

Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

wendy12
17-03-2014 om 09:03
Waarom Gymnasium??
Ik heb een kind in groep 7. Nu zal ze zeer waarschijnlijk een VWO advies krijgen volgend jaar. Mijn voorkeur gaat uit naar het Atheneum. Dochter geeft echter aan wellicht naar het Gymnasium te willen. Ik ben hier op tegen omdat ik denk dat het zwaar genoeg gaat worden op het VWO. Waarom zou je Grieks en Latijn doen als je er op den duur toch niks aan hebt? Hiernaast geeft een Atheneum diploma ook toegang tot de Universiteit. Ik snap de keuze voor het Gymnasium dus niet. Kan iemand uitleggen waarom je voor het Gymnasium zou kiezen? Vind het echt zo een onzin om eerlijk te zijn.

Hadewich
17-03-2014 om 14:03
Wendy
Mijn dochter had voor cito's altijd A-scores (niet eens A+), op haar eindcito een havo/vwo-score. Ze mocht op voorspraak van de leerkracht van groep 8 naar het gymnasium en nu zit ze in 5-gym.
Volgens mij is het normaal voor iedereen in het voortgezet onderwijs om 1 á 2 uur per dag aan huiswerk te besteden, maar mijn dochter is er gemiddeld 1/2 tot 1 uur mee bezig.

Melle
17-03-2014 om 14:03
Verschilt
De hoeveelheid werk verschilt per kind en per school. Zoon kreeg hier 5 uur gymnasium per week, maar had maar 2-3 contacturen. Dat leverde dus aardig wat extra huiswerk op. Het maakwerk was daar maar 'n deel van, de meeste tijd ging zitten in het stampen van woordjes (dat is niet anders, het zij nu eenmaal allemaal nieuwe woorden die je moet leren).
De leraar vindt je dochter geschikt voor het gymnasium. Ik ben het eens met gym-vader: je moet wat meer vertrouwen hebben in je kind. ZIJ moet het doen, niet jij. En er zijn talloze kinderen die gymnasium doen, dus het is heus haalbaar, zeker voor 'n ijverige en gemotiveerde slimme dame!

wendy12
17-03-2014 om 14:03
vertrouwen
Jullie hebben uiteraard gelijk als jullie zeggen dat ik wellicht meer vertrouwen moet hebben in haar. Ik weet niet zo goed waar het vandaan komt maar ik maak me er wel degelijk zorgen over dat het Gymnasium gewoon te hoog is. Uren en dagenlang studeren scenario´s in mijn hoofd en dat wil ik haar niet aandoen. Er moet toch ook wat tijd overblijven voor sport bv.

Jippox
17-03-2014 om 14:03
Wendy
Mijn zoon combineert het gymnasium met een topsportacademy. Dat wil zeggen dat hij 8 uur per week onder schooltijd sport (plus nog 2x per week 's avonds bij zijn club en meestal het grootste deel van de zaterdag toernooien). Voor het sporten krijgt hij een paar vrijstellingen en verder mist hij lessen die hij dan of in een andere klas inhaalt (zelden) of (meestal) zelf bijhoudt. Daarnaast heeft hij nog dagelijks ca. 2 en een half uur reistijd.
En dat gaat gewoon allemaal prima. Hij heeft er sinds kort zelfs nog 1x per week een krantenbezorgbaantje bij genomen. Leuk, geld verdienen. Dus overbelast is hij zeker niet ;-)
Natuurlijk zijn er kinderen die een kluif hebben aan het gymnasium, maar er zijn er ook zat die het met 2 vingers in de neus doen. Ik zou mij daar op voorhand niet te veel zorgen over maken. Laat je kind zelf ontdekken hoe het (voor haar) is, afstromen kan altijd nog.

