Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tango

Tango

03-07-2018 om 13:07

Ouders van VMBO Kader/Basis leerlingen

Tango

Tango

06-03-2019 om 11:03

Triva

Zo pittig lijkt me dat! Ik vraag me af of ik dat tegen die tijd nog op zou kunnen brengen. Ben er nu al een beetje klaar mee moet ik zeggen. Heeft ook te maken met dat zoon momenteel helemaal geen motivatie heeft. Maar daarover straks meer.
Ik vind het knap dat jij dit allemaal doet! Wat je schrijft herken ik wel. Je moet het zelf vooraf snappen om het uit te kunnen leggen. Met vmbo-basis stof lukt dit meestal wel, maar met MBO-stof wordt dat een stuk lastiger.

Tango

Tango

06-03-2019 om 12:03

Twijfel

Even delen hoor, want ik loop momenteel een beetje vast. Voor mijn werk bezoek ik regelmatig een school en vandaag was ik op een praktijkschool. Dat heeft mij dus zo aan het twijfelen gebracht over of wij nu wel goed bezig zijn met zoon.
Ik had het er met mijn man net ook even over.
Waar ik tegen aan loop zijn eigenlijk 2 dingen. Zoon is momenteel heel moeilijk tot niet te motiveren. Hij ziet er allemaal het nut niet van in dat hij bijv. biologie of Engels moet leren. Hij is veel liever bezig met hangen, gamen etc. Logisch natuurlijk, maar er komt echt nagenoeg geen motivatie uit momenteel.
Daarnaast stuit ik iedere keer weer op problemen vanuit school. Nu weer een SO biologie die 2 dagen van tevoren wordt opgegeven. Leerstof is onduidelijk (3 of 4 paragrafen) en het gaat over erfelijkheid en evolutie. Nou niet bepaald een makkelijk onderwerp. Ik liep zelf bij paragraaf 2 al vast, kon me niet herinneren dat ik dit ooit heb gehad. Pech is ook nog dat dochter op stage is en zij juist hier heel goed in was. Hadden we nu goed kunnen gebruiken.
En o ja, een toets Engels waarin opeens gevraagd werd om in 55 woorden op te schrijven wie je held is en waarom. Zoon was volkomen dichtgeslagen. Scoorde een 3,3 voor de toets. Hij mag hem over doen, maar hoe dan? Hoe leer ik dit hem?

Gevolg is dus dat ik momenteel met 4 docenten aan het mailen ben met vaak wel even resultaat, maar niet blijvend.
Ik had dus vandaag even zoiets van hoe lang gaat dit duren? Moeten we dit volhouden tot en met het examenjaar? Als ik er nu mee zou stoppen zou zoon niets meer doen en afstromen naar praktijkonderwijs. Maar is dit wel zo verkeerd? Ik zie hem op deze manier echt geen examen doen in de vierde.
Hebben jullie tips, adviezen, ideeën? Heel graag.

@nnemoon

@nnemoon

06-03-2019 om 15:03

Herkenning

Ik herken je gevoel. Waar doe je goed aan en wat is de beste plaats voor zoon. Hier ligt de situatie iets anders. Zoon zijn niveau is basis/pro. Maar door zijn motivatie en omdat hij zelf de lat zo hoog legt zit hij nu op kader. Ik heb het gevoel dat het te hoog voor hem is. Als ik dan het verhaal van Triva lees dan denk ik dat redt hij nooit op het MBO. Het verschil tussen de school van jouw zoon en de mijne is dat jouw zoon mindere cijfers mag herkansen. Dat doen ze op zoon zijn school absoluut niet.

Even terugkomend op jouw zoon, ik denk dat zijn gebrek aan motivatie door het puberen kan komen. Misschien ook een idee om te kijken welke vakken er volgend jaar allemaal afvallen. Ik bedoel dit niet onaardig maar ik denk met het oog op de toekomst dat basis meer kansen biedt dan pro. Misschien kun je samen met hem naar een open dag van het MBO gaan of kijken op internet welke opleidingen hij allemaal kan volgen na basis.

