Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kikki39
24-03-2020 om 17:03
Scholen weer open na 6 april?
Ik ben wel erg benieuwd of de scholen 6 april open gaan, wat denken jullie? Ik maak me er namelijk best zorgen om, omdat ik het onderwijs werk.

Zus
29-03-2020 om 18:03
😅
Gelukkig haha. De fout van die leerling is geweldig, hilarisch. Lijkt mij ook dat zo’n term in de scheikunde sectie een blijferdje is.

skik
Wanneer
Wanneer ging iemand die er over gaat (Slob waarschijnlijk?) er ook al weer iets over zeggen?
skik

AnneJ
Dinsdag 31 maart
https://nos.nl/artikel/2328343-rutte-dinsdag-beslissen-we-hoe-het-na-6-april-verder-moet.html
"Het kabinet beslist volgende week dinsdag hoe Nederland verdergaat met de bestrijding van het corona-virus. Het gaat om de maatregelen die tot 6 april gelden, dus onder meer over het thuiswerken en de sluiting van scholen, restaurants en musea."
Ik kan alleen niet vinden of er plenaire bijeenkomsten aan vooraf gaan. Ik verwacht toch een briefing en een debat.
Ik zie alleen wel een debat gepland staan, maar voor de woensdag 1 april staat er wel een technische briefing gepland van 10-12.
Toch verwacht ik a.s. maandag weer betrokkenheid van de 2e kamer of berichtgeving daarover.

Pluk
29-03-2020 om 19:03
Dinsdag
Dacht ik? Zowel over de normering van de examens als over de schoolsluiting. Maar ik gok dat het laatste al eerder komt, maandag is er weer crisisberaad. Daarna zal er wel weer een persconferentie komen, denk ik.

Sydney
30-03-2020 om 20:03
Toch
Ook vandaag weer : 'Uit eerdere studies blijkt volgens het RIVM dat kinderen geen speciale risicogroep zijn. "Op dit moment krijgen kinderen bijna nooit klachten", schrijft het instituut. "Kinderen vormen ook geen grote besmettingshaard."''
En vervolgens:
'Het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde schreef vorige week over een analyse van meerdere kleine studies naar de rol van kinderen. Daaruit bleek ook dat coronaklachten "zeldzaam zijn bij kinderen óf dat kinderen minder vaak de diagnose krijgen omdat ze veelal asymptomatisch zijn". Met andere woorden: het overgrote deel heeft een mild ziekteverloop of zelfs helemaal geen klachten.'

Temet
30-03-2020 om 20:03
Sydney
Ik geloof niet dat iemand betwist dat kinderen iha nauwelijks klachten hebben. De vraag is echter of ze desondanks serieus besmettelijk kunnen zijn. Maar goed, daar is het RIVM nu mee bezig. Ouders van schoolgaande kinderen houden de adem in.
Groeten,
Temet

Pluk
30-03-2020 om 21:03
Onderzoek
Ze zullen sowieso het onderzoek afwachten naar de besmettelijkheid van kinderen voordat de scholen weer open gaan.

tsjor
30-03-2020 om 22:03
Overzicht
https://www.rivm.nl/documenten/epidemiologische-situatie-covid-19-in-nederland-30-maart-2020
Op deze pagina vind je een pdf met een volledig overzicht van de situatie, en bij alle cijfers wordt aangegeven dat er meer mensen zijn, maar dat niet iedereen getest wordt. mannen, vrouwen, kinderen.
Tsjor

AlisonH
31-03-2020 om 07:03
Onderzoek
Zolang er onvoldoende gegevens zijn lijkt het me heel sterk dat na 6 april de scholen weer opengaan. Maar dat het tot de zomervakantie duurt geloof ik ook niet, dan worden de gevolgen te groot. Volksgezondheid is meer dan alleen corona en IC-bedden.
We zullen het zien.
In ieder geval vind ik de pers die steeds met grote koppen dingen beweert die officieel nog niet bevestigd zijn heel hinderlijk. Dat is geen nieuws, dat is goedkoop aandacht trekken.

Sydney
31-03-2020 om 11:03
Kinderombudsvrouw
Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer roept op om kinderen die hun schoolwerk niet thuis kunnen maken, naar school te laten gaan. (...) Van de kinderen die we in beeld hebben, weten we het wel, maar er zijn veel kinderen van wie we vermoeden dat ze te maken hebben met verwaarlozing of huiselijk geweld. Die zijn niet bekend bij de hulpverlening, ze kunnen niet weg van de plek waar ze vaak het meest gekrenkt worden."
Leraren zouden deze kinderen naar school moeten halen, volgens Kalverboer.

