Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

amy2
17-10-2013 om 13:10
Schooladvies en Cito
Hallo allemaal,
ik heb een dochter in groep 7. Ze haalt al jaren de volgende scores op de Cito's: DMT, Rekenen, Spelling en Begrijpend lezen een A en voor woordenschat een B. Wat is dan het schooladvies?
Op deze school namelijk geen eindcito maar ze baseren hun schooladvies op het leerlingvolgsysteem die ze al jaren bijhouden.
Het is een meisje wat mee doet met levelwerk en ze heeft een goede werkhouding lees ik altijd in het rapport.
Welke Cito-letter hoort bij welk advies?

Arwa
02-07-2016 om 11:07
Advies
De juf zei dat mijn dochter havo krijgt kan dat. Plus de werkhouding
en ook heeft ze voor Spelling I en Technisch lezen een I

Wilgenroosje
02-07-2016 om 11:07
Arwa
Het gaat niet om jouw werkhouding, maar om die van je dochter. En als de juf havo zegt, dan weet je het advies toch?

Vader37
03-07-2016 om 09:07
Antwoord op reactie Fransien
Bedankt voor de tip, we gaan zeker een rekenboek aanschaffen. Ze heeft van groep 4 t/m M7 altijd een I (geen plus) voor rekenen gehad. Dus we weten dat het er wel in zit.
Ze geeft aan dat ze moeite heeft met het omzetten van breuken naar komma getallen. Uiteraard zijn we ook daar direct mee aan het oefenen gegaan.
Woordenschat blijft altijd een moeilijk onderdeel voor haar omdat ze tweetalig is. Het is minder belangrijk voor het advies maar het is we blijven er ook continu op oefenen.
Heeft iemand enig idee waarom er niet gewoon lijsten op internet zijn van woorden die kinderen moeten kennen per groep.
Dat leert een stuk makkelijker....

Fransien
03-07-2016 om 11:07
vader
Dat scheelt, een hoge twee bij verder allemaal enen is gewoon een toevallig iets lager cijfer. Als ze een I haalt op de M8, hoeft niet eens een I+ te zijn, is een vwo-advies heel goed te verdedigen.

Flanagan
03-07-2016 om 13:07
Vader,
Er bestaan links met woordenschat groep 8. Diverse links met verschillende toetsen om de woordenschat te gaan beheersen. Stamwerk gaat nu niet meer zo helpen. Als de woorden op een speelse manier beoefend worden wel.
De woorden worden met name getoetst om hun betekenis!
Hieronder een voorbeeld van toetsing op basis van betekenis.
https://www.taal-oefenen.nl/taal-groep-8/woordenschat/synoniemen/zoek-de-juiste-synoniemen-bij-elkaar-1

Els
03-07-2016 om 13:07
Boek
Er is ook een boek 'het basisschoolboek' waarin alles staat wat kinderen aan het einde van groep 8 moeten kunnen. Gewoon te koop bij bol.com.

Vader37
04-07-2016 om 06:07
Bedankt
Allen,
Bedankt voor de adviezen. We gaan ze allemaal opvolgen en gezamelijk kijken of we vwo er nog uit kunnen halen.
Zo niet is uiteraard havo ook prima maar dan hebben we er in ieder geval alles aan gedaan.
Update volgt Februari 2017, M8.

Tijgeroog
04-07-2016 om 08:07
Vader37, echt?
Moet je daar nog op gaan oefenen en leren? Ze heeft nu een havo/vwo-advies. Hier betekent dat (een ook met een havo-advies, of een vwo-advies) dat je in een havo/vwo-brugklas terecht komt en na 1 tot 3 jaar op basis van je resultaten op de middelbare school op havo of vwo komt. Advies optrekken naar vwo maakt dan dus niets meer uit.
Of wil je haar graag in een alleen-vwo-klas hebben?

lisbeth
04-07-2016 om 09:07
maakt wel uit.
opstromen is zwaarder dan in een gewone vwo brugklas blijven. Voor op te stromen moet je vaak toch een best hoog gemiddelde staan terwijl als je eenmaal in een vwo brugklas zit je je vaak best een onvoldoende kunt permitteren.

lisbeth
trouwens
vader 37, woordenschat telt normaal niet mee bij het advies, daar zou ik echt niet aan gaan oefenen. Woordenschat staat bij ons nog niet eens vermeld binnen de regionale afspraken. begrijpend lezen, rekenen spelling wel. als je begrijpend lezen, rekenen op een 1 hebt dan zit je in feite al goed, een hoge score op spelling is ook leuk meegenomen. Mijn dochter heeft echter een vwo advies gekregen met een 4 voor spelling, dus het is niet noodzakelijk.

