Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

M Lavell
11-07-2017 om 10:07
Schoolfoto's en juridisering
De uitspraak was me al ter ore gekomen, als een flard in het nieuws. Hé, opvallend, schadevergoeding voor missen schoolfoto. Ik had me er verder niet in verdiept. Dat schoolfoto-gedoe heeft nooit mijn belangstelling gehad.
Maar vandaag kopt de Telegraaf "’Onderwijs lijdt onder juristerij’ en nu.nl in navolging "'Ouders dreigen te snel met rechter bij conflict met school'"
Op radio 1 wordt het commentaar geleverd: 'ga toch in gesprek' zeggen de dames en heren uit het veld in commentaar op de schoolfoto-kwestie.
Wat een ontzettende labbekakken toch die Algemene Onderwijsbond (AOb) en de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS). CDA-er Rog doet er nog een schepje op met "Ook politici uiten hun zorgen. CDA-Kamerlid Rog spreekt van „doorgeschoten consumentengedrag”.
Schaamteloos.
Juist dit geval laat zien hoe slecht er te praten is.
De kwestie schoolfoto stamt uit 2015. Er wordt al bijna 2 jaar gepraat, met een laatste poging om rechtsgang te vermijden op 29 mei j.l. Er is geen verzoening gekomen.
Wie kort door de bocht wil schrijft ook dat aan die ouders toe, maar ook in de uitspraak is te lezen dat de school gewoon een slecht verhaal heeft. Niet goed nagedacht. Niet toe willen geven dat, hoewel misschien niet zo bedoeld, de situatie wel degelijk een discriminerende is.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDHA:2017:7416&showbutton=true
Belangrijker is het natuurlijk dat er helemaal geen andere weg is dan de rechter. Klachtencommissies geven niet bindende adviezen. De overheid zelf wijst steeds weer de rechter aan waar ouders en leerlingen hun recht kunnen halen.
Gelukkig zijn er ouders die al dat zalvende pappen en nat houden waar helemaal niks van blijft hangen, links laten liggen en die zich de moeite, tijd en het geld trotseren om wél naar die rechter te gaan.
Deze school én de Aob en AVS zouden zich diep moeten schamen.
Maar we kunnen elkaar wel tegemoet komen natuurlijk, de politiek, de bonden, de scholen en de onderwijsontvangers/ouders.
Pas art 23 van de grondwet aan en zet onderwijsontvangers er ook in (zie art. 24 gw Vlaanderen).
Formuleer het recht op onderwijs en bescherm het, zoals bijvoorbeeld het huurrecht beschermd is.
Formeer een onderwijscommissie naar het model van de huurcommissie waar vragen voorgelegd kunnen worden, die aan onafhankelijke toetsing doet en bindende uitspraken geeft.
Dan is iedereen blij.

Li
12-07-2017 om 12:07
volgens mij schamen veel moslims zich ook kapot voor al deze ophef. Dat zijn de mensen die proberen er wat van te maken en geen behoefte hebben aan drammers die de beeldvorming negatief beïnvloeden. Dit straalt uit: wij zijn de baas, je moet bij alles wat je doet, al is het iets futiels als een schoolfoto, rekening met ons houden. Kun je je voorstellen dat een jood of iemand van Chinese afkomst zich zo zou opstellen? Toch hebben die ook feestdagen.Ik zou me ook kapot schamen als ik moslim was.

Kaaskopje
12-07-2017 om 12:07
Openbare scholen horen in principe al religie-vrij te zijn. Als je de grondslag van een school atheïstisch zou maken is dat ook een vorm van overtuiging. Dat de school religie-vrij is wil echter niet zeggen dat de kinderen dat moeten zijn. Ik vind dan ook dat een openbare school ouders en kinderen wel tot op redelijke hoogte tegemoet moet komen om hun feestdagen te vieren. Islamitische kinderen mógen vrij vragen op een Islamitische feestdag. dat is hun goed recht. Met kerst doorwerken is om dezelfde reden niet realistisch, omdat leraren en leerlingen het recht hebben die dagen met de familie door te brengen. Wil je daar van af, dan zul je het hele verlofsysteem op de schop moeten gooien, maar dat lijkt mij niet haalbaar. Scholen en ouders moeten uit kunnen gaan van een normale bezetting in de klas en als iedereen maar naar eigen wens vrij zou kunnen vragen omdat bepaalde weken, dagen beter uitkomen, wordt dat een onhoudbare toestand. Een paar keuzedagen zijn wel een goed idee, maar ik vrees dat ouders die zich christelijk noemen en leraren daar de tweede kerst-, paas- en pinksterdag nooit bij in zullen willen zetten.

