Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tango
03-07-2018 om 13:07
Ouders van VMBO Kader/Basis leerlingen
Een nieuw draadje voor deze groep ouders om hun ervaringen in te schrijven en uit te wisselen.
Begin dit schooljaar begon ik een draadje over mijn zoon die startte op het VMBO-Basis met LWOO en vooral over hoe hij moest wennen aan al die nieuwe dingen en daardoor regelmatig iets kwijt was of iets vergat mee naar huis of school te nemen.
Het werd een groot succes dat draadje (zie: alles kwijtraken en vergeten) waarin een leuk contact ontstond tussen een groepje ouders van deze groep leerlingen. Heel fijn, want veel draadjes over dit onderwerp zijn er niet op Ouders Online.
Om de herkenbaarheid van het draadje te vergroten start ik nu een nieuwe draad. Zodat ouders met kinderen die al op VMBO-basis/kader zitten kunnen aansluiten maar ook ouders van kinderen die in het nieuwe schooljaar gaan starten.
In het kort stel ik me even voor. Ik schrijf dus onder de naam Tango, heb een zoon van 13 die afgelopen schooljaar is gestart op VMBO-basis met LWOO. Dit na een heel gedoe, want nadat hij van de basisschool een basis-advies had gekregen nam een andere VMBO-school hem niet aan en belandde hij bijna op het Praktijkonderwijs. Gelukkig gaf de huidige VMBO-school hem wel een kans en zit hij daar nu helemaal op zijn plek. Hij gaat met alleen maar voldoendes, behaald met de nodige ondersteuning van thuis, over naar de tweede klas.

Elsemiek
05-02-2019 om 15:02
@nnemoon
Ik denk niet dat mijn dochter gaat. Ze moet binnenkort een profiel kiezen en voor 2 vakken uit het profiel wat ze wil kiezen, heeft ze volgende week een toets staan. Natuurlijk net van vakken die ze donderdag heeft, dus ze wil nog wat vragen stellen. De docenten moeten een advies uitbrengen, dus ze wil gemotiveerd overkomen. Ze zei: "Mam, ik vind wat er in Den-Haag gaat gebeuren heel goed, maar ik moet nou eenmaal prioriteiten stellen." 😂
Het is bij ons vandaan ook een mijl op zeven, dus ik heb niet de indruk dat er heel veel leerlingen van haar school die kant op gaan.

Tango
05-02-2019 om 17:02
Herkenbaar, @nnemoon
Ik vind Engels ook het lastigst om mee te helpen. Zoon hier heeft Stepping Stones. Is ook geen prettig boek vind ik (haha, ik wilde eigenlijk book typen). Vooral de grammatica en de stones (soort regeltjes) vind ik lastig aanleren. En ik weet dus ook niet hoe dit gevraagd wordt omdat de toetsen nooit terugkomen. De volgende keer maar een gesprek met deze docente aanvragen.
Ja, is echt waardeloos dat gedoe met Dier. Zoon vindt dieren ook nog eens erg leuk, dus hij zou de lessen echt wel willen volgen maar ziet op tegen de last die hij ervan krijgt. En aanpassingen worden niet gedaan. En zouden ze nou met katten of honden werken, of buiten met dieren, dat zou al een hoop schelen. Maar het is allemaal binnen met knaagdieren etc. Wij hadden dit ook niet voorzien natuurlijk, dat hij zoveel last zou hebben. En bovendien hadden wij geen keuze voor een andere school destijds.
Heb inmiddels gemaild met o.a. wat ik hier nu neerzet. Ben benieuwd...
Hier heb ik zoon nog niet gehoord over staken donderdag. Ben benieuwd of hij ermee gaat komen. En ik sta er hetzelfde in als jij hoor. Ik geloof ook helemaal niet dat hij de enige in de klas zal zijn.

@nnemoon
07-02-2019 om 11:02
Eerste advies is binnen
Zoon heeft zijn eerste advies binnen voor klas 3. Op zijn papier staat Kader ingevuld. Hij wil zelf terug naar Basis dus dat gaan we nu invullen. In mei krijgt hij een tweede advies. Ik vind het een beetje dubbel. Hij zou Kader kunnen volgens de docenten maar hij vindt techniek gewoon niet leuk op dit niveau. En wat is dan verstandig zo snel mogelijk terug naar Basis of dit jaar nog op Kader afmaken. Hij wil ook niet terug naar zijn oude klas daar zijn een paar leerlingen bijgekomen die hij veel te druk vindt.

