Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tango

Tango

03-07-2018 om 13:07

Ouders van VMBO Kader/Basis leerlingen

@nnemoon

@nnemoon

11-11-2018 om 13:11

Tango en Zomer

Dat door zettingsvermogen heeft zoon beslist niet van mij of mijn man. Ik denk dat hij dat zelf ontwikkelt heeft op de basisschool. Wij willen dat hij gelukkig is op het plekje waar hij zit en het maakt ons niet uit hoe dat plekje heet. Hij had tegen de schooldokter gezegd dat hij zijn leven een acht geeft op dit moment, dus ik denk wel dat hij lekker in zijn vel zit. Hij zegt wel vaak als ik volgend jaar weer op basis zit, dus hij houdt er zelf ook rekening mee dat hij weer terug gaat. Cijfers deze week waren een 5, 3 en een 5,7 voor Nederlands, een 5,8 voor Engels, een 7,2 voor Duits en een 8,7 voor geschiedenis. Gisteren stuurde hij een app-je naar zijn mentor van vorig jaar. Dat hij erg had moeten wennen in deze klas, maar dat hij nu zijn draai wel had gevonden en dat hij erg zijn best deed maar dat hij niet zeker wist of het hem ging lukken. Zij stuurde een leuke reactie terug van je kunt niet meer als je best doen.

Haha Tango ik moet wel lachen hoor met je dochter als voorbeeld. Zoon hier wil ook graag vrij zijn zeker als ik of man een vrije dag heeft. Hij gaat dan heel erg zeuren, maar fietst dan toch gewoon vrolijk naar school. Ik heb vorige week juist het tegenovergestelde meegemaakt. Ik kreeg een e-mail dat zoon vrijdagmiddag het 7de en 8ste afwezig was op school. Bij navraag bij zoon bleek dat hij in overleg en met toestemming van docent iets af mocht maken van techniek in een andere ruimte. Ik heb maar even een e-mail terug gedaan dat het om een misverstand ging en dat zij het na konden vragen bij vakdocent.

Zomer, over een andere zorgverzekering kiezen. Let wel even op of de ortho wel vergoed wordt. Ik zit bijvoorbeeld bij Menzis en zoon moest een jaar verzekerd zijn voordat ze zijn beugel zouden vergoeden. Dat was vier jaar geleden dus ik weet niet of die regels inmiddels veranderd zijn, maar ik zou goed opletten.

Sterkte met het leren van M&M, Engels en Nederlands. Hier zitten we aan Engels en economie.

Triva

Triva

11-11-2018 om 14:11

annemoon

Bekijk eens samen met je zoon welke vakken hij kan laten vallen in de derde en of hij daar blij van wordt. Dat stimuleert wellicht om het vol te houden omdat hij ze daarna kan laten vallen.

Zomer

Zomer

11-11-2018 om 14:11

Cijfer Engels

Eindelijk staat het cijfer Engels er op. Een 8.4! Dochter had zelf een twijfelgevoel vlak na de toets maar dat was dus niet nodig!

Ja klopt inderdaad @nnemoon, daar let ik goed op. Man zit ook bij Menzis maar persoonlijk vind ik die niet zo qua vergoedingen. We willen nu ook als gezin bij dezelfde. Maar het ultieme pakket krijg je toch niet (of je moet heel diep in de buidel tasten). Ik heb nu eentje gezien waar ik wel naar wil overstappen maar heb nog een aantal vragen. Of ik blijf bij degene waar ik nu ben (ben ik ook best tevreden over) en man komt hier ook bij. Als het goed is komen er op mijn werk nog een aantal aanbieders zich presenteren. Misschien wacht ik dat nog even af.

Ik vind het best goede cijfers en die vijfjes zijn wellicht nog op te halen. Het is niet heel dramatisch. En mooie cijfers voor Duits en Geschiedenis en Duits is nog ook voor het eerst dit jaar!

Bij school van dochter is nu de regel dat je bij 3x een acht of hoger het vak op KB mag proberen. Dochter moet nog van wis, eng en ned 1 toets maken en als ze daar ook een 8 of hoger op scoort dan mag ze die vakken dus op KB doen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het best een strenge eis vind. Laat sommige kinderen die het ook echt willen het gewoon een tijdje proberen. Ik voel meer voor een cijfer voor BB en KB. Zijn wel scholen die dat doen maar helaas niet bij ons in de buurt. In december hebben we ons eerste gesprek en dat zal ook over haar plaatsingsniveau voor het 3e jaar gaan. We krijgen een voorlopig advies (het lijkt de basisschool wel ). En wij als ouders mogen daar ook wat van vinden. Ik denk dat dochter wel KB kan maar of ze de kans krijgt. We gaan het zien. Man en ik gaan zeker ons zegje doen en zien het wel. Anders gewoon de route basis en via MBO 2 naar 3 bijvoorbeeld. Maar voor nu focus op het Kerstrapport ;-)

