

Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Pluk
11-05-2020 om 22:05
Overgangsnormen VO
Hebben de middelbare scholen van jullie kinderen de aangepaste overgangsnormen al bekend gemaakt? En zo ja, welke oplossing kiest de school?
Bij zoon 1 gaat het om advies van alle docenten, waarbij ze kijken naar cijfers voordat de scholen sloten en de inzet daarna. Kinderen met een negatief advies mogen een plan maken en hebben dan alsnog kans om over te gaan. Voor deze zoon is het echter niet meer belangrijk, hij zit in het laatste jaar.
Bij zoon 2, andere school, is er nog niets bekend. Hij zit in de derde en staat er niet best voor. Hij hoopte alles nog makkelijk recht te kunnen zetten en toen sloten de scholen. Geen cijfers meer sindsdien. Hij zit in de 3e, dus volgend jaar (als hij overgaat) een profiel.

Zus
14-05-2020 om 16:05
school van dochter
Op de school van mijn dochter gaan ze van de nog twee af te nemen SE perioden, er maar 1 doen waarvan ze ook nog eentje extra mogen herkansen. Ook is besloten dat alle leerlingen maar de volgende klas morgen, niemand doubleert dus. Mocht een leerling op zittenblijven staan eigenlijk, mag deze leerling kiezen het jaar over te doen omdat lage SE cijfers minder kans geven op slagen als je naar klas 6 gaat. Maar geen leerling wordt verplicht het jaar over te doen. Ik vind het een heel schappelijke regeling en moet ook zeggen dat de school sinds het sluiten uitstekend communiceert over alles, 2x per week een uitgebreide mail ook met alle overwegingen. Balen dat het bij de school van Pluk’s zoon zo belabberd gaat allemaal. Grote verschillen tussen scholen dus.

IngridT
14-05-2020 om 16:05
Op de school waar ik lesgeef....
Heb ik net vernomen ( na veelvuldig gezeur en gemail van mijn kant) dat schoolleiding nog een week of 2 nodig denken te hebben voor er duidelijkheid is over de overgangsnormen. Of er nog een toetsweek komt is ook nog niet helder. Pffff. Ik weet eerlijk gezegd ook niet zo goed meer wat ik tegen mijn leerlingen en ouders moet zeggen als mentor....

Suus
14-05-2020 om 18:05
Coulant
Zus, zo dan, is wel héél bijzonder en errug coulant dat alle leerlingen over mogen gaan ! Dat geldt dus voor alle klassen dan?
Maar als je zelf de keuze moet maken, kweetniet....ook lastig. Waar doe je goed aan? Aan Holladiejeeee en we zien volgend jaar wel weer of kies je voor een betere basis en start voor je examenjaar.
En wat doen de leerlingen dan als je weet dat je hoe dan ook over mag? Dan is de motivatie om nog íets te doen de komende weken toch ook weg? Tenminste, ik gok dat veel pubers het dan wel best vinden !
Ik durf hier ook nergens naar te vragen hoor IngridT. Hoewel ik op goede voet sta met de mentor, wil ik hem toch niet lastig vallen en hierover “zeuren”. Ik ben dus ook bang dat ze er nog niet uit zijn en wacht nog maar (ongeduldig) af.

Pluk
14-05-2020 om 18:05
Ik heb toch maar een mail gestuurd. Een vriendelijke, maar duidelijke mail met een paar voorbeelden erin en gezegd dat dit nogal demotiverend werkt allemaal. Hij krijgt ook echt zulke vervelende mailtjes terug van docenten. Ik was er gisteravond ineens heel boos om.

Zus
14-05-2020 om 19:05
Suus
Ja, dat geldt voor alle klassen. Voor de leerlingen in de 5e die er minder goed voor staan, wordt met een gesprek gevoerd over de consequenties van over gaan met minder fijne SE cijfers maar het uiteindelijke besluit neemt de leerling (ouders) inderdaad. Denk dat in het geheel bezien dat het niet slecht hoeft uit te pakken. Onderzoek wijst ook uit dat zittenblijven niet veel oplevert en zelfs slechter uitpakt over het algemeen, individuele leerlingen daargelaten natuurlijk. Mooi experiment ook om later te kunnen evalueren, hoe gaan de 6e klassers het doen bij het examen. In ieder geval geeft het voor leerlingen wel rust. want bij sommige vakken is nog niet duidelijk waar het laatste SE uit gaat bestaan. En grappige is dat sommige leerlingen juist door die rust ineens juist gemotiveerd zijn om nog het beste ervan te maken (mijn dochter), had ik niet verwacht!