braam
12-07-2017 om 13:07
hoge kosten
Denken mensen echt dat je een schoolfotograaf alleen kunt verzetten met hoge kosten?! Een schoolfoto is leuke business voor een fotograaf, deze mensen hadden op tijd vrij gevraagd, daar moet je echt wel iets mee kunnen regelen. Dit soort dingen zijn een normaal onderdeel van mijn werk. Er gaan wel vaker dingen als dit mis omdat iemand even ergens niet aan gedacht had. Ik ga er toch vanuit dat op een school waar allemaal hoogopgeleide professionals werken het niet te ingewikkeld moet zijn om dit gewoon te regelen. Als je een schoolfotograaf hebt die daar enorm moeilijk over doet, dan heb je echt de verkeerde schoolfotograaf.
Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn als de schoolfoto was gepland op de dag dat de kinderen van de plus-klas vrij hadden gekregen om mee te kunnen doen aan een olympiade-achtige dag in een stad 2 uur verderop. Kinderen kijken daar al weken naar uit, maar school had er niet bij nagedacht toen ze de schoolfotograaf boekten (de plusklas is bovenschools, niet van school zelf) Zou school dan echt zeggen "jammer, helaas, dan die kinderen maar niet op de laatste foto van groep 8"? En zouden de ouders van plusklasleerlingen dan denken "tsja, dat is gewoon een keuze die we gemaakt hebben"? Zou er niemand klagen over dat het toch wel stom is dat school daar geen rekening mee houdt?
Ik vind ook wel dat het in de klas hangen van die schoolfoto nog even voelt als een trap na. Daarmee maak je die schoolfoto juist als school in een veel groter ding, als er al gedoe over geweest is. Je kunt dan toch een leuke foto op het plein maken op een dag dat iedereen er is en die dan in de klas hangen?

Lalena
12-07-2017 om 14:07
twee kanten
Ik heb dan ook geen uitgesproken mening over deze zaak, ik zie misschien teveel kanten waar ik me wat bij kan voorstellen of die ik raar vind.
Zo lijkt me dat de school al langer kinderen van moslim-ouders op school heeft. Tevens is dat geloof al zodat bekend in Nederland dat je de ramadan en het aansluitende feest echt wel op het netvlies hebt. Dus als het al onbedoeld is, is het wel erg onnadenkend geweest om de fotograaf te bestellen op die dag.
Aan de andere kant vind ik het ook raar dat als je de foto zo belangrijk vindt dat je er voor naar de rechter stapt, waarom je je kind niet voor de foto naar school hebt gestuurd. Het tijdstip van de foto had vast wel aangepast kunnen worden als de ouders dat hadden gevraagd. Het is echt niet zo dat ze de hele dag in de moskee dienen te zijn.
Het examens doen tijdens de ramadan lijkt me een heel andere discussie, geen idee waarom dit nu hier zo bij wordt gehaald.

Li
12-07-2017 om 16:07
omdat islamitische landen niet zoveel op hebben met "ja maar het is ramadan". Terwijl examens toch wel wat belangrijker zijn dan een foto. Dan is het wel grappig dat een niet-islamitische school in een niet-islamitisch land een probleem krijgt vanwege een foto op een feestdag.