Tango

Tango

11-11-2018 om 16:11

Leren

Hier ook druk aan het leren dit weekend. M&M en Engels en daar kwam nog Godsdienst bij. Dit is maakwerk, maar wel enorm veel. Zoon moet uit het werkboek blz. 1 t/m 16 maken voor een cijfer. Hij had nog maar heel weinig gedaan en het is ook gewoon lastig. Ingewikkelde teksten en voor hem lastige vragen. Het boek is VMBO-niveau, maar ik vind het vooral VMBO-T. We doen dit dus samen en hebben nu t/m blz 9 af. Hij moet het donderdag inleveren.
Engels doet hij dit weekend zelf. Vanavond kijk ik hoe ver hij is.
We hebben vandaag samen een planning gemaakt, in zijn agenda. Ik heb hem zelf mee laten denken en dat gaat dan best goed. Hij heeft bijvoorbeeld de verdeling met godsdienst gemaakt. Ik merk dat hij dan ook gemotiveerder is om ermee aan de slag te gaan.

@nnemoon, dat zijn best goede cijfers van je zoon! Knap hoor!

@Zomer, je moet mijn draadje over de beugel vooral niet lezen. Want je gaat er dan nog meer tegenop zien Hier is het nog steeds drama. Vrijdag brak er weer een draad. Ik had geen zin meer om om kwart over 4 nog de ortho te bellen. Morgen dus weer bellen. Daarnaast heeft zoon last van de buitenbeugel. Aan de ene kant doet hij pijn. Moeten we dus ook iets mee, want hij doet hem nu soms na een uur al weer uit. En ik ga dus ook echt bespreken hoe lang hij die buitenbeugel moet dragen. De vorige keer zeiden ze tegen man dat dit een jaar of langer is. Dat gaat zoon niet volhouden. Hij slaapt echt minder goed door dat ding, nog steeds.

Zomer

Zomer

12-11-2018 om 10:11

Tango

Wat een gedoe zeg met die beugel. Kan je zoon wel redelijk slapen met die vaste? Dochter is wel redelijk gemotiveerd maar ja, de praktijk is meestal anders en waarschijnlijk 3 jaar en met een beetje mazzel 2,5 jaar pffff. Maar, we gaan het zo positief en zo nuchter mogelijk benaderen. Ik hoop dat het hier meevalt met brekende draadjes. De ortho zit niet op fietsafstand dus dochter zelf er even langs sturen is geen optie. We zijn afgelopen week wel voor controle geweest bij de tandarts. Verteld wanneer de vaste beugel werd geplaatst en ongeveer 2 a 3 weken daarna moet ze dus naar de tandarts voor poetsinstructies. Op zich krijgt ze die bij de ortho ook maar volgens de tandarts besteden zij er net wat meer aandacht aan. Dat is wel heel fijn! Voor dochter hoefde het niet zo nodig haha.

Ik vind dat je zoon ook goed bezig is hoor. Hij doet al best veel uit zich zelf en nu ook met de planning. Ik heb dochter nog niet zo ver. Ik moet daar ook maar weer even mee aan de slag. Even nadenken hoe ik dat zo positief mogelijk kan brengen. Beetje meer verantwoordelijkheid geven. Maar het boeit haar allemaal zo niet en dan zegt ze ook en straalt ze ook uit. Terwijl ze wel steeds weer glimt bij een goed cijfer! Gisteren ging het leren niet echt geweldig. Misschien deze week maar even weer een gesprekje hierover.

Tango

Tango

12-11-2018 om 13:11

Ortho

Goed dat je schrijft, Zomer. Dat doet me er aan denken dat ik de orthodontist moet gaan bellen. Was het al bijna weer vergeten ;)
Zoon slaapt op zich met die vaste beugel prima. Daar heeft hij geen last van. Het is echt die buitenbeugel, wat ik ook niet raar vind want dat ding steekt natuurlijk uit en dat merk je met liggen. Zoon begint steeds meer migraine-achtige klachten te ontwikkelen en dat zou met slapen te maken kunnen hebben. Ik weet dat niet zeker, maar ik wil het dus wel gaan bespreken. Een normaal kind went na een aantal weken aan het slapen met zo'n beugel. Maar dat zoon daar niet onder valt weten we inmiddels al lang.
Wat goed van die poetsinstructies van de tandarts. Dat heb ik hier niet gehoord en bij de orthodontist is er wel steeds commentaar op het poetsen terwijl zoon vindt dat hij goed poetst. Ik vind dat ze hier dan ook meer aandacht aan moeten geven, het samen met hem oefenen bijvoorbeeld en dan niet voordoen op een gebitje zoals ze nu doen.

