Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

lisbeth
04-03-2018 om 09:03
Regels mbt opbouw vakken vwo
Weet iemand hoe het wettelijk gezien zit met het vervroegd afsluiten van vakken in jaar 3 van het vwo. Mag dit? Als kind nu per direct zou stoppen met alle vakken die niet in haar toekomstige profiel zitten mag dat dan. Ook als daar 1 of 2 onvoldoendes bij zitten? Of is kind verplicht alle vakken met een voldoende gemiddelde af te sluiten?
En wat als een kind een maatwerktraject voor de bovenbouw krijgt en bepaalde vakken versneld doet en sommige juist wat langzamer. Mogen meerdere pta's in 1 jaar plaatsvinden? En mag je andere pta's dan langer spreiden?

lisbeth
02-05-2018 om 15:05
Reactie
Het gaat langzaam de goede kant op.
Kind heeft nu meer ruimte en tijd om zaken op school te doen. Dat scheelt heel veel stress thuis.
Een aantal zaken moeten praktisch nog geregeld worden. Sommige zaken zijn ook nieuw voor de school en dat kost tijd.
Ze is voor Engels versneld, maar eigenlijk vind ze dit ook wat makkelijk. Dus eens zien hoe dit gaat. De bedoeling is dat ze voor de rest van de vakken leerdoelen gaat verzamelen bij docenten.
Er zijn nog steeds situaties die haar veel stress en dus slapeloze nachten opleveren. Van sommige dingen kan ze behoorlijk in de stress schieten en angstig worden.
Ze is ook op intake geweest bij een begeleidingsbureau. Ze wilde eerst gaan praten wat hun plan was en of ze ervaring hadden met hb kinderen voordat ze instemde met een behandeling
Voor ons is dat heel goed nieuws. Ze neemt meer regie over, wil betrokken worden,mee denken.
Een jaar geleden zou ze dit niet gedaan hebben.
De intake ging goed maar nu wil ze nog kennismaken met haar specifieke behandelaar. Eerst zien wie het is voor ze instemt ermee. Kan ik begrijpen.
Ik ben trots op mijn meisje. School is niet makkelijk voor haar, dat zien we allemaal. Maar ze geeft niet op, op haar manier vecht ze door. En uit iedere moeilijke situatie komt ze sterker.
Ze moest laatst iets navragen bij de teamleider op school. Een man waar ze eigenlijk bang voor is, maar wel iemand van wie ik weet die haar heel aardig vind. Ze heeft eerst tien minuten met me geappt, alles doorgenomen, wat kan er fout gaat, wat gaat er goed. Paar minuten met zweethanden buiten zijn kamer gestaan maar ze heeft het gedaan. En dan ben ik gewoon reuze trots op haar. Echt een overwinning op haar zelf.

Jippox
02-05-2018 om 18:05
Fijn
Dat klinkt goed. Kijk vooral naar haar ontwikkeling in het zelf dingen gaan regelen, zelf de regie nemen. De rest is feitelijk bijzaak.

Bermbrand
26-05-2018 om 18:05
Verlicht regime
Ik heb n.a.v. deze draad over een verlicht regime eens gevraagd op de scholen van mijn kinderen, die nu worstelen met Frans resp. Duits. Nee, tot en met de vierde klas moet een 2e moderne vreemde taal op beide scholen (categorale gymnasia) met goed gevolg worden afgerond. Mijn kinderen zijn dus aan het blokken voor een voldoende of iig een vijf. Achtergrond is dat je voor het examen (in de 5e klas start PTA) nog naar een atheneum kan overstappen, mocht Grieks of Latijn niet op voldoende niveau zijn.
Neuropsycholoog Jelle Jolles schreef n.a.v. de geplande uitzending van De Monitor over hoogbegaafdheid:
(...) Het is dus erg belangrijk om je te realiseren dat een IQ-meting een momentopname is. En IQ is niet hetzelfde als ‘intelligentie’. Het is op zijn best een grove schatting daarvan. IQ ligt niet vast; het is veranderbaar door bijvoorbeeld ervaring en motivatie. Met een IQ-training kun je je IQ zo een tiental punten verbeteren.’
Dat sluit naadloos aan op hetgeen hierover in deze draad is gezegd.
http://www.jellejolles.nl/hoogbegaafd-of-hoog-presterend-sociaal-emotionele-ontwikkeling-belangrijk/

lisbeth
28-05-2018 om 09:05
Bermbrand
Ik weet van meerdere vo scholen dat er toch wel soepeler met die talenregel wordt omgegaan. Zeker met bv een dyslexie verklaring