Angela67
17-03-2014 om 14:03
latijn stampen na de vierde?
da's raar; volgens mij zit de basis van Latijn juist in de eerste jaren qua woorden en grammatica. Het vertalen dat is het doel, en dat wordt pas interessant/haalbaar als je de eerste jaren de grammatica en basis-woorden leert. Vanaf vijfde klas mochten wij woordenboek erbij houden als we vertaaluren hadden.
Het kan zijn dat de methodes heel anders zijn natuurlijk, maar het einddoel is volgens mij toch echt het ontrafelen en analyseren van de originele teksten.
gr Angela

gym-vader
17-03-2014 om 14:03
het kan alle kanten op
Het kan alle kanten op met huiswerk. Op school van mijn kinderen houden ze aan '1-1,5 uur huiswerk per dag'. De praktijk is dat sommige leerlingen aan een half uur genoeg hebben en anderen inderdaad wel 1,5 uur zitten te werken. Een van mijn kinderen beperkt zich tot een half uurtje - maar neemt genoegen met zessen op zijn toetsen. Hij heeft een buitengewoon relaxed leventje, met veel muziek maken, sport en vrienden. Er zijn klasgenoten die die vrije tijd niet hebben. Mijn indruk is dat dat niet de leerlingen zijn die moeite met de stof hebben. Sterker: de leerlingen die het hardste werken, hebben vaak de hoogste cijfers. En extra vakken. Maar nemen met minder dan een acht of negen geen genoegen.
Of je kind geschikt is voor gymnasium? Meestal zijn 545 op de cito en een VWO-advies van de leerkracht voldoende. Maar er zijn ook gymnasia waar je al welkom bent met een havo/vwo-advies en 543.
Wat voor cito-scores en gewone cijfers haalt je dochter meestal? En heeft ze al een entreetoets gedaan?

koffiekwast
17-03-2014 om 14:03
hier alleen maar positief
Dochter heeft destijds na veel rondkijken, gekozen voor een groot zelfstandig gym en er nooit spijt van gehad. Wat ze als positief ervaart is het feit dat er behalve het compacten als gevolg van Grieks en Latijn er ook nog veel meer extra's zijn - simpelweg omdat de meeste leerlingen wel wat extra kunnen gebruiken (hoeft niet, mag wel). In de eerste 3 jaar technasium kunnen volgen - daarnaast standaard elke periode 2 uur een extra vak (kan van alles zijn: robot bouwen, debat, russisch, italiaans, koken, extra algebra, in de 5e open universiteit etc).
De school daagt uit en stimuleert, vooral ook de beta vakken - en richt zich daarbij met name ook op de meisjes op school. De laatste 2 jaar konden de heel gemotiveerde leerlingen solliciteren voor de beta topklas. Gewone stof in minder tijd en veel gelegenheid voor deelname aan olympiades en extra excursies in de 5e en 6e)
Dochter zit inmiddels in de 6e en puzzelt nog lekker verder met Grieks. Het nut van de klassieke talen zat voor haar vooral in het leren analyseren van teksten en latijn heeft haar zeker geholpen bij het leren van Spaans en Portugees. Verder ging het haar vooral om de uitdaging die de school biedt. Er zijn beslist VWO + klassen die iets soortgelijks bieden maar de regionale middelbare school hier komt niet veel verder dan wat extra lessen latijn en filosofie.
Ik heb zelf het VWO met 2 vingers in de neus gedaan en heb nooit leren werken - bij haar zie ik dat ze hard heeft leren werken juist door alle extra's en dat ze daardoor prima is voorbereid op de studie die ze hierna gaat doen. Voor die studie moet ze toegelaten worden op basis van haar schoolloopbaan, cijfers en motivatie.
Bij de voorlichting is haar verteld dat gymnasium zeker een streepje voor heeft op gewoon VWO.
Hard werken wil niet direct zeggen dat ze uren aan haar huiswerk zit trouwens. In de eerste klas gemiddeld een 45 minuten per dag. De laatste 2 jaar wat meer maar dat heeft vooral te maken met haar wens cum laude te slagen (ook ivm toelating universiteit) .
Kortom, als je dochter dit graag wil en ze krijgt dit advies mee, dan zou ik niet aarzelen.

