Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Scholen weer open na 6 april?

Ik ben wel erg benieuwd of de scholen 6 april open gaan, wat denken jullie? Ik maak me er namelijk best zorgen om, omdat ik het onderwijs werk.

Merel

Merel

25-03-2020 om 17:03

Pluk

@Pluk: dat is ook zeker waar. Ik benijd jullie niet hoor. Er is een hoop onzeker en onduidelijk.
En ook voor de kinderen die nu dus al zakken is het óók niet eerlijk: ook zij verdienen kansen om hun cijfers op te krikken.

Maar ja, die verdient mijn zoon óók en het is nog maar de vraag of hij die krijgt. Misschien nog wat in periode 4 maar dan mist hij altijd nog een volledige toetsweek van periode 3 (hier geschrapt en wordt niet meer ingehaald) én hij had zelfs van sommige vakken in deze 3e periode nog geen énkel cijfer staan. Geen toets of opdracht/werkstuk voor gehad. Maar zou wel in de toetsweek een cijfer komen die nu dus wegvalt. Dus weinig kansen meer om cijfers op te halen.

Het is een gedoe allemaal deze situatie. Voor iedereen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

In de schoot geworpen

dacht het niet.

Zelden zo’n stressperiode wat betreft school als deze eindexamenperiode gezien.

Het feit dat het centraal examen niet doorgaat, betekent niet dat de leerlingen het diploma in de schoot geworpen krijgen.
Ze zijn al lange tijd bezig met het volgen van het Programma van Toetsing en Afsluiting. In ieder geval de laatste 2 jaar op Havo en VWO, ik weet niet wanneer het op VMBO begint, maar daar zijn ze zeker ook een jaar bezig. En de laatste schoolexamens die nu al 2x uitgesteld zijn, moeten ook nog komen.
Dat eindexamen is een periode waarin (iig door de meeste leerlingen) hard gewerkt moet worden. Dus het is niet of de leerlingen het diploma nu bij een pakje boter krijgen.

Dat het CE nu er uit is, zal voor de meeste leerlingen niet uitmaken. De grote groep slaagt namelijk toch wel (ik las van de week hier ergens een gemiddelde van 92%).

Het zal sommigen leerlingen best goed uitkomen bv vanwege het missen van de stress of het feit dat ze voor sommige vakken op het CE vaardigheden toetsen waar ze minder goed in zijn.
Voor anderen is het vervallen van het CE een nadeel. Omdat ze bijvoorbeeld juist goed zijn in die vaardigheden die op het CE getoetst worden. Of omdat ze nog cijfers moeten ophalen maar daar nu de kans niet voor krijgen omdat ze de helft van hun cijfers missen. Oudste hier heeft een paar jaar geleden een haast zekere onvoldoende voor een taal opgekrikt naar een 6 omdat haar leesvaardigheid zo goed was. Ik bedoel maar.

Dus anders dan anders: zeker. Stresserig: verschrikkelijk. In de schoot geworpen: toch niet.

@syboor

Mijn dochter zit in groep 6 en kan prima overweg met Snappet, Squla, internet, Google-applicaties als Classroom/Hangout/Meet/Gmail/Agenda etc. Daar hoef ik niets aan te doen. Ze maakt zelf haar schoolwerk, stuurt in wat er in gestuurd moet worden etc. Vanochtend videobellen met de hele klas 5/6 en ze deden hun taken allemaal prima aldus de juf. Het gaat ze prima af! Alleen de lol en nieuwigheid van vorige week is er af en ze missen elkaar. Dus motivatie is wel een dingetje. Ik ben echt niet de hele ochtend haar handje aan het vasthouden of aan het in-uitloggen etc.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

Voor de volledigheid

‘Dat eindexamen is een periode waarin (iig door de meeste leerlingen) hard gewerkt moet worden. Dus het is niet of de leerlingen het diploma nu bij een pakje boter krijgen.’

had moeten zijn:

Dat eindexamenJAAR is een periode waarin (iig door de meeste leerlingen) hard gewerkt moet worden. Dus het is niet of de leerlingen het diploma nu bij een pakje boter krijgen.

Zonne

Zonne

AnnaNiem

Het enige wat ik kind moest vertellen was dat hij bij het e-mailen ook wat tekst in de mail moest zetten en niet alleen een bijlage

Maar het valt inderdaad reuze mee. Bijna alles is digitaal werk en dat doen ze op school ook al veel. Daar vooral bij rekenen, maar nu taal ook zo moet weten ze precies hoe het werkt.

