Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Overgangsnormen VO | Pagina 4 | CJG forum door Ouders.nl
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Pluk

Pluk

11-05-2020 om 22:05

Overgangsnormen VO

Suus

Suus

20-05-2020 om 12:05

Examentraining

Zo’n examentraining kan zeker zinvol zijn en is ook echt wel iets waar ik tzt naar zou kijken (en qua kosten idd).
Ik denk wel dat dat echt kan helpen.

De tekorten van mijn zoon zijn om precies te zijn: 5.4 / 5.4 / 4.8 / 4.1
De overige cijfers zitten tussen de 5.7 - 7.1. Hij heeft nu twee compensatiepunten (waren er drie, maar vlak voor crisis een toets verknald dus nu net geen compensatie meer voor dat vak).
(En een 7.8 voor gym maar dat telt niet echt mee).
Samengevat: 5 tekorten, 2 compensatiepunten en een iets te laag gemiddelde van de kernvakken.

Ik neig er ook wel naar om over te gaan en dan maar zien waar het schip strand. Dan behoud je idd het sociale aspect dat ik hem ook wel weer gun.
Zoals gezegd: hij doet het minimale, is netjes online aanwezig en huiswerk en opdrachten af, maar geen innerlijke motivatie om zaken die hij moeilijk vindt uit zichzelf op te pakken en extra voor te oefenen, herhalen, vragen stellen. En dat gaat hij naar mijn inschatting ook niet doen. Hoe vaak ik het al gezegd heb dat het nú extra stappen zetten is en je de overgang in eigen hand hebt: het gaat het ene oor in, andere oor uit. Gewoon een luie puber.
Dus hoe dan ook, gaat hij het lastig krijgen.

Maar wat Aagjes man stelt, snap ik ook. Veel pubers starten slecht en hebben de eindspurt nodig om over te gaan. En die is er nu niet. Dus idd: hoe bepaal je dat de leerling het wel/niet aankan?

Suus

Ze groeien ook nog, in rap tempo op deze leeftijd. De typische luie puber uit 4-Havo kan in 5-Havo opeens het licht zien. Omdat hij ouder is, omdat hij de kans heeft gekregen om het te laten zien... gebeurt best vaak.

Pluk

Pluk

20-05-2020 om 13:05

Sociaal

Mijn kind zou op basis van de cijfers van 15 maart blijven zitten, maar het is er ook eentje die graag een eindspurt maakt. Ik was al wel (voor mezelf) aan het bedenken dat van 3 vwo naar 4 havo een goede stap zou kunnen zijn. Maar het sociale aspect vind ik heel zwaar wegen. Ik weet dat hij het erg naar zijn zin heeft in zijn klas. Hij wil dus ok echt niet vrijwillig overstappen.

Blijven zitten in 3 vwo vind ik zelf geen fijne optie. Dan moet je weer al die vakken opnieuw doen en het zijn er zoveel.

Dus ik zou ook gaan voor overgaan. Met vakken die hem liggen en meer overzicht zou het best wel eens goed kunnen gaan. Hij staat nu 1 vijf bij de vakken die meegaan. Maar ook een acht.

Ik verwacht echter wel negatieve adviezen. Misschien valt het mee, ik wacht even af.

gedeelde verantwoordelijkheid

Ik vind het best een lastig dilemma. Natuurlijk zie je als ouders meer qua thuis werken en motivatie, maar als school heb je beter in zicht wat een volgende klas gaat vragen van leerlingen. Ik kan als ouder dit niet meenemen in mijn overweging.

Hier een kind wat mogelijk zou gaan opstromen. Net was afgesproken dat hij de laatste periode op een hoger niveau gaat werken voor alle vakken en toen gingen de deuren dicht en moet hij alles zelf regelen. Er worden nauwelijks lessen gegeven dus hij moet de leerstof zelf verwerken. Dit lijkt hem goed af te gaan. Hij heeft zijn huiswerk af (tenminste ik krijg geen signaal dat spullen niet ingeleverd zijn) en heeft nog ruim vrije tijd over om te gamen. Hij hoort van klasgenoten, dat het heel veel is wat gedaan moet worden, terwijl hij het niet anders vindt dan anders. Maar hoe ga je nou beoordelen of een kind in staat is om het op een hoger niveau wel aan te kunnen. Ik weet dat het nu lukt, maar het wordt niet getoetst. Ik kan niet oordelen of zijn huiswerk van voldoende niveau is. Ik heb hierbij wel behoefte aan overleg met de school.