Vond het ook goed van zoon dat hij mee dacht over de planning. Het godsdienst wat we daarna samen maakten vond ik eigenlijk heel leuk omdat zoon dingen over zichzelf moest vertellen, wat hij dus ook heel goed deed. Zelf vond hij er niet veel aan hoor. Hij is net zo ongemotiveerd als jouw dochter denk ik. Maar gisteren had hij een goede dag, want daarna ook nog flinke stappen gemaakt met de Engelse woordjes.

Dat zoon meer gaat zeggen wat hij zelf wil en zelf vindt is een goede ontwikkeling. Maar het levert soms ook lastige problemen op. Zo zit hij momenteel in een voetbalteam waar hij zich helemaal niet prettig voelt. Hij heeft er geen aansluiting. Nou zag ik dat al een tijdje maar afgelopen weekend begon hij er zelf over. Hij voelt zich niet thuis en wil stoppen. Ik ben helemaal geen voorstander van stoppen midden in het seizoen, maar vind het heel lastig als hij nu nog ruim een half jaar met tegenzin moet gaan. En als ze nou een team hadden van 15 man was de keuze makkelijker geweest, maar ze hebben er maar 13 en staan in mei nog aangemeld voor een internationaal toernooi waar 1 van de andere spelers niet mee naar toe gaat. Dus als zoon dan ook afvalt zijn er nog maar 11 over. Zoon vond dat toernooi ook het lastigste stukje, want dat leek hem wel leuk. Maar niet met een team waar hij geen klik mee heeft. Je zit dan toch een heel weekend bij elkaar.
Dit houdt me dus erg bezig momenteel. Ik vind het een lastige beslissing en wanneer ga je het vertellen?

Zomer

Zomer

13-11-2018 om 16:11

Tango

Oei dat is een lastige omdat voetbal wel echt een teamsport is. Maar goed, als het echt een dingetje wordt en hij vind het niet meer leuk dan mag hij ook zeker voor zich zelf kiezen. Misschien nog tot de kerstvakantie aankijken als zoon het dan nog steeds niet leuk vind in de groep dan houdt het op, zoiets? Ik zou dat niet heel lang nog gaan rekken. een sport moet vooral ook ontspanning zijn, het is een hobby en dan moet je het ook naar je zin hebben lijkt mij. Is het dat hij graag naar een andere club wil of stop hij er helemaal mee?

Dochter had vandaag Nederlands en heeft een heel slecht gevoel over de toets. Ze vond hem moeilijk. We hadden wel geleerd maar ik zat zelf ook te klungelen met het leren. Wat leer je en hoe breng je het over. Was een beetje lastig dit keer. Kwam dochter op het eind nog met aantekeningen en onderdelen wat je sowieso moest leren. Volgende keer meteen maar daar naar vragen pffff. Morgen stond toets MM op de planning maar die is gelukkig met een week verplaatst. Daarnaast heeft ze volgende week nog biologie. Heb net op het werk een duidelijke planning gemaakt. Vanavond even met dochter doornemen. Ik moet het even weer wat strakker doen. Gisteren ging overigens weer best goed maar ik merk dat dochter iets meer houvast nodig heeft. Hopelijk helpt deze planning daarbij en dan niet langer dan 10 min per vak. We gaan zien of dit beter gaat!

Tango

Tango

13-11-2018 om 17:11

Zomer

We geven het ook zeker nog tot de kerstvakantie. Maar zoon is er eigenlijk wel uit dat hij weg wil. Dit is ook niet iets van de laatste weken. Eigenlijk heeft hij nooit echt zijn draai gevonden in dit team. Maar hij is ook wel een doorzetter, nu wordt het hem echter teveel. Ik zei tegen hem dat het nog 5 wedstrijden is tot de winterstop, dat vond hij heel veel. Gelukkig kon ik er eentje afzeggen vanwege een feest van mijn ouders. Dat gaf alweer wat lucht. En ik zag nu dat het eigenlijk nog maar 3 wedstrijden zijn met hooguit nog 1 inhaalwedstrijd.
Hij is er nog niet uit wat hij wil. Hij wil aan een kant wel graag blijven voetballen en heeft 2 teams bij andere, kleinere, clubs op het oog. Teams waar hij spelers kent en zich hopelijk vertrouwder voelt. Daarnaast wil hij ook kijken bij handbal. We gaan dat dus rustig bekijken allemaal en nemen dan een beslissing.
En ja, dat hele teamsport vind ik ook het lastige eraan hoor. Ik vind dat je het niet zomaar kan doen, halverwege het seizoen stoppen. Maar zoon nog ruim een half jaar ongelukkig te laten zijn in dit team zie ik ook niet zitten. Ik vind het een hele lastige beslissing. Man denkt er ook nog eens veel makkelijker over. Die zegt gewoon dat als zoon niet wil blijven hij dan weg mag. Nou, hij mag dan wat mij betreft ook die boodschap brengen

