Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Scholen weer open na 6 april?

Ik ben wel erg benieuwd of de scholen 6 april open gaan, wat denken jullie? Ik maak me er namelijk best zorgen om, omdat ik het onderwijs werk.


Sini

Ik vind het ergens ook heel leuk. Niet de situatie an sich, wel de kans om weer een totale nieuwe set vaardigheden te verwerven, en weer heel creatief te kijken naar wat we nou eigenlijk doen, en waarom. In die zin denk ik wel dat we sommige dingen wel gaan meenemen naar als alles weer "gewoon" is.

Verschillen

Zijn enorm, hier een basisschool die halve bossen wegkopieerd en kinderen boekjes meegeeft, alleen maar herhaling, niks nieuws.

Ik zie de achterstanden groeien, niet zozeer bij mijn kind maar wel in vergelijking met andere kinderen, ik laat mijn kind ook dingen zonder scherm doen, opdrachten opgezocht die ze zelf kan doen als ik werk.

Andere kinderen hangen voornamelijk voor de tv of gamen alleen maar, doen wat de juf opgeeft en dan klaar. En wat de juf o p geeft is echt minimaal en wordt niet nagekeken dus kinderen weten niet of ze het goed hebben gedaan !

Merel

Merel

25-03-2020 om 12:03

Waardering

Ik waardeer de inzet van docenten, althans van sommigen. Ook zij worden met deze nieuwe situatie geconfronteerd en doen hun best om nog iets aan te bieden. De ene docent is actief, zet videoles op, geeft huiswerk op, is veel online etc.
Maar er zijn ook docenten die het werk gewoon over de schutting gooien en zoek em maar uit.

En Sinilid, boos worden over school? Je moest es weten. Alleen maar ruzie en strijd hier over school. Ik heb het opgegeven, althans dat probeer ik. Zeker in deze tijd, hij zoekt het maar uit. Hij doet het minimale dat moet en daar laat hij het bij. Tja.
En Internet eraf? Ik word ook geacht nog thuis te werken hè.

Maar ja, als ik bij de jongste zie: hij had netjes gemeld dat hij voor een vak niet op de site kwam om huiswerk te maken. Antwoordt de docent terug of hij het niet ‘s avonds kan inleveren want dan is het minder druk op de site.
Wat zegt zo’n puber dan? Ja daaaaaaag !

AlisonH

Wat jij nu opnoemt zou op afstand ook mogelijk (moeten) zijn. Aangezien we er nu midden in zitten en er nu ook tijd vrijkomt omdat er veel dingen niet doorgaan (sportdag, reizen, projecten, bijeenkomsten) is dit dé uitgelezen kans voor onderwijsgevend Nederland dit verder te ontwikkelen.

Fijn te zien dat je het leuk vind om je creativiteit aan te wenden, nieuwe vaardigheden op te doen en alles eens tegen het licht te houden, da's precies wat ons verder brengt!

skik

Anemone

Anemone

25-03-2020 om 12:03

Pff afstandsonderwijs

Hier op het VO ook slecht geregeld, per vak een berg huiswerk voor 2 weken, geen planning, geen contactmomenten, echt heel minimaal. Totaal geen afstemming onderling en de kinderen moeten het maar uitzoeken. Ik werk gewoon fulltime en wordt dan geacht om mijn puber aan te sturen op het schoolwerk ... wanneer dan ?

Op de basisschool alleen maar stapeltjes herhaling, geen online afstemming, echt behoorlijk teleurstellend vind ik.