Bitterkoekje
12-07-2017 om 21:07
moslim
Als moslim vind ik dit hele gedoe ook belachelijk. In dit geval wisten ouders dat er op die dag foto's zouden worden gemaakt. Dan kan je bij het vrij vragen ook informeren naar de klassenfoto's en voorstellen om samen een oplossing te vinden omdat je de foto heel belangrijk vindt. Ieder z'n ding hoor maar ik zou geen tranen laten om een klassenfoto hoor, ik heb het idee dat de moeder het erger vindt dan de kinderen zelf. Ik denk dat ZIJ gewoon graag haar kinderen op de klassenfoto wil zien. Maargoed dat zijn mijn aannames.
Om het op discriminatie te gooien vind ik echt helemaal van de zotten. Het is niet handig van school inderdaad, vooral als je meerdere islamitische leerlingen hebt dan had school daar rekening mee kunnen houden. Maar niet gebeurd, niet expres dus gewoon dikke pech. Je kunt als ouder ook meer oplossingsgericht denken en overleggen over mogelijkheden tot fotoshop o.i.d. Om dan gelijk de discriminatiekaart te trekken vind ik gewoon zielig doenerij.
Over examens tijdens de ramadan vind ik dat je niet moet zeuren. Kan je het aan dan doe je mee, lukt het niet dan haal je het later in. Wat een gemiep zeg. Mijn man heeft tijdens de ramadan ook zonder morren 55 uur per week gewerkt. Het idee van de ramadan is niet dat de hele wereld zich aanpast aan jou en alles maar stilgelegd wordt zodat jij een zo fijn en makkelijk mogelijke ramadan tegemoet kan gaan.

M Lavell
12-07-2017 om 21:07
Wat dingen
Over Tante truus: Haar overlijden is overmacht. Maar het (niet meer) hebben van een tante Truus valt niet onder discriminatie. Dus hou op over tante truus.
V@@s je hebt (natuurlijk) gelijk, behalve dan dat 11e bedoeld is voor religieuze verplichtingen die opkomen als poepen. Nou ja, als ziekte eigenlijk. Of dood. Daar heeft het dan ook mee te maken. Kinderen die hand en spandiensten leveren in de kerk en worden opgeroepen wegens een overlijden of juist een huwelijk of een doop of hoog bezoek van kerkbazen.
(Ik bedachte me bij het formuleren van deze tekst dat het inderdaad zo moet zijn dat er ook kinderen zijn misbruikt met een beroep op 11.e)
Voor de meer voorspelbare religieuze verplichtingen wordt art. 11.g gebruikt. Dat is hier ook gebeurd. De ouders hebben verlof gevraagd.
Kaaskopje:"Openbare scholen horen in principe al religie-vrij te zijn. "
Nee. Dit is een van de grootste misvattingen. Openbare scholen zijn niet zonder religie, maar gevuld met alle religies. Alle geloven moeten er gelijkwaardig welkom zijn. Dat betekent dat kinderen op een openbare school met meerdere religies in contact (kunnen) komen. Het betekent juist niet dat geloof gemeden wordt.
Het begrip 'openbaar' gaat over de bestuursvorm (openbaar bestuur).

M Lavell
12-07-2017 om 22:07
De school heeft een slecht verhaal
Ik citeer uit het vonnis de verdediging van de school.
"16. Het verweer van de Stichting strekt tot afwijzing van de vorderingen, met veroordeling van de minderjarigen in de proceskosten. De Stichting stelt rekening te houden met de diverse geloofsovertuigingen van de kinderen binnen de school. Als de Stichting had geweten dat het Offerfeest samenviel met de komst van de fotograaf had de Stichting een andere planning gemaakt. De Stichting wijst erop dat zij de komst van de fotograaf bij aanvang van het schooljaar op de jaarkalender en in de nieuwsbrief heeft aangekondigd en dat de ouders van de minderjarigen daarom al eerder hun bezwaren tegen deze datum kenbaar hadden kunnen maken. Op het moment dat de verlofaanvraag door de ouders werd gedaan, was het niet meer mogelijk de afspraak met de schoolfotograaf te verzetten."
Met dit verweer is naar mijn idee alles gezegd.
De school huilt wat met 'we wisten het niet' en schuift vervolgens de zwarte piet naar de ouders, zij hadden maar bezwaar moeten maken.
Zoals het in de tekst staat lijkt het bovendien nog wat. Bij aanvang van het schooljaar, alsof het er al die tijd al stond. Maar als je de agenda van dat jaar bekijkt dan zie je dat er tussen de eerste schooldag en de schoolfotograaf maar 5,5 week zit.
De suggestie dat de schoolfotograaf 5 weken van te voren nog makkelijk verzet had kunnen worden, maar 3 weken tevoren niet meer, ziet er dan nog gekker uit dan voorheen.
Dat de school niet weet op welke dag het offerfeest valt, is echt een fout van de school. Niet een vreselijke fout, maar wel een de de school zelf dient te herstellen en waarvan me de verantwoordelijkheid niet af kan schuiven.
Bitterkoekje, ik weet niet hoe het jou vergaat. Maar ik kan me voorstellen dat als je verlof aanvraagt en dan stuit op een verbaasde school die ook nog weigert de eigen vergissing in te zien en de schuld op jouw nek schuift, dat je dan je hakken in het zand zet en principieel gaat doen.
Deze moeder heeft gelijk. Die school had op de kalender moeten kijken en op zijn minst bereid moeten zijn die fotograaf te verplaatsen. Dat kan best.