Bermbrand
28-05-2018 om 23:05
Lisbeth
Mijn kinderen zijn niet dyslectisch en hebben dus geen dyslexie verklaring. Ze moeten gewoon blokken.

skik
07-06-2018 om 11:06
Thursday Next, eeuwige dank!
In dit draadje opperde jij de democratische school. Omdat mijn zoon al maanden thuiszitter was, zijn vso-school geen enkel alternatief bood en wij leerplicht en een dreiging van een melding bij jeugdzorg op ons nek hadden ben ik daar naar gaan kijken. Zoon is er twee weken gaan wennen en gisteren is democratisch besloten dat hij daar als leerling terecht kan! Wij opgelucht, hij helemaal blij.
Deze school past perfect bij hem.Onder de druk van het reguliere schoolsysteem blokkeerde hij en na afstromen van gym naar havo2, doubleren van havo2 op het vso was hij helemaal vastgelopen. Op zijn nieuwe school is hij gemotiveerd aan het werk en vastbesloten een vwo-diploma te halen en hebben wij ons gezellige kind weer terug.
skik

M Lavell
07-06-2018 om 11:06
Kijk je wel uit?
Skik, heb je de monitor van de KRO gezien over de democratische school en de link met de sekte avatar?
Het is mogelijk voorlopig even een goede uitvlucht onder leerplichtgedoe uit, maar je moet dan toch misschien wel zelf dat onderwijs ter hand nemen en opletten dat jij of je kind niet in een sekte belandt.

skik
07-06-2018 om 14:06
Mirjam
Yup. Inmiddels zijn we zelf ook al een paar keer op die school geweest en lijkt er van Avatar geen sprake. We hebben het er ook met zoon over gehad, we blijven alert.
skik

Bermbrand
24-06-2018 om 20:06
Nieuwsuur gisteravond
Over Anna, die van het Vossius gymnasium werd uitgeschreven omdat ze zowel in de 3e klas als de 4e klas bleef zitten nadat ze veel ziek was.
Haar moeder zegt dat de school geen aangepast programma wil maken. Anna moet alle vakken normaal doorlopen. Dat betekent dat ze alles moest inhalen. Met hard blokken gaat ze toch over naar klas 4. Vanaf het begin van dat vierde schooljaar is ze weer veel ziek. Maar ze mag geen vakken laten vallen die ze in schooljaar 5 niet meer nodig heeft en ze moet alle toetsen inhalen. Ze blijft zitten en moet van school. Dat zijn de regels op het Vossius Gymnasium: bij twee keer doubleren moet je van school.
Volgens Karinka Slump heeft het Vossius de Wet gelijke behandeling gehandicapten en chronisch zieken overtreden omdat de door ziekte geplaagde Anna geen aangepast lesprogramma werd aangeboden. Ook mag een school, volgens Slump, een ziek kind niet toetsen aan de gewone overgangsnorm. Toch laat het Vossius Gymnasium Anna voor de tweede keer zitten waardoor ze van school moet. Het gymnasium schrijft haar zelfs uit als leerling. Terwijl de moeder van niets wist. Slump: "De grootste misser van het Vossius is dat ze haar hebben uitgeschreven. Er zijn heel veel fouten gemaakt. Ze hebben leerplicht niet op de hoogte gesteld en dus de leerplichtwet overtreden."
Ik moest aan deze draad denken, omdat voor Lisbeth heb haar dochter wel een uitzondering werd gemaakt.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/zieke-anna-werd-tegen-haar-wil-uitgeschreven/b

marieke
10-07-2018 om 10:07
Lisbeth
Hoe is het nu met je dochter? Is ze in wat rustiger vaarwater beland? Is ze overgegaan naar V4, wat ze zo graag wilde?