Suus

Suus

20-05-2020 om 14:05

Huiswerk

Nou, mijn kind blijkt dus toch niet zo braaf.
Hij heeft net gehoord dat er voor een vak binnenkort al het huiswerk van de afgelopen weken ingeleverd moet worden. En och jeee....hij had weleens wat overgeslagen. Want tja....er hoefde toch niks ingeleverd te worden (zoals wel voor sommige andere vakken), dus kon best wat overslaan. Vond ie. EN er komen nog wat formatieve toetsen aan voor dat vak is al aangekondigd.
Ik vind het enorm dom van em, ik heb zo vaak gewaarschuwd dat er op inzet gelet zal worden en dat is is dus o.a. online aanwezigheid, huiswerk maken en opdrachten inleveren. Zorgen dat je alles doet wat er gevraagd wordt, zodat ze daarop niks kunnen aanmerken.
Op mijn vraag welke vakken hij nog meer huiswerk niet had bijgehouden kwam geen duidelijk antwoord 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️.

Nou, dan kan ik wel inschatten wat het advies van school gaat worden, zeker als hij die formatieve toetsen (binnenkort ook online toets voor een ander vak) slecht maakt...

Wat moet je toch met zo’n joch ?

Mijn school...

Mijn school neigt ( weet ik sinds gisteren) richting een dwingend besluit van de rapportvergadering. Die dan over iedere leerling moeten gaan stemmen.

Ik ben zwaar tegen, en doe er alles aan om ze op een ander spoor te zetten. Voor alle leerlingen waar twijfel over is ....Veel liever goede gesprekken voeren met leerling en ouders. Daarna met de lesgevend docenten besluiten over een ( onderbouwd) advies wat wij denken dat het beste is. Daarna de leerling samen met ouders laten besluiten wat ze doen.

We hebben nl ECHT minder zicht op de leerlingen. En op deze manier weet je zeker dat alle docenten ( en ook de ouders, leerlingen en mentoren) zich vrij voelen om eerlijk hun menig te geven en na te denken over opties. Zonder bang te zijn voor mogelijke gevolgen van hun uitspraken. ( ‘als ik tegenstem is het straks mijn schuld dat deze leerling niet over gaat ‘).

Ik denk dat de besluitvorming daardoor veel eerlijker wordt, en waardevoller. je voorkomt een hoop gedoe qua revisie ( als je als school echte Dwingende besluiten neemt in deze warrige en onduidelijke tijd moet je ook zeker weten dat je alle leerlingen op dezelfde manier beoordeelt, en dat is nu echt heel lastig). En je voorkomt ook nog eens een hoop verwijten of klachten als achteraf blijkt dat je bv msch toch beter wel had kunnen doubleren. Want Het is samen samen besloten, niet opgelegd door 1 partij. Veel fijner.

( ik ben jaloers Alison. Want zo gaat t volgens mij bij jou op school....)

Tamar

Tamar

20-05-2020 om 15:05

Suus

SSL geeft al inhaaltrainingen in de zomer, na de overgang 4/5 HAVO of 5/6 VWO. Ik ga mijn zoon daar wel heen sturen, gewoon om de gemiste stof in te halen. Mijn dochter zegt dat ze er ook voor de vervolgstudie (ooit) veel aan gaat hebben.

En verder is het ook weer niet zo veel leerstof op de middelbare school. Als je slim bent en flink je best doet haal je het zo in. Inderdaad een kwestie van op tijd het licht zien.

Suus

Suus

20-05-2020 om 15:05

Licht zien

Vooral dat, op tijd het licht zien !!
Maar moet het licht wel eerst aangaan :)

IngridT

Zo gaat het bij ons inderdaad, gelukkig. Ik heb alle gesprekken al gevoerd: wat is het beste voor het kind? We waren het altijd wel eens, kind en ouders en ik. Ook omdat ik meestal na een slecht rapport 1 al begin met de “Natuurlijk kun je het ophalen maar wat doen we als dat niet lukt?”-gesprekken. Daar heb ik nu enorm veel profijt van.