Zoon had vandaag M&M. Ik had het weekend met hem geleerd maar het zat er nog niet in. Gisteravond was ik weg dus moest hij het met mijn man doen. Ze hadden wel iets gedaan, maar vanmorgen (zoon had de eerste 2 uur vrij) leek het er nog nauwelijks in te zitten. Heb het dus ook nog even doorgenomen. Zoon gaf vanmiddag terug dat hij het redelijk vond. Sommige vragen waren moeilijk, anderen wel te doen. Ben benieuwd. Het blijft een lastig vak en was ook weer een hoofdstuk dat van de hak op de tak ging: van klimaten naar slavernij naar duurzaamheid. Nou sorry, ik zie het verband niet hoor.
Verder ben ik hier een beetje de structuur kwijt. Er wordt steeds op het laatste moment iets opgegeven. Gisteren ineens een opstel en nu zei zoon dat hij er voor donderdag weer eentje moet inleveren, over dyslexie. Ik kan dat dus niet vinden in het systeem. We wachten dus nog maar even af of het er morgen op staat.

Triva

Triva

13-11-2018 om 20:11

grappig

Mijn oudste is ook ooit overgestapt van voetbal naar handbal Hij was helemaal geen talent op voetbal maar toen ze het team van vlak voor de zomer gingen splitsen in 2 teams en hij bij geen enkele van die 2 was hij ingedeeld. Na de zomer nog dapper volgehouden maar hij was het helemaal zat. In de zomer had hij handbal zitten kijken op de olympische spelen en hij ging daar eens kijken: ze kozen hem meteen uit bij partijtje en hij werd meteen opgenomen in de groep. Handbal heeft dat selectieteamgedoe niet zo, wellicht ook zo bij die kleinere clubs bij voetbal, omdat er gewoon te weinig jongens zijn maar ik vermoed dat het selectiegedoe bij jouw zoon niet zo'n probleem is ;)

Tango

Tango

13-11-2018 om 22:11

Wat toevallig

Triva, wat toevallig zeg.
Wat raar dat jouw zoon nergens was ingedeeld. waar speelde hij dan uiteindelijk? En wat fijn dat hij het bij handbal zo naar zijn zin had.

En nee, selectiegedoe is bij zoon geen probleem. Hij is best goed in voetbal maar dat komt dus in het huidige team ook totaal niet uit de verf omdat hij op een verkeerde positie is neergezet. Hij is destijds gestart op een kleinere club en heeft daar jaren met plezier gevoetbald maar viel in het laatste jaar ergens tussen wal en schip. Toen dus overgestapt naar een grotere club. Nu wil hij graag terug, dan maar een stapje lager. Als hij zich maar prettig voelt. En ik vind het prima, want heb me bij die grote club nooit thuis gevoeld. Maar ja, je doet het voor je kind

Vanavond kreeg ik trouwens reactie van de handbal, ik had ze gemaild. Hij kan op een dinsdagavond komen kijken. Ik ben heel benieuwd. Ik ging eens kijken naar de spelregels en snapte er al niets van. Maar ach, dat heb ik bij voetbal soms ook en zoon snapt het dan prima.

Triva

Triva

14-11-2018 om 07:11

Tango

Mijn zoon zat niet bij 1 vd 2 teams maar moest ver omlaag, team 9 terwijl die twee teams, beide geen selectie, 5 en 6 werden.

Handbal is veel sneller en fysieker. Leuker om naar te kijken ook en elke speler is van belang.

Flavia

Flavia

14-11-2018 om 08:11

wisselend

De cijfers van de proefwerkweek komen nu binnen. Het houd niet over, veel zesjes, 2 vijfen. Gelukkig gemiddeld nog wel 6,3 en nog geen te korten.
Maar we hebben wel afgesproken het leren en voorbereiden gedurende de komende periode wat anders en meer samen te doen.
Het zit ook in het kort door de bocht antwoorden en slordige schrijven (spaties waar ze niet horen zijn natuurlijk funest bij frans, geen hoofdletters en spelfouten)

Komende periode staan er heel veel toetsen in de planning 5 of 6 voor Biologie in 10 weken. 3 proefwerken voor wiskunde in diezelfde 10 weken.
Dat is dan wel weer fijn van het krijgen van een periodeplanner.

