Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Liane68

Liane68

12-06-2018 om 22:06

Wat dragen jullie bij aan studerend kind op kamers?

OND

OND

26-12-2018 om 19:12

Hoeveel kost het jaarlijks inschrijvingsgeld

aan een universiteit daar eigenlijk? Of hanteren die allemaal verschillende tarieven?

Collegegeld

http://student.uva.nl/content/az/collegegeld/collegegeldtarieven.html

Over het algemeen zo'n 2.000,- euro per jaar. Voor WO en HBO.

Er is een douceurtje om eerstejaars aan te moedigen toch te gaan studeren, ondanks het leenstelsel, het eerste jaar is het collegeld de helft.

Er kunnen soms wat verschillende kosten zijn aan materiaalkosten of boeken, afhankelijk van de opleiding. Vanaf ongeveer 250,- tot ongeveer 1.000,- euro, soms meer, per jaar.

Er zijn ook wat particuliere opleidingen, waaronder Nyenrode, die hebben een eigen financiering. Nyenrode kost met een vergelijkbare studie zo'n 20.000 euro per jaar.

Beetje mosterd na de maaltijd

Heb zelf uitwonende studerende dochter en thuiswonende zoon van 14. Dochter krijgt haar collegegeld vergoed, boeken, 150 euro per maand extra en we betalen haar sport. Ze mag met ons mee op vakantie en dan kost haar dat niks. We zouden best meer kunnen betalen maar we doen het bewust niet. Ze mag best leren dat leven geld kost en dat je keuzes moet maken. Als ze straks gaat werken lost ze als ze slim is die lening zo snel mogelijk af. Ze leent zo’n 400 euro per maand en heeft een baantje. We betalen het collegegeld voor de minimale duur waarin ze de studie af kan ronden, vijf jaar in haar geval. Loopt ze vertraging op mag ze dat zelf oplossen, tenzij ze natuurlijk ziek is of er andere problemen zijn.
Verder heb ik mijn

Ik heb mijn eigen studie ook zelf betaald, ik werk hard voor mijn geld en mijn man ook en we houden graag geld over voor de dingen die we zelf graag doen. Drie van mijn vriendinnen zijn de afgelopen jaren overleden dus ik doe niet aan al te veel uitstel. Als ik zo ruim zat dat ik duizenden euro’s over had per maand betaalde ik misschien wel alles. Maar ik denk het eigenlijk niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.