Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Overgangsnormen VO | Pagina 3 | CJG forum door Ouders.nl
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Pluk

Pluk

11-05-2020 om 22:05

Overgangsnormen VO

Bo

Bo

18-05-2020 om 19:05

naam en toenaam?

Misschien is het een idee om scholen die er een potje van maken hier te benoemen. Ze zijn als de dood voor slechte PR dus dan volgt hopelijk actie.

Zeetakje

Zeetakje

18-05-2020 om 19:05

Dochter uit 4 havo had het ook al over het MBO. Er komen in juni nog voor alle examenvakken schoolexamens aan, maar ze krijgen amper de tijd om zich daarop voor te bereiden.

Ze hebben zoveel huiswerk. Alles moet gemaakt en ingeleverd worden. Waar ze anders in hele drukke periodes nog weleens kunnen kijken wat het belangrijkst is, moeten ze nu voor ieder vak alle opdrachten maken. Geen kans om dingen die je wel begrijpt opzij te leggen om je op het pta programma te richten, want niet ingeleverde oefeningen worden geregistreerd en spelen een rol in de overgang. Echt lastig, want de se's tellen natuurlijk ook mee voor de overgang. Dochter verzuchtte vanmiddag dat ze nog nooit zoveel huiswerk gehad heeft en ze is echt wel wat gewend.

Ze staat voor alle vakken voldoende, maar ze ziet erg tegen de komende toetsweken op. En dan heeft ze ook nog een docente die vindt dat ze wel in groepjes van 4 bij elkaar kunnen komen om in de buitenlucht een voor het se geplande groepsopdracht gewoon maar te doen. Die pubers zitten natuurlijk niet te wachten op een strafblad voor samenscholing. Heel 4 havo op tilt, omdat de docente vorige week heeft aangegeven dat degenen die weigeren een 1 krijgen. Ik begrijp dat het voor de docenten ook een zware tijd is, maar vervelend dat frustraties over een nu meer niet passende opdracht voor de schoolexamens op deze manier bij de leerlingen terecht komen.
Ik begreep dat de bovenbouwleider zich er inmiddels mee bemoeit, dus het komt vast wel in orde, maar wat een gedoe.

Ik hoop dat dochter het nog ff trekt tot de zomervakantie en dat ze haar voldoendes blijft staan. Zelf zegt ze dat ze anders naar het mbo wil, maar ze heeft geen idee wat ze daar voor opleiding wil volgen.
De online lessen lopen trouwens wel goed. Ze volgen het reguliere lesrooster. Wel ingekorte lessen van 45 minuten ipv 55.

MBO

Scholen doen allemaal digitale open middagen, dus zeker voor aanmelden bij een m o i de buurt!

Pluk

Pluk

18-05-2020 om 21:05

Samenscholen

Zeetakje, dat mag wel hoor, met zijn vieren bij iemand in de tuin. Maar niet in een park oid, hoewel ze daar nu ook minder streng op zijn geloof ik.

Dat zou onze school nu nooit doen, een opdracht geven waarbij kinderen de regels moeten overtreden. Toch een positief puntje gevonden :)

MC

MC

19-05-2020 om 00:05

slechte school

Wij vinden beiden de huidige school zo verschrikkelijk slecht (los van zijn eigen dramatisch slechte inzet), dat hij in geen geval daar het jaar wil overdoen. Het zal wel niet voor niets zijn dat er geen scores zijn over de laatste 3 jaar van de HAVO bij de inspectierapporten.
Dan zou hij het jaar over moeten doen op een andere school, weer wennen en daar weer nieuwe vrienden moeten maken enz. Natuurlijk weer maximaal inzetten.
Dan maar gelijk afstromen is zijn redenatie.

We zijn inderdaad voor Corona naar zowel MBO, als HBO open dagen geweest.
Dus hij heeft een heel klein beetje een idee hoe dat is.

