Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

grasspriet1980
25-05-2019 om 21:05
voorlopig vmbo t advies maar cito I scores?!
Hallo, ons kind zit in groep 7 en juf zei in december dat we met het oog op de open dagen van de middelbare scholen het beste konden kijken op scholen met VMBO T.
In februari kreeg kind vervolgens het rapport en de cito uitslagen. Alle Cito's I score, behalve WW spelling: een II. Rapport ook alles ruim voldoende of goed (goed is hier op school het hoogste)
Nu kreeg ik deze week de cito uitdraai mee van E7: alle cito's weer een I, behalve WW spelling (gezakt naar een IV). Kind zegt dat juf zei dat ze verbaasd was over de goede scores. Zei ze ook al bij de M7 cito's. Wij hebben de indruk dat ze ons kind niet goed kent. Kind is onzeker, vraagt veel ter bevestiging, maar kind is ook jong (kort gekleuterd); moet je als juf toch door heen prikken?
VMBO T past hier toch niet bij? Krijgen over maand het voorlopig advies, maar ben benieuwd wat jullie vinden. Wij zelf denken aan minimaal HAVO.

Stelle
16-06-2019 om 13:06
Tsjor
Je suggereert dat je een bepaalde persoonlijkheid nodig hebt om bijv naar vwo te gaan.(stressbestendig bijv)
Daar ben ik het zo ontzettend mee oneens.

tsjor
16-06-2019 om 14:06
Fout
Ik suggereer dat niet, maar de leerkracht. En daar kun je vragen bij zetten. Wel of niet mee eens zijn is onmiddellijk een mening, hakken in het zand, conflict.
Vraag nou eerst eens wat. Aan de goede persoon dan.
Tsjor

tsjor
Ondertussen
gaan de VWO-bepleiters (allemaal leerkrachten groep 8) voorbij aan wat het kind zelf wil: HAVO.
Tsjor

Floria
"gaan de VWO-bepleiters (allemaal leerkrachten groep 8) voorbij aan wat het kind zelf wil: HAVO."
Nee, juist niet.
De meesten zeggen dat je juist op vwo moet inzetten om op havo uit te komen.
Met vwo houd je alle opties open. Met een te laag advies beperk je hem.

Mia9
16-06-2019 om 15:06
Tsjor
"gaan de VWO-bepleiters (allemaal leerkrachten groep 8) voorbij aan wat het kind zelf wil: HAVO."
Ons kind ging echt niet zelf roepen dat hij VWO wilde doen, als je leerkracht denkt dat je op Vmbo-t afkoerst.
En toch is hij er ontzettend op zijn plek. Hij had nooit verwacht dat het hem zo goed zou afgaan, mede omdat hij op de basisschool het gevoel gekregen had van zijn leerkrachten dat dat veel te hoog gegrepen was voor hem.

Stelle
16-06-2019 om 15:06
Wat wil een kind nu
Natuurlijk weet een kind in groep 7 (doorgaans) niet wat hij wil. Een doorsnee kind kan zich geen voorstelling maken van vo.
De meeste kinderen 'willen' gewoon dat niveau dat hen aangeraden wordt. (en pikken dat gedurende hun hele schooltijd op vanuit signalen van buitenwereld)
Dochter hier wilde ook even naar havo. Toen haar havo/vwo advies in groep 8 opgehoogd werd naar vwo wilde ze plots naar gymnasium. Tsja.
(en daar doet ze het goed)

Caesar
16-06-2019 om 16:06
Tsjor
Ben je nou opzettelijk slecht aan het lezen? Ik zei al eerder dat problemen door ouders en school aangepakt moeten worden. Nergens heb ik gezegd dat dat alleen door school moet gebeuren.
Dat staat gewoon helemaal los van het VO advies, dat moet gewoon op basis van harde feiten. Als een leerling problemen heeft om op school goed te presteren, dan gaat dat echt niet vanzelf opeens over op het VO, vandaar dat ik zeg: problemen moeten worden aangepakt. Dan kan het VOadvies op harde feiten worden gebaseerd, en niet op particuliere boterzachte meninkjes van een willekeurige leerkracht.

