Over het forum Over het forum

Over het forum

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hahaha...nieuwe advertenties zijn grappig...,


Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-12-2016 om 14:12

Vera

Wat mij betreft heb je gelijk dat het iets engs heeft hoor.
Alleen, ik ben me er al best lang van bewust dat het zo werkt en ik schrik er dus niet meer zo van. Als ik op sites van campings google, komen er meer campings enz. Alleen deze week viel het me ineens heel erg op. Misschien is het ook wel erg dat ik het ondertussen gewoon vind, bedenk ik mij nu.
Tegelijkertijd heb ik ook het idee dat ik niet zo gevoelig ben voor al die reclame, maar dat is natuurlijk grenzenloos naïef van mij. Want het systeem van reclame werkt gewoon en ik ben daar vast geen uitzondering op. Sterker nog, als ik kritisch naar mezelf kijk dan zie ik ook wel dat en waar ik beïnvloed wordt.

Aagje

Boek aanrader

Je hebt wél iets te verbergen van Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis. Gaat over privacy, dataverzamelen, en oa ook over hoe grote bedrijven als Google en Facebook hun advertentieruimte verkopen adhv alle informatie die ze over jou verzamelen.
Prima leesbaar boek en schokkend ook, vind ik. Hoe makkelijk je te traceren bent en hoeveel informatie er over iedereen verzameld wordt en hie slordig oa overheden omgaan met privacy.

vera

vera

27-12-2016 om 01:12

macht vh geld

Nouja Aagje, zelfs al zouden ze op jou persoonlijk weinig invloed hebben, hetgeen ik ten zeerste betwijfel. Het gaat mij om de macht die er is op ons als groep. Uiteraard is die groot, anders zou er niet zoveel geld in omgaan.
Juist omdat we niet zo geloven in die invloed op ons persoonlijk is die macht zo groot, denk ik.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-12-2016 om 07:12

Vera

Ik gaf je toch al gelijk en ik zei ook al dat ik zie dat en waar ik beïnvloed word als ik echt kritisch naar mezelf kijk.

Aagje

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2016 om 09:12

Misschien onbegrijpelijk, maar ik kan er echt niet mee zitten dat aan de hand van mijn zoekgedrag en dergelijke gegevens van mij opgeslagen worden voor gerichte reclame. Ik ben mij er op gezette tijden wel bewust van. Ik zoek wel eens op bepaalde woorden, die best raar over kunnen komen en dan vraag ik me af wat ze daar in tijden van argwaan e.d. van zouden vinden. Terwijl ik zelf niets met dat onderwerp heb, maar er gewoon iets over wil weten. Kijk naar wat er in Turkije gebeurt. Ben je je nergens van bewust vinden ze opeens dat je bij een verkeerde club hoort... Maar dat is op zich niet nieuw. Ook in de niet-digitale tijd konden ze veel over je vinden. Zo staat mij bij dat mijn man verteld heeft dat zijn vriend bij zijn sollicitatie bij de marine te horen kreeg dat ze wisten dat hij een vriend had (man dus), die op de PSP gestemd had en hoe dat zat. PSP staat voor pascifistisch socialistische partij. Daar hielden ze uiteraard niet van, mariniers met pascifistische vrienden. Vriend is wel aangenomen, maar ik bedoel maar, mensen natrekken kon altijd al, maar nu zijn de mogelijkheden veel geavanceerder. Voor reclame vind ik dat niet erg. Het is wel eens irritant, maar naar mijn gevoel niet 'gevaarlijk'. Ik vind het kwalijker dat het nu zo gewoon is, dat werkgevers eerst eens een kijkje op internet nemen om te zien met wie ze te maken hebben als je daar solliciteert. Bij het leger of de marine kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar bij een gewone kantoorbaan?? Dat voelt toch wel ongemakkelijk. En dan ben ik nog een braverik waar niet veel belastends over te vinden is.

Gaat veel verder dan alleen advertenties

Ik citeer een recensie/ samenvatting van het boek:
(8weekly.nl)

Een kijkje onder de motorkap
Martijn en Tokmetzis beginnen hun zoektocht bij die apparaten die wij allemaal en vaak dagelijks gebruiken: de smartphone en de laptop. ‘Als we surfen en browsen zijn we geneigd ons alleen en onbespied te wanen.’ Dit blijkt onterecht. Alleen al het openen van een app op je smartphone of het bezoeken van een website zet tientallen radertjes in werking. Eén klik en er wordt contact gelegd met servers van bedrijven over de hele wereld. Jouw informatie wordt binnen enkele seconden door al deze bedrijven geanalyseerd. Informatie over waar je bent, welk apparaat je gebruikt en welke websites je eerder hebt bezocht. In de milliseconden die daarop volgen bieden deze bedrijven op jou, dit heet ‘realtime bidding’. De winnaar van de veiling mag een advertentie plaatsen in jouw browser of in de app die je geopend hebt. Zo worden we online continu gevolgd door voor ons onbekende bedrijven die van alles over ons te weten komen.

Niet alleen bedrijven, maar ook overheidsinstanties verzamelen informatie die we over onszelf prijsgeven. Informatie die we vinden via Google is op onze persoonlijkheid afgestemd, en dus niet objectief. ‘We hebben de neiging om de voorgeschotelde informatie van platforms als Google en Facebook als neutraal te beschouwen.’ Dat dit niet zo is, baart zorgen. Het beeld dat wij ons vormen van de werkelijkheid wordt mede gevormd door wat bedrijven en overheden doen met onze gegevens. Des te meer wordt de waarde van onze privacy duidelijk.

Plus nog de gevaren van onveilig surfen en de kans dat criminelen jouw gegevens gebruiken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.