Triva

Triva

06-03-2019 om 16:03

Tango niet doen!

Het is gewoon een puber en die heeft nergens zin in, staat in de taakomschrijving. Mijn zoon bloeide op in de derde, geen ak, gesch en bio meer. Alleen nog maar Eng, Nl, Wisk en Nask en zijn praktijkvak (daar ook theorieles). Heerlijk overzichtelijk. Lekker bezig zijn. Echt volhouden hoor en zoon ook wat dat betreft een beetje motiveren.

Kijk wel goed naar het profiel. Mocht hij iets willen wat op een andere school wel 'te koop is' dan kun je nog na de zomer overstappen.

Met praktijkschool haalt hij geen echt diploma en moet eigenlijk bij mbo1 beginnen. Kijk ook niet teveel hoe het bij mijn zoon gaat. Ik heb geen zicht op andere MBOrichtingen en vooral hoe daar les wordt gegeven. Probeer echt een BBL opleiding te vinden, dan hoef je hem maar 1 dag te motiveren om naar school te gaan. Praat nu over het profiel en na de zomer over een BBL en laat zien dat hij het nu even moet volhouden dan gaat het al wat beter en dan over 2,5 jaar lekker werken.

Tango

Tango

06-03-2019 om 21:03

Dank!

Dit helpt echt hoor!
Ik heb net de schoolgids er maar even op nageslagen. En inderdaad volgend leerjaar geen M&M meer, alleen 1 uurtje maatschappijleer. 8 uur per week praktijkvakken en verder inderdaad Nederlands, Engels, wiskunde en biologie. Biologie gaat met de docente die hij nu heeft wel lukken, Engels is eigenlijk het grootste zorgpunt momenteel.
In totaal ook minder uren per week, 29 i.p.v. 32. Dat scheelt zeker 1 keer tot het achtste uur, iets wat zoon echt veel te lang vindt. Geeft inderdaad goede hoop.
Overstappen naar een andere school is denk ik lastig, omdat dit destijds de enige VMBO school was die hem aannam. Hij zou best willen denk ik, met name omdat deze school alleen profiel Groen aanbiedt, dus een richting kiezen al niet mogelijk is. En we blijven natuurlijk met die dierverzorging zitten, al wordt hierin gelukkig steeds beter meegedacht.
En natuurlijk biedt basis meer dan PRO en als zoon eenmaal op PRO zou zitten zou hij w.s. ook nog een jaar langer moeten, want PRO, zo hoorde ik vandaag duurt 5 jaar. Tenzij je een heel goede leerling is, maar zoon zal zich denk ik eerder naar beneden aanpassen.
Nee, we gaan gewoon op deze manier verder. Ik ben wel overtuigd.
En alsof zoon mijn twijfel aanvoelde kwam hij thuis met een 6,6 voor wiskunde. Een toets waar ik helemaal niets aan bij heb gedragen! En ging hij bovendien ook nog zonder klagen zijn M&M huiswerk maken, omdat hij daarna mocht darten op zijn nieuwe, deels zelf betaalde, dartbord dat zijn vader voor hem aan het ophangen was.

Van biologie kreeg hij bovendien een samenvatting van wat hij moest leren voor het SO morgen. Viel reuze mee, dus dat ook nog meegenomen. Nu alleen dat Engels even afwachten, want dat vind ik echt lastig voor hem, dat stuk tekst schrijven in het Engels. Geen idee hoe we dat moeten aanpakken.

Opsteker

https://www.baneninhetgroen.nl/lp/werken-leren-groenmedewerker

Dus vrij van dieren.