Kopzorg

Kopzorg

25-03-2020 om 13:03

Hier per docent verschillend

De docenten van de exacte vakken hebben het goed voor elkaar. Een taak in magister, met een link naar een eventueel instructie filmpje op het you-tube kanaal van de school, zelf gemaakt of een passend filmpje van een ander. Vragen via een link. Eventueel nog een mail om dingen te vragen aan de leerlingen.
De docenten van de talen proppen alles in magister. Een stukje tekst om de leerlingen en baseert onder de riem te steken en zweverig gepraat over de moeilijke situatie waarin er nu onderwijs moet worden gegeven.
Dan is de ruimte in magister bijna vol en dan worden er vreemde afkortingen gebruikt om "duidelijk"de te maken wat de leerlingen moeten doen. Blz 18 werkboek vraag 11 t/m 24 wordt dan bwb18 vr11-24 in verhaal vorm.
Geef mij die korte commando's van de exacte vakken maar. Blz 18 vraag 11 t/m 24.
Ik twijfel of ik er over zal mailen.

Dees

Dees

25-03-2020 om 13:03

Hier

Hier het probleem dat het werk binnen het uur is afgelopen en moeder toch een lange dag moet maken.

Daarnaast rare omschrijvingen van werk, doe werkje B1 terwijl op het scherm 1b verschijnt. Wat is er nou moeilijk om de juiste omschrijving neer te zetten ?

Vrijdag groepsvideo conference nou dat liep niet. Vandaag gebeld "wat doe je allemaal?" Nou spelen o ja en een uurtje per dag school.

kopzorg

Ik ben van een exact vak. En ik herken het helemaal. Wij zijn normaal één van de minst digitale secties maar hebben voor mijn gevoel de zaakjes nu bovengemiddeld goeden snel voor elkaar. We zijn gewoon goed in helder denken & snel knopen doorhakken denk ik.

De virtuele docentenkamer is een groot succes trouwens. Veel informele informatie uitwisseling. Even stoom afblazen. Fijn voor de wat eenzamere types die bv alleen wonen en school echt missen, en zowaar, Joris van wiskunde, altijd goed voor een mop die meestal net (wel/niet) door de beugel kan kwam ook even langs....

‘ kennen jullie dat relatietestprogramma voor koeien?...’

‘ Temptation Weiland’.....

Heerlijk.

En Henk van geschiedenis liet om 10:20 de bel gaan ( ja, het echte geluid!) waarna iedereen weer aan t werk ging.....

Yaron

Yaron

25-03-2020 om 13:03

Wat een verschillen

Op het VO van de oudsten elke dag online les volgens het rooster, maar dan 20 minuten les en na elke twee lessen 20 minuten pauze. Oudsten vinden het heerlijk zo, geen geneuzel in de klas en direct to the point en veel duidelijker instructie. Voor het huiswerk moeten ze de normale studieplanner volgen, ik ga ervan uit dat er geen achterstanden komen. Dochter in de brugklas heeft op dezelfde manier les, doet alles wat ze moet doen en meer, ze verveelt zich en is een online cursus Spaans aan het doen. Zij mist wel het contact met klasgenoten en het, wat oudste noemt, geneuzel.
Jongste in groep 6 krijgt elke ochtend opdrachten voor die dag op, sommige lessen online, andere in het werkboek. Juf zet instructiefilmpjes online en bij vragen kan zij of ik met haar chatten. Vanaf morgen gaan ze via teams met de hele klas contact hebben. Dochter was vandaag in tranen, ze mist school, juf en de klas heel erg.
Als ik er op zou moeten letten, zoals Sinilind zegt, of ze wel met school bezig zijn en doen wat ze moeten doen zou ik dat erg lastig vinden en dat zou de sfeer in huis geen goed doen. Want de sfeer vind ik op het moment voor het hele gezin erg belangrijk, zodra die niet goed is wordt het vooral voor jongste, maar ook voor de rest natuurlijk, nog veel moeilijker om deze periode door te komen.

Skik

Nou, op afstand nablijven en naar de coördinator sturen is toch lastig. Net als strafwerk opgeven want als ze dat ook niet doen ben je nog nergens.
Ik heb wel het gelukkig dat ik a) een vak geef waar het hele internet van vol staat met allerlei leuke materialen en b) dat ik toch al heel veel deed met projectopdrachten, zelfstandig leren, inzet ICT. Ik heb ook collega's die vanaf nul moeten beginnen en die soms best met de handen in het haar zitten. Gelukkig is daarvoor voorlopig begrip, we beginnen net.