Li
Schuld voor wat?
Moet een school ervoor zorgen dat er geen buitenschoolse activiteiten plaatsvinden waar iemand door zelf aangevraagd verlof niet bij kan zijn? Mij lijken de lessen belangrijker. Die mis je dan namelijk ook.
Er zijn een hoop serieuze dingen mis op scholen. Als we ook nog van ze gaan verlangen dat ze zich bezighouden met onzin als "wie staat er niet op de schoolfoto, en dan vooral: waarom niet?" gaan we het scholen niet gemakkelijker maken. Waarschijnlijk schaft deze school nu gewoon de schoolfotograaf af. Maakt mij verder niet uit, het hoort niet tot de kerntaken van scholen en is alleen een leuke gewoonte. Lijkt me alleen jammer als het net jouw school is.
En wat die kalender betreft: dat lijkt me toch echt de rol van de ouders. De datum van de feestdag verschilt ook nog eens bij verschillende stromingen, om van alle overige aanwezige religies nog maar te zwijgen. Hoort het uitzoeken daarvan tot het takenpakket van een schoolleider? Als de ouders slim waren geweest hadden ze dit aan het eind van vorig schooljaar aangegeven, als ze het nou echt zo belangrijk vonden.

Temet
tien dagen zonder label
Miriam, dat idee van tien dagen zonder label is aardig, maar daar gaan de Christenen dan in de huidige maatschappij toch meer voordeel van hebben dan de andersgelovigen. Want de praktijk is dat een aantal vakanties om de Christelijke feestdagen heengebouwd worden, en ik zie het ook nog niet gebeuren dat scholen ineens alsnog besluiten les te geven op Hemelvaartdag.
Als je daar verder geen punt van maakt is het natuurlijk op zich helemaal geen gek idee - dan worden de Christenen wel bevoordeeld omdat ze nou eenmaal van oudsher de cultuur bepaalden en daarom hun vrije dagen in de schoot geworpen krijgen, maar het scheelt wel een hoop gedoe. Voor de meeste ouders gaat het vwb religie om misschien twee dagen per jaar.
Iemand merkte op dat er met Joden nooit rekening gehouden werd met examens. Als hier iemand is die er wel verstand van heeft dan hoor ik het graag, maar zelf kan ik - als niet-jood - maar twee Joodse feesten voor de geest halen waarvan ik aanneem dat die afwezigheid van school vereisen. Pesach, maar dat valt altijd in maart of april, en Jom Kippoer en dat valt in september. Er is dus nooit een probleem met examens.
In reactie op de uitspraak jammerde een Rotterdamse schooldirecteur dat dit toch veel te ver ging, dan moesten ze straks ook met dit soort dingen rekening gaan houden met schoolreisjes etc... Nou ja, inderdaad. Kom op, waar hebben we het over. Offerfeest en Suikerfeest voor de moslims, met inderdaad een speling van éen dag tov de geplande datum. Laten we een ontzettend gemengde school voor de geest halen, gooien we ook nog Jom Kippoer in de mix, de Hindoes hebben misschien ook twee dagen waarop ze er niet bij kunnen zijn, idem de Sikhs en er is vast nog wel een groep met exotische feestdagen. Dan zijn er, door het jaar heen, een stuk of 15 dagen waarop je niet met schoolreisje kan, de schoolfotograaf niet kan bestellen en misschien beter ook maar niet de jaarlijkse sportdag kan organiseren. Allemachies, dat moet toch te regelen zijn, zou ik denken.
En over regelen gesproken: schoolfotografen kunnen in geval van nood kennelijk wel degelijk worden verplaatst. Of afbesteld en later opnieuw besteld. Die situatie deed zich bij de school van mijn kinderen enkele jaren geleden voor toen een teamlid volkomen onverwacht overleed en werd begraven op de dag waarop de fotograaf besteld was. Die werd afgeblazen en kwam een maand later alsnog.
Groeten,
Temet