Verder stukje Engels:
Maak samen thuis een stukje tekst en schrijf dit een aantal keer over.
Korte zinnen, met woorden die blijven hangen. Denk hierbij ook aan bijvoeglijke voornaamwoorden om het aantal van 55 woorden te halen. Dat onthoudt ook makkelijker.
Zo zit het in zijn hoofd. Dit helpt hem een flink stuk op weg.

Triva

Triva

06-03-2019 om 22:03

Tango

Andere school kan vast wel als hij een overgangsbewijs naar de derde heeft. Als hij een ander profiel wil zou ik daar naar kijken. Dit is wel beperkend.

Zomer

Zomer

10-03-2019 om 14:03

Triva

Jeetje, wat knap dat je je er zo in verdiept. Heb je zelf ook wel feeling voor techniek? Want dat zou ik dus helemaal niet kunnen. Ik ben echt A technisch en vind er ook geen bal aan. Totaal niet mijn interesse en dan kan ik mij er maar moeilijk toe zetten om mij in te lezen. Wel fijn dat je hier ook goed met zoon over kan praten en hij ook echt ziet wat je allemaal doet! En zijn rijbewijs!!!! Top hoor. Hij heeft het wel naar zijn zin zo te lezen en helemaal op zijn plek! Dat is ook veel waard. Je zoon gaat hier na ook door voor MBO3?

Zomer

Zomer

10-03-2019 om 14:03

Tango

Beetje late reactie maar ben het met Triva eens. Niet doen dat praktijkonderwijs al snap ik je gevoel helemaal. Maar het zou zo zonde zijn. Ik moet zeggen dat ik die Engelse opdracht ook best pittig vind voor Basis. Ik zou hem hier ook zoveel mogelijk mee helpen. Is het misschien een idee dat je een gesprek inplant met de mentor, zoon en jij? En dan niet even vluchtig 10 min maar even een gesprek over de dingen waar zoon tegenaan loopt, zijn gebrek aan motivatie, hoe dingen gaan, waar jij tegenaan loopt. Niet als kritiek richting school maar meer als een plan van aanpak. Dat zoon het idee heeft dat hij de regie heeft. Ik denk dat je zoon en mijn dochter erg op elkaar lijken en dat ze op de praktijkschool nog verder inkakken en zich aanpassen. Je zou ook eens met zoon kunnen praten over een overstap naar een andere school. Ik moet heel eerlijk bekennnen dat ik dacht dat dochter ook een profiel kiest maar dat is helemaal niet zo op de groene school, beetje naïef van mij haha. Maar je kiest inderdaad voor groen. Ik was allang blij dat ze op deze school kon komen en heb mij daar helemaal niet in verdiept. Afgezien daarvan zijn wij nog steeds meer dan tevreden over de school! Maar misschien is het voor je zoon wel heel goed als hij kan overstappen. Al moet je zo’n overstap ook niet onderschatten.

Zomer

Zomer

10-03-2019 om 15:03

Flanagan

Leuk die link!!!! Dank je! Gelukkig kan je met deze vmbo opleiding ook alle richtingen op wat MBO betreft dus dat scheelt. BIj dochter op school kiest meer dan de helft totaal iets anders dan een groene richting! Ik denk ook niet dat mijn dochter een groene richting kiest maar je weet het maar nooit natuurlijk.

Zomer

Zomer

@nnemoon

En, heeft je zoon genoten van zijn week vrij? Helaas was het weer wel wat minder maar gewoon lekker vrij zijn is al heerlijk natuurlijk. Heeft hij de baan gekregen? Ik hoop het!

Fijn dat het Ortho traject voorbij is! Hier staan we nog aan het begin maar fase 1 gaat veel sneller dan verwacht. Dochter heeft 3 fases en voor elke fase stond ongeveer een klein jaar maar fase 1 is na 4 maanden al voorbij. Ze moet aan het eind van de maand weer heen en dan krijgt ze dus een beugel voor onder en dan wordt haar kaak een soort van vastgezet. Dit gaat echt een lastige fase worden maar hopelijk doet deze beugel ook snel en goed zijn werk en hoeft ze deze ook maar 4 - 6 maanden in. Ik hoop het zo voor haar. Fase 3 is een blokjesbeugel. Die heeft ze nu ook alleen boven. Ook daar staat een klein jaar voor maar met een beetje mazzel gaat dat ook sneller.