Juffie
31-03-2020 om 12:03
Sydney
Helemaal eens met jouw laatste reactie. Dat is natuurlijk aan de gemeentes om te regelen, net als de andere opvang, maar onze gemeente is zo ontzettend traag, dat verschillende scholen het zelf zijn gaan regelen. Op mijn school (VO) worden zelfs al flink wat kinderen opgevangen. Ik vind ook dat scholen, als de gemeente het laat afweten, zelf het voortrouw moeten nemen. Dat is onderdeel van de maatschappelijke verantwoordelijkheid die scholen hebben.

AnneJ
Simpel
Dus als een kind blijkt niet het huiswerk te maken is het zaak om de school open te stellen.
Echter het gebruikelijke gedoe weer, extra zielig doen, suggereren dat die 15% verwaarloost wordt of te maken heeft met geweld.
Eerst heb je andere zaken waar je mogelijk bij kunt ondersteunen. Geen leermiddelen als een laptop of pc, of een die niet bruikbaar (meer) is. Daar kan de gemeente bij helpen via het WMO loket of andere initiatieven. Echter de bureaucratie moet je dan wel zien te vermijden. Maar men staat op scherp om het op te lossen.
Ouders die moeten werken en teveel kinderen alleen thuis laten. Daar zou de opvang een rol kunnen spelen. Hier ook bureaucratie, kan misschien wel even een onsje minder?
Ouders die geen begeleiding kunnen geven bij het opstarten van het werk vanwege eigen beperkingen, ziekten, onderontwikkeling. Daarvoor zou je beeldverbinding een-op-een kunnen bieden en inderdaad: kinderen naar school halen.
Kinderen met beperkingen: school kan daar een oplossing bieden. Maar mogelijk met wat attentie kunnen ouders ook ondersteund worden bij het begeleiden van een kind. Student aan huis, individuele leerkracht met een vast moment.
Allemaal gevallen waarin kindermishandeling niet aan de orde is. Nou ja, elke hulpvraag is natuurlijk 'kindermishandeling' volgens sommigen.
Echter als je er zo over denkt dan gaan de zorgmeldingen omhoog zoals gemeldt door Rene Meeuwissen, wat hij later wel weer terugtrekt maar hij doet toch eerst een oproep om te melden. Mieke Krol ziet meer VOTS en stelt het 'melden' terecht ter discussie.
En justitie is natuurlijk geen hulp. De gebruikelijke januskop van de zogenaamde 'hulpverlening'.
Maar goed, als je kind dus nu niet meekomt in het online thuiswerken dan ben je nu wel gestigmatiseerd als ouder. Je bent een kindermishandelaar, dat je dat maar weet.

skik
Spreiding
Het probleem met het voorstel van de kinderombudsvrouw is dat vooral op basisscholen de kinderen die je naar school zou willen hebben niet echt gespreid zijn. Scholen in achterstandswijken zullen bijna hele klassen hebben waar dat nodig is en op andere scholen redden de leerlingen zich met hun laptop, aanwezige betrokken ouders en een eigen werkruimte prima.
skik

Belgje
31-03-2020 om 13:03
12-jarig meisje overleden in België...
In totaal al 705 overlijdens in Belgie door coronavirus, ook meisje van 12 overleden. Het meisje ging na drie dagen koorts plots achteruit.

AnneJ
31-03-2020 om 13:03
Incident Belgje
UIt de Dagelijkse Standaard:
"Ook in het buitenland zijn er gevallen bekend. In Frankrijk is een 16-jarig meisje gestorven, in China verleed een 14-jarige jongen. ‘Het herinnert ons eraan dat alle leeftijden, gaande van tien jaar tot de hoogste leeftijd complicaties kunnen ontwikkelen’, merkte Van Gucht op. ‘Het is wel belangrijk te vermelden dat dit uitzonderlijk is bij jonge mensen. Dit is niet de regel. Waarom het soms misloopt, weten we niet. Het is belangrijk dat dit geval per geval onderzocht wordt.' Volgens Van Gucht zijn er geen onderliggende medische klachten bij het meisje bekend, meldde hij aan VRT. "
Overigens heug ik me dat er ook ergens een baby is overleden?

Phryne Fisher
31-03-2020 om 14:03
Na de nieuwste cijfers ben ik bang dat de scholen nooit meer open gaan. Het is net of ze er gisteren gewoon een boel waren vergeten en die vandaag bij de sterfgevallen hebben geteld.

AlisonH
31-03-2020 om 15:03
Dat is ook zo
Met name in het weekend wordt niet alles doorgegeven. Bovendien loopt sterfte een week of drie achter de besmetting aan. In Brabant (als eerste maatregelen ingesteld) loopt het aantal nieuwe besmettingen al terug.
De scholen kunnen geen half jaar dicht blijven. Die prijs is veel te hoog.