Verder is het wat chaotisch want ik heb het heel druk op mijn werk, een reorganisatie aan de gang en nu is ook dochter's stiefmoeder nog in het ziekenhuis opgenomen wat de hele logistiek natuurlijk in de war gooit.

Zomer

Zomer

14-11-2018 om 13:11

Toetsen

Tango, ik heb er nog even over nagedacht en als je zoon het echt niet meer leuk vind dan zou ik ook lekker stoppen. Vooral als je man er ook zo over denkt. Maar goed, ik ga hier natuurlijk niet over haha.

Flavia, alles stroomt dus al binnen. Gelukkig nog steeds gemiddeld een 6.3. Dat met kort door de bocht en een slecht handschrift is hier ook aan de orde. Dochter wil vaak te snel en is daardoor ook slordig in lezen. Maar wel fijn zeg zo'n periode overzicht. Dat zou ik ook wel graag willen. Sterkte met de reorganisatie en dan ook nog stiefmoeders in het ziekenhuis. Dan is het wel meteen extra hectisch allemaal.

Dochter heeft hier toets Nederlands terug en ze heeft een 6.5. Heel blij mee want dochter dacht echt dat ze haar eerste 1 binnen had . Gisteren ging het leren heel goed. We doen nu heel straks 10 min leren per vak. Ik bereid het voor en vooral kleine hapjes. Ging lekker en ik merk meteen dat dochter in de actieve stand zit om er exact na 10 min ook weer uit te gaan , dat dan weer wel. Ze zei ook meteen, als ik nog in een vraag zit en de tijd is voorbij dan stop ik ook meteen. Huh, ok ja. Ik had daar nog niet over nagedacht .

Tango

Tango

14-11-2018 om 14:11

Flavia, Zomer

Flavia, altijd spannend wat de eerste resultaten zijn. Gelukkig gemiddels nog voldoende. En heel goed dat je het een tijdje gaat begeleiden. Die slordigheden zijn vaak wel dingen waar iets aan te doen is, maar dat is even een kwestie van aanleren.

Zomer, herkenbaar weer wat je schrijft. Zoon zou dat ook zo doen, zeggen dat hij precies na 10 minuten stopt, ook al zit je middenin een vraag ;)
Hier laat ik zoon vaak zelf kiezen hoe laat hij wil beginnen, dat helpt al in de motivatie. 10 minuten per vak zou hier ook ideaal zijn. Ga ik ook meer proberen. Gisteren een stuk langer aan Engels gezeten omdat de woordjes er toch minder goed in zaten dan ik dacht. Hij bleef wel redelijk gemotiveerd, met even een pauze tussendoor. Uiteindelijk vond hij nog dat hij het voor niets had gedaan want Engels viel vandaag uit. Ja, beetje jammer, want dan moeten we nog een extra keer oefenen. Het blijft namelijk meestal niet lang hangen bij hem.
Zoon kreeg een 8,4 voor wiskunde terug vandaag. Heel mooi dus. Daarnaast een 4, nog wat (hij wist het niet meer precies en in het systeem staat het nog niet) voor M&M. Ik baal hier een beetje van. Niet omdat hij zo laag scoort want dat snap ik ergens wel. Het is een vak waar je heel veel dingen voor moet onthouden en de toetsen zijn vaak veel leeswerk. Ik baalde echter van de docent. Die had aan zoon gevraagd hoe ze dit konden oplossen. Daarop had zoon gevraagd of hij de toets de volgende keer mondeling mocht doen. De docent had toen gezegd dat dat niet kon. En dat vond ik dan weer erg jammer. Ik denk namelijk dat dit wel helpend is en vond het goed van zoon dat hij dit aan gaf. Ik heb nu tegen zoon gezegd dat ik dit met de docentgesprekken ga bespreken.

En over de voetbal, we gaan het ook echt doorzetten hoor. Al vind ik het nog steeds heel lastig om het te gaan vertellen. Toevallig sprak ik vandaag iemand die er net zo over dacht als jij. Erg fijn om daarin gesteund te worden. Zoon gaat nu zo met tegenzin. En dat is heel veel als je 2 keer per week traint en daarnaast nog een wedstrijd. Ik meld hem soms af voor de training maar dat wordt helemaal niet gewaardeerd door de trainer. Afgelopen week zat hij de eerste helft op de bank, zonder te horen waarom. En normaal zou zoon dit heel vervelend vinden, maar het deed hem eigenlijk niets. Hij is er echt klaar mee.