Blijkbaar zijn sommige schoolbesturen actiever dan anderen met het aansturen van de leraren, hebben sommige leraren een grotere werk ethiek dan anderen, en zijn sommige ouders meer betrokken dan anderen (en hebben misschien simpelweg meer tijd) bij het online schoolleven van de kinderen. Ik heb ook een paar ouders moeten melden dat hun pubers zich niet gemeld hadden bij de online mentor les of andere vaklessen en ouders waren verbaasd dat ik ze daarover contacteerde: "is het verplicht dan?" Wat dat betreft verbaas ik me net zo goed over sommige ouders dan jullie over sommige leraren. Net het leven dit ;-)
In mijn sectie Frans is er maar een andere iemand die een beetje digitaal ingelegd is, de andere twee zijn digibeten, wat een beetje jammer is nu. Ik ontwikkel veel materieel voor mijn klassen en mijn collega's kunnen er natuurlijk gebruik van maken als ze parallellen klassen hebben. Maar ik ga ook niet alle lessen van alle jaarlagen overnemen, alleen omdat ik in staat ben interactief online te werken.
Ik merk wel dat de leerlingen blij zijn om ons te zien. Een meisje verzuchtte zelfs tijdens mentoruur gisteren (mijn mentorklas is een 2de klas): Mevrouw ik wil weer naar school ik word gestoord van mijn ouders,ik mis u. :-D
Sini

Sini

"en zijn sommige ouders meer betrokken dan anderen (en hebben misschien simpelweg meer tijd) bij het online schoolleven van de kinderen."

Laat dat misschien nou gewoon maar weg

Jouw eerste reactie laat een irritant verschijnsel zien dat we vaker zien bij onderwijzend personeel - nee, ik verwijt jou persoonlijk niks - : die gaan er nog wel eens heel makkelijk vanuit dat ouders maar van alles doen om het onderwijs van hun kinderen vorm te geven. En als ouders dat dan niet doen, dan is de eerste reactie dat dat ligt aan luiheid/een gebrek aan betrokkenheid van die ouders. In plaats van dat de eerste reactie is 'goh, hebben we misschien teveel gevraagd?'.

Veel ouders zitten nu thuis te werken, althans doen manmoedige pogingen daartoe. Ik zit tijdens mijn gewone 4x 9 uur achter mijn laptop. Ik loop af en toe naar boven om kinderen van een aai over de bol en eventueel een hapje te voorzien en dan is het weer terug naar mijn hok. En ik ben er een half uur bij voor de lunch. Ik ga ervan uit dat mijn kinderen het werk doen, maar ik ben dan ook gezegend met vrij gezeglijke kinderen die ook nog eens goed kunnen leren. Ik ben al blij dat we hier met zijn allen nog niet gillend gek worden, ik ga ervan uit dat mijn kindertjes enige stagnatie in de kennisverwerving wel kunnen lijden, ik vraag of ze hun werk gedaan hebben (meestal is het ja) en ik laat het verder.

Groeten,

Temet

Sydney

Ik heb een dochter met een gediagnostiseerde motorische ontwikkelingsstoornis... Maar iedere ouder moet nu het kroost bezig houden en zo héél ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Het is meer dat ze creatief bezig zijn, het vak crea dus ook op het rooster blijft en ook een contactmoment met de juf (want natuurlijk stuurt ze een vrolijke mail terug) en zo moeilijk was het thema deze week niet... knutsel of teken een insect. Dochterlief heeft een vlinder geschilderd. Was helemaal prima.