AnneJ
Voorlopig wel dicht
Het zou mooi zijn als er iets meer ruimte en initiatief komt voor de kinderen die het thuis niet redden of waar ouders meer opvang nodig hebben. En in verband daarmee deels openstelling. Verder denk ik dat er genoeg draagvlak is onder leerkrachten en ouders om de school tot de zomervakantie dicht te houden.
Dan kan men ook wat meer doorgaan met de huidige investeringen in het afstandsonderwijs. Dat is ook niet verkeerd.
Als je te snel de scholen, in het algemeen, weer openstelt als voorheen, dan ben ik bang dat je teveel afhakers zult hebben. Mensen die of ziek zijn of die toch het idee hebben teveel risico te lopen als ze als leerkracht naar school gaan of als ze hun kinderen niet huishouden.

Dees
Effect
De eerste symptomen komen 2 tot 12 dagen na de constatering van de ziekte en dan ben je dus nog niet direct dood. Een lichaam geeft niet zomaar op dus dat zal ook wel een paar dagen tot weken duren. Aan het aantal overleden personen kunnen we nu aan de sterftecijfers dus nog niet zien of de sluiting van scholen effect hebben.
We zouden als we genoeg testen hadden gehad het effect wel hebben kunnen zien aan het aantal patiënten.

MarSy
Annej
Basisscholen tot de zomervakantie dicht lijkt mij echt drama, vooral omdat afstandsonderwijs bij basisscholen echt belabberd geregeld is. De verschillen zijn enorm, tussen scholen en tussen gezinnen en daardoor binnen een klas tussen kinderen.
Nu schijnt het op veel vo scholen ook niet zoveel voor te stellen: beetje huiswerk op magister en dat was het.
En straks worden al.die kinderen afgerekend met een lager vo advies of.blijvrn zitten en afstromen 🙄

Zonne
hoe dan?
"En straks worden al.die kinderen afgerekend met een lager vo advies of.blijvrn zitten en afstromen 🙄"
Het advies wordt toch op 3 jaar gebaseerd? Nu is 1 rapport misschien minder betrouwbaar, maar dan heb je alsnog 3 rapporten van groep 6, 2 rapporten van groep 7, en hopelijk weer normale rapporten van groep 8.

AnneJ
31-03-2020 om 16:03
Nou drama, drama
Het leven is hopelijk langer dan een paar maanden niet naar school. Als je daarmee de pandemie kunt keren mag je in je handen knijpen.

MarSy
Ik denk
Zeker wel drama, voor leerachterstanden die altijd sneller ontstaan dan weggewerkt zijn, voor kinderen en jongeren in thuissituaties die niet optimaal (Niet perse kindermishandeling) zijn.
Voor veel kinderen is school een fijne en veilige omgeving waar ze zich ontwikkelen op alle vlakken, niet alleen cognitief, maar ook sociaal en emotioneel. School is veel meer dan cognitief leren.
Voor de stress en gedoe die het ouders oplevert: en school.en werk. Ik worstel daarmee en ik niet alleen, al mijn bekende mede moeders ook, die worsteling heeft weer effect op de ontwikkeling van kinderen en jongeren. En dan heb ik het.nog niet eens over de stress die ouders ervaren doordat ze geen baan meer hebben of minder verdienen.
Natuurlijk zijn er ook kinderen die thuis wel opbloeien en niet op school, maar niet naar school gaan heeft heel.veel.invloed op alle vlakken.
En voor po is het misschien wel 3 jaar, maar alle kinderen die nu in groep 7 zitten, hebben nog 2 leerlingvolg citos te gaan. Die voor de zomer gaan zeker de zwakke leerlingen slechter scoren, dan is het maar de vraag of de achterstand in een half jaar ingehaald kan worden voor de m8 cito.
De VO leerlingen worden voor de zomer al afgerekend op hun voortgang. Degene die blijven zitten of afstromen hadden hun huiswerk maar beter moeten maken in corona tijd. Dat docenten slecht les hebben gegeven in die tijd en de leerling daar de dupe van is, is dan ineens een probleem van de leerling en niet van de docent of de school.

Ad Hombre
Marsy
"De VO leerlingen worden voor de zomer al afgerekend op hun voortgang. Degene die blijven zitten of afstromen hadden hun huiswerk maar beter moeten maken in corona tijd. Dat docenten slecht les hebben gegeven in die tijd en de leerling daar de dupe van is, is dan ineens een probleem van de leerling en niet van de docent of de school."
Dat zit je gewoon te fantaseren. Het lijkt mij een stuk waarschijnlijker dat ze ongekend soepel zullen zijn.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.