En, heeft zoon veel toetsen in het verschiet?

Zomer

Zomer

School

Hier gaat het best goed met dochter. Ze had weer een mooi cijfer voor wiskunde (7.2) en voor bio (8.2). Verder nog enkele praktijkcijfers. Die zitten altijd rond de 6 - 7. Dochter heeft geen techniek meer voorlopig en daar is ze heel blij mee. Ze heeft nu dierenverzorging en dat vindt ze erg leuk. Ze heeft zich ontfermt over de kippen . Verder zit ze goed in haar vel. Ze kan soms zo aan het puberen zijn pffff. Een paar weken geleden heb ik man gevraagd of hij zich wat meer met haar kan bezighouden en heb ik mij een beetje terug getrokken want ze was mij daar toch steeds een potje chagrijnig. Ook wat PMS klachten volgens mij. Maar gelukkig lijkt dat weer even voorbij. Voor de rest laat ik haar zoveel mogelijk haar gang gaan. Ze nodigt af en toe een vriendin uit. Verder is ze vooral met zich zelf bezig maar dat is ook wel normaal voor haar leeftijd. Heel af en toe kan ik een normaal gesprekje voeren en is ze vrolijk! We koesteren maar die momenten . Deze of volgende maand zijn er weer mentorgesprekken. Het gaat snel! Nog even en het schooljaar is alweer voorbij!

Triva

Triva

Zomer

Feeling... nou nee maar ik weet wel dat als ik iets moet leren dat ik alles wel kan leren en voor mijn zoon moet ik me wel motiveren. We zijn nu al een stuk voorbij het punt dat ik het niet meer zag zitten en dacht het te moeten opgeven omdat ik hem dit niet kon leren maar door zelf helemaal opnieuw te beginnen ben ik daar dus voorbij. Elke keer als ik voorzichtig even verder blader schrik ik me rot maar de stof van dit weekend snap ik voor 95% dus dat moet goed komen. Dit weekend was dus ook een makkie.

MBO3 wil hij wel maar dan als avondschool, net als zijn begeleider nu doet. Hij hoopt dus met 18 zijn 2 te hebben en dan ook zelf een bus te krijgen, fulltime te werken en dan bij te leren.

Tango

Tango

11-03-2019 om 10:03

Gesprek

Hoi Zomer, en anderen natuurlijk.
We hebben gelukkig volgende week een mentorgesprek staan. Zoon mag dat gesprek weer leiden en we hebben een formulier gekregen om dit voor te bereiden. Ik zag al dat er punten instaan zoals: wat vind je moeilijk? Hoe zouden je ouders/mentor kunnen helpen? En ook iets over motivatie. Ik verwacht dat zoon dit gesprek samen met mij wil voorbereiden, dus ik kan ook een beetje sturen in die richting natuurlijk. Dat gesprek komt er dus zeker aan.
Deze week is een behoorlijk pittige week voor zoon. Niet w.b. toetsen, maar hij moet elke dag het eerste uur aanwezig zijn. Vandaag had hij eigenlijk de eerste 2 uur vrij, maar kreeg hij extra begeleiding van M&M, morgenochtend mag hij de toets Engels overmaken, ook weer het eerste uur. Allemaal belangrijke dingen, maar wat kost dit hem veel moeite!
Ik merk gewoon dat hij echt niet goed in zijn vel zit. In het weekend is hij wel vrolijk en gezellig, maar hij wil vooral heel weinig extra dingen. Alleen thuis zijn op zijn kamer en een beetje rommelen met zijn ipad en darten. Gisteren ging hij wel even met vrienden naar buiten, maar daar was dan weer iets misgegaan waardoor hij weer huilend thuis kwam. Heel jammer. Op de dagen dat hij naar school moet slaat de spanning dan weer toe. 's Morgens buikpijn, moe zijn etc. Ben heel benieuwd hoe we deze week door gaan komen.