Pluk

Pluk

20-05-2020 om 19:05

Bericht

Hier ook bericht dat er adviezen komen van de leerkrachten, dan kansen om met formatieve toetsen en werkhouding jezelf te verbeteren en dan een definitief advies. Maar ouders en kind mogen dit naast zich neerleggen. Ik vind het een bijzondere manier van werken, maar ben er wel blij mee. We kunnen nu onze eigen afweging maken aan de hand van de formatieve toetsen. Het geklungel van leerkrachten heeft dan niet meer direct effect op de overgang.

Ook stond er dat alles in magister komt te staan, de hele weekplanning. Dat zou toch geweldig zijn :)

Famke

Famke

20-05-2020 om 20:05

Hier

vandaag bericht. Leerlingen horen uiterlijk 2 juni of ze over zijn op basis van de cijfers tot en met de derde toetsweek, die afgebroken is door de schoolsluiting. Als dat zo is maken ze eindopdrachten. Leerlingen die nog niet over zijn, krijgen voor maximaal vier vakken 's middags na de onlinelessen extra lessen op school en maken overgangstoetsen voor die vakken. Tenzij er betere alternatieven zijn.

Suus

Suus

22-05-2020 om 08:05

Regeling

Bericht gehad.
School van oudste kiest ervoor om alle leerlingen over te laten gaan, behalve de leerlingen die het advies krijgen om te doubleren. Dat zijn dan de leerlingen die op 16 maart al niet op overgaan stonden en de leerlingen die niet genoeg deelnemen aan het online lesgeven en dat wordt beoordeeld door mentor/vakdocenten. Als een leerling advies krijgt om te doubleren zijn er nog gesprekken met ouders. Ouders mogen gemotiveerd het advies negeren.
Op korte termijn horen we hoe de leerlingen hoe ze er o.b.v. het nieuwe beleid er voor staan en welk voorlopig advies ze krijgen. In de laatste schoolweek volgt dan een definitief advies waarin de komende onderwijsperiode ook wordt meegenomen.

Nou......dat kan dus nog alle kanten op. Eerst dus het voorlopige advies afwachten. En dan weer hoe de komende periode gaat waarin in elk geval een paar formatieve toetsen zullen volgen.
Of de 4e toetsweek doorgaat is nog steeds niet bekend.
Het zal hier dus spannend blijven tot de laatste week vrees ik (en ik stel me in op doubleren).

Suus

Suus

22-05-2020 om 08:05

Bijzonder

Ik weet niet helemaal wat ik er nu van vindt. Ik vind het lastig dat we (nou ja....zoon) niet weten waar we aan toe zijn. Er is geen enkel plan wat leerlingen bijv. moeten doen om toch over te kunnen gaan.
Ik vind de hierboven genoemde oplossing om bijv. voor een aantal vakken extra lessen te krijgen en overgangstoetsen te maken veel beter. Dan weet je wat er van je verwacht wordt en wat je moet doen om toch over te kunnen.

Leonoor

Leonoor

22-05-2020 om 09:05

Voorexamenklassen

Sommige scholen geven meer duidelijkheid dan bij ons.
We zitten midden van het land en dus laat vakantie, maar gisteren is pas een brief gekomen en voor de niet voor-examenklassen is nu meer duidelijkheid (geen toetsen meer op school, misschien nog iets thuis).

De voorexamenklassen krijgen nog wel schoolexamens dit jaar. Het lijkt of ze alle geplande examens nog krijgen. Van kind hoor ik dan weer dat ze er per vak maar 1 krijgen. Staat niet in de brief. Rooster is nog niet bekend, dus allemaal veel later dan normaalgesproken. Waardeloos.

Kind stond voor 16 maart op overgaan, niet heel ruim, maar je weet nooit hoe die schoolexamens gaan.

Kind heeft dan ook weer van ‘iemand die het weet’ van school gehoord dat ze de schoolexamens heel soepel gaan nakijken.

Tjonge jonge, dat is ook weer fijn van zo’n docent. Echt de manier om kind vooral niet hard te laten werken, dus extra risico dat het toch tegenvalt. Echt vervelend.

Kind is al eens eerder blijven zitten op het randje (met veel gedoe toen), is geen harde werker, dus moet toch echt overgaan. Ik weet dat ik het moet loslaten, maar ik krijg hier de kriebels van.