M Lavell
Ook een slecht verhaal
Li, jij hebt ook een slecht verhaal.
Alsof 'schoolfotograaf' een buitenschoolse activiteit is.
Ja, er zijn serieuze dingen mis.
Het is jammer dat juist jij niet ziet welke overeenkomst dat allemaal heeft met deze zaak.
Nee, ouders zijn niet de hoofd verantwoordelijken voor de juiste informatiestromen op een school.
Ja, een school dient zelf pro actief informatie in te winnen over die zaken die de eigen leerlingen aangaan.
Dat gaat op voor onderwijsbehoeften en voor religieuze data.
Fouten maken of iets vergeten is daarbij helemaal niet erg.
Fouten niet willen herstellen wel.

V@@s
Artikel 11e is bedoeld voor alle religieuze verplichtingen. Dus suikerfeest, Jom Kippoer, Bid- en Dankdag en wat je verder kunt verzinnen.

M Lavell
12-07-2017 om 23:07
Touwtrekken
V@@s ik ga niet met je touwtrekken, maar ik ben wel benieuwd.
Baseer je dit op het woordgebruik in de wet (religieuze verplichtingen) of heb je ergens een stokoud stuk memorie van toelichting gevonden?
Nogmaals: In dit geval (en dat is staande praktijk) is er verlof aangevraagd (11.g)
Jaren geleden alweer heb ik eens iemand de tip gegeven om 11e als grond te kiezen om op wereldreis te gaan. Juist omdat dit artikel uitgaat van de kennisgeving/melding, zoals dat bij ziekte ook gebeurt.
Ik heb me er toen in verdiept, toegegeven, binnen de beperking van een stokoude wet waarvan de oorsprong (toen nog) niet digitaal is.

Li
Overeenkomst?
De enige reden dat de ouders zich dit konden veroorloven, was het feit dat de kinderen toch al naar een andere (islamitische) school gingen. Tja, zo kan ik ook rechtszaken aanspannen. In mijn geval kon dat niet omdat geen andere school hem wilde hebben. Dus dit gaat niet helpen bij serieuzere zaken. Integendeel, het geeft scholen de kans te gaan lopen mekkeren dat die ouders toch zo veeleisend zijn. Juridisering, consumentengedrag, ik zag het de laatste dagen allemaal voorbijkomen. Koren op hun molen.

V@@s
verdiept
Ik heb me er even in verdiept. O.a. in ambtsinstructies van leerplichtambtenaren wordt duidelijk hoe artikel 11e geïnterpreteerd wordt, en er is ook jurisprudentie. Waaruit wel duidelijk wordt dat een vakantie met religieuze verplichtingen niet gezien wordt als terecht beroep op artikel 11e. http://www.wetboek-online.nl/jurisprudentie/ljnBI3644.html
Hier wordt ook geciteerd uit de oorspronkelijk memorie van toelichting.

Bitterkoekje
M Lavell
"Bitterkoekje, ik weet niet hoe het jou vergaat. Maar ik kan me voorstellen dat als je verlof aanvraagt en dan stuit op een verbaasde school die ook nog weigert de eigen vergissing in te zien en de schuld op jouw nek schuift, dat je dan je hakken in het zand zet en principieel gaat doen."
Ik zou dus vooral proberen in de samenwerking te blijven. Dus nee die hakken in het zand snap ik niet. Ik zou zelf overleggen of de fotograaf op een andere dag kan, zo niet of hij op een ander tijdstip kan zodat ik bijvoorbeeld na het gebed de kinderen toch even langs school kan brengen voor de foto (als het goed is zien ze er dan toch al mooi uit in hun feestkleren ) en mocht dat ook niet lukken zou ik willen overleggen over fotoshop.
"Deze moeder heeft gelijk. Die school had op de kalender moeten kijken en op zijn minst bereid moeten zijn die fotograaf te verplaatsen. Dat kan best."
Ja klopt. Maar moeder had dit ook kunnen voorzien toch? Was de komst van de fotograaf ook niet al langer bekend?