andersom
17-03-2014 om 15:03
strobreed
Wendy, ik zou je kind geen strobreed in de weg leggen ! Een kind dat gemotiveerd is, ik benijd je.
Jouw vraag heeft me wel aan het denken gezet, met name de reacties die je gekregen hebt wat het toe zou kunnen voegen, dat wist ik niet. Een nadeel vind ik wel dat je voor het diploma dit dan wel als vreemde taal moet hebben.. ( Op de school waar mijn kind naar toe gaat mag je volgens mij niet nog een extra vak kiezen). Mijn zoon heeft een prima vwo advies (groep 8), maar wil echt niet naar het gymnasium....Tijdens de open dag/proeflessen wou hij ook echt niet kijken/ proberen. De reacties van leerlingen in zijn omgeving die het oersaai vinden en balen dat ze sommige lessen missen, helpt ook niet. Hier geen aparte gymklas, maar alleen een havo/vwo combi waar de gymleerlingen af en toe uit gaan voor latijn ( en dus wat lessen missen). Hem dwingen zal zeer averechts werken, maar als ik dit lees krijg ik wel het idee dat ik hem/ hij zichzelf tekort doet.
( VWO+ heb ik ook geopperd, maar dan mist hij een les LO.. tja en je gaat toch zeker niet harder werken en daarvoor een sportles missen!)

Jaina
17-03-2014 om 15:03
Verschilt
Een van mijn kinderen was minder dan een half uur per dag kwijt aan huiswerk maken. Hij hoefde eigenlijk niet te leren dus alleen maak werk. Een van onze andere kinderen deed ook gymnasium maar zat gemiddeld twee uur per dag aan het huiswerk. Ook geen probleem verder. Gymnasium is echt niet alleen voor super intelligente en begaafde kinderen die nooit wat hoeven te doen. Daarmee maak je het veel specialer dan het eigenlijk is. Ook met een gemiddelde intelligentie en wat motivatie is het gymnasium prima te doen.

Yura
17-03-2014 om 15:03
2 uur
Ik denk dat mijn dochter (3 gym) wel 2 uur per dag gemiddeld aan haar huiswerk besteed. Maar goed, ze neemt ook geen genoegen met zesjes.

Evanlyn
17-03-2014 om 15:03
jaina
Klopt. Als je hard werkte haalde je hoge cijfers, als je minder hard werkte zessen. Prima te doen.

Jutta
17-03-2014 om 15:03
Angela
Het klopt wel dat zoon bezig is met het vertalen van teksten, maar voor het schoolonderzoek moet hij de teksten vlot kunnen vertalen. Hij heeft niet de tijd om het eens rustig uit te puzzelen. Dat betekent dat hij de vertaling, die in de klas al gemaakt is, min of meer paraat moet hebben voor het schoolonderzoek. Gevolg is dat wij (zoon en ik) hele lappen Nederlandse vertaling uit het hoofd hebben zitten leren. Nou, ik kan je zeggen, dat is ongelofelijk boring en ik kreeg plotseling veel medelijden met kind.
Voor het eindexamen krijgen ze een nieuwe tekst en meer tijd om dus echt te vertalen met woordenboek erbij inderdaad.

Ilva
17-03-2014 om 15:03
Gymnasium
Ik heb begrepen dat je op het Gymnasium Latijn of Grieks als twee taal kan doen. Ik weet niet zeker of dat waar is maar dit hoorde ik. Op het Atheneum moet je naast Engels nog een andere taal (Frans, Duits of Spaans) doen. Mijn zoon doet nu atheneum met Latijn als keuzevak. En dat is naast Engels zijn beste vak (van de talen). Als hij nu Gymnasium had gedaan had hij uiteindelijk de andere talen kunnen laten vallen en Latijn kunnen kiezen als tweede taal. Voor hem is het Atheneum dus moeilijker. Kiest hij in het examenjaar voor Latijn dat heeft hij dus drie talen ipv twee.
Latijn vindt hij ook gewoon heel erg leuk en heeft er mede voor gezorgd dat hij voor deze school koos. De andere talen vind hij helemaal niets, het is echt een beta kind.