Tango

Tango

11-03-2019 om 10:03

Beroepen

Wat betreft die beroepen in de groensector. Leuk inderdaad om iets over te lezen. Ik denk echter ook dat zoon geen groen beroep gaat kiezen. Wat hij wel wil gaan doen is me ook nog een raadsel hoor.
Ook op onze groene school is er een groot deel van de leerlingen die niet in een groen beroep doorstroomt.En dat kan dus ook gewoon. Vandaar dat ik een overstap naar een andere VMBO school niet heel gauw zal overwegen. Omdat ik niet weet welk profiel zoon daar zou moeten kiezen en omdat een overstap voor hem ook wel weer heel pittig wordt denk ik. Op deze school heeft hij zijn draai in de klas aardig gevonden. Je weet natuurlijk nooit hoe dat op een andere school dan weer is. Ik ga op het mentorgesprek wel even vragen of ze ook volgend jaar als klas bij elkaar blijven en hoe het volgend schooljaar er uit gaat zien, ook ter motivatie van zoon.

@nnemoon

@nnemoon

13-03-2019 om 09:03

Vakantie

Zoon heeft genoten van de voorjaarsvakantie. Ondanks de harde windstoten is hij gewoon iedere dag lekker wezen moutainbiken. Met een paar vrienden naar de bioscoop geweest. Aangenomen voor zijn eerste baantje en zijn opa en oma (mijn ouders) die 60 jaar getrouwd waren. Dus een leuke, gezellige week. Hij had alleen één probleem als je huiswerkvrij hebt in de vakantie en in het weekend, wanneer maak je dan je huiswerk voor de maandag na de vakantie. Gelukkig had hij daar zondagavond nog net even tijd voor.

Gisteren naar de ortho geweest, dat viel tegen. Ik dacht dat het meer een gelegenheids bezoekje was een jaar na verwijdering van de beugel en dat hij dan al zijn foto's en gipsmodellen mee zou krijgen. De ortho was niet helemaal tevreden, zoon zijn tanden waren iets verandert in stand. Voor ons nog perfect maar voor de ortho niet. Zoon heeft nu een afspraak voor over een half jaar als het dan erger is geworden gaat hij er misschien weer iets aan doen.

Op school gaat het een beetje zijn gangetje. Van de week een toets aardrijkskunde en wiskunde op het programma, dus goed te doen.

@nnemoon

@nnemoon

Tango

Tango wat akelig dat je zoon niet zo lekker in zijn vel zit. Hopelijk kun je hem een beetje helpen in de voorbereiding van zijn mentorgesprek. Ik hoop dat het een positief gesprek zal zijn en dat hij weer gemotiveerd raakt en dat hij inziet dat jullie en school hem zo goed mogelijk willen helpen.

Het klinkt een beetje kinderachtig maar zoon hier kijkt altijd uit naar een dagje weg of naar de volgende vakantie. Hij heeft een kalender van school en streept de weken af. Het helpt hem om gemotiveerd te blijven.

Wat mij opvalt is dat jouw zoon juist moeite heeft met het eerste uur les. Mijn zoon heeft juist moeite met het achtste uur. Hij heeft bijvoorbeeld op maandag het achtste uur wiskunde. Hoe verzint iemand zoiets. Heb je er al een hele dag op zitten moet je het laatste uur nog nadenken over sommen. Hij komt dan echt de punt af uit school.

