Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tango

Tango

03-07-2018 om 13:07

Ouders van VMBO Kader/Basis leerlingen

Zomer

Zomer

21-09-2018 om 11:09

Weekend!

En zo is het alweer bijna weekend. Dochter is om half twaalf alweer vrij. Elke vrijdag dus dat is wel lekker! Nog geen toetsen in het vooruitzicht. Ik zie wel dat ze na volgende week de theorie moet kennen van een onderdeel van een praktijkvak. Ook zie ik weer leerwerk van Engels dus ik denk dat daar wel snel een toets over komt. Maar verder is het nog heel stil rondom toetsen.

Dochter is hier alweer redelijk opgeknapt, gelukkig! Verder zit ze goed in haar vel en heeft best wel veel verhalen over school. Zo leuk! Al gaan ze vooral over het feit dat ze te veel kletsen en de leerkrachten daar steeds over klagen, dat ze worden weggestuurd op plaatsen waar ze niet mogen komen, nieuwe juf die heel streng is . Ze gaan dit jaar overigens 1 dag weg, schoolreis. Dus dat is wel lekker. Hoeven we ons daar niet druk over te maken. Waarschijnlijk een pretpark en dat is dus in tegenstelling tot jullie zonen wel dochters ding. En verder lijkt de herfst zijn intrede te hebben gedaan. Even omschakelen hoor al had ik gisteravond wel kaasjes aan gedaan. Dat vind ik altijd zo gezellig. Maar ik las dat het volgende week alweer mooier weer wordt. Voor het naar school en naar huis fietsen wel zo lekker.

Hoe is het bij jullie?

Flavia

Flavia

21-09-2018 om 12:09

Drukke week

Dochter had een erg drukke week. Wilde 1 dag geen huiswerk maken ivm haar verjaardag. Dat had ze goed geplant, maar dan moet je niet je zakgeld van volgende maand er door jagen op de kermis.......

Verder heeft ze heel goed door hoe je de Dalton-uren in jouw voordeel kunt laten werken.
Niet spelletjes gaan spelen op je chromebook maar je huiswerk maken, of samen met een klasgenoot een mindmap maken voor de biologietoets.
Ze gebruikt de tip van de mentor ook om dan rustige klassieke muziek te gaan luisteren.

Wel had ze een probleem met het aardrijkskunde huiswerk. Ze moesten blz nrs in de atlas geven. Nou heb ik wel een bosatlas, maar niet de juiste druk. Dus die antwoorden had ze natuurlijk fout, maar ze weet wel hoe ze het moet doen. Dat lijkt me belangrijker. Volgende keer gaat ze dus haar aardrijkskunde huiswerk in een Dalton-uur bij een aardrijkskunde docent doen.

Voor het proefwerk wiskunde dat in de middag is wil ze in de ochtend bij het Daltonuur nog bij die docent inschrijven zodat ze nog vragen kan stellen. Ze vond bij het SO de vraagstelling vooral ingewikkeld en daar wil ze wat hulp bij.

Maar als iemand nog en tip heeft om 'Morgen ben ik jarig, en ik weet wat ik wil hebben' (van Sesamstraat) uit je hoofd te krijgen weet. Ik houd me aanbevolen.

Tango

Tango

21-09-2018 om 12:09

Flavia

Nog gefeliciteerd met jouw dochter. Zoon hier was deze week ook jarig En hier was er ook kermis. Ik zie wat overeenkomsten. Maar verder houdt het op hoor. Want zoon houdt dus niet van de kermis. Vindt hij veel te druk. Afgelopen zaterdag ging ik wel met hem en zijn neefje van 5 wat bij ons op bezoek was. Neefje wilde van alles doen, zoon sjokte een beetje mee. Tot hij een vriend zag en toen ging hij na enig aandringen wel mee in 1 attractie. Daarna had hij het wel weer gehad. Wilde alleen nog ballen gooien en naar MacDonalds, waar zijn zus aan het werk was.

