Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kikki39
19-04-2020 om 10:04
Scholen open na 28 april?
Hoe denken jullie er nu over, gaan scholen weer open of niet? Welke scholen en welke maatregelen? Ik heb een vermoeden dat ze wel weer open gaan , maar hoe? geen idee...

IngridT
21-04-2020 om 13:04
Oh, en over die achterstanden...
Daar maak ik me echt niet druk over. Hooguit de voorexamen klassen. Die zulken er volgend jaar wat harder aan moeten trekken. En als ze dan ook nog eens iets te soepel worden toegelaten in bv H5 dan kon dat nog wel eens tegenvallen. Maar goed. Dan zak je in t ergste geval. En doe je het jaar nog een keer. Er zijn Ergere dingen.

AlisonH
21-04-2020 om 13:04
IngridT
Bij mij op school is dan ook het beleid dat we zodra er weer iets mag beginnen met de voorexamenklassen. Maar inderdaad, dan gaan ze misschien wat makkelijker over dan anders, nou en? Dan zakken ze. Beter dan leerlingen laten doubleren bij twijfel.
Ik ben mentor Vwo-3 dus wij hebben ook nog eens de profielkeuze (die we ook nog even online moesten afronden). Onvoldoendes buiten het gekozen profiel kun je eventueel negeren. Niet als het alleen maar onvoldoendes zijn, maar een leerling met 4 x 5 waarvan 1 in de kernvakken, 1 in het profiel en de rest erbuiten mag onder deze omstandigheden van mij over.

Temet
21-04-2020 om 14:04
opdrachten
Mijn dochter zit in groep 8. De gymmeester, de lieverd, post twee keer per dag een of andere link naar een beweegfilmpje op Youtube. Nou, ik ga echt mijn dochter niet achter de vodden zitten op dat punt. Wat betreft het schoolwerk: het vwo-advies is binnen evenals de toelating tot de brugklas, dus ze moet dat schoolwerk doen om nog een beetje structuur te houden, maar het zal mij verder een complete rotzorg zijn.
Dus bij de vrij grote hoeveelheid rekenwerk - die uitsluitend neerkomt op herhaling van de al lang bekende stof - heb ik haar toestemming gegeven om de helft met de rekenmachine te doen (de schat was wel op het idee gekomen "maar ik wist niet of dat mocht van jou"). Alleen gaat het niet met alles, breuken bijvoorbeeld niet. Daarnet hebben we een paar rijtjes sommen gedeeld, haal ik mijn breuken ook nog eens op
Het aantal creatieve extraatjes valt gelukkig erg mee hier (ook daar zouden we ons dan waar mogelijk aan onttrekken), Wel heeft de vakleerkracht allemaal knutselpakketjes voor de kinderen gemaakt die ze - elke klas binnen een eigen tijdslot - mochten komen afhalen.Vond ik wel heel aardig. En niet de eis om de resultaten via Social Schools te mailen, gelukkig.
Groeten,
Temet

Sydney
21-04-2020 om 14:04
'Misschien een mooi moment om het curriculum te herzien.'
Nederland is een van de weinige landen met een Centraal Eindexamen. Als we dat nou eens schrappen en gewoon een extra toetsweek inlassen! Scheelt een hoop stress voor alle leerlingen (en het Nederlandse diploma is echt niet specialer dan het Belgische, waar ze dat volgens mij niet kennen).

skik
21-04-2020 om 15:04
Die laatste paar weken
De vo-scholen zouden een maand na afloop van de meivakantie (deels) open moeten gaan. Lijkt me dat dat de moeite niet meer is. Dan zou de eerste schooldag op zijn vroegst 6 mei zijn terwijl regio Zuid de laatste schooldag al op 5 juli beleeft. Ik zou zeggen: zet in op het steeds verbeteren van afstandsonderwijs en laat dit schooljaar voor wat het is.
skik

skik
Verschillen
Ik denk wel dat de verschillen tussen leerlingen oplopen. Niet per se omdat er leerlingen zijn die niks doen en daarmee een achterstand oplopen, maar ook omdat er ouders zijn van toch al prima lerende of voorlopende kinderen die enorm consciëntieus op het thuisonderwijs zitten zodat hun voorsprong vergroot wordt. Misschien tijd om allemaal een chill pill te nemen, zowel voor de de stress over de (vermeende) achterstanden als de stress van de meester papa's en juf mama's.
skik

skik
Pennestreek
"En met een beetje pech zit je beiden in het basisonderwijs en heb je 2 kinderen thuis"
Maar daar is die opvangmogelijkheid op scholen en kinderopvang toch geregeld?
skik

