Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Pluk
11-05-2020 om 22:05
Overgangsnormen VO
Hebben de middelbare scholen van jullie kinderen de aangepaste overgangsnormen al bekend gemaakt? En zo ja, welke oplossing kiest de school?
Bij zoon 1 gaat het om advies van alle docenten, waarbij ze kijken naar cijfers voordat de scholen sloten en de inzet daarna. Kinderen met een negatief advies mogen een plan maken en hebben dan alsnog kans om over te gaan. Voor deze zoon is het echter niet meer belangrijk, hij zit in het laatste jaar.
Bij zoon 2, andere school, is er nog niets bekend. Hij zit in de derde en staat er niet best voor. Hij hoopte alles nog makkelijk recht te kunnen zetten en toen sloten de scholen. Geen cijfers meer sindsdien. Hij zit in de 3e, dus volgend jaar (als hij overgaat) een profiel.

Zeetakje
22-05-2020 om 20:05
Hier ook geen toetsen, maar héél druk
Hier ook geen toetsen hoor. Maar geen kans om niks te doen. Heel veel huiswerk met opdrachten buiten de boeken om, schrijfopdrachten en praktische opdrachten waarvan ze bevindingen op papier moeten zetten. Er wordt geen cijfer voor gegeven, maar er komt wel feedback van de docent. Dingen die bij veel leerlingen niet lopen worden in de volgende online les klassikaal herhaald. Volgens dochter loopt dat bij de meeste vakken wel goed. Bij de paar docenten waarbij het op school niet loopt, loopt het online ook moeizaam, maar dat staat los van Corona.
Wij hebben laatst aan de mentor naar cijfers gevraagd, maar school gaat ervan uit dat hun aanpak een goed beeld geeft. Ze vinden thuis toetsen maken niet betrouwbaarder dan heel veel oefenen en dmv huiswerkopdrachten testen op inzicht.
Ze sluiten hier iedere dag af met mentorles. De leerlingen kunnen alles wat ze dwars zit spuien en de mentor trekt aan de bel als er dingen niet zijn ingeleverd, dus hier hebben ze echt geen kans om de kantjes eraf te lopen. De controle is groter dan ooit.
Vanaf 2 juni nog wel een SE 10-daagse. (Op school). Die cijfers tellen mee voor het examen van volgend jaar en zijn mede bepalend voor de overgang. Als die cijfers erg laag zijn, vinden ze de basis voor het examenjaar te wankel. Verder kijken ze naar aanwezigheid bij en meedoen aan de onlinelessen en of alle huiswerkopdrachten zijn ingeleverd.

Suus
22-05-2020 om 22:05
Dat klinkt als een strak geregeld plan, Zeetakje! Ik zou willen dat het hier ook zo goed geregeld was.
Ik ben normaliter erg tevreden over onze school, ook qua communicatie, begeleiding en dit jaar een erg fijne en betrokken mentor.
Dit afstandsonderwijs vind ik echter minimaal geregeld en zou m.i. beter kunnen.

Aagje Helderder
22-05-2020 om 22:05
Overgangsregeling hier
Hier is de overgangsregeling ongeveer als volgt:
- cijfers vanaf 16 maart staan. Wie toen op overgaan stond heeft een goede uitgangspositie.
- nadien is er wel hard gewerkt via online lessen, huiswerk ingeleverd enzovoorts maar er zijn geen cijfers die echt meetellen. Alleen diagnostische toetsen gedaan.
- er komt geen toetsweek meer
- iedere docent geeft voor het eigen vak een advies aan leerling en ouders. Dit is gebaseerd op deelname aan de lessen, inleveren van gemaakt werk en getoonde motivatie
- leerling bekijkt de eigen situatie, laat weten wat hij/zij zelf wil, maakt een soort plan van aanpak voor komend jaar om met eventuele problemen om te gaan.
- er vindt een gesprek plaats tussen leerling, mentor en ouders waarin het besluit voor volgend jaar genomen moet worden.
- lukt het in dat gesprek niet om tot een besluit te komen, dan wordt de situatie voorgelegd aan de jaarlaagcoördinator. Deze neemt dan een besluit.
Ik vind het een goede regeling. Er is al aangegeven dat de wens van de leerling heel serieus genomen zal worden. En de school kennende zal dat ook serieus worden gedaan.