Fransien
Zelfvertrouwen
Mijn dochter droomde graag weg tijdens de les en kreeg dus in groep 7 een II op rekenen en van de juf een preek dat ze er nu echt wat aan moest doen anders werd het een havo-vwo-advies ipv een vwo-advies. Dochter heeft toen vrijwillig zitten oefenen. Haar reden was dat ze zenuwachtig werd voor toetsen, dat ze zeker wilde weten dat ze het zou halen. Ze kreeg er zelfvertrouwen van (eens per week een uurtje oefenen).
Een ouder neefje had een havo-vwo-advies en wilde graag naar een havo-vwo-brugklas maar is in een mavo-havo-brugklas geplaatst omdat de havo-vwo-brugklas vol was met vwo-ers. Mijn dochter wil graag naar een bepaalde havo-vwo-brugklas en wil dat risico niet lopen. Ze zit nu in groep 8 en heeft op alle cito's een I+ gehaald en is op de school en in de klas van haar keuze aangenomen.

even zo
05-07-2016 om 13:07
niet alleen cito
Gelukkig heeft onze school niet alleen naar cito gekeken. Op basis daarvan was het havo/vwo, maar het is een echt gymkind vinden ze, dus dat adviseren ze ook.

Flanagan
05-07-2016 om 16:07
Met een III voor woordespelling,
Kan een leerkracht besluiten het advies naar beneden te stellen, ondanks de mooie I+- en voor rekenen en begrijpend lezen.
Als door oefenen het kind progressie laat zien, kan die progressie positief meetellen in het advies.
Daarnaast is een grotere woordenschat ook goed voor de algemene ontwikkeling. In de vraagstelling kan de betekenis van een onbekend woord in één van de meerkeuzeantwoorden, een kind op de verkeerde been zetten.
Oefenen kan geen kwaad, zolang het maar op een speelse manier gebeurt.

Flanagan
05-07-2016 om 16:07
Woordespelling?
Ik ging even te snel; dacht aan woordenschat en spelling tegelijk en type zodoende ook te snel.
Maar woordenschat gaat ook vaak om de spelling; hoe behoren de dure Franse en Engelse geschreven te worden. Wat is een accessoire? En hoe schrijf je dat? Als in een tekstbegrijpend lezen het woord accessoires gebruikt wordt, weet het kind dan waar men op doelt?
Of het woord 'sfeer'. De sfeer was goed . Zoek aanwijzingen in de tekst waarom de sfeer goed was; keuze uit a,b,c,d. Wel prettig als kind de betekenis kent.

P.V
06-07-2016 om 12:07
Voorlopig advies groep 7
Gesprek gehad op school en zoon heeft voorlopig advies Havo/Vwo gekregen.
Begrijpend lezen is het belangrijkste, dan rekenen/wiskunde dan spelling.
We kregen grafieken te zien waarop ingevuld was wat hij gescoord heeft op de cito's vanaf groep 3 tot nu.
Bij groep 7 in de grafieken zit hij op alle drie de cito scores van begrijpend lezen, rekenen en spelling op Vwo niveau.
Echter in groep 6 stond hij voor Cito begrijpend lezen op VMBO-GT niveau en bij rekenen op Havo en bij spelling ook op Havo.
In groep 5 was dit voor begrijpend lezen VWO, rekenen Havo en spelling Vwo.
Hij schommelde dus wat en bij begrijpend lezen had hij een duikvlucht gemaakt in groep 6 van vwo in groep 5 naar vmbo-get in groep 6, en nu in groep 7 weer een spurt omhoog naar Vwo.
Meester gaf wel aan dat hij die duikvlucht naar beneden niet meer moet maken in groep 8 bij begrijpend lezen!
Wij kunnen ons wel vinden in dit advies.

P.V
06-07-2016 om 13:07
Grafieken
Ja die grafieken kregen we nu pas voor het eerst te zien!
Kan mij alleen herinneren dat we in groep 3 een grafiek gezien hebben.

Caesar
Schandalig vind ik dat van jullie school.
Hebben jullie de Cito resultaten wel eerder gekregen, of was dat ook voor het eerst?

P.V
Ceasar
Die grafieken zijn een afspiegeling van de cito's, die scores staan toch ieder jaar op het rapport!
Dus ja ieder jaar zien we wat de Cito scores waren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.