Zonnebloempje
14-05-2020 om 22:05
Hier nog niks gehoord
Hier van beide scholen nog niks gehoord. Maar zoon (4Havo) blijft sowieso zitten. Maar die is ook al 9 maanden niet naar school geweest (net voor Corona was hij heel langzaam weer gaan opbouwen).
En dochter met driejarige brugklas, staat er zo extreem goed voor, dat het duidelijk is, dat ze overgaat en VWO gaat doen.
Maar op beide scholen lijkt het met zenuwslopend voor de twijfelgevallen, dat nog niks bekend is.

Viool
15-05-2020 om 01:05
Volgens mij
is mijn dochter (gym 5) zo'n beetje de enige die duidelijk opteert voor.... ZITTEN BLIJVEN;)
Dat gaat niet gebeuren, maar zou ze wel het liefst willen. Maar dan niet als uitzondering, maar als klas zeg maar. En dat gebeurt natuurlijk al helemaal niet.
Ik snap het ergens wel.
Juist in de bovenbouw begint school (voor sommige kinderen) net een beetje leuk te worden.
En daar hebben ze nu dan al best een deel van gemist en wie weet hoe het komende tijd gaat.
Dochter spreekt wel af met een vriendin hier en daar maar juist dat sociale gedoe in leuke groepen begon wat op gang te komen, uitgaan etc.
Ik vind het echt sneu.

Suus
15-05-2020 om 15:05
Bericht
Van school van de jongste bericht dat de klassen is één derde van de klas op die lesdag op school is, 2/3e van de leerlingen volgt het onderwijs online thuis. De dagen waarop leerlingen moeten komen, wisselen. Aan het einde van de drie weken heeft zo iedere leerling in totaal één week les op school gehad en twee weken les op afstand thuis.
Het verkorte rooster wordt aangehouden. Dus nog niet veel echte lesuren. En de toetsweek komt te vervallen maar docenten kunnen in de lesperiode nog wel een toets afnemen. De overgangsregeling volgt nog.
Voor oudste is nog minder duidelijk. Er moet nog meer uitgewerkt worden voor de fysieke schoolgang, maar ermee wel rekening houden dat online lessen ook blijven. Over de overgangsregeling is men nog niet uit want dit moet afgestemd worden met andere scholen (binnen de overkoepelde stichting ofzo?) om geen verschillen te hebben. Wel stond er dat je kind niet de dupe mag worden van deze crisis, maar ook wel moet blijven leren. Voor 4H wordt o.a. nog bekeken welke toetsen er nog gedaan worden en wat doorgeschoven kan worden naar volgend jaar of moet worden aangepast.
Kortom: we weten nog niks.

Hsp
15-05-2020 om 17:05
VO overgangsnormen
Hier gaat iedereen in de onderbouw over na de zomer , behalve in een enkel geval waarbij de cijfers in het eerste en tweede semester dusdanig laag zijn mbt de kernvakken (Gem. lager dan een 5) en de Cito’s CVS toets 1 ook een lager niveau aangeven dan het niveau waarop ze zitten.
In mijn zoon zijn klas gaat nu iedereen door, ook degene die het net niet zouden gaan halen met de overgangsnormen van voor de Corona.
De cvs toets 1 is klassikaal zeer goed gemaakt, dus dat rechtvaardigt denk ik ook wel dat iedereen overgaat.
Toch wordt het flink aanpoten voor iedereen in het nieuwe schooljaar.
Ze krijgen nu in verhouding weinig online les en huiswerk en ze zijn van plan om na de zomer eerst de hiaten in kaart te brengen en daar op in te spelen met extra lessen.
Ik hoop niet dat dat betekent dat ze nog meer uren gaan krijgen.(nu 34 uur)

Pluk
15-05-2020 om 17:05
Agenda
Antwoord van school. Advies om zelf alles elke dag langs te lopen en te zorgen dat er niks vergeten wordt. Dus teams, mail en alle mappen in magister. En te zorgen dat kind de hele dag klaar zit achter de computer. Les of geen les.
Ik slaap er maar eens een nachtje over.

Kate.V
15-05-2020 om 18:05
Overgangsnormen
Mijn zoon en dochter zitten op dezelfde school.
Zoon zit momenteel in havo 3. Voor zijn leerjaar en overigens alle leraren buiten vwo 4/havo 4/vwo 5, geldt dat ze geen toetsen meer krijgen. De toetsen die al zijn gemaakt tellen mee voor overgang + inzet en aanwezigheid van deze periode. Leerlingen die onvoldoende staan moeten een plan invullen.
Dochter zit in 5 vwo, wat voor zoon geldt, geldt eigenlijk ook voor haar. Wel heeft zij nog 1 laatste toetsweek. En alle gemiste toetsen moeten leerlingen inhalen omdat het meetelt voor examen.

