Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Bezorgde moeder
07-04-2019 om 14:04
Tips om toch over te gaan? (VO)
Zoon is vorig jaar blijven zitten in 3 VWO en zit nu in 4 VWO. Hij zit weer op zitten blijven. Staat er niet dramatisch voor, maar zal waarschijnlijk met een aantal vijven (en dan geen 4,6 maar eerder 5,3 of zo) op eindlijst eindigen maar te weinig compensatie. Dus bespreekgeval. Als hij niet overgaat is dat wel heel vervelend. Moet dan waarschijnlijk van school.
In 3 VWO is hij toen redelijk op het randje blijven zitten. Daar lijkt het nu dus ook op af te stevenen.
We zouden het liefst willen dat hij keihard zou werken. Hij wordt in mei 17 maar is nog erg jong of weinig serieus qua school, of toont dat in elk geval niet. Weet niet wat hij wil, vindt de meeste vakken niet leuk. Hij heeft nooit hard gewerkt voor school. Als hij maar de helft zou doen van wat zijn jongere zusje doet voor school, dan zou hij denk ik makkelijk over gaan.
Ondanks de ervaring met eerder zitten blijven op het randje (en dat vond hij niet leuk zo'n jaar doubleren), lijkt hij nog steeds niet te snappen dat hij nu echt hard moet werken om over te gaan.
Wie heeft ervaring of tips, hoe hij zijn kansen kan vergroten om nu toch echt naar 5 VWO over te gaan? Tips gericht op hem (hoe krijgen we het tussen zijn oren dat hij echt hard moet gaan werken) en misschien tips gericht op school?
Ik open een ander draadje voor de vraag wat te doen als hij helaas echt niet over gaat, dus in dit draadje daar graag niet op ingaan.

Niki73
08-04-2019 om 11:04
Ja, huiswerkbegeleiding
Ik zou ook inzetten op intensieve huiswerkbegeleiding. Kost wat, maar is veel goedkoper dan Luzac. Gewoon elke schooldag anderhalf of twee uur, na school. Als het begint te renderen, kan het misschien terug naar 3 keer per week. Ik zou wel met hem om de tafel gaan zitten, maar hem niet al te veel keuze geven. Naar de havo gaan wordt echt te saai voor hem, dan doet hij helemaal niets meer.
Je zegt dat als hij op het Luzac hard kan werken, hij het ook nu moet kunnen. Dat is een kapitale denkfout. Hij kan zijn eigen motivatie niet vinden en wil niet meer door zijn ouders aangestuurd worden. Typisch puber. Als hij een fijne huiswerkbegeleider krijgt, zal het een stuk gemakkelijker voor hem zijn om wel te gaan werken. Ik beloof het je.
Maak er werk van, nu het nog niet te laat is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.