Ik vind zelf MBO geen slecht idee. Meer praktijk en begeleiding. Na 2 of 3 jaar een papiertje, 2 of 3 jaar ouder en wijzer, En dan misschien alsnog naar het HBO.
Of zie ik het nu te rooskleurig?

Zeetakje

Zeetakje

19-05-2020 om 07:05

Pluk

Kijk, zo zie je maar dat iedere school toch iets goed doet.

Het is geen opdracht die in de tuin kan. Ze moeten op pad. En als ik het goed heb geldt nog steeds de anderhalvemeterregel als je met een groep van 4 op straat rondloopt zonder huisgenoot te zijn. Anderhalve meter afstand houden kan niet met die opdracht, dus ik vind het terecht dat de leerlingen weigeren.

Heel 4 havo zet de hakken in het zand. De bovenbouwleider is inmiddels ingeschakeld, dus ik neem aan dat ze er van de week wel meer over hoort.

Pluk

Pluk

Raar

Dat mag niet inderdaad, zeker niet zonder 1,5 meter aan te houden. Wat raar!

@nnemoon

@nnemoon

Nog niets gehoord!

Ook hier nog niets gehoord over de overgangsvormen. Zoon zit in de derde en moet volgend jaar examen doen. Op dit moment zijn nog niet alle PTA's afgerond en vooral met praktijk loopt hij heel erg achter. Maatschappelijke stage had hij nog niet klaar en de gewone stage is komen te vervallen. Hij hoopt zelf dat hij snel weer "normaal " naar school kan om in ieder geval zijn praktijk op te pakken.

Famke

Famke

Samenkomst

Als je met drie of meer personen afspreekt, is het een samenkomst. Dat mag sowieso niet.

Zeetakje

Zeetakje

19-05-2020 om 08:05

Pittige tijden

Het is een docente die wel vaker voor ophef zorgt door onmogelijke dingen te eisen. Even kijken wat eruit komt van de week en anders als ouders maar in protest.

De school bevalt verder prima en op een enkele uitzondering na lopen de online lessen eigenlijk erg goed, dus we doen het er maar mee.

Ik vind het wel pittig dat ze alle geplande, gemiste en in te halen toetsen die meetellen voor het schoolexamen de komende weken nog gaan maken, naast de enorme hoeveelheid huiswerk die er verder ingeleverd moet worden.

Aan de andere kant lijkt onduidelijkheid en een niet te bereiken school me nog veel pittiger.

Yaron

Yaron

19-05-2020 om 08:05

Zeetakje

Wat een nare lerares, hoe kan ze nu zo'n opdracht geven. Ik vind sowieso groepsopdrachten, waarbij de leerlingen elkaar moeten ontmoeten niet slim in deze tijd. Zoon zit ook in 4 havo, maar zou dan ook nog een uur moeten fietsen voor dat soort dingen. Die werkt wel met een klasgenoot samen aan een opdracht, maar alles gaat via videobellen of Whatsapp. Maar wat je zegt over zoveel werk in 4 havo herken ik het niet, zoon ook niet, maar zijn klasgenoten klagen er wel over. Binnenkort ook toetsweek, maar geen probleem zegt hij, zolang je vanaf het begin van het schooljaar alles hebt bijgehouden hoef je het nu niet druk te hebben volgens hem. Ze hebben ook maar een paar extra opdrachten gekregen als vervanging voor de vorige toetsweek, de rest van de opdrachten stond al lang op de planning.

Zeetakje

Zeetakje

19-05-2020 om 09:05

Yaron

Dochter moet ook een behoorlijk eind van huis om op school te komen. En inderdaad gaan de andere samenwerkopdrachten via Skype ed. Of de docent past de opdracht aan, zodat het alleen gedaan kan worden.

Dochter staat er gelukkig wel goed voor, maar ze maakt zich wel zorgen omdat ze zoveel huiswerk in moeten leveren naast het werk voor de se- toetsen. Toevallig hebben ze net bericht van de mentor. Die gaat voor de zoveelste keer een aantal docenten aanspreken op de hoeveelheid werk naast het pta-gedeelte.