Pluk
22-05-2020 om 23:05
Suus
Je schrijft dat je zoon over wil en hij gaat naar het examenjaar. Ja, ik zou tegen het advies van school in durven gaan en meegaan met wat mijn kind wil. Wie weet vindt hij het gaspedaal en weet hij het examen te halen. Zo niet dan is dat ook geen ramp. Niemand kan zeggen of je zoon de cijfers zou hebben opgehaald. Misschien had hij het sowieso wel gehaald als er nog toetsen waren geweest.

Zeetakje
23-05-2020 om 06:05
Suus
Het is inderdaad heel strak geregeld, maar het is wel heel veel werk. Kunnen ze normaal gesproken nog weleens prioriteiten stellen en bepaalde dingen uitstellen of een keer niet maken, nu moet iedere opdracht ingeleverd worden en van alle hoofdstukken moeten alle opdrachten worden gemaakt.
Dochter vertelde dat ze maandag een paar docenten heeft gemaild om te vragen of ze het huiswerk voor afgelopen dinsdag en woensdag dit weekend pas in mag leveren. Ze zat er echt een beetje doorheen en keek tegen een enorme berg werk aan. Gelukkig gaven alle betreffende docenten toestemming en heeft ze nu 4 dagen om op haar gemak alles te doen.
Ze was er vorige week helemaal klaar mee en begon al over het MBO. Dat plan is wel weer van de baan. Als ze de SE 10-daagse verknalt en met een zwakke basis naar de 5e gaat, wil ze waarschijnlijk het jaar overdoen, omdat de SE-cijfers van de vierde ook meegaan naar een tweede keer 5 havo. Ze staat nu voor alle SE's voldoendes en het zal van de komende weken afhangen of dat zo blijft. We laten de uiteindelijke beslissing aan dochter over. Ze is nog jong en links- of rechtsom zal ze wel een diploma halen.
Ik begrijp wel dat je zoon graag over wil gaan en zou, als school dat toelaat, ook met de wensen van je kind meegaan.

MC
23-05-2020 om 10:05
Suus
Wat een puzzel Suus.
Wij hebben te horen gekregen dat school een advies geeft. Dan gaat school met zoon en ouders in gesprek en dan wordt het besluit genomen. Staat alleen niet bij wie dat besluit dan neemt. Ik neem aan school.
School heeft al die tijd geen toetsen afgenomen, maar nu staat de druk er vol op.
Zoon heeft totaal het overzicht niet meer door alle deadlines en handelingsdelen wat er allemaal moet gebeuren.
Huiswerkbegeleiding geeft aan dat hij een presentatie voor Levensbeschouwing moet houden en voor Duits 4 leesteksten en een mediadossier. Als hij dat niet inlevert gaat hij niet over.
Zoon heeft nu alles uit handen laten vallen en doet helemaal niets meer.

MC
23-05-2020 om 11:05
Ongelooflijk, wat een verschil.
Hier zijn er 4 praktijkopdrachten gemaakt. Wat is een formatieve toets?
Ik heb het idee dat de kansgelijkheid totaal weg is dit jaar.
Vraag me af of de inspectie ook meekijkt. Dit kan toch niet zomaar?

MarSy
23-05-2020 om 12:05
Inderdaad
Kansenongelijkheid is NOG groter geworden dan in normale jaren. Tussen jongens en meisjes, tussen scholen en het is echt dramatisch.

skik
23-05-2020 om 12:05
Andere kant van de kansenongelijkheid
Van een aantal ouders in mijn omgeving weet ik dat die het online onderwijs als hun taak zien en er bovenop zitten. Letterlijk naast het kind gaan zitten en privéleraar zijn. Ongetwijfeld leren die kinderen een hoop. Dus tegenover elk kind dat nu niet genoeg werkt door de omstandigheden en daardoor achter gaat lopen zijn er ook leerlingen die juist voor gaan lopen. Grotere verschillen dus als ooit school weer normaal begint.
skik