Temet

Goed punt. Bij mij op school proberen we ook echt om niets via ouders te laten lopen, behalve een verzoek om een klein beetje mee te kijken of de leerling wel inlogt, inleveropdrachten wel inlevert etc. Maar je hoeft echt geen eenvrouws-huiswerkbegeleidingsinstituut te zijn, dat kan helemaal niet.
Tot nu toe pakken mijn leerlingen (1 en 2 Havo/Vwo, 3, 4 en 5 Vwo) het allemaal vrij goed op moet ik zeggen. Ze beginnen zich behoorlijk te vervelend onderhand, dus, ik citeer, "dan kan ik net zo goed schoolwerk doen."

Basisschool vs middelbaar

Een groot verschil tusesn middelbaar en basisschool is dat je middelbare scholieren enigszins kunt roosteren en dus "interactieve" lessen kunt geven. Met basisschoolleerlingen lukt dat niet: de ouders moeten voor ze inloggen en url's intypen, de ouders moeten dat allemaal tussen het werk doen, kinderen moeten broertjes/zusjes een computer delen, sommige kinderen zijn op de bso of in een groep op school met heel veel leerjaren door elkaar en die opvang zal ook weer een eigen rooster hebben... Dus op de basisschool moet alle communicatie "asynchroon". De leerkracht geeft een opdracht en doet er een filmpje bij. De leerlingen kijken het filmpje en maken de opdracht. Enzovoort.

Als de scholen open gaan...

Waarschijnlijk kunnen de scholen eerder open dan dat de regels voor thuisquarantaine kunnen worden opgeheven. Dat betekent dat de scholen moeten gaan draaien met voortdurend 20% van de leerlingen afwezig. Leerlingen die gezond genoeg zijn om thuis te werken, maar niet naar school mogen.

Dus scholen moeten dit thuisonderwijs niet als tijdelijk zien. Want ook als de scholen open zijn, zullen er veel leerlingen thuis moeten blijven.

Syboor

Dat denk ik ook. Ik ga mijn lessen dan filmen. Als ik het zelf maar niet terug hoef te kijken (want vreselijk) vind ik dat geen probleem.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-03-2020 om 15:03

Toch echt anders

Generaliseren mag niet, maar het lijkt erop dat vwo 4/5 leerlingen net een wat andere werkhouding hebben dan wat ik meekrijg van 3 mavo. Hier is tot nu toe drie keer een uur online les geweest, aan drie klassen tegelijk. Dat gaat wat minder gestructureerd en de microfoon van de kinderen moet uit, maar zonder dat de docent het doorheeft vinden daarnaast drukke onderlinge telefoongesprekken plaats. Persoonlijk contact met docenten tot nu toe niet. Voor zover ik kan zien maakt mijn dochter de weektaken uit Classroom, een à twee uur per dag, en dat is het. Natuurlijk heb ik aangeboden om te helpen, maar mijn bemoeienis is ongewenst en ik ga nu geen strijd aan. Ze staat ruim op over gaan dus ik vind het wel goed zo.

Ik belde zonet met de ouders...

...van een paar mentorleerlingen (h4) die ik de afgelopen dagen niet bereiken kon. Dat klopte, zei 1 vader doodgemoedereerd. Zoon werkte sinds deze week 3 doordeweekse dagen full time in zijn bij- baantje. Toen ik vroeg of de jongen in kwestie (die er nogal slecht voorstaat) dan klaarblijkelijk toch de knoop had doorgehakt om volgend jaar op t mbo door te gaan ( die optie was al aan de orde geweest) kreeg ik te horen dat dat ab-so-luut niet aan de orde was. Hij was van plan om gewoon over te gaan....

Tja.

Phryne en IngridT

Phryne: Natuurlijk is dat anders. Ik zal niet zeggen dat Vwo 4/5-leerlingen nou altijd dorstend naar kennis ademloos de lessen volgen, maar over het algemeen zijn ze zich wel degelijk bewust van het feit dat het HUN overgang is die op de tocht staat. Al zitten er daar natuurlijk ook bij die dit zien als een lekker lange meivakantie.