Voor de overgang zijn het volgen van alle online lessen, het tweede rapport en inleveren van al (met de nadruk van school op 'al') het huiswerk bepalend. En dat huiswerk vraagt zoveel meer tijd dan anders, dat de rest er zo langzamerhand een beetje bij in begint te schieten. Het lijkt wel of een aantal docenten een wedstrijdje "wie zorgt voor het meeste schrijfwerk" houden.

Wat fijn dat het bij jouw zoon zo lekker loopt. Hoewel we hier ook niet te hard mogen klagen denk ik. Ze krijgen in ieder geval iedere dag les.

MC

MC

19-05-2020 om 10:05

voortgangstoetsen cancelled

Zoon heeft vanochtend te horen gekregen dat alle voortgangstoetsen gecancelled zijn en dat er alleen nog PTA toetsen zullen zijn. De 3e toetsweek was natuurlijk ook al vervallen. Ben benieuwd welke overgangscriteria ze zullen geven.
Volgens mij is zoon niet de enige die de 2e helft van het schooljaar nodig had om een eindspurt in te zetten en cijfers op te halen.

Kan een heel prima plan zijn voor sommige leerlingen. Van h4 naar mbo, en dan evt hbo erachteraan. In geval v jouw zoon klinkt het echt als een serieus te overwegen optie. Gewoon werk van maken!

Ingrid

Inderdaad, mbo is 3 jaar en dan eventueel nog door . Overigens: ook op het mbo kan de organisatie slecht zijn, maar dat is een beetje inherent aan onderwijs denk ik soms :-(

MC

MC

19-05-2020 om 15:05

IngridT

Ik krijg zoon alleen naar MBO als de school duidelijkheid heeft gegeven over hoe en wat.
Ik lees ook verhalen over dat leerlingen zelf mogen kiezen of dat er zomerschool komt dat bepalend zal zijn voor overgang,
Vraag me wel af of elke school zelf de overgangscriteria mag maken, want er wordt zo wel heel veel verschil gecreƫerd.

Pluk

Pluk

20-05-2020 om 07:05

Ouders beslissen

https://www.gelderlander.nl/binnenland/ouders-beslissen-of-hun-kind-volgend-schooljaar-blijft-zitten~a11c542c/

Ouders beslissen bij sommige scholen of hun kind overgaat. Wat vinden jullie daarvan? Ik vind het wel een goede oplossing eigenlijk. Mijn ervaring is dat sommige docenten nu echt niet zien of mijn kind zijn best doet, dus een open gesprek tussen school, kind en ouders zou ik het prettigst vinden.

Armoe

Als je als school na 2,5 maand afstandsonderwijs dusdanig slecht zicht hebt op de voortgang van een leerling dat je de beslissing bij de ouders legt moet je je als school afvragen hoe slecht je dat afstandsonderwijs dan geregeld hebt.

skik

Pluk

Pluk

20-05-2020 om 08:05

Klopt

Maar als dat de realiteit is, dan vind ik dit beter dan als de docenten met hun oordeel leidend zijn. Er zijn docenten die nog helemaal niet online zijn geweest en het huiswerk hoeft ook niet ingestuurd te worden. Wat kun je dan zeggen over een kind? En de mentor heeft hier tot nu toe twee keer online gemeld voor zijn eigen vak. Dus tja, wat moet hij daar nu over zeggen?

Als je het online onderwijs zo slecht op de rit hebt dat dit nodig is, lijkt me dit beter dan dat je docenten die het kind op straat niet eens zouden herkennen laat beslissen.
Ik denk dat de meeste ouders ook echt wel een beslissing zouden nemen die voor hun kind het beste uitpakt. Je wil als ouder je kind ook niet een jaar aandoen waarin hij het hele jaar tegen mislukking en ellende aankijkt. Bovendien weet je als ouder beter of je kind wel of niet zijn best heeft gedaan dan als docent. Ik heb geloof ik 130 leerlingen en hoewel ik ze goed ken, zie ik niet wat er thuis gebeurt. Ik kan zien of ze de lessen volgen, en of ze hun huiswerk maken, maar hoe zwaar ze het hebben met de hele situatie weet ik ook niet. Wij geven zelf een advies maar de ouders mogen ervoor kiezen om dat naast zich neer te leggen. Tot nu toe heeft nog geen enkele ouder / leerling dat gedaan. Resultaat in mijn mentorklas: twee blijven zitten, drie stappen over van Vwo naar Havo, de rest gaat over.