Flavia

Flavia

@nnemoon

herkenbaar die perfectionistische ortho, dochter heeft een half jaar elke 2 maanden de discussie gehad wel of geen slotjes na het twin-block. Dat zou cosmetisch zijn, dochter heeft aan alle kanten geweigerd en heeft dus geen slotjesbeugel genomen.

Flavia

Flavia

langs het randje

Hier gaat dochter langs het randje, ze staat nog goed om over te gaan naar havo2 maar het houdt niet over. Het zijn geen dikke onvoldoendes die binnen komen maar ze moet gemiddeld 6,3 staat om naar havo2 te mogen. Maar als je steeds net een 5,7 haalt dan daalt het gemiddelde wel.

Thuis weet ze alles prima maar op school komt het er niet uit. Ze zouden deze week starten met faalangsttraining maar de eerste keer ging al gelijk mis.

Deze week is er tafeltjesavond en we hebben een afspraak met de docent wiskunde en frans.

Verder baalt ze als een stekker want in de vakantie heeft ze haar enkelbanden gescheurd. 6 weken tot 3 maanden geen sport. De competitie is vorige week gestart en die gaat ze waarschijnlijk helemaal missen. Ze is 1e dame in het team en wilde graag zelf promoveren naar de U19 volgend jaar, dat gaat nu niet lukken, hopelijk wel naar de U17-1 (ze speelt nu U17-2)

Verder is het bij mij op het werk schreeuwend druk door zieken een een totaal ongecooordineerde reorganisatie van de afdeling. Ik werk daardoor veel meer en ben niet echt relaxed wat ook niet echt helpt bij de sfeer in huis.

Tango

Tango

13-03-2019 om 10:03

Pittig, Flavia

En herkenbaar. Van drukte op het werk is bij mij ook regelmatig sprake en dan kan je er thuis ook minder bij hebben. En vaak gaat het daardoor dan juist moeizamer thuis. Sterkte voor je, hopelijk knappen je collega's snel op en loopt het op het werk weer beter.
En wat balen voor je dochter! Deed zij nou ook badminton?

Hier is het momenteel bij mij rustiger op het werk. En thuis eigenlijk ook, doordat dochter er niet is. Was ook wennen hoor, en waarschijnlijk ook weer wennen als ze terug is.
Zoon slaat zich met moeite door deze week heen. Het is tot nu toe gelukt om hem t/m vandaag het eerste uur op school te krijgen. Maar vandaag vertrok hij wel te laat dus denk dat hij niet op tijd was. Ik bekijk het met de dag. Hij neemt wel verstandige beslissingen. Zo koos hij ervoor om gisteravond niet te badmintonnen maar zaterdag, zodat hij op tijd naar bed kon. Maar ja, als je dan vervolgens niet kan slapen schiet dat ook niet op. Zoon is gewoon duidelijk meer een avondmens dan ochtendmens, dat blijkt wel. Overigens heeft hij ook wel moeite met het achtste uur, maar dan vooral als hij vanaf het eerste uur op school zit. Is ook gewoon heel lang. En verder scheelt het hier dat de 7e en 8e uren meestal praktijkvakken zijn, zoals koken en dierverzorging.

@nnemoon, fijn dat je zoon zo heeft genoten in de vakantie. En wat goed zeg dat hij toch zoveel ging mountainbiken. Ik zou willen dat zoon hier wat meer energie heeft voor dat soort dingen. Al ging hij gelukkig ook nog wel een paar keer voetballen met wat vrienden. Maar verder is het meer thuis hangen e.d.Ik probeer wel af en toe iets te organiseren met hem om hem eruit te krijgen. Maar is lastig met een puber die eigenlijk niets wil.

@nnemoon (ot)

Heeft je zoon geen bitje, een plastic kapje, meegekregen.

Hier kreeg ik een spalk. Daarnaast kreeg ik ook een bitje.
Ik hoef niet elke dag met het bitje te slapen maar mbv het bitje, kan ik regelmatig de stand van de tanden controleren op evt. veranderingen. Een aantal dagen met een bitje slapen, zorgt ervoor dat de tanden weer in oude stand gaan staan.