Zoon hier heeft ook wel eens zo'n periode gehad dat hij heel erg bezig was met jarig zijn. (inderdaad: morgen ben ik jarig) Ook gewoon op een moment dat hij helemaal niet jarig was en ook nog lang niet. Gelukkig is dat al lang over. We hadden zijn verjaardag afgelopen zondag al gevierd met familie. Op de dag zelf mocht hij gezellig een vriend mee en zijn ze samen naar de snackbar gegaan. Ik moest toen gewoon werken. Hij moest 's avonds ook trainen bij de voetbal en heeft daar getrakteerd op chips. Wel na enig aandringen, want eigenlijk wilde hij niet zo. Uiteindelijk vond hij het toch wel leuk.

Huiswerk met atlassen mogen ze hier altijd overslaan, dat doen ze op school. Wij hebben geen atlas hoeven aanschaffen. Vreemd dat ze dat bij jullie dan wel krijgen. Maar slim inderdaad om dat dan de volgende keer op school te doen.

Hier ging deze week iets mis met het huiswerksysteem. De ouderpagina ligt eruit, ik kan dus het huiswerk niet meer zien. Dat was me pas na een paar dagen duidelijk, toen verscheen het ook op de site (nadat ik maar even een melding had gedaan in de ouderraad-app). Ik heb dus vandaag tegen zoon gezegd dat hij het huiswerk in de gaten moet houden. Volgens hem had hij de afgelopen dagen niets. Ben daar toch wel verbaasd over. Van het weekend dus maar even bij hem kijken.

Flavia

Flavia

21-09-2018 om 13:09

Tango

De atlas stond wel op het lijstje aan te schaffen spullen, maar ik weet dat ze in de praktijk nauwelijks gebruikt worden. Vind ik dan zonde van de € 70.

Wat ik ook heel vervelend vind bij de methode die dochter heeft is dat je heel vaak een kaartje moet printen, het huiswerk is verder digitaal. Maar dat je iets moet printen zie je pas als je bij die vraag bent. Er is niet zo iets handigs als een documentje waarin alle te printen dingen staan zodat je dat in 1x kunt doen. Want die kaartjes zijn niet zo heel groot, het kost dus best veel papier en dat vind ik zonde.

Ik ga dat ook zeker aankaarten bij de school en de uitgever van de methode.

@nnemoon

@nnemoon

22-09-2018 om 07:09

Jarigen

Tango nog van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je zoon en Flavia jij nog van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter.

@nnemoon

@nnemoon

22-09-2018 om 08:09

Zomer

Je dochter ieder vrijdag om half 12 uit, wat heerlijk dan heeft ze een soort lang weekend. Hier moet zoon juist op vrijdag tot 16.10 uur naar school.

@nnemoon

@nnemoon

22-09-2018 om 08:09

Toetsen

Hier best veel toetsen . Hij heeft bio (4,3), Engels (5,4) en Duits (7,4) al gehad. Voor deze week staat Nederlands, geschiedenis en Economie op de planning en de week er op zijn wiskunde, Engels en nask aan de beurt.

@nnemoon

@nnemoon

22-09-2018 om 16:09

Kennismakingsavond

Woensdagavond zijn mijn man en ik naar de kennismakingsavond van zoon zijn klas geweest. Er waren vijf reguliere MAVO klassen en zoon zijn klas. Op school zien ze deze klas als een soort schakelklas. Op ieder gewenst moment kun je opstromen naar een reguliere MAVO klas of je kunt het hele jaar in deze klas blijven en wordt de klas aan het eind van het jaar omgezet in een Kaderklas of je gaat terug naar je basisklas.

Na de eerste twee onvoldoendes heb ik tegen zoon gezegd. Ja kan alleen maar je best doen maar je moet helemaal niks, als het te moeilijk is gewoon zeggen dan ga je gewoon terug naar je oude klas. Hij ziet het als een uitdaging en wil het toch graag proberen. We waren dan ook erg blij met zijn eerste voldoende.

Mentor is een leuke, enthousiaste vrouw van half de vijftig.

Als er vragen of problemen zijn mogen we rechtstreeks de betreffende docent mailen, met een CC aan de mentor. We kregen gelijk een lijst mee met de e-mailadressen.