Suus
23-05-2020 om 15:05
Verschillen
Ik denk ook dat er enorme verschillen zijn. Qua afstandsonderwijs maar nu ook met de overgangsnormen. En het is maar net op welke school je zit en of het dus gunstig voor je uitpakt of juist niet.
Heel lastig.
Ik ga er niet naast zitten trouwens. Ik moet zelf ook werken (deels thuis, deels op kantoor) dus dat is al lastig. Daarnaast is hij zo ontzettend eigenwijs en neemt toch niets van me aan. En dan niet hard willen werken, hoezeer we er ook op aandringen, maar erop gokken dat het wel goed komt....kind maakt zich totáál niet druk. Dus ik probeer het los te laten, spring af en toe gruwelijk uit mijn vel omdat het me mateloos irriteer en voor de rest.....het is aan hem. Hij is 16, op het hbo (of mbo) moet ie het ook zelf doen en kan ik er niet naast gaan zitten.
Formatieve toetsen wordt hier beschouwd als een toets die niet meetelt (weging 0) maar geeft wel een beeld hoe je gescoord zou hebben. Ook dat vindt ik lastig, want ook hier geldt: als ie toch niet echt meetelt waarom zou een puber dan er hard voor leren ??

AlisonH
24-05-2020 om 09:05
Skik
Zo eentje ben ik, het eenvrouws huiswerkbegeleidingsinstituut. Zoon maakt de dingen die hij kan / snapt zelf en elke avond kijken we samen wat er ingeleverd moet worden (ook vooruitkijkend) en wat hij niet snapt doen we samen. Hij leert daar veel van, hij accepteer het blijmoedig en het is mijn werk dus het gaat soepel. Deed ik dit niet dan werd het één grote ramp. Die ongelijkheid klopt en ik verwacht dat de inspectie echt nog wel gaat evalueren.
Een formatieve toets is een toets die voortgang meet zodat je kunt sturen op waar je nog aandacht aan moet besteden. Een summatieve toets is een eindevaluatie van een bepaald onderdeel, voor een cijfer/beoordeling.

AlisonH
24-05-2020 om 09:05
Suus
Ik gebruik formatieve toetsen zelf nooit om leren af te dwingen, want dat doen ze inderdaad niet, maar vooral om te kijken in hoeverre bepaalde stof begrepen is en beheerst wordt. Ik kan dan ook mijn lessen daarop inrichten. De leerling kan zich al dan niet realiseren dat hij aan de bak moet.

Pluk
24-05-2020 om 10:05
Alison
Deed je dat voor corona ook zo, die begeleiding? Ik heb dat bij beide kinderen ook een aantal jaren gedaan in ‘normale’ tijden. Totdat ze een jaar of vijftien werden, toen wilden ze het niet meer. De een redde het zelf, de ander hebben we toen op huiswerkbegeleiding gedaan. Maar dat haalt het niet bij huiswerkinstituut mamma .

AlisonH
24-05-2020 om 10:05
Pluk
Ja, ook wel. Iets minder intensief omdat het toen niet zo opviel als je een keer je huiswerk niet maakte. Nu moet echt alles ingeleverd worden en vlieg je er direct in als je het niet maakt. Ik ben zelf als docent ook al wat minder gaan controleren want de leerlingen worden er knettergek van en ik ook. Ze maken normaal ook wel eens hun huiswerk niet, of letten slecht op in de les. Zelfs bij mij :-)

Pluk
24-05-2020 om 18:05
Grappig
Ik zou een beetje meer controle helemaal niet zo erg vinden Hier wordt wel steeds meer gecontroleerd. Het thuisonderwijs gaat steeds beter, leraren zijn actiever lijkt het. Maar het overzicht is nog steeds zoek.

Tamar
25-05-2020 om 10:05
ondersteuning
kregen we hier toch al niet, terwijl zoon een officiële diagnose heeft. Dus mocht ik de keus krijgen (wat ik niet denk), dan gaat zoon over en haal ik volgend jaar mijn laatste diploma.

Bo
25-05-2020 om 11:05
keuze?
Ik heb niet het idee dat ouders bij ons die keuze krijgen. Anders zou ik zeker voor overgaan kiezen omdat mijn zoon dan zijn profiel heeft en van de lastige vakken af is.

AlisonH
25-05-2020 om 13:05
Pluk
Haha ik controleerde in het begin echt ALLES. Nu houd ik vooral de online leeromgeving in de gaten en stel vragen in de les. Af en toe een quiz in de klas, dan haal je degenen die echt niks uitvoeren er ook wel uit.