Kaaskopje
13-07-2017 om 00:07
Miriam
Dit is een van de grootste misvattingen. Openbare scholen zijn niet zonder religie, maar gevuld met alle religies.===
Je hebt gelijk, ongelukkig uitgedrukt, maar zo bedoel ik het ook. Vandaar ook dat ik zei dat een atheïstische school ook een school met een overtuiging is, dus in feite hetzelfde als een katholieke of islamitische school (bijvoorbeeld). Verder zijn we het eens geloof ik.

M Lavell
Niet zo lang
Bitterkoekje
"Ja klopt. Maar moeder had dit ook kunnen voorzien toch? Was de komst van de fotograaf ook niet al langer bekend?"
Nou nee. Heel kort eigenlijk. Het schooljaar was nog maar net begonnen (24 augustus eerste schooldag, 24 september schoolfotograaf)
Bovendien vind ik dat een beetje dubbel.
De school was in een betere positie "het" te voorzien, vooral ook omdat het helemaal niet om maar één moeder of maar twee kinderen gaat. Het gaat om een aantal leerlingen, een aantal gezinnen, die dat offerfeest graag hebben willen vieren.
Je kunt moeilijk die ene moeder verantwoordelijk maken voor het geheel aan offerfeest vierende leerlingen binnen die school.
Juist om dat geheel is de school verantwoordelijk.
Moeder is bovendien niet verantwoordelijk voor de organisatie van de school. Zij hoeft niet paraat te hebben wanneer de schoolfotograaf komt.
"Ik zou dus vooral proberen in de samenwerking te blijven."
Ik krijg uit de uitspraak de indruk dat de school niet heeft willen samenwerken. Eén van de redenen die de school noemt waarom de fotograaf niet verplaatst kon worden, is dat de kinderen er zo vlak na de vakantie nog zo lekker gebruind en zomers uit zien.
Als je bij de rechter met zulke argumenten aan durft te komen, dan moet deze moeder nog idiotere dingen gehoord hebben.
De rechter heeft beleefd opgemerkt dat de leerlingen er een week later ook nog best aardig uit zien.

Bitterkoekje
Ik vind
eigenlijk ook dat kinderen het best aan kunnen om ergens een keer niet bij te zijn. Zo is het leven toch? Oke het is niet leuk dat je elke dag de klassenfoto ziet zonder jezelf, maar dat levert nou ook geen trauma op. Ja jammer, maargoed toen hadden wij offerfeest en dat was ook leuk. Je kunt je kinderen ook zó een boodschap geven ipv ze van school halen en bij de rechter gaan zitten huilen en een vergoeding van 10000 euro eisen. Ik zou het allemaal de moeite niet waard vinden. Zij blijkbaar wel.

M Lavell
Die kende ik
Inderdaad V@@s. Juist die zaak laat zien dat "Niet elke gewenste deelname aan bijeenkomsten of activiteiten op godsdienstige of levensbeschouwelijke grondslag is vanzelfsprekend aan te merken als een plicht als hiervoor bedoeld."

M Lavell
Dat is ook zo
Bitterkoekje "Ik vind eigenlijk ook dat kinderen het best aan kunnen om ergens een keer niet bij te zijn."
Dat vind ik ook hoor.
Maar daar gaat het dan ook niet werkelijk om.
Het gaat erover dat de school geen rekening heeft gehouden met deze kinderen, ze is vergeten, en dat de school dat ook niet goed heeft willen maken. Eigenlijk heeft de school een voorschot genomen op waar deze kinderen genoegen mee moeten nemen. "maar een keertje zonder" of "toch een beetje minder"
Als die omgang met deze leerlingen en hun geloof gangbaar is, dan word je dat toch een keertje zat.
Overigens heeft de school ruim 1,5 jaar de kans gehad om het goed te maken.
Dat is niet gelukt.
Dat is niet de schuld van deze moeder of haar kinderen.
Dat is de eigen schuld van de school.
En dat blijkt uit de manier waarop deze school de rechter te woord staat.
Als je als professionele organisatie voor een rechter met zo'n slecht verhaal komt, dan heb je een enorme plaat voor je hoofd. Dan is er niet met je te praten.
Daar gaat deze zaak eigenlijk over.