@nnemoon

@nnemoon

15-11-2018 om 08:11

Tango

Wat jij schrijft over de voetbal is heel herkenbaar en hier ook de reden waarom zoon gestopt is met voetbal. Het laatste jaar zat hij in een team waar hij echt geen aansluiting mee had. Het was een heel zwaar jaar voor hem. Hij wilde zo graag van voetbal af, maar voetbalde wel iedere dag buiten met zijn vrienden. Wij snapten het niet totdat het ons opviel dat hij zich voor de training nooit lekker voelde. Dat was voor ons de druppel, volgens mij is hij gestopt met de winterstop. Achteraf vond hij het jammer dat hij gestopt is want hij voetbalt heel graag maar in dat team liep het gewoon niet lekker. Als ik jouw verhaal zo lees zie ik mijn zoon weer op de bank zitten met de zelfde reactie. Ik hoop dat je zoon het erg naar zijn zin zal krijgen op de handbal.

Wat super een 8,4 voor wiskunde! Knap hoor!
Akelig dat het niet zo loopt met M&M. Waarom zou dit vak niet mondeling getoetst kunnen worden? Ik vond het vorig jaar bij zoon ook een lastig vak. Veel onderwerpen bij elkaar die niet echt iets met elkaar te maken hadden. Wat dat betreft mis ik dat vak niet.

Hier leren we meestal ook 10 minuten achter elkaar omdat anders zijn aandacht weg is. Maar we gaan wel door als we midden in een vraag zitten hoor. Haha ik zie het al voor me stoppen want de tijd is om.

Zoon heeft volledig zijn wiskunde verknalt. Best zonde want hij snapte het hoofdstuk best goed. Hij had alleen daarvoor een gesprek gehad met zijn mentor en die had gezegd dat hij minimaal een acht moest hebben om een ruime voldoende te staan. Hij legt de lat voor zichzelf toch al hoog en dan nog faalangst erbij en dan nog dit gesprek. Zoon kreeg de toets en wist niks meer en kreeg buikpijn van de spanning. Resultaat een 1,7. In principe mogen ze hier geen toetsen overmaken maar ik ben toch zo vrij geweest om in een e-mail het voor te stellen aan de wiskunde docente. Tot op heden nog niets gehoord.

Tango

Tango

15-11-2018 om 09:11

Wat naar!

Wat sneu voor je zoon, @nnemoon. En goed dat je er een mail aan gewaagd hebt. Heel begrijpelijk dat zo'n gesprek voor zo'n reactie zorgt. De lat ligt dan echt veel te hoog.
Zoon hier zou dat ook hebben. Hij heeft zo zijn intelligentie-onderzoek destijd totaal verknald doordat hij wist wat er vanaf hing (geplaatst worden op de school van zijn keuze). Moet er meteen weer aan denken.

Heeft jouw zoon nu geschiedenis en aardrijkskunde apart? Dat zou ik ook fijner vinden dan dat M&M hoor. Hier dus inderdaad ook zo'n boek met onderwerpen in 1 hoofdstuk die niets met elkaar te maken hebben. En als je die dan ook nog door elkaar in 1 vraag zet (zoals op de toets iets vragen over de handel van de WIC en dan ineens iets over koude klimaten) dan ben je zoon echt kwijt. Ik heb de toets vanochtend eens door zitten kijken en er zitten heel veel lastige vragen in, zeker voor kinderen met dyslexie. En daarnaast waren bij 1 vraag over duurzaamheid eigenlijk alle antwoorden goed, maar moest je degene aankruisen die in het boek stond. We gaan hierover in gesprek op de docentenavond. Want op deze manier gaat het niet lukken.

Wat bijzonder dat jij net zo'n verhaal hebt over voetbal, @nnemoon. Hier gaat het precies hetzelfde. Zoon is ook vaak niet lekker als hij moet trainen. Zeker op donderdag, als hij ook een lange dag op school heeft. Op die dagen zegt hij vaak af. Als hij wel gaat en ik breng hem, is hij altijd heel stil in de auto.
Ik weet nog niet of het handbal gaat worden of dat hij toch blijft voetballen maar dan bij een andere, kleinere club. We gaan bij allemaal kijken en hij mag de keuze maken. Volgende week dinsdag kijken we bij handbal en de zaterdag daarna gaan we bij een wedstrijd kijken waarin de 2 teams van de clubs waar hij mogelijk naar toe wil tegen elkaar spelen. Toevalliger kon bijna niet. Op die zaterdag moet hij zijn eigen wedstrijd afzeggen vanwege een feest van opa en oma. We kunnen van die andere wedstrijd echter net even de eerste helft meepakken.

Flavia

Flavia

15-11-2018 om 10:11

woordjes leren?