Pluk
25-05-2020 om 18:05
Kind beslist
Op deze school beslist het kind, niet de ouders. Ik vind er wel een goed verhaal achter zitten, jullie?

Suus
25-05-2020 om 22:05
Advies
Nou, het voorlopig advies is doubleren.
School kijkt naar de cijfers van periode 1-2. Daarnaast is zijn inzet niet genoeg, zet thuis te weinig stappen, is niet geconcentreerd en stelt te weinig vragen. Dat zijn punten die al spelen vanaf vorig jaar en waar al gesprekken over zijn geweest (en die zijn terecht hoor want zoon is lui, vindt alles teveel, zet geen stap teveel en is niet initiatiefrijk).
School ziet weinig verbetering en denkt dat hij het niet redt in 5-havo.
We mogen gemotiveerd van het advies afwijken. Doet een leerling dat, dan volgt in het volgende leerjaar een verplicht bijspijkerprogramma. School bepaalt dan wat en hoeveel en wanneer ermee gestopt kan worden. In p2 van het volgende jaar wordt bekeken hoe de leerling er voor staat en welke consequenties dat dan heeft.
Ik vind het lastig: heb aangegeven dat ik schools advies snap (en dat doe ik echt, we hebben al vaker gezegd dat hij wel een keer zal blijven zitten met deze werkhouding) en voor een betere basis is veel te zeggen. Maar anderzijds heb ik ook mijn bezwaren zoals al in eerdere postings genoemd. En dat hij er niet súperslecht voorstaat en die 2x 5.4 mogelijk wel zouden zijn opgehaald en zoon wederom nét over zou zijn, binnen de marges.
Máár: ik vind het slecht dat de leerling dus in het volgende leerjaar met een extra programma wordt opgezadeld. Ze zijn al niet de sterksten, hebben al een achterstand en krijgen dat er dan dus nog eens bij (en dat kan ook het 9e uur zijn dus tot na 17.00 op school).
Ik heb gevraagd waarom er niet voor gekozen is om die zwakkere leerlingen dat bijspijkeren nú aan te bieden en ze daarna overgangstoetsen oid te laten maken. En dan te kijken hoe de leerling ervoor staat, dus vóór de zomer. Antwoord was wat onduidelijk, vermoedelijk omdat docenten dan nu nog alternatieve programma’s moeten maken voor die leerlingen en daar is geen tijd voor.
Eerlijk gezegd vind ik het een zwaktebod van school door de hamer op medio maart te leggen en daarnaast geen perspectief te bieden waar potentiële doublerende leerlingen aan kunnen werken om nog over te gaan.
Er volgt nu nog een advies per vakdocent dat meegenomen wordt in het eindadvies; dat gaat over inzet en vooral progressie in deze coronatijd en of de leerling 5-h aankan. Maar ja, er is nagenoeg niets getoetst, nauwelijks huiswerk ingeleverd (sommige vakken gewoon helemaal niets) dus hoe moeten ze dat beoordelen denk ik dan?
Het definitieve advies moeten we nu dus afwachten. En of toetsweek over 3 weken doorgaat is ook nog niet duidelijk. Heb ook aangegeven dat ik dat ook niet handig vindt dat dat nu nóg niet bekend is, mogelijk willen leerlingen al starten met herhalen en oefenen en de eindsprint inzetten, zeker als er een overgang vanaf kan hangen. Kwam onduidelijke reactie.
Ik merk dat ik teleurgesteld ben in school, m.n. door te kiezen voor de makkelijkste weg en geen beleid te hebben in mijn ogen. Zoon zelf wil gewoon over (ja tuurlijk), maar ik vind het lastig. Tegen het advies ingaan...in 5h starten met een achterstand, een extra programma plús je profielwerkstuk... en ik geloof niet dat hij harder gaat werken en die knop omgaat. Anderzijds wil ik hem niet de dupe laten worden van deze situatie.
Wat moet ik er toch mee...

