Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

amy2
17-10-2013 om 13:10
Schooladvies en Cito
Hallo allemaal,
ik heb een dochter in groep 7. Ze haalt al jaren de volgende scores op de Cito's: DMT, Rekenen, Spelling en Begrijpend lezen een A en voor woordenschat een B. Wat is dan het schooladvies?
Op deze school namelijk geen eindcito maar ze baseren hun schooladvies op het leerlingvolgsysteem die ze al jaren bijhouden.
Het is een meisje wat mee doet met levelwerk en ze heeft een goede werkhouding lees ik altijd in het rapport.
Welke Cito-letter hoort bij welk advies?

Hanne.
25-06-2016 om 16:06
onzin
Het is natuurlijk onzin dat de normering van de cito in groep 7 strenger is. De bovenste 20% van de kinderen krijgt een I score, de onderste 20% een V score. Dat is in alle jaren zo.
Dus als kind in het ene jaar bij de bovenste 20% hoort en een jaar later niet komt dat omdat kind ten opzichte van alle andere kinderen het slechter is gaan doen. Niet omdat de norm anders is.
Ik zou een andere (betere) verklaring van het grillige patroon vragen. Misschien dat school bepaalde stof nog niet behandeld heeft?

Mug
25-06-2016 om 16:06
Misschien hebben jullie gelijk maar je ziet wel dat de gemiddelde lijn van groep 6 naar 7 een stuk steiler omhoog loopt dan de lijn van groep 7 naar 8. Die vlakt enorm af. Hoe is dat dan te verklaren?
Het klonk in elk geval logisch, zeker met het plaatje erbij. Anders zou de lijn toch gewoon met 45 graden omhoog moeten gaan en niet per groep verschillen? Hij loopt schokkerig. En dan heb ik het over het achtergrondpatroon in de cito grafieken, dat dus voor iedereen gelijk is.
Ik was blij met die uitleg en hoop inderdaad dat het klopt ;-)

Hanne.
25-06-2016 om 17:06
welke grafiek
Prima als je blij bent met die uitleg maar ik ben bang dat hij niet klopt.
Op de grafiek kan natuurlijk vanalles staan. Als het een grafiek met vaardigheidsscores is kan het heel goed zijn dat die grillig verloop't doordat kinderen in groep 6 meer vaardigheden leren dan in groep 7 (gemiddeld genomen).
Maar als jouw kind niet mee stijgt en van een I naar een IV score daalt is dat wel opvallend. Maar de toets is niet strenger! Het kind is minder vooruit gegaan dan de andere kinderen.
Vergelijk het met de groeidiagrammenodige van het consultatiebureau. In het begin gaat die heel stijl omdat babies veel groeien. Later wordt dit minder stijl. En in de pubertijd wordt deze weer stijler. Maar een baby die van de +1 naar de -1 lijn gaat wijkt wel af van het patroon. Dat kan je niet 'wegpoetsen' door te zeggen dat de rest zo snel groeit.

Vader37
25-06-2016 om 17:06
Cito uitslag E7
Update op mijn vorige vraag.
Mijn dochter heeft haar uitslag van Cito E7,
DMT A+
Begrijpend lezen A+
Rekenen B
Spelling A+
Woordenschat C
Zou een Havo-VWO advies hier mogelijk zijn of moet ze dan Rekenen ook op A of A+ hebben in M8?

vlinder72
25-06-2016 om 18:06
vader 37
Mijn dochter scoort meestal een 1 op spelling, dmt en begrijpend lezen. Maar een 4 op rekenen. Ze had een percentiel score van 77 op de cito entree. Ze heeft van school al een advies op minimaal havo/vwo.
moet ik er wel bij zeggen dat ze hier in de regio niet zo moeilijk doen wat betreft cito's.

jester4
Vader37
Dit lijkt me minstens havo/vwo. A(+) is vwo. Mijn zoon had vergelijkbare cito-uitslagen en gaat na de zomervakantie naar een havo/vwo-brugklas.