Kunnen jullie ons wellicht helpen?

Woordjes voor Frans, ze blijven niet plakken.
Herhalen, schrijven, WRTS hebben we nu geprobeerd, maar zelfs een rijtje van 5 woordjes lukt niet. Ik ga vanmiddag al systeemkaartjes halen om zo flitskaartjes te maken.

Hebben jullie nog creatieve ideeen om ze er in te krijgen?

Flavia

Flavia

15-11-2018 om 11:11

chromebook kapot

Nou gister was echt een heel fijne dag. NOT!

Behalve dat de kranen in de keuken en de badkamer bedachten van de druppelstand naar de 'ik stroom lekker door'stand te gaan heeft dochter ook haar chromebook gesloopt.

Even op haar bed gelegd, vriendinnetje struikelt en komt natuurlijk net op het chromebook terecht. En nu functioneerd het toetsenbord niet meer, althans de linkerhelft, wat niet handig is als je inlogcode begint met een 2.

Gelukkig kun je een deel van de boeken en leermiddelen nog bereiken door in te loggen op de gewone laptop maar een aantal andere dingen kan niet.

Dat boven op alles wat er al lag maakt het even niet zo leuk. Gelukkig kan ik dat dan wel weer op 13-jarige niveau uitleggen en dan wordt ze wel heel behulpzaam en ontziet ze me ook echt. Gisteravond kwam ze naast me zitten sloeg een arm om me heen en zei: 'jij kan wel een kroelbeurt gebruiken.' Dat is dan wel weer heel erg lief.

Tango

Tango

15-11-2018 om 20:11

Kaartjes

Flavia, wij oefenen Engelse woordjes ook met kaartjes. Ik maak ze gewoon van witte A4 tjes. Niet teveel woordjes tegelijk oefenen werkt het beste.
Wat balen van het chromebook. Hopelijk kan het nog gerepareerd worden. Hier had dochter laatst zo'n ongelukje met thee over de laptop. Dat liep gelukkig goed af. Maar dit klinkt erger.

Triva

Triva

16-11-2018 om 01:11

Flavia

Verzekering van ouders vriendin?

Flavia

Flavia

16-11-2018 om 03:11

verzekerd

zou kunnen idd maar die van mij was er net zo schuldig aan en het ding is verzekerd.

Flavia

Zonde van de tijd als het oefenen niet blijft hangen.
Hier werden de wrst-training in hardnekkige gevallen, afgewisseld door 10x het woord opschrijven. Daarna mocht er weer getypt worden.
Een voldoende voor een toets, na het saaie geschrijf, was een bevestiging voor de saaie wijze van oefenen voor de daaropvolgende toets.

Valkuil:
Ik vond het best vervelend dat we wel eens moesten checken of er daadwerkelijk met wrst getest werd. Je kan de wrst namelijk zo instellen dat ze het woord laten zien, terwijl je aan het testen bent of je het wel onthouden hebt. Zo kan er een hoge score uit komen terwijl een kind als het ware heeft zitten spieken.

Ongeluk:
De vriendin heeft niet expres schade aangebracht maar je dochter zit nu wel met de ellende. Als de ouders van het meisje dit zo ook zien, kan het via de verzekering geregeld worden.
Hier destijds nog een klein kind die de seniorenstoel met afstandbediening te ver doorstrekte tot er een raar geluid te horen was. De stoel is gerepareerd met goedkeuring van onze verzekering. Ook al is het een ongeluk, je kan een ander niet met de kosten achter laten.
Het hangt van de onderlinge verstandhouding af; als het meisje toegeeft onzorgvuldig te zijn geweest, is dat heel wat anders dan als ouders het gevoel krijgen gebruikt te worden. Zo kregen wij pas achteraf te horen dat die stoel al eens eerder te ver was doorgestrekt en gekraakt had en niet helemaal goed meer was. De reparatie had het probleem verholpen.. Zo leer je mensen dan weer kennen.
Bespreek het voorval, mogelijk dat haar ouders welwillend zijn.

Je hebt een lieve dochter als ze ziet dat je een knuffel kan gebruiken.

Flavia

Flavia

16-11-2018 om 11:11

Flanagan

Mijn dochter is net zo schuldig aan die schade als het vriendinnetje.
De financiele schade is beperkt want het ding is tegen dit soort dingen verzekerd.
De ouders ken ik uberhaubt niet, ze kennen elkaar sinds september.
Op dit moment laat ik het liever even zo.