M Lavell
21-04-2020 om 16:04
Ze staan te trappelen
Dank IngridT voor het uitgebreide antwoord.
Ik dacht wel zoiets en dat vind ik hoopvol. Het zou namelijk betekenen dat het, als de routine er eenmaal is, wel goed kan werken.
Tegelijkertijd vind ik het zonde dat er niet gebruik is gemaakt van dat afstandsonderwijs dat al zo lang bestaat en al zo lang werkt. Maar goed, dat had minister Slob dan moeten organiseren.
Temet “ Mijn gok is dat beide niet gaat gebeuren vanwege de arbeidsrechtelijke implicaties. ”
Mijn gok is dat er in het onderwijs hetzelfde kan gebeuren als er bij de bezorgdiensten is gebeurd. Personeel van de “oude stempel” kan eenvoudig vervangen worden door nieuwe (uitzendkrachten), zeker als er nieuwe leervormen worden geïntroduceerd.
Er liggen oplossingen op de loer waar commerciele partijen vrij in kunnen springen. De firma Kunskapsskolan trappelt al van ongeduld.
Er is budget voor wie er wél onderwijs geven deze zomer, in het weekend en tijdens de kerstvakantie.

Hilde
Maar
denk je dan dat er dan geen lerarentekort speelt?
Ik hoop trouwens dat de scholen van mijn kinderen niet aan onderwijs in de vakanties en in het weekend beginnen.

Pennestreek
Skik
omdat 1 van beide in de risicogroep valt houden ze de kinderen liever thuis. Maar het werk gaat wel door natuurlijk en school ook.

Sinilind
Kunskapsskolan
Ik heb een keer een dag gevolgd. Een paar prima dingen en veel commerciële bla bla. Op zich is het idee van stamgroepen bij voorbeeld niet verkeerd, en kan zeker toegepast worden maar de rest is erg mwa... een van hun kreten is "iedereen is uniek"... als dit niet een dooddoener van jewelste is dan weet ik het niet meer... Ik kreeg gelijk zo'n beeld (
https://www.youtube.com/watch?v=KHbzSif78qQ)Sini

Temet
Skik
Onderwijstechnisch is het opengooien van het VO inderdaad de moeite niet of nauwelijks. Het VO zal vermoedelijk later opengaan, en het gaat in de praktijk altijd eerder dicht (mijn zoon loopt de laatste paar weken voor de vakantie al de meeste tijd uit zijn neus te eten).
Toch zou ik er voor zijn, niet voor het onderwijs maar voor het geestelijk welzijn van de leerlingen. Maar goed, je kan inderdaad best betogen dat je daarvoor niet zoveel moeite hoeft te doen. Laat je ze alleen nog een keer langskomen voor het inleveren van de boeken (moeten ze wel beter uitsmeren dan ze nu doen, maar daar is dan ook alle tijd voor...)
Groeten,
Temet

Hilde
21-04-2020 om 17:04
Eens
met Temet. Middelbare scholen open voor het geestelijk welzijn van de leerlingen. En om de docenten te ontlasten die met het afstandonderwijs veel zwaarder belast zijn.

MarSy
21-04-2020 om 17:04
Iemand ook maar iets gelezen?
De onderwijsraad heet adcies gegeven (advies dus he, geen vastgesteld iets) hoe (grote) achterstanden weggewerkt kunnen worden.
Dat kan door de zomervakantie in te korten door langer door te gaan bijvoorbeeld en alle vakanties dus ditnjaar gelijk te trekken
Dat kan door langere schooldagen vanaf september
Dat kan door zomerschool.
Er is in de weken voor het advies van de onderwijsraad door heel veel mensen gesproken over de achterstanden die ontstaan bij allerlei groepen, nu is er een advies gedaan waarbij die achterstanden weggewerkt kunnen worden en ineens vallen de achterstanden wel mee???
Verder ligt de brief van omt op straat. Advies is helder: basisscholen en kinderopvang gewoon open, zonder afstand, zodat de ouders gewoon thuis kunnen blijven werken. Middelbare scholen volgen een maand later als het goed blijft gaan. Mbo blijft wat onduidelijk. Doel is het aantal verplaatsingen van mensen laag houden dus rest blijft dicht.
Contactberoepen die normaal ook beschermingsmiddelen gebruiken (tandarts enzo) mogen weer open.