Bo
25-05-2020 om 22:05
niet eerlijk
Ik zou het er ook niet mee eens zijn. Kinderen moeten niet de dupe worden van de Corona situatie en dat jullie school ervoor heeft gekozen om geen toetsen af te nemen maakt het voor kinderen onmogelijk om hun cijfers op te halen. Dat leidt tot een oneerlijke situatie. M.i. zou school de hand in eigen boezem moeten steken en bij twijfel kinderen over laten gaan.

Leonoor
25-05-2020 om 23:05
Suus
Als zoon altijd net op het randje speelt, dan had hij het bij een normaal jaar, dus inderdaad met een (kleine) eindsprint (slechts 2 x een 5,4 ophalen tot een 5,5 is zeer reëel voor dat soort jongens) prima kunnen halen. Dan zou hij dus gewoon overgaan naar de 5e.
Als hij nu over wil wetende van het speciale programma, en dat heeft hij ervoor over, laat hem dan overgaan (nog wel goed onderbouwen, maar als zoon echt wil, kunnen jullie daar een goed verhaal van maken).
Als je hem nu laat zitten, is hij sowieso een jaar kwijt.
Als hij over gaat, gaat hij misschien volgend jaar (ook met het extra programma) harder werken en gaat hij misschien wel veel makkelijker over. Of weer op het randje (wat ook genoeg is).
Ik heb zelf trouwens een vergelijkbaar kind. Bleef in de 3e echt op het randje zitten (qua cijfers echt onterecht, maar school beslist). Nou, een jaar zittenblijven heeft hem echt niet harder doen leren. Natuurlijk niet. Met niets doen haalde hij betere cijfers. Saai....
In de 4e grote schok, veel te laat harder gaan werken na een jaar niets doen (had dus qua herhalen van stof niets opgeleverd - wat zonde van dat jaar) en weer veel onvoldoendes en geen compensatiepunten en maar net op het randje nog bespreekgeval en ze hebben hem (echt ongelofelijk) over laten gegaan (met dank aan de mentor die dit soort jongens begrijpt).
Nu in de 5e gaat het tot nu toe prima. Staat ruim op overgaan.
We weten niet hoe het was geweest als hij niet was blijven zitten, maar bij vrienden blijven is vaak een grote motivatie. En zeker jongens die het wel kunnen en lui zijn, kunnen het echt wel als ze willen. En ze spelen op het randje, en vaak gaat het goed (ook bij die van ons), en soms gaat het mis.
Dus mijn advies: besteedt heel veel tijd aan een uitgebreid verhaal waarom het in volgend jaar gaat lukken. Laat het hem niet alleen schrijven, maar maak er een strak verhaal van.
In het ergste geval redt hij het volgend jaar niet. Ach, dan doet hij dat jaar over. Maar hij heeft dan een kans het wel te halen.

Zeetakje
26-05-2020 om 07:05
Suus
Wat denk ik best meetelt is dat je zoon in een voorexamenjaar zit. Hij begint volgend jaar niet op nul. Er gaan cijfers van dit jaar mee. Misschien is het goed om vooral ook te kijken naar de cijfers van de schoolexamens. Als die gemiddeldes niet best zijn, wordt het volgend schooljaar echt wel zwaar. Als hij dan volgend jaar toch zakt neemt hij die lage cijfers uit de vierde ook weer mee het nieuwe examenjaar in.
Ik ben niet anti zittenblijven. Zeker niet in een voorexamenjaar. Onze dochter zit ook in 4 havo. Ze stond in periode 2 ruim op overgaan zonder onvoldoendes op haar rapport en met alleen voldoendes voor haar se's. Vanaf volgende week gaan ze 2 weken lang de laatste schoolexamens afnemen. Mocht het zo zijn dat haar gemiddeldes die meegaan naar volgend jaar naar beneden kelderen dan doet ze, zoals we er nu inzitten, op haar gemak het jaar over.
Het is al zo'n rare tijd. Als ze dan ook nog eens met onvoldoendes een nieuw schooljaar ingaan, ik weet het niet. Het wordt toch al een raar schooljaar. Ik schat de kans dat ze in september met 1600 pubers tegelijk door de school mogen dwalen erg laag in, dus we houden hier toch wel rekening met nog een flink aantal online lessen. Ik denk dat de schrik van zittenblijven een stuk kleiner zal zijn dan stress van (weer) een jaar lang achter de feiten aanhobbelen en alsnog zakken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.