MarSy
15-05-2020 om 19:05
Pluk???
School organiseert niet goed en maakt onderling geen afspraken over hoe te communiceren en dat moeten jullie als OUDERS oplossen??!!! Grmbl !

Pluk
15-05-2020 om 21:05
Zoon is een warhoofd (Dat klopt) en verder is het prima geregeld (Dat klopt niet). Maar goed, ik denk dat we het maar gewoon gaan doen zo.

AlisonH
15-05-2020 om 22:05
Pluk
Ik doe dat ook bij mijn zoon. Daar is het op zich prima geregeld, alleen Teams en Magister, maar mijn zoon is een dusdanig dwaallichtje (vertaling chaoot) dat er hem nog weleens wat wil ontglippen. Dus zitten we er elke avond voor.
Dat je als school verwacht dat ouders een kind helpen/dwingen dat het zelf niet doet vind ik niet onredelijk. De verantwoordelijkheid van de school/docenten is dat er onderwijs wordt gegeven op een overzichtelijke manier. En dat ze bijhouden of het werk gemaakt wordt. Maar ze kunnen jouw of mijn kind niet aan het werk zetten. Als je kind het zelf niet kan zul je moeten ondersteunen. Maar dan moet wel duidelijk zijn wat er moet gebeuren en je kind moet vragen kunnen stellen.

Pluk
15-05-2020 om 23:05
Huiswerk
Het huiswerk wordt wel gemaakt, dat is geen probleem. Alleen is het zo onduidelijk of het wel of niet ingeleverd moet worden. Een of er wel of geen les is. Ik denk dat het ons minimaal een half uur per dag kost om er zelf wijs uit te worden. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Maar ja, blijkbaar lukt het alle andere kinderen wel. Inderdaad is onze zoon ook echt een chaoot, maar ook voor ons is het niet makkelijk te volgen.
Maar we gaan het wel doen hoor. Ik zou zelf wel verwachten van een school dat na een paar weken duidelijke afspraken worden gemaakt waar wat te vinden is en dat alle docenten dat dan ook zo doen. En dat de ouders dat ook over worden geïnformeerd. Dat is niet het geval helaas, dus het blijft zoeken.

AlisonH
16-05-2020 om 10:05
Pluk
Je mag die duidelijkheid ook zeker verwachten. De meeste scholen hebben ook echt wel een “Alleen Magister” en “Lessen volgens rooster” beleid. Alleen zijn sommige docenten zo stronteigenwijs dat ze het toch gewoon op hun eigen manier blijven doen. Zo heeft de school van mijn zoon het beleid: naast de online lessen maximaal een half uur huiswerk per vak. De laatste paar keer wiskunde was allemaal meer dan een uur, niet omdat het zo moeilijk is maar omdat het zo veel is.

braam
16-05-2020 om 11:05
Alleen magister
School hier heeft ook het beleid dat wat niet in Magister staat niet gedaan hoeft te worden. Maar ongeveer de helft van de docenten negeert dat gewoon. Ik vind dat zo raar, dat dat geen enkele consequentie heeft. Kind heeft 1 keer een mentor gehad die in ieder geval het gesprek met collega's daarover aanging (maar dan ook niks gedaan kreeg), andere mentoren zeiden dat zij daar natuurlijk niks aan konden doen, ze konden moeilijk een collega vertellen hoe die zijn werk moest doen (alsof het echt maar raar was dat wij dit noemden tijdens het mentorgesprek). Van de docenten die zich er wel aan houden zijn er ook nog een paar die in Magister gewoon zetten "zie studiewijzer", dat vind ik eigenlijk ook een cop-out (Die studiewijzer is dan een papiertje dat ze begin van het blok gekregen hebben, en daar wordt ook nog wel eens iets op doorgestreept - wat je dus niet moet missen als leerling). Toetsen gaan hier altijd wel goed. Het gaat mis met opdrachten. Maar die tellen net zo zwaar als toetsen.
Ook hier berichtjes van school over dat het onze verantwoordelijkheid is om kind te "ondersteunen" met dit alles. Ik vind het "bijzonder". Dit jaar gaat het goed met kind, dus ik laat het er maar bij. Ik zou het net als jou dan toch maar doen als het enigszins gaat. Er dan ook heel erg bovenop zitten en eventueel docenten mailen. Ik heb afgeleerd om niet de zeurende ouder te willen zijn. Ik beschuldig niet, maar vraag wel om duidelijkheid.
Ik zie na berichtje van AlisonH ook wel dat ik misschien op een ander punt weer zo'n vervelende docent zou zijn, dat geeft eigenlijk wel wat perspectief in hoe die eigenwijsheid ontstaat. Bij mijn kind zie ik namelijk dat er veel te weinig wiskundehuiswerk was, waardoor de toetsen veel te moeilijk zijn omdat je niet genoeg vaardigheid hebt (het gemiddelde wiskundecijfer is onvoldoende in klas van kind, dus het is niet zozeer dat de meeste kinderen dit wel met weinig huiswerk oppikken). Maar als niet-docent zou ik nog steeds denken dat de oplossing daar is dat docenten aangeven bij de beleid-makers dat dat een half uur niet genoeg is en waarom, en dat er zo een oplossing gevonden wordt, want als iedere docent denkt dat zijn/haar vak bijzonder is, dan wordt het snel te veel natuurlijk.