Alleen na 2 uur bruto is alle werk gedaan, dat is wel jammer.

mijk

mijk

25-03-2020 om 19:03

oh ingridt

Dochter heeft nog helemaal geen online lessen (zoon 2 van zijn 9 vakken). Alleen huiswerk in magister (en ene mail van mentor dat als je je huiswerk niet inlevert het zorgteam belt (wij proberen die al sinds januari te psrken dus dat is verleidelijk) . Ik genoot zo vank je beschrijving en wat gunde ik mijn kinderen dat ook. Het gebeurt wel op school en ze volgt op dit moment niet alle vakken maar haar docenten hebben het nog niet voor elkaar...

Mijk

het kan altijd erger ...

... deze moeder in Israel heeft het helemaal gehad met leren-op-afstand

https://www.youtube.com/watch?v=TXDXa4AVp4s

Groeten,

Temet

Hysterisch

Temet ik heb gekeken naar de link en hoopte op iets grappigs maar ik zag een hysterische dame waar ik weinig om kon lachen.
4 kinderen is keihard werken denk ik. Ik heb echt ergens met haar te doen maar aan de andere kant hoor ik als mentor op het ogenblik veel verhalen van ouders met bewondering aan, maar ook enkele verhalen waarvan ik denk dat mensen (ouders) hun prioriteiten niet helemaal op orde hebben. Deze dame had in ieder geval nog tijs om d'r haar en make up goed te doen ;-)
Sini

Diploma cadeau...

Merel nou nee. Zoon is opeens ook geslaagd in 6 gym, en hij heeft het echt niet cadeau gekregen, tot gisteren ochrend keihard gewerkt voor schoolexamens. En zo als hij zelf zei, mam ik had liever die eindexamen gedaan want nu zit ik tot begin september thuis en kan ik niet eens door met bijbaan (op de roeivereniging, gesloten). Het is een treurige afsluiting van een 6 jarige periode en, ook is het echt peanuts in vergelijking met het leed dat veel andere mensen nu meemaken (ziekte, werkeloosheid, gescheiden zijn van familieleden enz.), toch had ik hem een feestelijker afsluiting van zijn middelbare schooltijd gegund.
Sini

Sini

Echt sneu voor je zoon en alle anderen die nu een hele bijzondere en leuke periode, het afsluiten van de middelbare school, moeten missen. Ik hoop voor hem dat de maatregelen over niet al te lange tijd wat worden afgeschaald zodat hij niet al die tijd thuis zit.

Alison

Peepare for the worst hope for the best hij zei net te willen gaan kijken naar een baan bij een kweker (we wonen naast de bollenvelden), nu ze zonder personeel uit Polen of Bulgarije zitten. Slecht betaald maar beter dan thuis zitten en... vaak lekker buiten.
Sini

Ik moest er wel om lachen

Vooral omdat ik me realiseer dat nu alles via de app gaat bij mijn cursisten en dat die mobiele telefoon thuis dus maar doorgaat met rinkelen. Ik zit plotseling ook hele dagen op mijn mobiele telefoon en dan weer via de computer en dan weer mobiel en dan weer email.
Als ik mijn activiteiten vermenigvuldig met het aantal kinderen van mijn cursisten, dan snap ik best dat ze totaal overvallen worden door het plotselinge bombardement van alle binnenstromende berichten.
Dat heeft weinig te maken met '4 kinderen is hard werken'. of 'je prioriteiten op orde hebben'. Muziekles op de muziekschool is nu eenmaal anders dan muziekles thuis (om maar één voorbeeld te nomen).
De meeste ouders waarderen lesgevende krachten, omdat zij bepaalde dingen beter kunnen dan de ouders zelf, bijvoorbeeld noten lezen. Of wiskunde-opgaves maken. Als al die taken in een stroom van berichten plotseling op je bord kmen te liggen, terwijl je zelf in je huis niet ingericht bent op thuisonderwijs, en wellicht zelf ook nog moet werken thuis, of moet bedenken hoe je dat nu gaat doen met boodschappen, tsja, ik begrijp de dame in de auto wel.