Er is dit jaar geen ouder spreekavond meer, er komt nog wel een voorlichtingsavond over het keuzepakket van MAVO 2 naar MAVO3 of Kader 3. De leerlingen krijgen ook geen tussentijdse rapporten dit jaar alleen een overgangsrapport, maar je kunt de cijfers natuurlijk wel ieder moment online zien.

@nnemoon

@nnemoon

22-09-2018 om 16:09

Huiswerk

Tango, lekker als het huiswerk systeem er uit ligt. Bij zoon op school is daarom ook nog een gewone agenda verplicht. Docent geeft het in de klas op maar voor de zekerheid staat ook alles op Somtoday. Bij zoon zit trouwens een meisje in de klas die een agenda heeft gekocht die pas begint op 1 januari.

Carry

Carry

22-09-2018 om 20:09

Ging lekker.

Deze week ging een stuk beter dan vorige week. Huiswerk ging vlot, uit zichzelf. Zijn daar best verbaasd over want vorig jaar was hij soms wat lui/gemakzuchtig. Het maakwerk voor komende week was vrijdag allemaal al af.

Nog geen so of repetitie gehad. Volgende week we 2. Ben henieuwd hoe dat gaat.

Leuk dat hij elke dag wel enthousiaste verhalen heeft. Hij heeft wel een leuke klas geloof ik. Wel wat weinig jongens, 9 maar.

Wij hebben de atlas ook niet aangeschaft, eerst maar eens zien hoe hard hij hem nodig heeft. Gauw genoeg aangeschaft.

Triva

Triva

23-09-2018 om 07:09

Atlas

De juiste versie was hier te lenen in de bieb, anders vaak ook een inkijkexemplaar.

Tango

Tango

23-09-2018 om 12:09

@nnemoon

Pittig is het voor je zoon, zeg! Knap van hem dat hij het wil blijven proberen. Wat heeft hij al veel toetsen zeg! Gelukkig wel ook een voldoende gehaald. En goed dat je zegt dat het niet uitmaakt dat hij evt. weer terug gaat naar zijn oude klas. Hij heeft er toch zijn best voor gedaan.

Hier beginnen de toetsen nu een beetje te komen. Maandag een toets biologie, over 3 paragrafen. Ik vond het meer natuurkunde want het gaat over verbranding, zuurstof, stikstof, koolstofdioxide. Maar in de derde paragraaf gaat het dan inderdaad weer over verbranding in het menselijk lichaam. Zoon begreep het allemaal al heel aardig. Hij had alleen vreselijk veel moeite met het woord koolstofdioxide. Ik heb maar gezegd dat hij het vandaag even een paar keer op moet schrijven. Vandaag nemen we het nog een keer door, dan moet het morgen wel lukken. Volgende week heeft hij een toets wiskunde, over hoeken.
Zoon wist gelukkig keurig te vertellen waar hij huiswerk voor had en bleek dat hij alles zo'n beetje in de les al maakt. We hebben dus inderdaad weinig gemist. Maar ik hoop wel dat de ouderpagina snel weer werkt.

Steno,

@Tango, mag hij ipv koolstofdioxide ook de weergave CO2 gebruiken? Gewoon even vragen aan de docent..
Idem voor zuurstof...= O2

De 2 moet alleen wat verzonken naast de O komen te staan.

Tango

Tango

23-09-2018 om 22:09

Geen idee

Geen idee, Flanagan. En voor morgen red ik het ook niet meer om dit te vragen. Ik vraag me ook af of zo'n scheikundige afkorting het makkelijker maakt voor hem. Daar moeten we dan ook eerst weer even op oefenen, dat 2-tje iets verzonken naast de O.
Omdat het nu om 1 begrip gaat laat ik het nog even zo. Vaak zijn de vragen bij biologie ook ja/nee vragen, dus meestal is schrijven niet heel veel nodig. En anders zal de docent er vast wel iets van kunnen maken als hij iets soortgelijks opschrijft.

Zomer

Zomer

25-09-2018 om 09:09

Weer bijgelezen!