AlisonH
16-05-2020 om 11:05
Braam
Precies. Maak beleid, of accepteer dat wiskunde misschien te veel stof is om allemaal binnen redelijke tijd te behandelen en schrap wat.
Zelf geef ik overigens normaal gesproken weinig huiswerk; wie in de les stevig doorwerkt kan het altijd wel af hebben. Blijft alleen leerwerk over. Maar nu moet ik, vanwege de ingekorte lessen, wel meer opgeven, anders krijg ik het deel van de stof dat echt nog moet ook niet af.
Een ander punt natuurlijk: normaal kunnen leerlingen hun huiswerk selectief maken: Engels kan ik zo ook wel op antwoorden, Natuurkunde controleert nooit... nu moet opeens alles ingeleverd worden.
Ik kan niet wachten tot ik weer gewoon les mag gaan geven!

Yaron
16-05-2020 om 13:05
Één dag in de week
Gister gehoord dat de brugklassers vanaf juni één dag, 3 uurtjes, per week op school verwacht worden. En dan krijgen ze bijna geen les, maar gaan ze vooral samen zijn, praten en nog iets wat ik niet meer weet. En voor de leerlingen met onvoldoendes op hun lijst bieden ze 'reparatielessen' aan, wat dat inhoudt wist dochter niet, want ze staat gelukkig overal voldoende op. Ben zo blij dat tijdens mijn zoons hun brugklas er geen corona was, die stonden er destijds minder florissant voor, maar hebben het gered door het laatste kwartaal huiswerkbegeleiding en ze kunnen zichzelf nu prima redden. We hebben overigens nog geen bericht van school over hoe en wat, daar zit ik wel een beetje op te wachten, zo komt er voor iedereen met duidelijkheid. Ze gaan alle drie wel over, maar of er nog een toetsweek komt in 4 havo, wanneer en hoe dat dan geregeld wordt is nog niet duidelijk.

Pluk
16-05-2020 om 13:05
Niet te veel
Hier is het huiswerk niet teveel. Het gaat echt om de communicatie met leerlingen en ouders. Alles op 1 plek is een utopie vrees ik. Onze andere zoon zit op een andere school, dat gaat ook niet alles goed maar het contrast is enorm. Alles gaat via magister en vanuit dat wordt eventueel doorverwezen naar teams of studiewijzers.
Hier ook trouwens veel leraren die een studiewijzer voor drie weken op magister zetten en dat is het dan. Vind ik ook een zwaktebod, maar ja, ik kan er wel in kijken en dus bijsturen. Met mail en teams gaat dat niet. We zijn erachter gekomen dat veel via mail en teams gaat, dus dat is wel de verklaring dat een en andere mis gaat. Daar moeten we nu nog even iets slims op verzinnen.
Ik heb een heel autonoom kind, dat het heel fijn vindt om het zelf te doen. Lastig hoor als dat nog niet zo goed gaat. Teveel bemoeien is enorm demotiverend voor hem, tree weinig bijsturen en er gaat van alles mis.

Pluk
16-05-2020 om 13:05
Dwars
We lossen het thuis wel op. Maar wat mij echt dwars zit is dat veel leraren van zoon er regelmatig een potje van maken en daar heb ik alle begrip voor. Maar als een niet zo doorsnee puber de mist in gaat dan heeft dat meteen consequenties. Een als hij dat dan probeert recht te zetten zijn de antwoorden bepaald niet begripvol. Je kunt merken dat docenten denken dat hij het expres doet. En dat baal ik enorm van want dat betekent dat ze hem echt niet kennen en niet zien hoe hij zijn best doet.