Caesar
Zoals al gezegd, de normering van Cito is relatief, dus een strengere normering kan niet. Wel kan het zijn dat op jullie school groep 7 altijd minder scoort op de citos. Waarschijnlijk doet jullie school ook regelmatig een Cito trend analyse. Daar kan bijvoorbeeld uit naar voren komen dat groep 7 minder goed scoort dan verwacht. Dat kan dan aan de les methode liggen. Of aan de leerkracht. Mocht je geïnteresseerd zijn daarin dan kan je die trendanalyse wellicht opvragen bij de school. Eventueel via de MR.

Mug
25-06-2016 om 22:06
maar
Hoe zit het dan met de licht- en donkergroene achtergrond die al tot eind groep 8 is ingevuld terwijl zijn zwarte lijntje stopt bij E7. Het lijkt al ingevuld en daarin zie je dus dat de grafiek afbuigt. Wat houdt dat dan in?

Triva
25-06-2016 om 22:06
Hij zou dan gewoon mee moeten kunnen buigen voor dezelfde score, dus niet anders dan de buigingen in het groene boekje voor de groeilijnen. Als hij sterker buigt dan de groene lijnen ligt het aan je kind of aan de manier van lesgeven van school. Als hij keurig meebuigt maar in dezelfde score blijft (dus I) kan school zeggen dat de normering strenger is.

Hanne.
25-06-2016 om 23:06
bedoel je deze?
Bedoel je een grafiek zoals figuur 1 in onderstaand stuk?
http://www.oefenenvoorschool.nl/blog/citotoetsenbasisschool
Elke kleurband staat voor een niveau. Kinderen die bij de M3 een score tussen de 105 en 108 hebben krijgen score III (donkergroene band). De donkergroene band geeft aan wat de de score van kinderen met een III score op elke toets is.
Maar! Dat gaat niet over de beoordeling van de toetstad die strenger of minder streng is. Het gaat er over wat kinderen gemiddeld doen
Vergelijk het met lengte. Een kind dat op moment M3 1.06 meter is valt in de groene band. Als hij zijn groeilijn (de groene band) volgt zal hij op moment e3 waarschijnlijk tussen de 1.08m en de 1.13m zijn. Als hij dan 1.06 m is hij wel gegroeid maar minder dan verwacht. Hij valt dan in categorie IV en dat is opvallend. En het is natuurlijk helemaal opvallend als hij bij de meting erna 1.20 is en in de I groep valt.
Het heeft niet met normering te maken. Alleen met wat kinderen 'over het algemeen' doen

Mug
26-06-2016 om 08:06
Het is mij duidelijk. Ik vind het alleen wel opvallend dat de groene band zo schokkerig verloopt en waarom zou de verwachting zijn dat deze afbuigt in groep 8?
Als je het met een groeicurve vergelijkt zie je daar toch echt een rechte lijn.

Triva
26-06-2016 om 09:06
Ik moet het nu even uit mijn hoofd doen maar wat staat er op de Y-as? Waarschijnlijk is dat het aantal goede antwoorden. Het is logisch dat je de ene keer met 150 goede antwoorden een I scoort en de andere keer met 130 en dat maakt volgens mij de grillige lijn. Gewoon omdat met een controlegroep gemeten is dat in een bepaald jaar de top 20% 150 goede antwoorden of meer scoort en het andere jaar (andere toets) 130 goede antwoorden of meer scoort door de 20%. Beide groepen hebben dan een I maar als een leerling dat jaar met die 130 goede antwoorden opeens 120 goede antwoorden scoort mag de leerkracht niet wijzen naar de daling in de grafiek en roepen dat het de normering is. Nee dat kind scoort dan dus lager dan wat verwacht mag worden dus dat kan aan kind liggen of aan de lessen van school dat jaar (niet goed aan de breuken gewerkt bijv).