Dochter heeft gewoon een week huisarrest met rotklusjes. (ze moet haar kamer opruimen, extra Frans leren, oliebollen eten (het gezicht toen ik zei dat ik een rotklusje voor haar had, duurde even voor ze besefte dat ze in de zeik genomen werd hihi)

Ze deden het geen van beiden expres, en ze voelen zich beiden wel heel schuldig. Ze hebben er allebei wel van geleerd.

Zou het nu nog een keer gebeuren dan wordt het een ander verhaal.

Zomer

Zomer

16-11-2018 om 14:11

Weekend!

Tango, wat goed zeg die 8.4 voor Wiskunde! Maar mooi even weer in the pocket! Jammer van die onvoldoende voor MM maar ik zou er zeker even naar infomeren hoe dat nu precies zit met mondeling afnemen en waarom dat niet zou kunnen.

@nnemoon, haha heel goed dat jouw zoon wel even de vraag beantwoord ook al is de tijd om. Dat heb ik er nog niet door bij dochter. We hebben er wel lol om en dat is ook wat waard. Maar wat balen dat je zoon wiskunde heeft verknalt maar als ik dat zo lees dan begrijp ik dat wel. Ik hoop toch zo dat hij nog een herkansing krijgt. Maar waarom moest hij een acht halen?

Flavia, ik heb geen creatieve out of de box ideeën 😊 maar als het hier niet blijft hangen dan hak ik het nog meer in stukjes. Dus ipv. 5 woordjes tegelijk dan 2 woordjes tegelijk en dan steeds aanvullen met 1. Daarna herhalen, herhalen en nog eens herhalen. En inderdaad laten opschrijven. Dat werkt hier beter. Vindt dochter ook prettiger. Succes! En oeps, stom ongeluk maar wel balen zeg. Is hij al in reparatie? Hopelijk is die snel gemaakt. Trouwens, wat lief dat je dochter aanvoelde dat je een knuffel nodig had!

Hier gaat het leren best goed. Die 10 min per vak werkt wel. Gisteren had ik het voorbereid. MM in kleine hapjes gedaan en de belangrijkste zaken op 1 blad geschreven. Toen 10 min leren. Het zit er al goed in. Dinsdag heeft ze de toets maar dit weekend zijn we zo druk (komt net zo uit, staat al heel lang gepland) dus vanavond en maandagavond nog even flink aan de slag. Gisteren heb ik de laatst 2 minuten gebruikt om tips te geven voor de open boek toets die ze volgende week bij bio heeft. Normaal luistert ze amper maar omdat het in de 10 min. Leertijd viel ging het best goed. Ik merk dat niet alleen dochter hier goed bij vaart maar ik ook. Tango, ik laat dochter wel bepalen hoe laat we beginnen maar ik wil dat altijd wel voor acht uur 's avonds omdat ik zelf ook wat aan de avond wil hebben. De afgelopen dagen zijn we meestal rond 19.15 begonnen. Ik begin liever iets eerder maar dat laat ik dan wel aan dochter over. Zo, lekker weekend en even geen huiswerk/leren! Iedereen goed weekend alvast!

Tango

Tango

16-11-2018 om 17:11

Zomer

Dat bepalen van de tijd is hier ook wel binnen bepaalde marges hoor Ik merk dat het bij zoon ook niet werkt als we veel te laat, dus bijvoorbeeld na 20.30 u. starten. Soms is het niet anders, want hij heeft 2 keer in de week voetbaltraining en dan is hij pas rond 20.00 u. thuis. Meteen starten werkt dan ook niet. Diezelfde dagen heeft hij ook t/m het achtste uur school, dus 's middags gebeurt er ook weinig, zeker omdat ik die dagen ook werk.
Op dagen dat hij niet traint is het meestal tussen 19.30 u en 20.00 u. dat we beginnen.

Zoon is op het moment niet fit. Veel hoofdpijn en moe. Deze week was ook een beetje een rommelige week. Ik was zelf veel weg dus hij was veel op zichzelf aangewezen. Vanmorgen kwam hij nauwelijks zijn bed uit. Met heel veel moeite is hij naar school gegaan, door de kou. Viel ook nog even flink tegen. Nu ligt hij weer in bed, hij heeft hoofdpijn en is duizelig. Vanmiddag had hij ook last van zijn allergie. Hij had les gehad in het dierlokaal.

Gelukkig een redelijk rustig weekend w.b. leren. Alleen Nederlands en de toets Engels die afgelopen week kwam te vervallen. Hopelijk weet hij nog een groot deel van die woordjes. Ik ga ook maar eens aan de slag met zo'n 10 minuten systeem. Al vraag ik me af of we het daarmee redden. We hadden dan waarschijnlijk eerder moeten beginnen, maar gisteren was ik dus niet thuis en vanavond zie ik zoon niet veel doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.