AlisonH
16-05-2020 om 13:05
Pluk
Dat is pijnlijk. Juist zo laat in het jaar zou je allang moeten weten wie je goedwillende leerlingen zijn en wie er nooit wat doen en dus nu ook niet.
Ik hoop nog steeds (tegen de klippen op) dat het OMT zal zeggen “gooi de scholen open zonder 1,5 meter tussen de leerlingen, ook op het VO”. Zal wel niet gebeuren, ook onder mijn collega’s is daar veel weerstand tegen. Ik zou het zo doen. Ramen wagenwijd open en gaan. Leerlingen blijven in het lokaal, dus geen grote verplaatsingen door de school. Maar goed, dat zal niet gebeuren denk ik.

skik
16-05-2020 om 13:05
Hier
Op de school waar ik werk zijn ze vanaf dag 1 na de schoolsluiting begonnen met online lessen (meestal videolessen) met een rooster met halfuurslessen van half 9 tot half 1 met een pauze er tussen. Als de school straks weer opengaat mogen alle kinderen die thuis niet goed (kunnen) werken op school werken, met 6 in een lokaal en een begeleider erbij. Tussen 3 en 5 uur zijn er voor alle leerlingen lessen die je niet online kan doen, practica voor schei- en natuurkunde en biologie, kunstlessen met materiaal dat de kinderen thuis niet hebben en natuurlijk mentorlessen in het kader van de sociale cohesie. Zo blijft het online onderwijs in stand en bieden de fysieke lesmogelijkheden ook echt een meerwaarde. Ik vind het een topoplossing.
Op de school van mijn zoon is er een hele vage, rommelige mix van van alles en er komt nog een pittige toetsweek aan.
skik

MC
18-05-2020 om 12:05
niet willen
Op school van zoon 4 HAVO werd aan het begin verteld aan de ouders in de aula, dat 4 HAVO een heel moeilijk jaar zou worden waarbij het zittenblijven landelijk gezien 20% zou zijn.
Maar de school doet er ook alles aan om dit percentage te verhogen.
Er is door de afdelingsleider met de leerkrachten aan het begin van het schooljaar afgesproken dat al het huiswerk in Magister zou komen te staan. Gebeurde (voor 60%) niet. Heb ik over geklaagd en zowel de mentor als het afdelingshoofd gingen het weer onder de aandacht brengen. Veranderde niets. Ik heb de bewuste leerkrachten aangeschreven, maar ze ontkennen dat die afspraken er zijn en doen het niet.
Toen kwam Corona en weer werden alle ouders aangeschreven dat al het huiswerk in Magister zou komen te staan. En ja.......Ik kan niet anders zeggen, maar de leerkrachten verdommen het gewoon.
Communicatie is gewoon flut. Anderhalve maand geleden kregen ouders mail dat op korte termijn de overgangsnormen bekend zouden worden gemaakt. Ik zit er nog op te wachten.
Zoon wil, bij zitten blijven, zelf afstromen naar MBO. Dan moet hij een richting kiezen hetgeen hij heel moeilijk vindt. Maar hij kan daar eigenlijk pas stappen in nemen wanneer school duidelijkheid geeft.
En in tussentijd lig ik krom van het betalen aan de (online) huiswerkbegeleiding, hetgeen op dit moment weinig oplevert. Zoon is niet gemotiveerd, want er worden geen toetsen afgenomen en er is ook totaal geen duidelijk wanneer/of wel (dus waarom zou je leren). Maar ik hou hem toch maar op die Huiswerkbegeleiding, want stel je voor dat school met iets komt, waarbij dat toch heel helpend kan zijn...

Suus
18-05-2020 om 18:05
Afstromen
Afstromen naar MBO: alle open dagen zijn nu natuurlijk vervallen. Is je zoon al eerder bij een MBO wezen kijken dan, zodat hij weet wat hij kan verwachten áls hij kiest voor afstromen?
Dat is bij ons niet meer gelukt, had ik wel op de planning staan. Niet voor afstroming maar voor het geval mijn zoon na de havo toch liever eerst een mbo opleiding zou willen doen. Maar toen kwam Corona, en vielen dat soort dingen dus ook weg. Hij is wel enthousiast over een hbo opleiding waar hij geweest is, maar de meeloopdagen gingen dus niet meer.
Maar om nu af te stromen naar een opleiding waar je niet bent wezen kijken vind ik toch ook niet aan te raden.
Maar lastig is het wel. Hier is zoon ook niet gemotiveerd. De zin van blijven leren en herhalen ontgaat hem want er komen toch geen toetsen of het is in elk geval nog niet bekend. En dat ziet ie dan wel weer.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.