Metz
08-02-2019 om 20:02
Annemoon, Tango. Niet alles gelezen, jullie schrijven nogal wat!
Ik ben best nieuwsgierig/ benieuwd wat je zoon zo anders vindt aan techniek tussen kader of basis. Het grote verschil bij zoon op school was alleen de theorie, basistheorie wel hetzelfde maar kader uitgebreider, veelal bij wiskunde en Nask (ikzelf vond het verschil in moeilijkheid wel groot trouwens). De praktijk was helemaal herzelfde, de basis-en kaderkinderen hadden hetzelfde praktische programma en deden dat dus ook gewoon door elkaar. Vandaar mijn nieuwsgierigheid.
Stepping stones/engels: voor zoon het leukste vak op school. Dat waren de leukste overhooravondjes. Verder was zoon een draak in leren. Sorry zoon ;)

Tango
08-02-2019 om 20:02
Knap!
Wat knap dat je zoon Kader advies heeft gekregen, @nnemoon.
Ik denk dat als hij nu niet terug wil naar Basis dat ik hem dit jaar nog op Kader zou houden. Kan hij wel volgend jaar vakken op Kaderniveau blijven volgen?
Of krijgt hij nu dan ook al de techniek die hij niet leuk vindt? Want dan ligt het misschien anders. Kun je er niet over in gesprek met je zoon en school?
Bij zoon hier gaat het redelijk. Woensdag en gisteren had hij weer buikpijn. Gisteren weer thuisgebleven. Was een dag zonder toetsen. Ze hebben deze week wel cito's dus ik heb ergens het idee dat het daar vandaan komt. Vandaag moest hij van mij weer gaan. Door een foutje in het rooster had hij de eerste 2 uur vrij, dus dat scheelde weer. Hij had 2 toetsen vandaag en 1 cito, dus ik wilde niet dat hij thuis zou blijven. Hij is gegaan en kwam tevreden thuis. De toetsen waren goed gegaan. Voor Nederlands had hij het cijfer al, een 6,1.
Zoon vertelde vanavond dat hij de komende periode weer dierverzorging op het rooster heeft. Ik had dus helemaal geen reactie terug gehad op mijn mail aan de docente. Ik heb nu meteen maar weer een mail uitgedaan aan de mentor en de docente. We willen zo snel mogelijk in gesprek hierover. Ben benieuwd wat het op gaat leveren. Ik sprak van de week de moeder van een vriend van zoon die net zo allergisch is. Zij gaat ook een mail sturen zei ze. Zoon is gelukkig niet de enige.

Zomer
13-02-2019 om 11:02
Tango en @nnemoon
Tango, ik word gewoon naar van die opmerkingen van docente Dierverzorging. Wat een aannames van deze mevrouw. Jammer dat ze niet kwam informeren hoe het precies zit. Heb je inmiddels al een gesprek gehad? Balen dat je hier weer bovenop moet zitten
@nnemoon, wat goed van je zoon! Lastige keuze. Met kader heb je wel meer mogelijkheden en als hij het kan dan is het zonde als je dit laat liggen. Aan de andere kant, zoon moet zich wel happy voelen anders wordt het niks. Voor wanneer moet het rond zijn? Volgens mij hebben jullie nog even toch. Kan hij niet nog een goed gesprek met de leraar van techniek hier over hebben?
Hier heeft dochter een rustige week, een hele rustige week. Ze was gisteren vrij ivm studiedag en geen toetsen. We wachten nog een 1 cijfer, Engels. Helaas had ze maandag wel last van hyperventileren. Het was lang weggebleven maar nu toch weer last er van. Ik denk (na gesprek met dochter) dat ze toch te weinig eet. Plus alle hormonale ontwikkelingen. Dochter denkt zelf ook dat dat het was want verder was er niks aanwijsbaars gebeurt. Ik heb het al vaker met haar daar over gehad. Ze eet te weinig gezonde dingen. Snoep en koek gaan er altijd wel in maar vitamines zijn natuurlijk veel belangrijker. Ik heb nu wel een aanleiding om hier samen mee aan de slag te gaan. Ze is daarnaast ook moe. Niet extreem dat ik echt denk dat er wat is maar wel moe. Volgende week vakantie en anders misschien na de vakantie toch even bloed laten prikken. We houden het in de gaten zeg maar . Jullie volgende week ook vakantie? @annemoon, jouw zoon moet nog even wachten volgens mij toch?