IngridT dat is helemaal absurd. Het zijn schooldagen, dus dit is spijbelen. Maar ja, de leerplichtambtenaar komt toch niet. De jongen zal wel denken: als de school al te lang dicht gaat laten ze gewoon iedereen overgaan. Ik heb er ook die zo dachten. Toen ik zei "of we baseren het op de huidige stand van zaken" was daar toch wel even wat schrik.

Zonne

Zonne

25-03-2020 om 15:03

Syboor

De bovenbouw van de basisschool kan best zelf inloggen en url's intikken hoor. Hier groep 7 en met dát gedeelte hoef ik me zeker niet te bemoeien.

Wat niet wegneemt dat hij er ver voor 1 juni al ongemotiveerd voor zal zijn.

Merel

Merel

25-03-2020 om 15:03

Telefoon

Dat zie ik ook bij de online lessen.
Wel netjes aangemeld en koptelefoon op, maar camera uit “niemand wil in beeld zijn, mam” en dan de telefoon ernaast en daarop gamen. Tja. Natuurlijk zeg ik er wat af of pak em af. Maar telkens die strijd....zo vermoeiend.
Ik had net telefoon van kind mee naar beneden genomen tijdens zijn online les maar ik zie dus gewoon een appje van een klasgenoot binnenkomen met “kom, effe een potje huppeldepup spelen”.

En dat o.a. zijn zaken die óp school niet gebeuren: daar moet de telefoon vantevoren in de zak ingeleverd worden, dus heb je nog iets meer kans dat ze iets van de uitleg oppikken.

En ik heb ook al gewaarschuwd dat school ook kan uitgaan van de huidige stand van zaken en die is slecht voor mijn zoon. Anderzijds is het ook raar dat examenleerlingen wél gewoon hun diploma dan in de schoot geworpen krijgen. Dat vind ik dan weer niet eerlijk.
Ergens zou ik dan zeggen óf alle leerlingen doen dit jaar over, óf alle leerlingen worden bevorderd naar het volgende leerjaar. Maar zoiets zal wel niet gebeuren.
@ docenten hier: wat zijn de geluiden die jullie daarover horen of hoe willen ze hier bij jullie school mee omgaan (uitgaande van nog een aantal weken extra sluiting) ?

Ja alison

Absurd. Mee eens. Maar t gebeurt wel. En ik ga er niet eens vreselijk stennis over lopen schoppen, want dat levert momenteel helemaal niks op, behalve een hoop gezanik. Zeker als ouders t klaarblijkelijk eens zijn met deze aanpak.

Ik heb gezegd dat dat het me niet zo verstandig leek, en dat het nog niet duidelijk was hoe de Overgangsnormen er dit jaar uit zouden gaan zien....

Klaar.

Pluk

Pluk

25-03-2020 om 16:03

Merel

"Anderzijds is het ook raar dat examenleerlingen wél gewoon hun diploma dan in de schoot geworpen krijgen. Dat vind ik dan weer niet eerlijk. "

Dat zou je niet zeggen als je een eindexamenkandidaat in huis had. Denk dat er zelden zo'n stressvol eindexamenjaar is geweest als dit jaar. Schoolexamens afgelast, ingelast, afgelast, nu weer een deel ingelast. Maar nog niet alles. Zijn er herkansingen? Wat zijn de normen? Niks is bekend. Bovendien zijn veel kinderen die nog wat recht te breien hadden die kans kwijt. 50 procent van het cijfer is nu ineens 100 procent. In jouw geval zou je kind dus nu al blijven zitten.

allemaal een jaar over doen kan niet

Nog even los van de vraag of dat eerlijk is, maar iedereen het jaar over laten doen kan logistiek niet. Dan verstopt het systeem, want er staat volgend jaar wel een verse lichting brugklassertjes klaar, en waar laat je die als niet iedereen netjes een jaartje is opgeschoven?

Hier vraagt zoon zich af of de toetsweek afgelast gaat worden, en zo ja, hoe ze dan de beoordeling gaan doen. Dat zal dan ook wel op basis van de actuele stand van zaken zijn neem ik aan. Komt voor hem niet slecht uit.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.