Bitterkoekje
M Lavell
Een maand vind ik zelf eigenlijk best lang. Dat de school het beter had kunnen voorzien vind ik niet, ik kan me voorstellen dat een openbare school het offerfeest niet op de kalender heeft staan en het niet 'leeft' onder het personeel. In een moslimgezin leeft het wel. Als het goed is leef je daar als gezin, net als kerst bij de meeste Nederlanders, ook naar toe. Ik vind dus juist dat de moeder het beter had kunnen voorzien. Maar daarmee wil ik niet zeggen dat school geen schuld heeft hoor. Ze hadden inderdaad wat scherper kunnen zijn en dat is jammer. En als jouw indruk klopt en ze helemaal niet hebben willen samenwerken is dat natuurlijk goed fout.
Ik vier ook de islamitische feestdagen en ik zou gewoon heel anders hebben gehandeld. In een worst case scenario had ik de juf gewoon om toestemming gevraagd om mijn kinderen zelf bij de foto te plakken. Zo,nu staan jullie er ook bij. Kunnen we gewoon allemaal verder met ons leven en de dingen die er echt toe doen. Maar er zijn dus mensen die er wat zwaarder aan tillen. Ja dat mogen ze ook vinden, everybody picks their own battles.

Kaaskopje
Om eerlijk te zijn heb ik het gevoel dat de moeder meer een statement wilde maken, dan een oplossing voor haar kind te zoeken, maar goed, ze heeft het gedaan en daar is een hele duidelijke uitspraak uit voortgekomen. De school zat fout. En ik ben het daar, na er goed over nagedacht te hebben, mee eens. Dat de inhoud van de aanklacht naar jouw gevoel niet serieus genoeg was, mag je vinden, maar het gaat nu niet om wat jij belangrijk genoeg vindt om voor de rechter te brengen. Je vult ook al in wat scholen nu van ouders zullen zeggen. Mekkerende, veeleisende ouders. Ik ben een beetje van de oude stempel misschien en om eerlijk te zijn vind ik ook wel eens dat ouders mekkeren, tja... Waar het om gaat is hoe scholen handelen en of ze de ouders en hun klachten serieus nemen. Of het nu over vastlopende toiletrol, een verkeerd ingeplande fotograaf, of over een verkeerde aanpak van een leerprobleem gaat, dan mag de school daarop aangesproken worden. Lukt dat niet binnenskamers, dan maar publiekelijk.

M Lavell
Niet teveel gevraagd
"Dat de school het beter had kunnen voorzien vind ik niet, ik kan me voorstellen dat een openbare school het offerfeest niet op de kalender heeft staan en het niet 'leeft' onder het personeel. "
School is niet een door vrijwilligers op basis van hun natte vinger gerunde gezelligheidsvereniging.
Het is een professionele organisatie met een belangrijke maatschappelijke functie, een voorbeeldfunctie ook, met belangrijke taken.
Afgaan op wat er leeft onder het personeel is echt niet genoeg.
Weten en pro-actief op zoek gaan naar wat er leeft onder de leerlingen, daar gaat het over.
Op de kalender kijken naar voor de eigen leerlingen relevante religieuze feestdagen, hoort daar bij.
Nee, dat is niet teveel gevraagd.

Kaaskopje
Bitterkoekje
Hoezo zou in 2015 het offerfeest mogelijk niet geleefd hebben bij onderwijzers op een openbare school? Sorry hoor, maar als bij leraren op een openbare school niet leeft dat er islamitische kinderen op zitten met hun gebruiken, dan moeten die misschien maar eens gaan nadenken of ze daar wel op hun plek zijn. Je zegt dat je zelf ook islamitische feestdagen viert. Dan weet je misschien ook hoe het er voor en na schooltijd bij de hekken van openbare scholen uitziet in vergelijking met bij de hekken van een gemiddelde christelijke school. Als bij jou het kwartje kan vallen, dan vast ook wel bij het personeel.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.