Tango
13-02-2019 om 16:02
Zomer
Ja, bah, het is allemaal heel vervelend met die dierverzorging. Na mijn laatste mail heeft de docente na een week eindelijk laten weten dat ze het ging bespreken met de leerjaarbegeleider. Dat was afgelopen maandag, nu nog steeds niets gehoord. Morgen heeft zoon dus dierverzorging en we hebben geen idee wat te doen nu. Zoon wordt daar natuurlijk heel onrustig van. Hij wil niet zomaar wegblijven maar al helemaal niet naar dierverzorging. Ik overweeg al een briefje mee te geven dat hij naar de orthodontist moet ofzo Moest hij vandaag zijn, maar ja dat weten ze natuurlijk niet. Zoon is namelijk vandaag vrij i.v.m. studiedag.
Verder is het hier ook redelijk rustig. Zoon had gisteren toets Engels, ging naar zijn idee niet goed. Morgen heeft hij M&M en dat hebben we nu twee keer doorgenomen. Ik moet zeggen dat het best aardig ging. De docent had het ook een keer met hem doorbesproken en dat helpt wel.
Zoon lijkt verder ook weer wat beter in zijn vel te zitten. Misschien doordat het beter weer wordt, geen idee. Hij moet wel heel erg wennen dat zijn zus nu voor 11 weken op stage is en bijna niet thuis komt. Ze loopt stage bij een vakantiepark in Zeeland. Heb haar gisteren weggebracht. We gaan over anderhalve week een weekendje op vakantie daar.
Helaas hier ook nog geen vakantie volgende week. Zoon wilde dit wel heel graag, is er aan toe. En vindt het ook maar stom dat hij de week daarna maar 1 week vakantie heeft. Hij vindt dat die vakantieweken wel wat beter verdeeld mogen worden. 6 weken zomervakantie vindt hij te lang, liever dan met de herfstvakantie en voorjaarsvakantie een weekje extra. Ik kon hem niet anders dan gelijk geven.
Zoon groeit overigens momenteel enorm, in lengte bedoel ik dan. Misschien was dat ook de oorzaak van minder in zijn vel zitten. En dat eten, tja herkenbaar hoor. Als zoon hier alleen thuis is pakt hij alles wat kant en klaar is: koeken, snoep, chocola. Een mandarijn of een appel is teveel moeite, een boterham ook.

Zomer
13-02-2019 om 20:02
Tango
Wat grappig. Hier is oudste ook begonnen aan stage, 10 weken lang. We elke dag thuis maar ze heeft veel reistijd en maakt lange dagen. Ik hoop dat je dochter het naar haar zin heeft. Die heeft vast drukke weken voor de boeg met de voorjaarsvakanties van alle regio’s.
Ik begrijp heel goed dat je zoon onrustig wordt. Kan je geen mail sturen met daarin het bericht dat zolang er geen gesprek is geweest je zoon niet deelneemt aan dierverzorging? Gewoon een hele duidelijke boodschap afgeven. Wellicht nemen ze het dan eens serieus.
Jullie hebben dus een week later vrij. Dochter is er ook aan toe. Inderdaad wat je zegt Uit haar zelf pakt ze zulke dingen niet terwijl er genoeg gezonds is in huis. Als ik thuis ben, zoals vandaag dan doe ik het gewoon voor haar. Dan maak ik een bakje met fruit, bakje met rauwkost. En dat gaat er ook wel in. En soms zeg ik heel kinderachtig, dan wil ze wat lekkers, eerst je fruit/rauwkost op eten, dan wat lekkers. Dan hoor ik mij dat zelf zeggen en dat zei ik ook al toen ze nog op de kleuterschool zaten pfffff Maar goed, dit werkt dus dat houden we er maar in
. Dat van dat groeien en je zoon daar last van heeft dat zou heel goed kunnnen. Dochter had van baby af aan al last van groeipijn en elk sprongetje en ontwikkeling heeft altijd veel invloed op haar gesteld gehad. Dochter eet momenteel thuis best veel, vandaag ook 6 boterhammen en ze doet verder niet veel meer dan bankhangen. Toch heeft het lichaam het blijkbaar nodig en ze komt niet aan. Ze is juist eerder tenger. Kan over een aantal dagen zo weer minder zijn maar net of ze weer een soort van groei doormaakt. Het lichaam draait tijdens de pubertijd natuurlijk ook op volle toeren met al die veranderingen.