Pluk

Pluk

22-05-2020 om 10:05

Suus

Als ouders het advies mogen negeren dan heb je het nu toch gewoon zelf in de hand?

Suus

Suus

22-05-2020 om 10:05

Pluk

Gemotiveerd negeren, staat er.
Dat lijkt inderdaad alsof er ruimte is. Maar wíl je als ouders ook tegen het advies van school ingaan? Wat doet dat met je relatie met school voor het komende jaar/jaren? Ik vind dat heel lastig hoor. Ik wil ook niet overkomen als die ouder die koste wat kost zijn kind over wil hebben en “misbruik” maakt van de situatie.
School weet ook dat hij al telkens is overgegaan binnen de marges van het aantal tekorten (geen bespreekgeval geweest hoor), en hebben we al meerdere gesprekken met school gehad over zijn werkhouding die te wensen overlaat.
Vooralsnog wacht ik maar even af maar er zullen vast nog gesprekken met school volgen. Maar ik ben intussen wel érg benieuwd met welk advies ze komen en waarom.

Ik herken dat wel Leonoor. Wetende dat school soepel zal zijn met nakijken maakt dat die pubers nog minder geneigd zijn om ervoor te werken. Ik denk dat de mijne erop zou gokken dat het met weinig inzet wel lukt “want ze doen toch niet zo moeilijk”. Precies de manier om ze nog minder te laten doen.

Ik had ook liever gezien dat er duidelijkheid was over welke toetsen er nog komen, voor welk vak en hoeveel. En hoe het zit met PTA’s.
Mijn kind is ook geen harde werker, gaat ook nergens achteraan of informeert al eens bij de mentor.
Ik krijg daar ook jeuk van. Juist als je een potentiële zittenblijver bent wil je toch weten wat je nog kunt doen om over te gaan toch ? Maar hij wacht wel af en ziet het allemaal wel. Heel irritant vind ik dat, maar ja...

Pfff.

Ik geef les in regio noord. Wij hebben vroeg vakantie dit jaar. Volgens het originele jaarrooster zouden alle cijfers vrijdag 19 juni moeten zijn ingevoerd. Dat geeft ons normaal gesproken dan genoeg tijd om alle rapportvergaderingen inclusief revisie gedoe etc netjes af te ronden. In dit rara jaar zal dat hele proces vast niet snelK er gaan dan normaal, dus laten we voor t gemak die deadline aanhouden.

19 juni....dat is vandaag precies over 4 weken! Ouders (en leerlingen) van ‘mijn school’ hebben tot vandaag nog helemaal niks gehoord over wat er vanaf 2 juni gebeurt, en ook helemaal niks over overgangsnormen. Ik vind het echt gênant.

Ingrid

Verantwoordelijkheid

Als je school aangeeft dat ouders mogen beslissen of hun kind overgaat of niet (negeren advies, gemotiveerd weigeren of in overleg met school en kind maar ouders het laatste woord) dan zou ik wel willen weten of daar voor het volgende jaar nog consequenties aan zitten. Of je dan nog in normale mate kan rekenen op begeleiding of ondersteuning of dat school onder het mom van 'jullie wilden het zo graag' z'n handen er vanaf trekt.

skik

Ik kan me zo voorstellen

Dat als je tegen het advies van de rapportvergadering kiest voor ‘overgaan’ dat je dat dan wel een klein beetje op eigen risico doet. Dat je zeg maar niet mag claimen dat er bovengemiddeld veel aan extra ondersteuning of begeleiding moet komen. Dat lijkt me wel fair. Maar je hebt wel gelijk dat dat ook weer tricky kan zijn. Dat school ( of sommige docenten) met een ’hadden we t niet gezegd’ -grijns op hun gezicht achterover gaan leunen om te kijken hoe het fout gaat. Lijkt me niet netjes. Hoewel het ( als bv werkhouding het probleem was en de puber in kwestie in t nieuwe jaar nog steeds matig gemotiveerd blijkt) op een gegeven moment natuurlijk wel ophoudt.

T blijft ingewikkeld...

Ingrid

Bo

Bo

22-05-2020 om 14:05

Wat ik niet snap is dat jullie scholen kijken naar resultaten tot 16 maart. Krijgen jullie kinderen dan geen toetsen nu, of doen ze die voor Piet Snot?