Het bitje is ook belangrijk in geval de spalk breekt. Denk aan vakantie en geen gelegenheid om naar de ortho te gaan. Het dragen van bitje tijdens een spalkbreuk, voorkomt dat de tanden verschuiven.

Een ortho die niet tevreden is, houdt niet in dat je zoon een beugeltraject moet vrezen;
mogelijk dat een tijdje ‘s nachts slapen met een bitje voldoende is.

Tango

Tango

13-03-2019 om 16:03

Bitje

Hier kreeg dochter destijds wel zo'n 'bitje'. In ieder geval een nachtbeugel. Geen idee eigenlijk hoe het ding eruit zag, want ze heeft hem dus nooit gedragen. Ze had ook een spalkje. Na een jaar ofzo kreeg ze een oproep om 'vrijwillig' terug te komen bij de ortho. Ze vond dat alles nog prima stond, wij ook, dus is de afspraak niet aangegaan. Een tijd later liet de spalk los en moest ze alsnog. Toen niets gehoord over nieuwe scheefstand o.i.d. dus lekker zo gelaten. De tanden zijn overigens wel wat van stand veranderd want toen ze na een tijd die nachtbeugel nog eens probeerde paste die echt niet meer. Maar het is verder absoluut niet opvallend. Ze heeft een prachtig gebit.
Ik moet zeggen dat ik bij zoon nog minder kritisch ben. Bij hem hebben we nu al zo'n heftig beugeltraject gehad, begonnen met 4 tanden eruit laten trekken, daarna steeds die draadjes los. Momenteel gaat het redelijk goed, maar hij zit tig keer vaker bij de ortho dan dochter destijds. Ik zal blij zijn als we er bij hem vanaf zijn. En o ja, hij heeft een buitenbeugel waar hij dus echt niet goed mee kan slapen (vinden ze bij de ortho heel raar) en dat ding ligt nu dus vooral naast zijn bed, want overdag vergeet hij hem ook in te doen. Tja, ik laat het hoor. Heb er in het begin bovenop gezeten, maar de assistente zegt nooit iets over die buitenbeugel. Misschien beugelt hij hierdoor net iets langer, maar dan liever langer met beter slapen dan korter met slaaptekort

Mertz

Mertz

13-03-2019 om 23:03

Idem

Bekend verhaal Triva, hier nagenoeg hetzelfde. Ook ik heb altijd gedacht dat ieder jaar het laatste jaar zou zijn waarbij ik intensief mee moest plannen en leren maar tot nu toe overhoor ik nog steeds. Ik heb absoluut geen affiniteit met techniek en misschien is het ook daarom dat ik hetzelfde moet doen als jij: eerst mezelf de stof eigen maken, vooral alle formules die ook ik belachelijk moeilijk vind voor niveau 2. Ik vraag het me ook vaak af, kunnen ze dit direct serieus toepassen in een praktijksituaie? Ikzelf denk eigenlijk van niet. Zoon snapt het op het moment van leren(en ook soms niet) maar het blijft niet hangen. Ik hoor ook dat het helemaal niet nodig is in zijn bbl werksituatie om dat nu al allemaal te weten. Ook de complexe werktekeningen worden samen met anderen bekeken en van daaruit gaat iedereen aan de gang, dat gaat veel meer vanzelf.
Zoon zit ondertussen in zijn laatste maanden mbo2 en wij duimen heel hard dat hij gaat slagen. Het nederlands examen heeft hij al netjes afgesloten, rekentoets gehad(voor de laatste hoeft geen voldoende gehaald te worden dus daar werd niet veel aandacht aan besteed). Zoals hij er nu over denkt is hij helemaal klaar met school dus ik zie hem nog niet aan niveau 3 beginnen. Op zijn bbl plek zijn ze ook heel tevreden over hem en wordt er nu ook nog niet gepusht/gestimuleerd tot verder leren. Misschien komt dat over een tijdje wel, wie zal het zeggen.
Ik heb in al die jaren van best wat mensen commentaar gekregen die het heel raar vinden dat ik zoon zo veel begeleidde. Op een gegeven moment ben ik maar gestopt met uitleggen. Zoon had het alleen nooit kunnen doorlopen en nu lijkt hij toch af fe stevenen op een mbo2 diploma wat zijn vader en ik niet echt hadden verwacht. Het gaat gewoon best lekker nu, leren is dit laatste jaar ook rustiger gegaan..niet zo'n gedoe als de jaren ervoor.
Voor degenen die twijfelen of ze er goed aan doen, houd vol! Ik heb het ook vaak zwaar gevonden maar ben achteraf zo blij dat we zoon altijd hebben geholpen met een diploma(s) als uitkomst.