AnnaNiem
16-06-2019 om 17:06
Tsjor
Ik pleit voor dit kind niet voor vwo om het vwo. Ik pleit dat er voor dit kind een passend advies en onderwijs komt die recht doet aan de kwaliteiten die het op cito's laat zien. Het advies is helaas niet te negeren aangezien het een entreekaartje is voor toegang op de middelbare school. Het is toch demotiverend en onzekermakend voor een kind dat school vmbo-t noemt, ouders havo, nou vooruit havo/vwo prima vinden terwijl het vwo scoort. Hier gaat wat mis en niet alleen op school. Grasspriet blijft vooral klagen over de juf en een voorlopig advies wat over een half jaar als het er echt toe doet, sowieso havo of havo-vwo kan zijn. Zeker als de school hun adviezen opbouwend adviseert en bewust laag adviseert in groep 7. De bezwaren die ouders zelf zien voor vol vwo, moeten ondanks het advies, aangepakt worden. Bij voorkeur in samenwerking met school. Niet om het vwo maar voor het welzijn van dit kind. Anders blijft het op de havo-vwo ook een dingetje dat bij dit kind kan gaan opspelen en krijgt de juf gelijk met haar vmbo-t. Maar dergelijke opmerkingen zijn sinds de start van dit topic gemaakt maar je hoort Grasspriet alleen over juf, niet over hoe ze de tijd tot januari gaat benutten.

mijk
16-06-2019 om 20:06
Marianne
Doxhter is van de eignewijze en durft dat niet. Goeie psycholoog helpt wel..

Phryne Fisher
Onwrikbaar
Mijn ervaring is dat het advies van een leerkracht onwrikbaar is, en ook de directie daar helemaal achter staat. Nu was het bij ons misschien wat minder klip en klaar dan hier het geval is, maar als ouders zich er zo hard voor maken (met heel goede argumenten), zou een leerkracht toch schappelijker moeten zijn. Ik kan er nog steeds wel boos om worden, het heeft een boel gedoe en teleurstelling veroorzaakt, ook al is dochter daarna toch op haar plek gekomen.

Pluk
Kind wil geen vwo?
Tuurlijk zegt het kind niet dat ie vwo wil doen als de hele omgeving er altijd al heel duidelijk in is dat dat veel te moeilijk voor hem is. Wat ik al eerder zei: hij verdient een vwo-advies en als hij dan graag havo-vwo wil dat is dat zijn eigen keuze.

tsjor
16-06-2019 om 22:06
Handige toevoeging
Caesar: 'door ouders en school' Nu nog even de verdeling.
Tsjor

tsjor
Merkwaardig
Hoe de mening van het kind zelf zo weggeschoven wordt. Ook dat is overigens niet een eenduidig advies, die mening van het kind. Maar het kind groeit op met een broertje (dacht ik) die vwo doet, dus met die omgeving zit het wel goed. Alleen tot en met groep 6 presteerde het kind wat lager. Mogelijk heeft het kind daar zelf de gedachte opgedaan dat HAVO beter is. Sommige kinderen denken zelf na.
Neemt niet weg dat het best kan dat het kind op het voortgezet onderwijs de smaak te pakken krijgt en alsnog VWO gaat doen.
Ik heb mijn kind een jaar Jan Ligthart laten doen, toen ik het advies van de school wat twijfelachtig vond. Een geweldig jaar voor het kind (ook jong en onzeker). Uiteindelijk blijkt haar talenkant uitstekend te zijn. Ze werkt nu waar ze 5 talen moet spreken en ze zichzelf nog meer korte zinnetjes leert in andere talen. Maar haar rekenkant blijft nog steeds dramatisch. Ondanks alles wat eraan gedaan is. VMBO-kader was dus een goed advies. Dat heeft ze gehaald, MBO 3 ook en MBO 4 voor haar 21ste. En ze werkt al geruime tijd, nu ook als trainster voor nieuwe mensen. Ze moet nog 22 worden.
Mocht je er over een jaar nog niet goed uitkomen en je kind wordt niet geplaatst op het niveau waarvan jij denkt dat het het beste is, dan is een brugjaar Jan Ligthart wellicht te overwegen.
https://www.olympuscollege.nl/brugjaar-jan-ligthart
Ik ben daar zo enthousiast over, dat ik het elk kind zou gunnen. Het behaalde en gewenste niveau maakt niets uit, dus niet alleen voor VMBO bedoel ik te zeggen. Ik probeer elk besmettingsgevaar te voorkomen.
Tsjor