Suus

Suus

20-05-2020 om 10:05

Ouders kiezen

Ik heb het artikel in de krant ook gelezen.
Eerlijk? Ik zou het heel moeilijk vinden om als ouder een beslissing te moeten nemen.
Kind staat vijf tekorten waarvan tweemaal een 5.4 (net onvoldoende dus waarvan ik normaliter verwacht had dat hij die wel naar net tussen de 5.5-6.0 omhoog had kunnen halen, maar zeker niet ruim. Het houdt allemaal niet over).

OPTIE 1 zittenblijven:
Voordelen:
- er meer basis in krijgen en veel herhaling en hopen dat kind op die manier beter voorbereid het examenjaar ingaat

Nadelen:
- ongemotiveerd, want saai en alles heb je al gehoord. Dus ga je je huiswerk dan allemaal weer maken? Ik denk t niet.
- mocht ie alsnog zakken in het examenjaar dan van school af, want tweemaal achtereen doubleren mag niet
- vrienden kwijt, dus sociaal opnieuw beginnen (en hij heeft al weinig contacten, nauwelijks feestjes etc)

OPTIE 2 Toch overgaan naar examenjaar:
Voordelen:
- voorkeur van kind. Want mocht ie zakken dan weet ie wel een beetje wat je kunt verwachten, dus iets minder stress (zijn beleving)
- met klas mee dus vrienden behouden en alle leuke examendingen met je gewone klas beleven

Nadelen:
- met een behoorlijke achterstand het examenjaar is dus erg grote twijfels of hij gaat slagen
- kind is niet gemotiveerd genoeg om zelf stappen te zetten en extra hard aan de bak te gaan

Ik zou werkelijk waar niet weten waar we goed aan doen.
Als ik de keus aan kind laat, wil hij overgaan, wat ik ergens ook wel kan begrijpen. Natuurlijk is het fijner om met je oude klas mee over te gaan. En dan de gok maar nemen en zien hoever je komt. Zo zal kind ernaar kijken.
Maar is het ook het beste besluit (mochten we de keuze hebben natuurlijk) ??

Suus

Ik liet hem overgaan, als ik die keuze kreeg.
Als hij nu blijft zitten kost het hem een jaar. Als hij volgend jaar zakt kost het hem ook een jaar. Dat maakt dus nauwelijks uit.
Het sociale aspect is gigantisch belangrijk. Ik zou hem die afsluiting met zijn klas en zijn vrienden gunnen, of hij nu zakt of niet.
Zittenblijven, zeker bij zulke marginale tekorten, levert nauwelijks wat op. (Ik weet niet hoe laag de andere onvoldoendes zijn)
De motivatie zakt naar een nulpunt, hij gaat echt niet beter zijn best doen. Hij zal ook altijd blijven denken dat hij het echt nog wel had opgehaald.
De school gaat volgend jaar meer doen dan anders aan het bijspijkeren van op-het-randje-leerlingen.

Het is duidelijk wat ik zou doen, als moeder maar ook als docent zou ik hem de kans geven. Maar tenzij hij toevallig bij mij op school zit beslis ik dat niet. Trouwens, ik heb geen Havo-4. Wel Vwo-5. Zelfde advies.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-05-2020 om 11:05

Ik vind het nog niet zo gek hoor

Het gewone klassikale onderwijs is van het ene op het andere moment gestopt.