gym-vader
17-03-2014 om 16:03
Andersom
Andersom, de situatie zoals jij beschrijft zou ik ook allerminst wenselijk vinden. Dan mist een aantal kinderen een bepaalde lessen. terwijl de rest die les wel volgt. Dat lijkt mij vragen om moeilijkheden. Op een zelfstandig gymnasium maar ook op veel scholengemeenschappen is dat toch echt anders georganiseerd. Op de school van mijn kinderen zeggen ze altijd: een gymnasium is veel meer dan alleen een paar uurtjes Latijn en Grieks in de week. En zo ervaren wij dat inderdaad ook. Het is eerst en vooral een school waar onderwijs op een hoog niveau wordt gegeven en er echt wordt geprobeerd het maximale uit de leerlingen te halen. Waar je slimme kind geen uitzondering is, maar (eindelijk) is omringd met 'soortgenoten'.

Hadewich
17-03-2014 om 16:03
Ilva
Inderdaad kun je op het gymnasium Latijn zien als de tweede vreemde taal die nu eenmaal moet volgen op het vwo. De school van mijn dochter raadde aan om daarnaast toch ook nog Frans of Duits te kiezen, mocht ze Latijn nog laten vallen. Anders mis je in dat geval een taal.

wendy12
17-03-2014 om 16:03
de cijfers van mijn dochter
Gym-vader vroeg naar de cijfers van mijn dochter. Nou, die zijn wel heel goed volgens mij. Ik heb haar rapport van deze maand er even bij gepakt en er staat;
Rekenen A+, toetsscore 94 vd 96
Begrijpend lezen A+, toetsscore 55 vd 55
Spelling A+, toetsscore 59 vd 60
Woordenschat A+, toetsscore 68 vd 70
Ik ga ervan uit dat dit de Cito scores zijn maar dat staat er niet expliciet bij.
Verder bij de zaakvakken, 3 x een 10 voor topo, aardrijkskunde, geschiedenis en 1 x een 9,7 voor natuurkunde.
Werkhouding etc is goed.
Handschrift is het enige wat op voldoende staat.
Verder wat losse opmerkingen van de leraar.

Dalarna
17-03-2014 om 16:03
Kijk ook rond naar de anderen VWO+ mogelijkheden. Je hebt science, technasium, TTO en nog wel meer hier in de buurt.
Verder hoort ieder kind wat op het goede niveau zit 1 uur per dag aan hij huiswerk te besteden, dus 7 uur per week, ook in de korte vakanties. Dat is dus een gemiddelde.

Annet
17-03-2014 om 16:03
Ik snap die leerkracht wel
Dit zijn erg goede scores (inderdaad cito). Je dochter heeft maar 5 fouten totaal gemaakt. Voor de eindcito in groep 8 zou dat een score zijn van 550. Hoger kan niet.
Ik zou inderdaad insteken op gymnasium en dan voor een school kiezen waar ze extra uitdaging kunnen bieden. Dat zou wel eens nodig kunnen zijn om de hersenen van je dochter aan het werk te houden.

gym-vader
17-03-2014 om 16:03
inderdaad
Wendy, de meeste kinderen dromen van dit soort scores. En als je dan ook nog schrijft dat ze er levelwerk, Frans, Spaans en nog wat extra's bij doet, dan mag je echt concluderen dat je een buitengewoon slimme dochter hebt. Die het misschien best moeilijk gaat krijgen op de middelbare school. Maar niet omdat het cognitief te veel is is, maar omdat ze waarschijnlijk gewend is dat alles haar komt aanwaaien:-) Mijn kinderen op het gymnasium hebben op de basisschool nooit dit soort nagenoeg foutloze scores gehaald hoor.
Ik zou zeggen: oriënteer je goed op de middelbare scholen en bekijk wat de VWO+ mogelijkheden zijn. Natuurlijk is een gewoon VWO ook prima maar bereid je er op voor dat ze daar te weinig uitdaging vindt. Vraag dus goed door wat de mogelijkheden zijn. Tweetalig, technasium, extra talen etc. En informeer naar de mogelijkheden om ook in de bovenbouw extra's te doen. Niet alle scholen zijn daar flexibel in.