Leuk om alle verhalen weer te lezen. Tango en Flavia, nog gefeliciteerd met jullie zoon/dochter!

Flavia, ja dat is wel een groot voordeel van Dalton. En indedaad, je kan jezelf bij een vakleraar inschrijven!

@nnemoon, wat goed van je zoon dat hij doorzet! Je moet er ook even weer inkomen maar dat komt vast goed! Je zoon heeft het al goed druk. Fijn dat hij weer een leuke mentor heeft en waar jij ook een goed gevoel bij hebt.

Tango, was de eerste toets te doen voor je zoon? Balen zeg dat die pagina er uit ligt. Hopelijk is dat snel weer opgelost. Heeft hij nog meer toetsen de komende week?

Hier hoeft dochter pas om 12.00 uur te beginnen en ze ligt nu nog te slapen .Heeft ze ook echt nodig. Ik ben vandaag vrij dus dan kan dat gelukkig ook. Voor de rest hier nog weinig toetsen in zicht. Ik vind het wel jammer want ik wil niet dat dochter de motivatie verliest. Voor een toets werken is ze wel gemotiveerd maar steeds maar gewoon leren en je weet niet waar voor (voor een puber dan he, tuurlijk leer je wel ergens voor) schiet niet op. Volgende week donderdag wel een theorietoets van techniek. Daar gaan we vanavond even mee beginnen. Deze week ook nog wat uitval maar volgende week moet alles weer volgens het rooster gaan. Hopelijk dan een paar toetsen, wil ze nog een soort van rapport krijgen in december

Tango

Tango

25-09-2018 om 10:09

Toets

Zoon kwam mopperend thuis gisteren. Hij had een 5 1/2 voor de toets en er stond een vraag in die niet in de eerste 3 paragrafen voorkwam zei hij. Iets over ademen door de mond of door de neus. Dat stond er ook inderdaad niet in, dus ik vond het ook raar. Ik had gisteren nog in het boek willen kijken of dit in de volgende paragraaf stond, maar dat is erbij ingeschoten. Nu zit het boek in de tas, dus ik kijk vanmiddag even. Ik hoop dat hij het zelf dan even gaat aangeven bij de docent.

Zoon heeft deze week verder geen toetsen, voor zover ik heb begrepen. Volgende week wiskunde en Engels.
Hier hebben ze deze week nog een relaxte week. 45-minuten rooster en laatste 2 uren vervallen vanwege de coachgesprekken. Wij mogen vanmiddag op komen draven Ben heel benieuwd. We kregen een lijstje met onderwerpen waarover het zou gaan. Stonden enkele begrippen/afkortingen in die mij en zoon niets zeiden. Gaan we dus maar even vragen. Er is ook een stukje terugblik naar vorig schooljaar, wat zoon maar onzin vond, want dat is toch geweest zei hij...haha. Verder moest hij iets vertellen waar hij trots over is. Ik heb maar alvast gevraagd aan hem om hierover na te denken. Dat vind hij dan ook heel lastig. Uiteindelijk met wat hulp noemde hij iets wat hij op kamp heeft gedaan dat hij eerst niet durfde. Leek me prima.
Ik zal later vandaag nog even laten weten hoe het gesprek was. Vanavond hebben we ook gesprek op de MBO van dochter. Dat zal wel een iets ingewikkelder verhaal gaan worden.

Tango

Tango

25-09-2018 om 16:09

Leuk gesprek

Het mentorgesprek vanmiddag was erg leuk. De mentor vroeg vooral aan zoon om dingen te vertellen, over het kamp, over de stagedag en over de vakken op school. Zoon beantwoordde de vragen en deed dit echt al veel uitgebreider dan ik van hem gewend ben. Hij gaf ook een mooi cijfer aan de sfeer in de klas, een 8. De mentor vond dat fijn om te horen. Zoon gaf ook aan dat hij meer durft te vragen in de les, als hij iets moeilijk vindt, bijvoorbeeld bij Engels. En hij vertelde dat hij M&M leuk vindt. Terwijl hij dat vorig jaar een moeilijk vak vond. Heeft duidelijk met de docent te maken.