Tsjor

Kapsel

Niet iedereen heeft tijd om in alle drukte ook nog aandacht te besteden aan kapsels. Kwestie van prioriteiten.
Maar vooral: ik ben benieuwd hoe wij er straks allemaal uitzien als de kappers pas 1 juni open mogen gaan. Iedereen met een goede haardracht heeft of een goede thuiskapper in huis, of heeft anderen bewust, willens en wetens een risico laten lopen omwille van de eigen ijdelheid. Ik wacht de beelden af, lijkt me wel grappig, zien wie er eigenlijk grijs is bijvoorbeeld.

Tsjor

Dees

Dees

26-03-2020 om 08:03

2021

Ik besef wel dat de examenleerkingen het in 2021 zwaarder gaan krijgen, die krijgen te maken met de nasleep van de corona crisis. Moeten in het begin van het examenjaar nog stof van het jaar ervoor behandelen (ik geloof er niet in dat de scholen nog starten voor de zomer). Maar ook de emotionele schade van deze leerlingen. En aan het einde van het schooljaar moet toch dat centraal examen gemaakt worden.

Ik ben blij dat mijn zoon nog maar in groep 4 zit, maar hoop niet op een school wissel in de komende jaren. Mijn zoon doet herhalingswerk op school andere scholen in de buurt gaan verder met waar ze bezig waren. Mijn zoon zal dus met achterstand in groep 5 starten voordeel is dat heel groep 5 dat geeft. In de scholen in de buurt gaat een deel van de kids (waar thuisscbool werkt) op niveau over terwijl een ander deel van de kids (waar thuisschool niet werkt) nog ergens halverwege groep 4 blijven hangen.

Dees

Hier het zelfde, er gaan zoveel kinderen de dupe worden door de achterstanden

Asperges steken

Dat deed ik na mijn eindexamens. Prima tijd ervoor, want het begint vroeg in het jaar. In warme tijden begint het 's morgens al heel vroeg en moest het 's avonds nog een keer. Tussendoor toch vrij. Ondertussen zijn alle velden wel bedenkt met folie, dus wellicht kan het meer gespreid over de dag.
Wat verdiensten betreft, ja, dat is zo, maar dat was altijd al zo en dat was ook voor iedereen al zo. Ik geloof dat ik toen 2,50 (guldens) per uur verdiende. Maar voor 2,50 kon ik een houten kratje van een bepaald merk bier kopen, die kratjes ging ik verven, daar kwam een plank op en dat werd mijn eerste bed, met onderkast. en een paar kratjes op elkaar werden mijn eerste kast. Ik heb ze nog, die kratjes, Oerdegelijk, Nu vormen ze op zolder een kast.
Ik hield er nog een treinticket naar Toulouse aan over, waar ik in een internationaal zomerkamp van stichting Emmaus ging werken. Kost (van een Franse kok, geweldig, behalve het ontbijt) en inwoning (nou ja, een bed dus) gratis en de restrictie dat je net als de mensen die in een Emmauscommuniteit leefden slechts 15 gulden per week mocht uitgeven. De herinneringen aan die drie weken staan gebrand in mijn geheugen.
Geld kan misschien in getallen wel weinig zijn, maar de waarde ervan zit hem toch in wat je ermee doet.
Veel succes voor je zoon.

Tsjor

Hier op school

Op onze school gaan we er eigenlijk vanuit dat er voor de zomervakantie niet echt meer school op school meer zal zijn. Voorlopig blijven we ons op afstandsonderwijs richten. Dat is, zeker als ik hier lees en als ik zie hoe het op mijn eigen zoon's school geregeld is, best van goede kwaliteit. Nou scheelt het dat onze leerlingen al gewend zijn het meeste werk op hun laptop te maken en veruit de meeste methodes op zijn minst digitaal leermateriaal hebben waar ook mee gewerkt wordt. Ze hoeven bij ons in de les niet hun telefoon in te leveren dus stiekem onder de les Whatsappen of op je laptop gamen was altijd al een issue, daar verandert deze situatie niks aan. Er wordt van de leerlingen wel wat meer eigen verantwoordelijkheid verwacht, ze kunnen nu makkelijker lessen skippen, maar huiswerk moet gemaakt en ingeleverd worden en als ze dat niet doen wordt het net zoals anders in Magister genoteerd.