Mussie
17-03-2014 om 17:03
Hard werken
Hier een zoon in 3 Gym die hard moet werken voor zevens en zessen. Het komt hem niet aanwaaien. Maar wat is daar mis mee? Hij vindt het enorm leuk en hij realiseert zich ook dat dit de hoogste opleiding is. En dat vindt hij ook belangrijk want hij is nogal ambitieus. Volgens jaar moet hij tot zijn grote spijt of Grieks of Latijn laten vallen. Hij vindt dat echt jammer. Realiseer je dus dat er niet alleen bollebozen op het gymnasium zitten. Er zitten ook genoeg kinderen zoals mijn zoon die er echt wel hun best voor moeten doen. Maar ik denk juist dat hij nu hard leert werken. Daar zal hij in z'n verdere leven baat bij hebben denk ik.
Verder snap ik het argument dat je niets aan Latijn of Grieks hebt nooit zo goed. Ik heb zelf eindexamen Frans en Duits gedaan, nee daar heb ik veel aan! Voor die ene croissant die ik in de zomervakantie bestel, heb ik geen VWO Frans nodig. En bovendien spreken ze zelfs in Frankrijk steeds vaker Engels. Maar talen zijn volgens mij wel nuttig en ook leuk. Het geeft je wat inzicht in cultuur en dat is interessant. Maar dat geldt dus net zo goed voor Grieks als voor Duits.

dc
17-03-2014 om 18:03
goed idee
Als ik je zo over je dochter hoor, dan moet je vooral voorkomen dat ze zich gaat vervelen. Niet dat ze te hard moet werken.
Ik zou juist inzetten voor iets waar ze haar best voor moet doen. Anders gaat ze misschien mentaal lui worden. En dat kan trouwens ook op het gymnasium. De enige vakken waar ik wat voor moest doen waren grieks en latijn, en dat vond ik echt leuk.

Dalarna
17-03-2014 om 18:03
Mussie
Er zijn hier heel veel mensen die maar blijven roepen dat een tweede taal op het VWO zo verschrikkelijk belangrijk is omdat je wellicht Duitstalige boeken op HBO of universiteit moet kunnen lezen. Het is mij dan vervolgens nog steeds een raadsel waarom je dan nog steeds Latijn of Grieks mag kiezen terwijl Duits (of Frans) zo belangrijk is. Als het alleen maar wat inzicht in de cultuur zou verschaffen snap ik nog steeds niet waarom die tweede taal nou belangrijker is dan een ander vak.

Loes3
17-03-2014 om 19:03
Belangrijker dan Grieks en Latijn
Is denk ik dat ze een grotere kans heeft om (ook) in de klas te komen met kinderen die net zo slim en/of gemotiveerd zijn als zij, zo niet nog slimmer en gemotiveerder. Dat stimuleert en motiveert. Dat zorgt dat ze niet als 'nerd' wordt gezien. Dat ze het niet (te) hoog in de bol krijgt. Dat ze leert werken. Dat ze kortom op haar plaats is.
Ik ken zat ouders die hun echte vmbo kind zo nodig naar het havo willen pushen. Dat vind ik sneu. Maar een kind met zulke resultaten het Gym onthouden omdat je bang bent dat ze faalt vind ik ook sneu.
Plus het signaal wat je daarmee af geeft over falen. Alsof het tot alle macht vermeden moet worden. Ik vind het knapper als mijn kind iets probeert wat niet lukt, dan dat ze het vermijd. Op de snuit gaan is ook leerzaam. Dan merk je dat de wereld niet vergaat, dat je (overwogen) risico's kunt en mag nemen.
Nu wil ze het vanwege de meester. Laat haar rondkijken op scholen en zelf kiezen wat zij denkt wat bij haar past (binnen grenzen).
Loes