Schelpenpaadje
15-07-2018 om 10:07
Fijne vakantie!
Ik ben ook erg benieuwd hoe het verder is gegaan met je dochter, Lisbeth. Zit ze beter in haar vel? Ik wens jullie iig een hele ontspannen vakantie!

lisbeth
21-07-2018 om 13:07
Reactie
Ze is over naar V 4 ja.
In overleg heeft ze Latijn laten vallen en gaat ze verder met atheneum. Voor haar even slikken want dat voelde ze als opgeven maar wij denken dat het beter is.
Ze gaat c&m doen, echt haar profiel. Geschiedenis filosofie etc
Ze wilde eerst economie erbij doen maar de lerares vond dat niet verstandig. Wij hoopte nog het geregeld te krijgen als extra vak maar ook daar gingen ze niet mee akkoord.
Zelf vind ze zo’n zaken moeilijk te verkroppen. Dat iemand haar niet goed genoeg vind
Voor mij is het moeilijk zulke zaken met haar te communiceren omdat ik meteen zie dat ze zich dan terugtrekt. Haar teleurstelling verstopt en communiceren is dan onmogelijk
Verder gaat het zo zo met haar. Ze heeft weken gehad dat ze liever niet opstond. Nu in de vakantie gaat het weer beter. We hebben duidelijk de afspraak staan dat mocht er iets zijn dat ze zichzelf pijn wilt doen, of iets anders dat ze altijd eerst naar ins komt.
Therapie loopt maar ik kan geen wonderen verwachten binnen een paar weken

Lilian1
21-07-2018 om 22:07
Fijn dat ze over is lisbeth
Ik heb alleen meegelezen, t verhaal gevolgd. Ik hoop dat je dochter beter in haar vel komt te zitten. Dat iemand haar net goed genoeg vind schrijf je... ik denk dat school haar wil beschermen naar aanleiding van afgelopen tijd. Ik snap die beslissing wel.
Ik hoop dat ze met de juiste begeleiding in de therapie dr eigen mooie ik vindt en daar blij van wordt.
En dat jij dan de groei van haar ziet en je minder zorgen hoeft te maken.

lisbeth
22-07-2018 om 01:07
Lilian
Wij snappen school wel. Ze zien een kind dat het zwaar heeft en willen haar helpen. Ik denk dat geen enkele school zoveel vertrouwen in haar was blijven houden als deze school.

Schelpenpaadje
22-07-2018 om 10:07
beterschap voor je dochter
Fijn dat ze over is en goed dat school aangeeft wat ze wel en niet aankan. Ze kan (jullie kunnen) dat blijkbaar zelf nog steeds niet inschatten. Het “niet goed gevonden worden” en het blijkbaar continu moeten voldoen aan de zgn verwachtingen van anderen is een diepgeworteld probleem. Hopelijk komt ze hier sterker uit, want het is wel een erg zware leerschool voor haar, haar schoolcarriere. Alle stress van de afgelopen jaren heeft nu, zo lijkt het, geleid tot een depressie. Ik hoop dat ze stukje bij beetje haarzelf kan terugvinden met behulp van de therapeut. Dat ze zich minder zorgen maakt over schoolse dingen (die o zo onbelangrijk zijn) en dat ze weer plezier kan vinden, zonder ergens goed in te hoeven zijn.

Bermbrand
22-07-2018 om 12:07
Fijne school
Fijn lisbeth dat ze over is naar de 4e klas atheneum. Ik denk idd dat weinig scholen zoveel coulance hebben, zie het bericht over het Vossius, waar een meisje van de ‘rijdende trein’ is afgevallen en geen enkel respijt kreeg ondanks aantoonbare ziekte.
Fijn dat er scholen nog bestaan die oog hebben voor het individuele kind. Uiteindelijk halen ze (naar verwachting) allemaal gewoon een vwo diploma.