Mijn zoon was twijfelgeval (tot 16 maart) maar heeft het met de online toetsen op kunnen halen en staat nu op overgaan. Maar als ze die toetsen niet mee laten tellen (overgangsregeling is bij ons nog niet bekend) dan niet. Alleen vraag ik me dan af waarom je dan kinderen online toetsen laat maken...

Bij ons is al wel gecommuniceerd dat alle toetsen tot het eind van het jaar online blijven. Ook de toetsweek. Dus ik ga er wel vanuit dat die resultaten meetellen.

Famke

Famke

22-05-2020 om 15:05

Hier

hebben ze alleen formatieve toetsen gehad. Normaal gesproken is er vier keer per jaar een proefwerkweek. De derde proefwerkweek is halverwege afgebroken. De vierde gaat blijkbaar niet door (zou eerst wel). Normaal krijgen de leerlingen tussendoor nog wel so's, nu dus voor sommige vakken formatieve toetsen, voor 2 vakken een groepsopdracht en beoordeling van de opdrachten voor Frans. En aan het eind van het jaar eindopdrachten of overgangstoetsen. Ik vermoed dat de school vindt dat met online toetsen niet goed beoordeeld kan worden wat een leerling echt kan.

Famke

Famke

De school uit de krant

gaf aan dat een afwijkende keuze gevolgen heeft. Zo kan de leerling, zelfs als die er slecht voorstaat, niet worden teruggeplaatst naar het geadviseerde leerjaar. Ook krijgen zij naast de beschikbare extra ondersteuning die er voor iedereen is, geen extra begeleiding.

Suus

Suus

Lastig

Skik, dat is dan inderdaad iets dat je zou moeten bespreken. In hoeverre wordt het, als je het advies negeert en over laat gaan, een gevalletje “zoek het maar uit”.
Wat IngridT dus eigenlijk ook zegt. Maar ja, dat is wel ingewikkeld, je weet nooit wat een mentor/docent anders gedaan zou hebben in een normale situatie. Of hij dan wel of niet meer steun zou bieden, anders dan als hij weet dat een kind tegen advies is overgegaan.

Hier heeft zoon slechts 1 formatieve toets gehad sinds 16 maart. Voor de rest helemaal niets. Er komt nu nog een enkele formatieve toets aan begreep ik.
In de 3e periode waren er ook 2 (dacht ik) vakken die zelfs helemaal géén cijfer hadden staan of net één cijfer. Dan wordt het wel erg mager hè. Dus weinig kans gehad om op te halen (of te verknallen). Zeker als de 3e toetsweek wegviel en over de 4e toetsweek nog niets is bekend.
Ik vind het in feite dus maar een half schooljaar waar nu naar gekeken wordt.

Ik heb ook de indruk dat op sommige scholen afgelopen weken veel meer online is getoetst. En dan krijg je toch een ander beeld denk ik.

Bo

Bo

22-05-2020 om 17:05

Suus

Serieus? Slechts 1 formatieve toets sinds 16 maart? Dat gaat hier heel anders. Zoon heeft elke week wel 2-3 toetsen (SO's/PW). Ze worden meestal in Exam.net gemaakt, maar soms ook via Magister. Een keertje moesten ze zichzelf ook filmen via Teams op hun mobiel. Ze hebben hier alleen een toetsweek aan het eind van het jaar (3e klas). Gelukkig niet meerdere keren want zoon is niet goed in toetsweken.

Ik ben blij dat hij toetsen heeft gehad want daardoor moest hij wel aan het werk gaan. Heb ook zo'n luie puber. Die had anders niks uitgevoerd.

Suus

Suus

22-05-2020 om 18:05

Ja, net nagekeken, één formatieve toets gehad en een samenwerkingsopdracht die al liep voor coronatijd en nu ook weging 0 heeft.
En inderdaad: twee vakken waarvoor in periode 3 geen enkel cijfer is geweest.

Dus: geen toets meer gehad. En dus ook: luie puber want hoeft toch niks te leren ?!?!
Dat ik hem voorhou dat het juist verstandig was om de stof bij te houden en te herhalen komt niet binnen. “Zien we dan wel weer”.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.