@nnemoon
14-02-2019 om 12:02
Metz, Tango en Zomer
Metz, bij zoon op school is techniek op basis heel anders dan op kader. Leerlingen zitten ook niet in het zelfde lokaal.
Op basis moet je iets maken, met een tekening en wat je daar bij nodig hebt. Bijvoorbeeld een huis, je krijgt dan een stuk hout, spijkers, schuurpapier enz.Je hebt dan allemaal ongeveer het zelfde gemaakt als de opdracht klaar is.
Bij kader verwachten ze dat je zelf iets bedenkt of een oplossing voor iets zoekt. Als je weer het huis als voorbeeld neemt, maakt de één een huis van hout, een ander van metaal en nog een ander van gebogen pvc buizen. Je hebt dus allemaal een verschillend werkstuk als de opdracht klaar is.
Docent van techniek zei dat kinderen op kader opgeleid worden tot eerste werknemer of leidinggevende en dat kinderen op basis gewoon uitvoeren wat er gevraagd wordt.
Zoon wil gewoon doen wat hij moet doen dus hoort meer thuis op basis. Met de theorie heeft hij geen moeite en zou met dit rapport gewoon over kunnen.
Tango, hoe is het met jouw zoon afgelopen met dierverzorging? Wat akelig dat het zo lang duurt voordat er actie ondernomen wordt. Er zijn toch wel meer kinderen allergisch geweest op zijn school?
Zoon kan volgend jaar geen vakken op twee niveaus doen het is of basis of kader.
Zomer, je zegt meer mogelijkheden met kader. Ach met basis kan hij kiezen uit 42 vervolgstudies ik vind die keuze wel genoeg hoor.
Heerlijk, dat je dochter volgende week vakantie heeft. Lekker even rustig aan doen. Hebben jullie nog plannen?
Zomer en Tango, wat leuk dat jullie dochters allebei stage lopen op het moment. Weer een hele nieuwe periode en ervaring voor de meiden, super! In het ziekenhuis zijn er ook veel stagiaires op het moment. Leuk hoor om die jonge gasten zo bezig te zien.

Tango
14-02-2019 om 17:02
Zomer, @nnemoon
Zomer, wat toevallig dat jouw oudste ook net begonnen is met een stageperiode. Dochter hier moet nog wel wennen hoor. Het is ook een grote verandering, ineens alles zelf doen. De stageverblijven op het park zijn ook echt heel primitief moet ik zeggen. Het lijkt wel een studentenwoning/bouwkeet. De eerste avond appte ze al over vieze borden en bestek. De activiteiten gisteren vond ze ook niet echt leuk. Hopelijk vandaag beter. Het is nu natuurlijk ook nog heel stil op het park dus niet veel te doen. Zal inderdaad vanaf het weekend wel beter worden.
Zoon is vandaag niet naar dierverzorging geweest. Hij wilde toch graag dat ik en briefje schreef dat hij naar de orthodontist moest en dat hij niet ongeoorloofd afwezig was. Dit dus ook gedaan met als gevolg dat de concierge het verkeerd in het systeem zette (2 uur te vroeg) en hij alsnog ongeoorloofd afwezig was bij dier. Daarna belde wel de docente me meteen. Ze gaat nu met zoon proberen om met hem de opdrachten buiten het lokaal uit te voeren (o.a. geslachtsbepaling van dieren, hanteren etc.). Verder kon ze niet heel veel anders bedenken. De lesstof moet allemaal behandeld worden. Andere kinderen met allergie redden het volgens haar wel met medicatie en af en toe even het lokaal uitlopen. Zoon was dus daarin toch de eerste bij wie het zo heftig is blijkbaar. We gaan nu zien hoe het gaat. Ben wel benieuwd.
@nnemoon, zo te lezen is basis voor jouw zoon de goede keuze. Hij lijkt daar het best op zijn plek. Prima toch. En ik blijf het enorm knap vinden dat hij dit jaar wel kader heeft geprobeerd en het nog best heel goed is gegaan ook!

Zomer
15-02-2019 om 09:02
@nnemoon en Tango
@nnemoon, ik bedoelde meer dat je met kader naar MBO 3 kan. Maar inderdaad, je zoon moet zich er prettig bij voelen. Het is al fijn dat hij een beetje weet welke richting hij wil. Dat is hier nog niet aan de orde. Dochter heeft nog geen idee. Maar zijn jullie er al definitief uit?
Tango, pittig voor je dochter. Is inderdaad een hele omschakeling. Oja dat ze een primitief verblijf hebben geloof ik meteen. Dat is meestal zo. Waarschijnlijk gaat ze er heel veel van leren. Enerzijds te dealen met wat er is en anderzijds ook haar grenzen aangeven. Er zit wel een grens aan onderkomen vind ik.
Fijn dat die docente even belde maar toch blijf ik het wat raar vinden. Nog niet eerder meegemaakt. Nee, maar dat wil niet zeggen dat je er niet mee om kan gaan. Beetje creatief denken. Alsof je zoon dit voor de lol heeft. Dat stukje empathie mis ik een beetje vanuit school.
Dochter is toe aan vakantie. Was gisterenavond verkouden, warm. Vandaag maar 2 uurtje en ze is ook gewoon gegaan. Komende week lekker bijkomen. We hebben geen plannen. Misschien even shoppen en bios of iets dergelijks. Ik ben een extra dag vrij. Dochter heeft verder ook geen behoefte om iets te ondernemen. Misschien gaat ze nog wat doen met vriendinnen. Het wordt mooi zacht weer dus dat is wel lekker. Met de honden wandelen van familie die dichtbij wonen vindt dochter ook altijd leuk! We gaan het zien!