Er is niet echt meer getoetst hier op de school van jongste. Na een paar weken gingen docenten ineens massaal toetsen inplannen omdat ze cijfers wilden verzamelen. Er kwam ineens veel druk bij leerlingen te liggen en het werd onredelijk zwaar. School heeft aangegeven dat toetsen alleen diagnostisch mogen zijn en dat cijfers daarvan niet meetellen.
Er zijn dus geen echte cijfers meer van na 16 maart. Er is wel aanwezigheid in de lessen die gecontroleerd wordt, huiswerk waarvan gecontroleerd wordt of het is ingeleverd en andere dingen waaruit motivatie blijkt of juist gebrek daar aan. Maar die motivatie of het gebrek daar aan zegt weer niet alles over het niveau dat de leerling daadwerkelijk heeft. School heeft eerder ook al aangegeven dat de afsluitende toetsweek niet doorgaat.

Dus op basis van welk hard criterium kan nu beoordeeld of een leerling over kan?
Mijn man, docent op dezelfde school, is mentor van havo-3. Hij spreekt zijn leerlingen wekelijks en geeft ze les voor 2 vakken. Hij heeft dus wel een beeld van wie kansrijk is en voor wie het minder verstandig is. Niet de armoe waar Skik over spreekt.
Tegelijk ziet hij ieder jaar dit: met kerst staat zeker de helft op zittenblijven. Rond Pasen is dat nog ongeveer een kwart. Uiteindelijk blijven er meestal iets van 3 zitten. Maar wie bepaalt dan nu wie die 3 zijn? Op basis waarvan kun je nu zien wie dat zouden zijn?
Hij pleit voor serieuze adviezen aan leerlingen en ouders maar idd dat de eindbeslissing bij diezelfde leerlingen en hun ouders ligt. Hij verwacht overigens ook wel realisme bij de meeste van hen. Dus dat een negatief advies ook vaak zou worden opgevolgd.

Er is dus nog geen overgangsregeling vastgesteld, die verwachten we op korte termijn. School heeft al wel laten weten dat de mening van leerlingen zeer serieus zal worden genomen maar nog niet op welke manier dat zal gebeuren.
Persoonlijk zou ik het prima vinden als het zo gaat. Ik hou op zich van insteken op kansen en zie liever iemand onterecht doorgaan dan onterecht blijven zitten. Ik zou geloof ik wel mogelijk maken dat degene die zich er op verkijkt en na het overgaan in de problemen komt wel terug kan naar het vorige jaar. Maar ik heb geen idee natuurlijk of zoiets roostertechnisch zou kunnen.

Heel goed idee

Ik vind het een heel goed idee om ouders te laten beslissen over zittenblijven.

Ouders kunnen veel beter dan leerkrachten voorspellen en beinvloeden wat het kind in die 8 weken NA de beslissing en VOOR de start van het volgende schooljaar nog allemaal gaat doen om zich voor te bereiden op het volgende schooljaar.

In sommige gezinnen zullen tijdens de lockdown problemen gespeeld hebben die er in de zomer veel minder zullen zijn. Jonge brusjes die niet naar de kinderopvang/school/bso konden, ouders in de zorg die extra diensten moesten draaien, een gehandicapt brusje dat niet naar de dagbesteding kon. Kinderen die daardoor onderwijsachterstanden hebben opgelopen, kunnen in de zomervakantie een inhaalslag maken.

Het kan ook gewoonweg zijn dat ouders niet op de hoogte waren van de oplopende achterstanden bij kindlief, omdat er geen toetsen werden afgenomen, geen cijfers werden gegeven, of niet met ouders werd gecommuniceerd. En dat een dringend-maar-niet-bindend zittenblijfadvies van school de schop-onder-de-kont is die de ouders nodig hebben om de boel weer op de rails te krijgen.

Tamar

Tamar

20-05-2020 om 11:05

Suus

Mocht je er het geld voor hebben, mijn thuiszitter is geslaagd met alleen een paar weekends examentraining van SSL. Die kreeg dus helemaal niks, ook geen afstandsonderwijs.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.