Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kikki39
06-11-2018 om 20:11
spelletjes in klas
Even komt mijn onzekerheid om de hoek kijken.
Ik werk op een school, geen leerkracht overigens, ik werk er al 30 jaar. Omdat er iemand ziek is val ik een paar weken in bij een klas. Nu gaat dat prima. Door de dag heen doe ik veel leerspelletjes, tussendoortjes, tafels oefen ik op een speelse manier. De spellen die ik doe hebben allemaal iets met leren te maken en verder geef ik gewoon alle lesstof. Ik hoorde alleen maar positieve geluiden. Nu zijn er gisteren ouders van een kind bij de directeur komen klagen dat ik alleen maar spelletjes doe. Ik heb dit een kind horen zeggen tegen een ander kind, weet dit dus niet van de directrice. Nu heeft een ander kind vandaag tegen me gezegd dat ze liever een andere invaller heeft omdat ik teveel spelletjes doe, dit komt omdat ze het verhaal ook weet van het meisje waarvan ouders zijn gekomen. Meisje van ouders zegt vandaag tegen me, ik vind je zo leuk, jij doet leuke spelletjes. Vandaag was ik dus helemaal klaar met de spelletjes en heb op een hele andere manier lesgegeven, die mij niet aanspreekt, maar was er klaar mee.
Nu dus mijn onzekerheid; ik heb de meisjes al uitgelegd dat ik het leren op een speelse manier doe. Maar ik heb eigenlijk geen zin in gezeur van ouders/kinderen. Ben al weken iedere avond bezig om leuke dingen te verzinnen en dan krijg je dit, dus wil ik het eigenlijk niet meer zo doen, stop er teveel energie in. Bedoelde het alleen maar goed. Wat zouden jullie doen?

MoederMop
08-11-2018 om 10:11
Bereid ze maar voor op de TU
http://www.seriousgaming.tudelft.nl
Wie zegt hier dat spelletjes een maar een spelletje zijn?!

syboor
09-11-2018 om 09:11
algemene onvrede
Kikki39, ik denk dat de ouders algemene onvrede hebben over de invalsituatie, en dat een kind heeft geprobeerd dat te vertalen naar iets concreets en dat zijn dus die spelletjes geworden, want dat is een voor kinderen duidelijk zichtbaar verschil tussen jou en de oorspronkelijke leerkracht.
Het klinkt alsof je goed orde kunt houden, als het je lukt om spelletjes en methodelessen af te wisselen en om het gewone tempo van de methodes bij te houden. Dat is fijn.
Tegelijkertijd is groep 8 een belangrijk jaar. Er moet een definitief schooladvies komen. Ouders vragen zich terecht af hoe dat nu gaat als de leerkracht ziek is: wie gaat dat advies opstellen en hoe gekwalificeerd is die persoon? Juist op het punt van "toetsresultaten/kinderen beoordelen" denk ik dat er echt wel verschil is tussen een onderwijsassistent en hbo'er, een verschil dat je niet spontaan inloopt door praktijkervaring. En misschien hebben deze kinderen al meer invallers en tussentijdse leerkrachtwissels gehad waar de ouders ontevreden over zijn.
Ga vooral geen uitleg geven aan de kinderen over het nut van spelletjes. Daarvoor is het nu te laat, dan maak je de kinderen tot tussenpersoon in een discussie tussen grote mensen. Meldt het aan de directeur dat je via de kinderen een klacht hebt gehoord over jouw lessen, en dat je je zorgen maakt over algehele onvrede en onduidelijkheid bij ouders over de invalsituatie. Strikt genomen is dit een discussie tussen degene op school die verantwoordelijk is voor de kinderen (dat kun jij niet zijn, ook al kun je de lessen uitvoeren) en de ouders.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.