Triva
15-02-2019 om 09:02
Tango
Mijn zoon is ook zeer allergisch maar als hij weet dat hij de volgende dag in een huis met een kat moet werken dan neemt hij de avond ervoor gewoon een cetirizinetabletje van de Lidl in en dan gaat het prima. Wat doet jouw zoon want ik ben het er wel mee eens dat je in 2019, als je weet dat je de volgende dag in allergische omstandigheden moet leven, er echt wel voldoende medicatie is om dat aan te pakken. Ik ben er geen voorstander van om elke dag spul te slikken maar dat hoeft ook niet omdat je zoon niet elke dag die les heeft. Vraag anders de huisarts er naar.

Tango
15-02-2019 om 20:02
Triva
Ja, ik zou willen dat dit bij zoon ook zo werkte. We hebben al diverse allergie-medicatie geprobeerd en voor het dagelijks leven werkt wat hij nu heeft goed (hij heeft ook huismijtallergie en hooikoorts) behalve op de heftigste hooikoortsdagen. Een extra pilletje innemen voor de les dierverzorging helpt helaas niet voldoende. Hij krijgt toch echt nog last. Geen idee of de huisarts nog een oplossing heeft. Gaan we ook zeker nog naar kijken als deze opzet (buiten het lokaal) niet gaat werken.

@nnemoon
20-02-2019 om 13:02
Rare week
Zoon heeft deze week maar een rare week. Hij was maandag en dinsdag ziek, hoofdpijn en overgeven. Vandaag alleen maar vanmorgen naar school geweest omdat er vanmiddag een open middag is. Morgen weer alleen een morgen naar school en 's middags gaan de leerlingen van klas 2 zelf naar de open dagen van de MBO's hier in de buurt. Hij kon zich inschrijven op vier verschillende lokaties en kon kiezen uit zorg & welzijn, Cios, groen, maritiem en uniformberoepen. Als 1e keuze had hij maritiem en als 2e keuze uniformberoepen. Hij is ingedeeld voor de uniformberoepen. Vrijdag nog een normale dag.
Vorige week een e-mail gestuurd aan mentor omdat zoon terug wil naar basis. Een aardige mail terug gekregen. School neemt geen overhaaste beslissingen en zoon moet gewoon in de schakelklas blijven. Zijn voorkeur wordt wel besproken met de lesgevende docenten en eventueel wordt het advies in mei aangepast. Ze willen dat hij er nog eens rustig over nadenkt en pas aan het eind van het jaar een beslissing neemt. Uit de mail las ik ook dat ze het zonde zouden vinden omdat hij met deze cijfers gewoon over kan naar de derde.
Nog eens een goed gesprek gehad met zoon. Hij vindt dat hij op zijn tenen loopt en eigenlijk altijd aan het leren is. Ik heb daar over nagedacht en hij heeft wel gelijk. Als hij vier toetsen in één week heeft begonnen we in het weekend daar alvast aan daardoor kreeg hij het gevoel dat hij nooit geen vrij weekend meer heeft. We hebben ons systeem nu aangepast. Door de weeks gaan we er goed tegen aan en in het weekend doen we niks. Afgelopen weekend is hij lekker de hele dag met twee vrienden wezen moutain biken, hopelijk krijgt hij nu meer rust.
Tango, wat akelig als je zoon zo'n last heeft van zijn allergie. Hoe is het trouwens nog gegaan op school?

