, als waren het bordjes appeltaart met slagroom op een verjaarsfeest. – Toch geef ik er de voorkeur aan om weer eens dat ene geheime pleziertje van me met jullie te delen: het beluisteren van folkloristische amusementsmuziek.

Laat je dit keer opzwepen tot dansen dan wel omver blazen door “the hardest working band in the blow biz”: Fanfare Ciocãrlia (http://www.asphalt-tango.de/fanfare/fanfare_ciocarlia.html)! Twaalf in oorsprong tussen de paarden, ezels, varkens, kippen, vossen, ganzen, uilen, roofvogels, schapen, geiten, bruine beren, wolven, lynxen, wilde katten en andere dieren levende Roma boeren uit Roemenië.

Aan de hand van het nummer ‘Bunica bate toba’ (

https://youtu.be/hDI87UO9UZk) laat zich de hamvraag van vandaag en morgen behandelen: zien we “Al is het heden nog zo snel, het verleden achterhaalt haar wel!” bevestigd? Of hebben deze kerels van stavast er nu juist aan meegewerkt dat hun traditionele muziek werd opgeofferd aan de commercie en omgetoverd in moderne funky hardcore? Beluister daartoe eveneens hun overige werk van minder recente datum. ‘Asfalt Tango’ bijvoorbeeld (

https://youtu.be/nze3kfLgRtQ) of ‘Doina’ (

https://youtu.be/4IZjDafiYqM).

En laat gerust weten wat je vindt van de energetische waarde ervan, vergeleken met die van een taartpunt, blokje kaas, plakje leverworst of andere versnapering!

Rode krullenbol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.