skik
21-04-2020 om 18:04
Zomerschool
Dat hebben we al jaren, geeft de gemeente subsidie voor. Ik vermoed trouwens dat de leerlingen die nu tijdens afstandsonderwijs afhaken bijna 1 op 1 dezelfden zijn die binnen de schoolmuren ook al niet alles uit hun potentie haalden. Ik hoop dat de overweldigende zorgen en steun van de gehele samenleving niet meteen weer vervaagt als 'alles weer normaal is'.
skik

Sinilind
21-04-2020 om 19:04
Nou...
11 mei voor de basisscholen en 1 juni voor VO. Met het tweede kan ik leven, we zullen dan een beetje zien wat er gebeurt is in het BO. Maar ik vraag me af hoe we dat vorm gaan geven. Ben benieuwd.
Sini

Dendy Pearson
Blij mee
Ik ben er zo ontzettend blij mee. Zoon weer naar school.
Nooit gedacht dat ik het zó pittig zou vinden, 6 weken eigenlijk doorlopend een jong kind om mij heen. Niet te vergelijken met 6 weken vrolijke zomervakantie.

Lilian1
Ik ben vooral blij
Met de zin dat kinderen naar de naschoolse mogen op de dag dat ze naar school gaan. Dus niet halve klas en om 1400 allemaal naar de BSO (ook de kinderen die niet naar school gaan. )

Chrizztoffel
21-04-2020 om 21:04
Goede zaak
Helemaal goed dat het onderwijs weer voorzichtig opgestart wordt. Zowel voor de kinderen (verandering van omgeving, ik kan me levendig voorstellen dat het voor velen een marteling is om thuis les te krijgen) als voor de ouders (ga er maar aanstaan, én lesgeven én ook nog je eigen job draaiende houden).
Dit stukje soepelheid is m.i. nodig om op andere punten streng te kunnen blijven. En zo creëer je met elkaar een evenwicht.
:)

Emmawee
21-04-2020 om 22:04
Weloverwogen
Ik vind het een weloverwogen en goed onderbouwde keuze. Ik vraag me alleen wel af of 'stapsgewijs' de boel niet onnodig compliceert.

AlisonH
21-04-2020 om 22:04
Emmawee
De indruk die ik kreeg was dat het OMT vindt dat de scholen wel weer volle bak open kunnen maar dat ze rekening houden met de angst van sommige ouders en docenten.
Ik had wel verwacht dat het VO ook iets meer ruimte kreeg trouwens.
Met die sporten voor kinderen/jeugd ben ik erg blij.

Pluk
21-04-2020 om 23:04
Verschil
De school van mijn jongste deed de eerste drie weken vrijwel niks, nu zie ik wel dat er docenten zijn die echt hard hun best doen en die ook opdrachten voor cijfers geven. Gym, levensbeschouwing en beeldende vorming zijn het meest actief. Die geveb dus ook veel opdrachten, ook voor een cijfer. En aantal docenten komt een of twee keer per week 10 minuten online en geeft daarnaast huiswerk. En de rest zet alleen huiswerk in magister. Geen uitleg, geen contact, niks. Er wordt geen huiswerk nagekeken, het wordt niet eens gecheckt. Geen toetsen. Dus tja, ik denk dat dit wel docenten zijn die hun huis nu verbouwen of zo.
Online toetsen is trouwens verboden door de school. Ik lees hier altijd goede ideeën over het online onderwijs. Wat jammer dat het niet overal zo is.

Flavia
Pluk
dat is idd een groot verschil, hier krijgen we elke week van elk vak in magister een melding hoe de leerling die week gewerkt heeft. Zijn er te veel 'O' dan krijg je als ouder een telefoontje van de mentor.
Verbeterd het dan niet dan dient de leerling gewoon op school te komen en daar de lessen te volgen en het opgegeven werk te maken. Het was er best druk de afgelopen weken.

Pluk
Vakantie
Ik vind het zelf jammer dat school het slecht oppakt, zeker omdat zoonlief er slecht voor staat. Hij is zelf helemaal happy, want heeft al zes weken zo ongeveer vakantie. Zo voelt hij dat echt. Hij maakt wel wat hij moet doen maar is in een uurtje, soms twee, per dag klaar. En hij kan zelf bepalen wanneer hij wat doet, want lessen zijn er toch vrijwel niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.