Ik krijg altijd weer herinneringen terug door jullie verhalen. Het lijkt allemaal zo'n eeuwigheid geleden terwijl dat helemaal niet zo is. Succes iedereen

Zomer

Zomer

14-03-2019 om 09:03

Begeleiding

Triva, toch petje af, ik ben bang dat ik mij er niet toe kan zetten om mij te verdiepen in Electro. Tenminste niet zo intensief als jij dat doet. Wel goed om te lezen dat hij het zo naar zijn zin heeft!

Flavia, beterschap met je dochter Dat is wel even balen zeg. Heeft ze het ook gekregen door haar sport?

Tango, fijn dat er binnenkort weer een mentorgesprek is. Hier bij dochter doen ze het op dezelfde manier als bij jullie. Hopelijk komen jullie tot goede afspraken waar zoon zich goed bij voelt! Ik snap het helemaal dat je je dochter mist en dat het zo anders is. Oudste gaat hier waarschijnlijk 20 weken naar het buitenland na de zomer. Tis nog niet zeker. Ik gun het haar maar vindt het best moeilijk.

@nnemoon, wat goed dat je zoon toch lekker is gaat fietsen! Dat gaat mijn dochter echt niet vrijwillig doen

Hier gaat het zijn gangetje. Dochter heeft ook moeite om vroeg op te staan en het laatste uur nog school is ook niks voor haar. Hier zijn trouwens de praktijkvakken allemaal in de ochtend. Hier weinig toetsen momenteel. Straks weer alles tegelijk. Ik zegt eind van de maand wel een bio toets maar verder nog niks. Dochter is vandaag thuis. Niet fit en het weer werkt ook niet mee. Beetje spijbeldagje maar VOO een keer mag dat. Ze fietst de hele week al zonder zeuren door de regen naar school. Morgen is ze vrij. De leraren gaat staken. Zijn ze bij jullie ook vrij?

Flavia

Flavia

14-03-2019 om 10:03

Molly

Hier wordt hooguit per docent gestaakt mogelijk tussen uren maar verder niet.
Ik heb nog geen uren zien uitvallen in magister. Nou valt er voor dochter op vrijdag ook niet veel uit te vallen, ze hebben maar 4 uur waarvan 1 dalton-uur daar is dus altijd wel een docent voor te vinden.

De enkelbanden komt door een partijtje basketball in de vakantie. Als badmintonner moet je ook niet gaan basketballen haha.
Ze zei bij de fysio ook heel droog: ja de trainer zegt ook altijd dat je zo (voet naar voren) en niet zo (voet opzij) moet uitstappen want dat kost je je enkelbanden. Waarop de fysio zei: en jij moest dat zo nodig even uitproberen, kun je beter aan het eind van het seizoen doen dat soort testjes of gewoon helemaal niet.

Gister met bio ook een heel leuk onderwerp: blessures, daar kwam de gescheurde enkelband ook in voor. Misschien is in dit geval praktijk onderwijs toch niet zo handig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.