Horta
17-03-2014 om 22:03
Dalarna
Is ook zo. Ik heb TU gedaan en de meeste boeken waren in technisch Duits. Best pittig voor iemand die geen Duits in het examenpakket had gedaan. Het zou beter zijn als gymnasium zou bestaan uit VWO + Latijn/Grieks als extra vak. Nu is het niet per se moeilijker dan Atheneum, want Latijn/Grieks wordt door velen toch ook wel beschouwd als pretvak.
Neemt niet weg dat als dochter van TS graag gymnasium wil doen je haar dit moet laten doen. Bang voor hard werken? Het moet niet gekker worden...

rode krullenbol
17-03-2014 om 23:03
Aude audenda (i.e.: Waag wat gewaagd moet worden)!
Het had niet veel gescheeld, of vrijwel alle geneugten van het leven waren linea recta aan mijn neus voorbij gegaan. Serieus! Als ik braaf naar mijn moeder was blijven luisteren, dan zat ik nu (indien nog in leven) gevangen in een loodzware, ziekmakende, slecht betaalde, voltijds (sic!) baan met een rechtspositie zo wankel als een ei. Niet alleen mijn levensgeluk en dat van mijn naasten waren dan danig in de verdrukking gekomen, maar allicht ook mijn gezondheid en levensverwachting.
¨Hoezo dat¨?, zullen jullie je misschien stante pede afvragen. Welnu; op grond van haar credo ´hou je adem in en stik niet´ vond mijn moeder het per se ongepast om optimaal gebruik te maken van ons moderne onderwijsstelsel. Een meisje van katholieke huize zou slechts bonafide zijn, indien zij haar plaats kende en (ergo) eenvoud en nederigheid betrachtte. Te veel ambitie ten aanzien van de schoolcarrière maakte zo´n schepsel daarentegen acuut malafide; een onbetrouwbaar sujet. Streven naar een glansrijke schoolcarrière was in andere woorden vragen om problemen.
Zodra mijn scholengemeenschap mij naar haar afdeling ´Gymnasium' stuurde, vielen bij mij thuis opvallend vaak de woorden: ¨Nou, ik geloof wel, dat je nogal op je teentjes moet lopen, daar op dat gymnasium¨. De klemtoon lag dan altijd op dat laatste woord. Meer in het bijzonder: op de tweede lettergreep van dit woord. Het werd door mijn moeder overdreven nadrukkelijk, langgerekt en met meer dan een zweem van spot uitgesproken. Het werd dan zoiets als: ´gym-NAAA-sium´.
Enfin; op niet mis te verstane wijze prentte zij mij in, dat dit schooltype wat haar betreft veel te hoog gegrepen was voor mij. Het was haar om het even, dat mijn docenten daar op basis van mijn schoolprestaties heel anders over dachten. Zij hadden eens moeten weten, hoezeer hun keuze om mij gymnasium te laten doen, mij in conflict bracht met mijn sociale achtergrond.
Je adem inhouden en niet stikken; dat is overigens nog een hele kunst! Hebben jullie het, nolens volens, ooit geprobeerd? Ik zou zeggen: begin er (als het even kan) niet aan, want een dergelijke morbide exercitie is nota bene nergens goed voor!
Zelf vond ik het een hele beproeving om thuis een soort van alter ego te moeten neerzetten. Voor zover ik op school onder mijn kunnen (d.w.z. sub optimaal) heb gepresteerd, lag dat voornamelijk aan mijn afkomst; zo kan ik concluderen op basis van mijn verdere levensloop. Eenmaal op kamers kon meer en meer gewoon mezelf zijn. Stoutmoedig ben ik op academisch terrein allerlei uitdagingen aangegaan, die in de ogen van velen nogal groot leken, maar voor mij nogal in het niet vielen bij de complicaties in de omgang met mijn moeder.
De valse start in mijn leven deed mij – blij toe – niet buiten ´het vrije spel der maatschappelijke krachten´ vallen; om het maar eens in sporttermen te vatten.
Zoals ik het zie, zijn angsten er om te overwinnen, problemen om op te lossen en vooroordelen om te beslechten. En wie het spreekwoord ¨Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje¨ al te serieus neemt, doet de facto niet alleen zichzelf en/of zijn medemens te kort, maar ook de samenleving.
Rode krullenbol
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.