Tango
20-02-2019 om 22:02
@nnemoon en Zomer
@nnemoon, wat snel al dat ze gaan kijken naar MBO-opleidingen. Hier doen ze dat geloof ik pas in de derde klas.
Ik begrijp jouw zoon wel hoor, dat hij zegt dat hij altijd aan het leren is. En goed dat jullie dat nu hebben aangepast. Lukt dat wel met alleen doordeweeks leren?
Zomer, geniet jouw dochter lekker van haar vakantie? Het is wel heerlijk weer in ieder geval. Wij kijken ook erg uit naar de vakantie. We gaan het eerste weekend lekker weg naar Zeeland om dochter op te zoeken.
Het gaat hier momenteel redelijk met zoon. Met moeite komt hij de laatste week voor de vakantie door. Gelukkig nog maar 1 (lange) dag en vrijdag is hij al vrij.
Morgen heeft hij ook weer Dier en hij zag daar vandaag al tegenop. Hopelijk gaat het met de afspraken met de docente een beetje lukken en ik heb hem gezegd dat hij de les uit mag gaan als het niet gaat, wel even tegen de docente zeggen natuurlijk.
Gelukkig maar 1 toets deze week, wiskunde. Ik heb er niets voor gedaan samen met zoon. Zondag begonnen we ermee, maar toen was zoon zo tegendraads: ik legde niet goed uit etc. Gelukkig stonden er daarna 3 vrienden voor de deur en kon hij even lekker buiten gaan voetballen. Deze week had hij nog 2 keer wiskunde en vandaag meldde hij dat hij alles begreep. Dan leren we ook niet meer. Wiskunde kan hij ook prima zelf doen, hij is hier best goed in. Zal dus best lukken morgen met die toets.

@nnemoon
21-02-2019 om 13:02
Zomer en Tango
Zomer, is je dochter lekker aan het genieten van haar vakantie?
Tango, wat knap dat je zoon zich zelf heeft voorbereid op zijn toets wiskunde. Waar ging het hoofdstuk over? Hopelijk is het vandaag ook goed gegaan bij dier.
Tango, bij zoon gaan ze in de 2e naar de open dagen op het MBO omdat het dan misschien makkelijker wordt om aan het eind van de tweede een bepaalde richting te kiezen. Zoon heeft in de eerste de richting techniek gevolgd maar zou hij nu heel erg gaan twijfelen dan kan hij aan het eind van het jaar nog wijzigen en dat kan in de derde niet meer.

Tango
21-02-2019 om 21:02
Wiskunde
Volgens zoon was wiskunde goed gegaan. Het hoofdstuk ging over oppervlakte berekenen.
Vanmorgen gaf zoon zelf aan dat hij toch echt niet naar dier wilde. Ook niet even, ook niet met de afspraken die ik met de docent gemaakt heb. Hij ging zich ziek melden. Vanmiddag belde hij me dus toen hij bij de conciërge stond. Ze moeten altijd een ouder bellen om te melden dat ze ziek naar huis komen. Ik heb hem maar laten gaan. Ik ga nu maar de mentor en de docent mailen dat zij afspraken met zoon moeten gaan maken, in plaats van met mij. Want zo werkt het dus niet. Nu eerst maar vakantie vieren. Zijn we hard aan toe.

@nnemoon
22-02-2019 om 16:02
Tango
Tango, wat akelig dat je zoon echt niet naar dier wilde. Goed dat je het bij de mentor en docent hebt neergelegd. Een fijne weekend in Zeeland, leuk dat jullie gaan kijken bij jullie dochter d'r stage plek en een fijne voorjaarsvakantie voor je zoon.
Hier nog een week te gaan met drie toetsen op het programma. Wiskunde, economie en Engels. Eigenlijk moet hij ook nog een toets voor aardrijkskunde inhalen in verband met ziekte.
Gisteren viel het op me hoe slecht zoon zijn spelling is. Hij schrijft woorden als me fiets, onbijt, tempratuur enz. Hij schrijft precies zoals hij het uitspreekt. Misschien een vorm van dyslexie?
Docent vroeg gisteren aan zoon wat je hebt als je naast je schoenen loopt. Zoon antwoordt zonder blikken of blozen vieze sokken. Het kwam niet in hem op dat het om uitdrukkingen ging.

@nnemoon
22-02-2019 om 16:02
Nederlands
Zijn slechte spelling viel natuurlijk niet op me, maar het viel me op!