We hebben verder wat informatie gekregen over de toetsing van dit schooljaar en over wanneer je over gaat naar het volgende leerjaar, welke cijfers je daarvoor moet hebben. Hadden we vorig jaar niet gekregen. Ik heb het verder nog niet gelezen.
ik vond het een fijn en positief gesprek.

@nnemoon

@nnemoon

26-09-2018 om 08:09

Tango

Wat een leuk gesprek met die mentor en fijn dat je zoon zo goed meedeed aan dat gesprek, knap hoor! Wat fijn om te horen dat je zoon de sfeer in de klas een acht geeft. Weet je nog dat hij eigenlijk niet naar deze school wilde gaan en hoe goed deze school eigenlijk bij hem past?

Waarom hebben ze bij je zoon een 45 minuten rooster? Is dat in verband met die gesprekken?

Ik snap de reactie van je zoon op zijn 5,5 voor bio maar een 5,5 is toch bijna een 6?

Tango

Tango

26-09-2018 om 15:09

@nnemoon

Het 45-minutenrooster is inderdaad vanwege de coachgesprekken. Deze vinden dan in de middag plaats en zo is daar meer tijd voor.

Zoon was vooral verontwaardigd over de vraag die in een andere paragraaf stond dan die hij moest leren. We hebben het nog even nagekeken en het stond inderdaad in paragraaf 4 terwijl zoon zeker wist dat hij 1 t/m 3 moest leren. Hij gaat het morgen met de docente bespreken. Ben benieuwd wat ze zegt.

Ja, dat is zeker waar, @nnemoon, dat zoon helemaal niet naar deze school wilde en dat hij er nu prima op zijn plek zit. Of dat op die andere school ook het geval zou zijn zullen we nooit weten. Maar natuurlijk zijn we heel blij dat hij het hier naar zijn zin heeft. Het kamp heeft ook echt een hele positieve werking gehad op de klas en hoe iedereen met elkaar omgaat en daarnaast ook op zoon. Hij zag er best een beetje tegenop maar het is heel goed gegaan en hij vertelde er gisteren ook echt heel enthousiast over.

Flavia

Flavia

26-09-2018 om 15:09

Wat een verschillen

Bij school van dochter is 45 minuten het standaard rooster, verder hebben ze nog 40 en 30 minuten roosters en het persoonlijk rooster. Hoe die laatste werkt weet ik nog niet die heeft ze nog niet gehad maar is meestal de week voor de toetsweek begreep ik uit de uitleg bij de ouderavond.

Zomer

Zomer

26-09-2018 om 16:09

Eerste toets

He he, hier ook eindelijk de eerste toets Volgende week woensdag staat er een toets Nederlands gepland. Gaan we vanavond even kijken hoeveel het is en wat ze er al van weet. Vandaag was ze alweer om 13:00 uur vrij ivm. uitval.

Tango, fijn dat je zoon zo op zijn plek zit! Ik benieuwd wat de biomeneer zegt en of er dan ook nog wat aan het cijfer wordt gedaan.

Hier ook lessen van een uur maar oudste die ook dalton heeft gedaan had ook lessen van 45 minuten. En hier bij uitzonderingen ook wel eens verkorte lestijden.

Ik had trouwens een mail gekregen van school. Ik was weer uitgeloot voor de ouderraad. Jammer maar helaas.

Zomer

Zomer

29-09-2018 om 11:09

Weekend!

Tango, ik lees net dat je dochter wel op haar huidige school blijft! FIjn dat je duidelijkheid hebt gekregen. Jammer dat je dochter van alle kanten verkeerde informatie heeft ontvangen en dat er zelfs op de schoolsite verkeerde informatie is geplaatst Dat wekt weinig vertrouwen Ik hoop dat ze het vanaf nu leuker gaat krijgen/vinden! Heeft je zoon die fout in de toets nog bij de leraar bio aangekaart?