Caesar
Tsjor
“Nu nog even de verdeling“
Daar kan je kort en lang over praten, maar dat dat staat helemaal los van de conclusie die ik trek: VO advies moet op harde feiten zijn gebaseerd. En niet op boterzachte particuliere meninkjes.
Als een leerling niet goed presteert op het BO door bepaalde problemen, dan moeten doe problemen aangepakt worden. Gebeurt dat niet, dan zijn die problemen echt niet op het VO opeens verdwenen.

vlinder72
17-06-2019 om 07:06
Valt mee Ceasar
Mijn dochter is op boterzachte argumenten en een meninkje van haar lerares op het vwo begonnen.
Haar eindcito was 529. Haar cito's waren begrijpend lezen meestal een 1 soms een 2. Rekenen altijd een 4 of 5.
Toch vond haar lerares dat zij naar het VWO kon. En zij had gelijk. Dochter is nu 13 jaar en begint na de zomer in de derde. Alleen voor wiskunde staat ze een 5. Geen problemen. Geen bijlessen nodig. Geen huiswerkbegeleiding. Helemaal niets.
En als ouders hebben wij nergens om gevraagd. Havo hadden wij ook prima gevonden maar het werd VWO.
Het cito gebeuren goed onder de knie hebben zegt echt lang niet alles. Als het zo simpel zou zijn, zouden er niet zoveel kinderen op- en afstromen.
Mijn oudste zoon is net geslaagd voor de Havo. Van zijn groep 8 klasgenoten is hij een van de weinigen die het in een keer gered heeft. Er zijn jongens afgestroomd (van 4 vwo naar 4 havo en die doen nu volgend jaar examen) en heel veel jongens zijn blijven zitten. En al die jongens hadden vaak betere cito's dan mijn mavo/havo zoon maar mijn zoon had iets anders; namelijke een enorme wil om de Havo zo snel mogelijk af te ronden. Hij heeft zo gruwelijk hard geleerd dit jaar. Hij moest en zou het redden.
Ik ben geen voorstander van die harde cijfer methodiek. Zo simpel is het namelijk niet. Een superslim kind met een cito van 550 die zodra hij de pubertijd inrolt niks meer doet redt het niet. Terwijl een ijverig kind met een lagere cito score het prima kan halen.

Knurf
Vlinder
' zouden er niet zoveel kinderen op- en afstromen.'
Zoveel zijn dat er niet, hoor. En het ligt ook niet alleen aan het schooladvies. Sommige kinderen gedragen zich op de middelbare toch anders dan op de basisschool.

Knurf
Slechte school?
'Van zijn groep 8 klasgenoten is hij een van de weinigen die het in een keer gered heeft. Er zijn jongens afgestroomd (van 4 vwo naar 4 havo en die doen nu volgend jaar examen)'
Dat herken ik helemaal niet. Hier loopt 90 tot 95 % gewoon zoals verwacht.

Caesar
17-06-2019 om 08:06
Vlinder72
“Een superslim kind met een cito van 550 die zodra hij de pubertijd inrolt niks meer doet redt het niet.“
En de groep 8 leerkracht ziet dat natuurlijk wel aankomen en komt met een lager advies?

vlinder72
17-06-2019 om 08:06
Niet
Dat kan een leraar ook niet. Cito's zijn daarom ook niet heilig.
Op OO krijg ik bij sommige regeerders steeds opnieuw het het idee dat zij dar wel denken. Een kind met lage cito's moet een VMBO kader of iets dergelijks advies krijgen en een kind met hoge cito's een vwo advies. Houding, gedrag, cijfers op school doen er niet toe.
Zo simpel is het niet.
Ik ken inmiddels zoveel kinderen die een te laag advies kregen en het prima doen op een hoger niveau. Vaak zagen ouders dat op voorhand al maar wilden leraren er niet aan. En dat is zo jammer.
Laat ouders en school bij een afwijkend advies daar over in overleg gaan. Bij twijfel geef een kind een kans.
Andersom komt hier ook nog vaak voor. Kind krijgt advies A en ouders gaan toch voor een lager niveau uit angst dat een kind anders misschien te hard moet werken. Ook goed . Keuze van ouder en kind.