Zomer
24-02-2019 om 21:02
@nnemoon en Tango
@nnemoon, hoe gingen de toetsen deze week? Dat van alleen doordeweeks en in het weekend niks dedeb we altijd op de basisschool en dat op dochter haar verzoek. Die vond het altijd heel fijn om in het weekend niks te doen terwijl ik denk, een hele dag vrij en dan 10 tot 20 min iets doen is toch heerlijk relaxed. Ik ga hier ook even weer over nadenken en met dochter bespreken. Het zal vast niet altijd goed uitkomen maar ik weet wel dat het heel goed bij dochter past. Kijken in hoeverre het haalbaar is. Fijn dat school alle vertrouwen in zoon heeft dat hij Kader makkelijk aan kan! Dat doet hij natuurlijk helemaal zelf maar zeker ook fijn dat de leraren het ook zien. Ik vind het wel een goed advies van school om nu nog geen definitieve beslissing te nemen. Je zoon moet nog even een weekje knallen en dan ook lekker vakantie voor hem!!!!! Hebben jullie nog plannen?
Tango, jullie hebben het wel getroffen met het weer! Vooral vandaag was het heerlijk! Heeft je dochter het naar haar zin? Ik ben heel benieuwd hoe het was. Nu kan je zoon ook lekker bijkomen komende week!!!!! Even geen gezeur met die dierverzorging. Ik snap je zoon wel. Hij voelt feilloos aan dat die leerkracht niet echt inlevend is. Dan is het lastig om daar als kind tegenop te boksen. Mijn dochter kan zich dan heel moeilijk daar over heen zetten. Had Ik vroeger ook wel. Zit een beetje in het DNA Wat goed dat hij zelf wiskunde heeft geleerd. Ik duim voor een goed cijfer!
Hier heeft dochter genoten met hoofdletters haha. Ze zei, ik ga niks doen en alleen maar uitrusten. Nou dat heeft ze gedaan. Veel geslapen, veel Netflix gekeken en FaceTimen met vriendinnen. Ik had nog wel dingen voorgesteld maar ze wilde niet. Voelde zich het eerste weekend ook niet echt fit en blijkbaar had ze gewoon ook echt even rust nodig. Ik zag vrijdag een proefwerk wiskunde staan. Daar gaan we morgen mee aan de slag. Verder moet ze nog iets van Nederlands doen en volgende week maandag een so van bio. Oudste heeft op dit moment een aantal vriendinnen hier in huis en ze spelen allerlei spelletjes. Het leuke is dat jongste ook mee mag doen en dat vindt ze superleuk! Dus een leuke afsluiter van een chille week .

Tango
28-02-2019 om 22:02
Dyslexie
@nnemoon, het zou heel goed dyslexie kunnen zijn hoor. Is dat nooit bekeken bij jouw zoon? Mijn zoon zou dit soort woorden ook zo schrijven. Hij schrijft bijv. ook vaak mogen i.p.v. morgen. En dat van die uitdrukkingen is ook heel herkenbaar ;)
Nog 1 dagje en dan heeft jouw zoon ook vakantie. Of is hij morgen al vrij? Hebben jullie nog plannen?
Zomer, leuk is dat hè als ze dan mee mogen doen met de vrienden van oudste. Dat gebeurt hier soms ook als dochter vrienden op bezoek heeft. Zij heeft vaak zowel jongens als meisjes op bezoek en zoon mag dan soms mee darten of gamen met de jongens. Vindt hij ook geweldig. Dat mist hij nu ook wel een beetje nu oudste weg is.
We hebben inderdaad een heerlijk weekend gehad in Zeeland! Prachtig weer, elke dag op het strand gelopen. En verder gewoon een beetje op het park gebleven. Gekeken bij de animatie natuurlijk. Was heel leuk om dochter aan het werk te zien. Ze doet het erg leuk. Maar het is behoorlijk pittig voor haar. En verder nog getennist en een keer uit eten geweest. En de laatste avond nog met mijn moeder en zus naar de sauna. Heerlijk allemaal.
Dochter ging maandag met ons mee naar huis en moest dinsdag weer terug. Ze kon gelukkig met de ouders van haar vriendin meerijden die daarna naar huis ging. Ze was dus 1 nachtje thuis en ik moet zeggen ik vond het afscheid nemen nu nog lastiger dan de eerste keer. Ook omdat we haar nu echt een tijd niet zien. Ze heeft pas eind van de maand weer een paar dagen vrij zodat ze naar huis kan.
Zoon komt de vakantie door met hangen, af en toe met vrienden afspreken en morgen gaan we samen nog iets doen. Ik moet nog iets bedenken, maar wordt iets met een boswandeling en ergens een pannenkoek eten denk ik.