@nnemoon, je zoon al meer gewend op school? Hij zit nu toch ook op een andere locatie? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Hier zijn we aan het leren voor de toets Nederlands. Het is best veel, 2 hoofdstukken maar het gaat tot nu toe goed. We doen elke dag wat. Ze had eerst komende donderdag nog een toets theorie van een praktijkvak maar a.s. Donderdag is ze een dag vrij ivm. Personeelsdag school. Dus die toets wordt verplaatst naar een week later. Wel zo fijn want ook dat is veel leerwerk. We waren er al aan begonnen maar gaan nu eerst focussen op Nederlands. Qua huiswerk valt het mee komende week. Ik ga straks nog even kijken of er nog wat bijgekomen is.

Dochter gaat morgen een dagje op pad met 3 vriendinnen. Heeft ze heel veel zin in! Verder genieten we hier nog van het mooie weer. Het lijkt wel of ik energie heb voor 10. Druk in het huis aan het opruimen (weggooien, kringloop), Ik word daar heel blij van! De tijd gaat wel snel zeg. Maandag alweer oktober! Nog even en het is alweer herfstvakantie !!!!!

Tango

Tango

30-09-2018 om 22:09

Hard werken

Hier is het ineens hard werken. Ik was zelf vrijdag en zaterdag weg. Zat twee dagen in Brugge met mijn moeder. Was erg leuk!
Gisteravond weer thuis en toen vroeg ik aan zoon wat voor huiswerk hij had voor komende week. Bleek hij ineens 3 toetsen te hebben en een verslag M&M in te moeten leveren. Morgen heeft hij al biologie-toets. Een deel daarvan hadden we gelukkig al geleerd voor het SO, maar paragraaf 4 was best lastig (over ademhalingstelsel). 5 viel dan weer mee, over roken. Het zit er redelijk in.
Het verslag voor M&M is ook af. Hoefde gelukkig niet zo lang. Het ging over de watersnoodsramp. Verder nog een toets M&M donderdag en een woordjestoets Engels vrijdag, van veel woordjes. Zijn we ook alvast een beetje mee begonnen. M&M toets beginnen we morgen mee. Ineens veel werk dus. Echt balen dat het systeem er nog steeds uit ligt, want ik mis dus echt dingen af en toe.
Vrijdag had zoon een toets wiskunde, die had ik ook gemist want hij had eerst gezegd dat deze een week later was. Toen was hij ineens vrijdag. Hij dacht dat hij het zelf wel kon leren, vond ik ook wel goed van hem. Helaas vond hij hem toch best moeilijk.
Over biologie was hij vergeten te vragen aan de docente. Ze had wel iets gezegd over dat er toch vragen in stonden over paragraaf 4. Een beetje vaag dus. Nu maar afwachten wat hij voor de toets gaat halen.

Ik lees nu net op het rooster dat morgen de schoolfotograaf komt. Morgenochtend dus nog maar even vlug kijken wat zoon daar voor aan wil trekken.

Zomer, wat ben jij goed bezig met opruimen! Heerlijk is dat inderdaad.

Flavia

Flavia

01-10-2018 om 08:10

vervelend zeg

Wat vervelend zeg dat zo'n systeem er uitligt als dat wel leidend is.

Hier juist een hele rustige week voor de boeg. 2 dagen cito toetsen en de rest van de week op kamp.

Vorige week was wel een drukke week. 2x een proefwerk en 1x so. Het so was een herkansing want niemand had een voldoende de vorige keer.
Het so van nederlands waar dochter een onvoldoende voor had blijkt te zwaar beoordeeld te zijn en nu heeft ze een voldoende, alleen weet ze het cijfer nog niet precies.

Bij ons werkt het systeem voor de cijfers pas sinds vorige week, dus er moeten nog wat cijfers genoteerd worden.

Tango: Toets biologie

Ook al stond het niet in de tekst, als de docent tijdens de les mondelinge informatie geeft, telt dat ook mee. Die informatie moet hij ook noteren of onthouden (anders kan hij net zo goed een schriftelijke cursus volgen ; )).
Als hij bij de docent hierover gaat klagen, zal ze waarschijnlijk vragen of hij in de klas wel zit op te letten.
De 5,5 kan je zien als een wake-up call.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.