Mug
26-06-2016 om 09:06
Hanne/Triva
@Hanne:
Maar de kleurband lijkt algemeen en niet toegespitst op de betreffende leerling. Zie juist jouw grafiek en dam met name M3.
@Triva:
Op de X as staat de vaardigheidsscore en op de Y as het toetsmoment. Zie: http://www.oefenenvoorschool.nl/blog/citotoetsenbasisschool

Wilgenroosje
26-06-2016 om 10:06
Dat is de groeicurve van baby's. Gaat over een korte tijd. De lengte groeicurve tot 21 jaar verloopt ook niet vloeiend.
http://www.groeiwijzer.nl/nl/diagnose-and-toekomst/onderzoek/groeidiagram

Hanne.
26-06-2016 om 10:06
kleurband
Klopt. De kleurband is een soort 'gemiddelde' waar je de score van de individuele leerling mee vergelijkt. Je verwacht dat een leerling die bij de beste 20% hoort (een I score). Ook bij het volgende toetsmoment bij de beste 20% hoort. Als een kind dan ineens een IV scoort is dat opvallend want hij wijkt af van de te verwachten lijn.
Stel dat de y-as het aantal letters is dat een kind kent. In groep 1 leert een gemiddelde 'II leerling' 2 letters, in groep 2 5 letters, in groep 3 19 letters en in groep 4 1 letter.
Die grafiek loopt heel schokkerig. Maar als je kind in groep 1 en 2 een II score gadget en in groep 3 maar 8 letters leert en een V score heeft kan je kan niet zeggen dat dat komt doordat de beoordeling in groep 3 strenger is. Het kind wijkt af van wat je verwacht op basis van eerdere scores. Dat kan komen doordat het kind niet mee komt, maar het kan ook komen dat school bepaalde letters nog niet behandeld heeft.

Arwa
01-07-2016 om 17:07
Welke advies
Mijn dochter heeft een III voor begrijpend lezen en rekenen een II
Welke advies krijgt mijn dochter

Vader37
02-07-2016 om 08:07
Pre advies E7
Cito uitslag E7
Update op mijn vorige vraag.
Mijn dochter heeft haar uitslag van Cito E7,
DMT I+
Begrijpend lezen I+
Rekenen II
Spelling I+
Woordenschat III
Zou een Havo-VWO advies hier mogelijk zijn of moet ze dan Rekenen ook op A of A+ hebben in M8?
Pre-advies inmiddels gekregen en zoals iedereen hier voorspelde, Havo-VWO. Als ze nog een kleine groei in groep 8 heeft kan ze ook een VWO advies krijgen.
Bedankt voor jullie informatie.

Fransien
02-07-2016 om 09:07
havo-vwo
Havo-vwo lijkt me hier wel terecht. Ze kan heel fatsoenlijk rekenen en ze blinkt uit bij begrijpend lezen.
Als zij naar het vwo wil is het misschien handig om haar te vragen wat ze lastig vindt aan rekenen en/of te gaan oefenen (groot rekenboek-oefenboek van scala leuker leren werkt prima en is stukken goedkoper dan loi kidz ofzo).

Arwa
02-07-2016 om 09:07
wELKE VOORLOPIGE ADVIES IN GREOP 7
Mijn dochter heeft een II VOOR REKENEN EN BEGRIJPENDLEZNE HEEFT ZE
EEN III.

Mijntje
02-07-2016 om 11:07
Arwa
Caesar bedoelt dat het schrijven met hoofdletters wat drammerig over komt. Maar waarschijnlijk is het voorlopig advies met deze score havo/vmbo-T. Vraag anders de juf, werkhouding etc. is ook belangrijk, net als eerdere citoresultaten (vanaf groep 6)

Caesar
02-07-2016 om 11:07
Mijntje
Nee, dat bedoelt Caesar helemaal niet. Hoofdletters is schreeuwen. Maar zelfs zonder schreeuwen is Arwa aan het drammen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.