Triva
01-03-2019 om 11:03
voortgang hier
Toch best wel even een zware tijd gehad...
Zoon doet het meer dan prima op zijn leerwerkbedrijf, heeft zijn rijbewijs gehaald en hoopt dat als hij zijn MBO2 heeft en 18 is hij zijn eigen bus krijgt en zelf naar klussen mag. Degene met wie hij meeloopt heeft datzelfde traject doorlopen en doet nu geen IW meer maar werkt 5 dagen per week en doet MBO3 als avondschool.
De problemen liggen in de theorie. Die was zo ontzettend moeilijk dat mijn oudste (toch cumlaude havo Natuurkunde) ons niet kon helpen. Ik heb moeite gedaan om te achterhalen of dit wel MBO2 stof is en dat bleek toch zo te zijn ook is het VWO examenstof en eigenlijk nog wel een tikje verder volgens mij.
Omdat ik mijn zoon al help sinds groep 5 heb ik ook dit jaar ingezet om hem te helpen vanwege de dyslexie, ik ging er van uit dat MBO2 elektro ook voor mij te doen was als ik maar vanaf dag 1 mee deed in de hoop dat het zo eenvoudig was dat zoon het zelf kon overnemen omdat dit nu eenmaal geen geschiedenis is maar iets wat hij graag wil doen.
Dat bleek toch tegen te vallen....
Lang verhaal kort. Ik ben de afgelopen weken weer vanaf het begin begonnen. Op het VMBO keek ik vaak vooraf even door waar het over ging en dan kon ik het hem wel uitleggen waar nodig. Die methode lukte hier niet. Ik ben dus mijn eigen uittreksel gaan maken, weer van vooraf aan begonnen en met hangen en wurgen ben ik er weer. Zoon haalt nu zesjes gemiddeld (dus ook hoger en lager) en gezien zijn dyslexie ben ik daar wel tevreden over maar niet blij. Hij geeft aan dat dit voor zijn klasgenoten veel te veel is en dat die natuurlijk niet thuis geholpen worden. Ik heb het compensatiesysteem wel door en hij liep goed voor op de klas (nu staat hij dus even stil) en hij gaat het ook best wel halen maar het valt toch tegen.
Zijn begeleider zegt dat de stap vmbo-mbo2 hier in echt heel groot is en de stap mbo2-3 heel klein. Als je mavo hebt gedaan begin je ook bij mbo2 (anders zou ik echt niet zien hoe ze dit kunnen begrijpen). Ik heb er dus weer een beetje vertrouwen in maar het heeft wel enorm veel frustratie gekost.
De gesprekken met zoon zijn er wel op vooruit gegaan, volwassener ook, heel fijn om te merken. Hij begrijpt nu ook dat ik veel te veel doe als ouder maar hij is er blij mee en gezien onze lange samenwerking pikt hij het ook maar het was niet wat ik gedachten had vorig jaar. Ik kan me voorstellen dat het onderdeel installatiewerk een stuk eenvoudiger is maar mijn zoon moet om bedrading aan te kunnen leggen in huizen en schakelaars en gaten te frezen de gekste berekeningen kunnen maken met Uv Uk Riv Etot Itot met ook de grootste formules in omgekeerde volgorde en nog veel en veel meer.

@nnemoon
02-03-2019 om 17:03
Vakantie
Zoon heeft nu ook eindelijk vakantie. Hij moest vrijdag nog tot tien over vier naar school. Daarna had hij een sollicitatiegesprek voor zijn eerste baantje als vakkenvuller. Het was een leuk gesprek en hij mag vrijdag voor een tweede gesprek. Hij is nog 14 jaar maar dat was geen probleem.
Volgende week nog geen echte plannen alleen absoluut niets doen voor school. 😉
Tango, zoon is op de basisschool en in de brugklas gescreend op dyslexie. Woorden schrijven was twijfelachtig maar omdat hij zo goed kan lezen zagen ze geen problemen.
Tango, wat leuk dat jullie zijn wezen kijken bij jullie dochter. Vindt ze de studie leuk die ze volgt?
Zoon kreeg hier van de week nog een uitnodiging van de ortho voor zijn laatste controle. Zijn beugel is er dan precies een jaar uit. Als ortho en zoon allebei tevreden zijn is dit het einde.

@nnemoon
02-03-2019 om 17:03
Triva
Ik vind het heel erg knap wat je zoon doet. Wat je beschrijft zie ik helemaal voor me. Ik neem mijn petje voor je af., wat knap dat je alles herhaalt hebt en uittreksels hebt gemaakt alleen maar om je zoon te kunnen helpen. Wat fijn dat jij er voor hem bent en hem helpt de stof te begrijpen. Ik wil mijn zoon ook graag helpen als hij op het MBO zit maar ik ben bang dat het op een gegeven moment boven mijn pet gaat. Maar hoe doen die andere leerlingen dat dan uit zijn klas. Die hebben toch ook niet allemaal ouders die er zoveel tijd in steken als wij? 🤔

Triva
02-03-2019 om 18:03
Annemoon
Ja, geen idee... Ik was dit ook echt niet van plan hoor. Overigens zijn de uittreksels voor mij, het maken daarvan is al 35 jaar mijn manier van leren. Nooit gedacht dat ik nog eens uit de kast moest trekken. Het is ook niet dat de cijfers van hem omhoog schieten maar ik snap nu tenminste wat hij leren moet. Door het steeds samen te doen lukte het niet. Ik moet echt vooraf de boel snappen om het hem uit te kunnen leggen. Dat hoefde op het vmbo maar voor een paar vakken en vooral omdat het dan minder tijd kostte met het samen leren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.