Pluk
17-06-2019 om 09:06
Hoge scores
Ik denk dat hoge scores op de cito niet uit de lucht komen vallen. Misschien als er één keer een uitschieter tussen zit, maar niet als er heel vaak een I of zelfs I+ wordt gescoord. Dus ja, ik denk dat ieder kind met zulke scores een vwo-advies verdient. Tenzij er een diagnose is oid die dat zeer onverstandig maakt (maar je hebt ook vwo's met uitstekende begeleiding op allerlei vlakken). Een onderbuikgevoel van een juf is dat voor mij beslist niet en dat zou dan in nauw overleg met de ouders en eventuele hulpverleners moeten gebeuren.
Andersom geldt het wat mij betreft niet. Er zijn kinderen die schools best goed scoren, maar niet op de cito's. Dan denk ik dat het goed is als de leerkracht nog eens heel goed naar dit kind kijkt en mogelijk een hoger advies geeft.
En nee, behaalde resultaten op de basisschool geven geen garantie voor de toekomst. Tuurlijk niet. Ik zie het aan mijn eigen kinderen. De jongste scoorde consequent I of I+ en heeft het veel moeilijker op het VO dan mijn oudste, die wisselender scoorde. En de puberteit kan nog veel meer roet in het eten gaan gooien. Maar ik geloof niet dat de leerkracht dat kan voorspellen in groep 8 :)

Caesar
17-06-2019 om 09:06
Vlinder72
Nee, Cito’s zijn niet heilig. Maar een advies gebaseerd op meerdere jaren genormeerde toetsen is wel een heel stuk eerlijker dan afhankelijk zijn van boterzachte particuliere meninkjes van een willekeurige leerkracht.

syboor
17-06-2019 om 12:06
Met wie had je dat gesprek?
Met wie had je dat gesprek?
Ik zou als ik jullie was vragen om voor de vakantie een gesprek te krijgen met de directeur en IB'er.
Je inzet: VWO advies, erkenning van zijn talenten door de school, en een benadering volgend jaar waarmee zijn zelfvertrouwen hersteld kan worden.
Benoem vooral hoe jouw kind dit jaar vreselijk onzeker geworden is bij deze juf. Dat hij ondanks de slechte klik hard heeft gewerkt en goed heeft gepresteerd op de M-toetsen. Maar door het VMBO-advies en de benadering van de juf in de klas is kind heel erg aan zichzelf gaan twijfelen. Hij is erg bang geworden om fouten te maken. Juf constateert zelfs dat hij gestresst en teruggetrokken is. Dat is thuis niet zo, en in eerdere leerjaren was dat ook niet zo.
Kind is door het voorlopige VMBO-advies (en de bijbehorende opmerkingen en aanpak van de juf) ernstig beschadigd in de tweede helft van groep 7. Dat moet NU hersteld worden. Niet pas volgend jaar. Want de schade gaat door.
Geen wonder dat kind faalangstig is. Zijn I+ prestaties waren niet goed genoeg voor deze juf. Ja, dan zou ieder kind toch angstig worden en geen fouten meer durven maken?
Geef aan dat voor jouw specifieke kind een voorzichtig advies NIET motiverend is. Je kind heeft al alles geprobeerd om het advies omhoog te krijgen, en nu voor de tweede maal de inspanningen en prestaties niet erkend krijgen is enorm DEMOTIVEREND. (Benoem ook dat juf rechtstreeks tegen kind heeft gezegd dat ze nog steeds achter het oorspronkelijke VMBO advies staat.)
Het gaat nu even niet om de vraag of HAVO genoeg is voor de beoogde brugklas. Het gaat om wat je kind NU nodig heeft om het zelfvertrouwen te herstellen. En dat is een volmondig VWO advies.
Als je NU dat gesprek regelt, dan kun je je in de vakantie bezinnen op wel of niet naar een andere school.

grasspriet1980
17-06-2019 om 14:06
gesprek
We hebben vanavond gesprek! We gaan inderdaad toch inzetten op vwo en niet op h/v, maar vooral ook aangeven hoe zeer kind gestrest en onzeker wordt van deze aanpak. Ik laat jullie vanavond wat weten, zal laat zijn want pas half 9 gesprek.
Hoe langer we er over nadenken hoe absurder we het vinden en leerkracht zal het ongetwijfeld goed bedoelen maar een kind met I scores naar vmbo t sturen slaat natuurlijk nergens op.
Sommigen hier zeggen dat wij thuis ook aan de slag moeten met kind,maar kind is thuis helemaal niet zo gestrest; ja af en toe raakt hij gefrustreerd als iets niet meteen lukt of hij als iets niet meteen snapt, maar ja, dan kan iedereen wel in therapie ;-)
Wij zien thuis niks verontrustends.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.