Voor de eindexamenkandidaten wordt gekeken naar herkansingsmogelijkheden en de N-termen op zo'n manier dat ze goed de kans krijgen om te laten zien dat ze de stof beheersen maar ze het diploma zeker niet cadeau krijgen. Onze school normeert doorgaans nogal streng op SE's, de CE-cijfers zijn meestal hoger dan die van de SE's en bovendien toetst het CE bij talen vaak andere vaardigheden dan bij de SE's dus iedereen moet een kans krijgen ook zonder het CE aan de einddoelen te voldoen.

skik

Triva

Triva

26-03-2020 om 09:03

Tsjor

"Maar vooral: ik ben benieuwd hoe wij er straks allemaal uitzien als de kappers pas 1 juni open mogen gaan. "

Op dit moment mogen ze 6 april weer open. De 1 juni regel geldt op dit moment alleen voor die evenementen.

Eindexamen 2021

Mijn zoon doet volgend jaar eindexamen en ja, dat wordt pittig. Al vermoed ik dat de scholen echt nog wel opengaan dit jaar. Het duurt nog 3,5 maand tot het begin van de zomervakantie, op een gegeven moment gaan de schadelijke gevolgen van leerlingen zo lang thuis houden zwaar wegen. Het RIVM houdt zich niet alleen bezig met het virus zelf maar ook met de gevolgen van de maatregelen. Want een kapotte economie en een slechter opgeleide bevolking zijn allebei slecht voor de gezondheid. En dan neem ik de psychische problemen nog niet eens mee waar veel mensen in zullen belanden als ze te lang geïsoleerd moeten leven. En het effect op de gezondheid van kinderen als ze maanden binnen zitten zonder sport, naar school fietsen etc.

Triva (ot)

Ik geloof er niks van dat de kappers op 6 april weer open gaan. Misschien wel voor 1 juni, maar niet op 6 april al.

Mensen die zoals ik het haar behoorlijk kort dragen ("kort haar" blijkt voor verschillende vrouwen verschillende dingen te betekenen, heb ik inmiddels door), zijn de klos. Het is bij mij niet tondeuse-kort, anders had ik geen probleem gehad, maar ik moet toch echt wel eens in de 8 weken laten knippen als ik nog iets van model wil hebben. Anders is het pieken en pluizen geblazen. Eigenlijk zou ik over een week of 2 wel weer eens moeten, dat gaat nu niet gebeuren.

Ik vrees de videovergaderingen met het team straks: éen dame heeft een hoofddoek, dus die komt goed weg, de andere dames hebben lang haar dus dat gaat langer goed (elastiekje erin), mijn mannelijke collega en ik zijn de enigen met kort haar. En hij heeft beter haar dan ik dus ik ben straks de grootste slons.

Misschien de camera maar gewoon uit.

Groeten,

Temet

We're two months away for knowing everyone's true haircolour

Tenzij er flink thuissetjes haarverf ingeslagen gaat worden ziet de wereld er over twee maanden echt heel anders uit!

skik

Grappig

'Temet ik heb gekeken naar de link en hoopte op iets grappigs maar ik zag een hysterische dame waar ik weinig om kon lachen.'

Ik vond het filmpje erg grappig. De hysterie was duidelijk gespeeld, maar de opmerkingen over de bladmuziek en huiswerkbegeleiding vond ik heel leuk.

Triva

Triva

26-03-2020 om 10:03

Temet

Ik zei ook niet dat ik dat wel geloof, ik zei dat ze NU tot 6 april dicht moeten blijven. Die 1 juni regel geldt NU alleen voor evenementen. De regering wilde duidelijk maken dat iedereen kon stoppen met de voorbereiding van de mei-evenementen.

Volgende week horen we meer. Ze zullen toch niet meteen van 6 april naar 1 juni schieten voor kappers, scholen etc?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

Prioriteiten

Mijn prioriteiten liggen inderdaad niet bij het zorgen dat alle schoolwerkjes consciëntieus worden gemaakt. Ik ben allang blij als we elkaar de hersens niet inslaan en ik ook nog wat werk gedaan krijg. Ja liefst wel met gekamd haar want er komt soms ineens een ingepland videogesprek. Ik moest er van de week al een in pyjama doen :-)

Flavia

Flavia

Scholen

Ik denk scholen zeker tot 1 mei want ze willen wachten op de resultaten van onderzoek en dat duurt nog een week of 5-6.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.