Ff zo
23-07-2018 om 00:07
lisbeth
Het lijkt erop dat je dochter erg hoge eisen aan zichzelf stelt. Ik kan haar aanraden het boek Zelfcompassie van Kristin Neff te lezen. Ook interessant om zelf te lezen.
Ik vond het erg fijn dat boek te lezen en ben nu een stuk milder over mezelf. Ben wat minder perfectionistisch dan ik was. En dat is erg prettig. Het leven is al veeleisend genoeg.

marieke
16-08-2018 om 15:08
fijn
Ik ben net terug van vakantie dus ik zie je reactie nu pas. Fijn dat ze over is. Verstandig dat ze economie niet als extra vak heeft, dat vak vergde van mijn oudste (ook c en m) veel tijd en energie, mede doordat ze niet zoveel met cijfers kan. Jammer dat ze denkt dat scholl haar niet goed genoeg vindt. Kun je haar niet uitleggen dat niemand goed in alles kan zijn, dat je talenten hebt waardoor je goed bent in dingen maar dat je in andere dingen minder goed bent (goede en slechte kanten leren kennen)? De een is goed in leren, de ander in zingen, weer een ander in tuinieren etc.
Wel goed dat je afspraken met haar hebt gemaakt dat ze naar jullie toekomt als ze zich zeer wil doen. Maar wil ze dan wel communiceren, omdat je zegt dat het moeilijk is met haar over school te praten, omdat ze zich terugtrekt?

Algebra
08-05-2019 om 12:05
Hoe is het nu?
Ik weet dat dit draadje alweer meer dan een jaar oud is, maar ik moest er laatst aan denken. Lisbeth, wil je vertellen hoe het verder is gegaan? Heeft het de rust gebracht die je dochter zo nodig had, heeft ze een goed jaar kunnen draaien? Ik hoop het, voor jullie allebei!

lisbeth
08-05-2019 om 20:05
Reactie
Dochter is eigenlijk vrij vlot na de start van het jaar ingestort. Gelukkig was begeleiding toen al opgestart.
Er is toen besloten dit jaar maar een beperkt aan tal uren naar school te gaan en de rest te besteden aan therapie . Het jaar gaat ze dan ook over doen. Ondertussen is ze ook opnieuw onderzocht en zijn er wel wat zaken uitgekomen die wat meer duidelijkheid geven.

Tamar
08-05-2019 om 21:05
wat naar...
Hier ook een dochter die ingestort is van de winter. Een beetje te vergelijken met jouw kind: heel slim, maar we weten niet hoe slim omdat ze ook IQ tests gewoon niet deed, of zich niet kon concentreren. Ze had gelukkig haar eindexamen VWO nog gehaald tot ieders verbazing, maar studeren ging helemaal mis. Nu werkt ze en haalt ze de hiaten in. Ze heeft wel zin in volgend jaar, dus ik hoop dat het dan goed gaat. Toen ze niks meer hoefde ging ze opeens aan de slag! Dwang heeft altijd slecht gewerkt bij haar en dat is nu weg.
Ik hoop dat jouw kind ook snel opknapt, dat is toch eigenlijk het belangrijkste. Dan komt het leren ook wel.

Algebra
09-05-2019 om 07:05
Oh wat naar om te lezen
dat het zo slecht gaat. Hopelijk kan je dochter met therapie opknappen en dan verder opbouwen. Met een beetje geluk slaat de begeleiding die ze nu heeft aan en heeft ze nu tot rust kunnen komen. Sterkte!
(En dank je wel voor de update!)

marieke
14-05-2019 om 16:05
lisbeth
Wat naar dat het zo gelopen is. Voelt ze zich nu beter? Helpt therapie?En geven de nieuwe zaken die bij onderzoek naar boven zijn gekomen jullie en haar nieuwe inzichten waar ze iets mee kan?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.