Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Ouders van VMBO Kader/Basis leerlingen | Pagina 4 | CJG forum door Ouders.nl
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tango

Tango

03-07-2018 om 13:07

Ouders van VMBO Kader/Basis leerlingen

Tango

Tango

12-07-2018 om 16:07

Mentor

Niet raar hoor dat je het kwijt bent van die mentor, Zomer. Ik weet het namelijk zelf al niet eens zeker. Zoon zei dat hij had begrepen dat hij dezelfde mentor houdt, maar wist het ook niet zeker. En wij dus ook niet. Ik vind het allemaal goed, dus we wachten gewoon af. Het stond in ieder geval ook niet in de informatie.
Wel zag ik in een laatste bericht van school dat er 2 nieuwe docenten Engels komen en 1 Nederlands. Dat geeft weer hoop voor volgend jaar. Nederlands kreeg zoon namelijk de laatste periode ook van de mentor.

Altijd goed toch zo'n dagje rust. Moet je dochter morgen nog naar school of een sportactiviteit doen, Zomer? Ik dacht dat je dat had geschreven.
Waarvoor moest ze naar het ziekenhuis?

Ja, heerlijk dat school de boeken besteld. Ik moet nu alleen voor dochter nog afwachten. Die gaat naar het MBO maar heeft helemaal nog niets gehoord. Vind ik erg raar eigenlijk.

Tamtam

Tamtam

12-07-2018 om 23:07

Verdrietig

Ik weet dat ik ten allen tijde trots moet zijn op mijn zoon, maar om vandaag te horen dat hij een voorlopig advies VMBO basis meekreeg van school, was voor mij erg pijnlijk. Gelukkig maakte het hem niet uit en was hij al blij dat hij een advies kreeg.
Ik ken zelf dit niveau niet. Zelf heb ik HBO niveau en ik had verwacht dat hij minstens VMBO kader mee zou krijgen.
Als moeder ben ik verdrietig, maar ik probeer er hoe dan ook er voor hem te zijn en er samen het beste van te maken.
Ik ben blij om jullie reacties te lezen en hoop er wat van op te steken.

Triva

Triva

13-07-2018 om 02:07

Tamtam

Hier precies hetzelfde maar wel vijf jaar verder. Zoon heeft zijn diploma en wordt elektromonteur, is aangenomen bij zijn stagebedrijf en gaat met precies 17 behoorlijk geld verdienen. Zijn broer doet hbo, ik heb ook een hbodiploma maar werk daar om verschillende redenen niet mee. Zijn broer moet ook nog maar een baan vinden.

@nnemoon

@nnemoon

13-07-2018 om 07:07

Tamtam

Ik kan me je gevoel wel voorstellen. Hier een zoon die op de basisschool altijd achter de groep aanhobbelde, was altijd de slechtste en nu zit hij met gelijkgestemde op VMBO basis en gaat gewoon met de stroom mee. Het is zo goed voor zijn zelfvertrouwen dat hij nu ook eens een mooi cijfer kan halen. Hij zit in een fijne klas, leuke vrienden en hij zit gewoon lekker op zijn plekje. Hij komt er wel op zijn manier. En dat geldt natuurlijk ook voor jouw zoon!

Zomer

Zomer

13-07-2018 om 09:07

Tamtam

Maar waar ben je precies verdrietig over? En hoezo ken je dit niveau niet? Ik heb zelf ook een HBO opleiding genoten maar ik vind dat niet echt relevant en normaal gesproken noem ik dat ook nooit. Misschien zou je om te beginnen je kunnen inlezen in het VMBO en in het bijzonder VMBO basis. Ik begrijp dat je misschien teleurgesteld bent maar verdrietig....???? Sorry voor mijn wat mindere meelevende woorden maar ik vraag het mij oprecht af. Ik hoop dat je veel aan dit draadje hebt.

Tango

Tango

13-07-2018 om 11:07

Knap

Tamtam, wat knap van je zoon dat hij het niet erg vindt. Hier was zoon echt niet blij met zijn definitieve advies, maar dat kwam ook omdat de basisschool ook nog heel lang vmbo-kader had genoemd.
En begrijp jouw gevoel wel hoor, maar het komt echt goed. Waarschijnlijk heeft jouw zoon het nu moeilijk op de basisschool en zal hij op vmbo-basis helemaal op zijn plek zitten. Dat is fijn voor hem. En daar word je zelf ook blij van.
Overigens heb ik zelf een universitaire opleiding gedaan, mijn man is via LBO (doen had je dat nog) naar MBO gedaan en onze beide kinderen zijn in het VMBO terecht gekomen. Dochter vmbo-t, met moeite gehaald maar dat kwam vooral door weinig motivatie en zoon dus vmbo-basis. Ik heb er nooit moeite mee gehad, vond het belangrijker dat ze op de plek terecht kwamen waar ze zich prettig voelden. En ook met vmbo kan je later een leuke baan krijgen.

Snap het wel

Ik vond het ook moeilijk toen mijn zoon vmbo basis advies kreeg. Ik kende vooral negatieve verhalen over vmbo scholen. Mijn oudste kinderen zitten op het vwo en dit had ik hem ook gegund. Gelukkig vonden we uiteindelijk een school waar we vrij positief over waren (en nog steeds zijn). Uiteindelijk bleek het met zoon op het vmbo beter te gaan dan verwacht waardoor hij door kon stromen naar kader. Dat geeft toch een wat breder toekomstperspectief.

Er zijn nog steeds wel zaken waar ik wat school betreft tegen aanloop, de leerlingen worden anders benaderd dan op het vwo, ze worden minder serieus genomen, er zijn veel meer ongemotiveerde leerlingen en daardoor is er vaker gedoe op school, ze hebben minder educatieve uitstapjes en buitenschoolse activiteiten... Dat klinkt allemaal negatief maar zoon heeft ook hele leuke/aardige klasgenoten en genoeg vrienden en de leraren zijn prima. De school zit in een mooi gebouw en er zijn genoeg interessante vakken, Hij heeft voor een groen vmbo gekozen.

Het lastige van vmbo is wel dat als je een technisch uitvoerend beroep wil doen je inderdaad uitzicht hebt op een hele prima baan. Als je echter niet handig bent of technisch begaafd (en daar ook geen interesse in hebt) is het lastiger. Kantoorbanen en dergelijke op vmbo/mbo niveau zijn er een stuk minder en daar zit veel minder ontwikkeling in.

En ik vind het jammer dat hij niet naar de universiteit zal gaan maar dat is meer projectie. Hij zal ongetwijfeld zijn weg wel vinden.

Lastig

Wat ik wel soms lastig vind is het verschil in schoolniveau tussen de kinderen omdat het steeds benadrukt dat zoon op een lager niveau zit. Niet voor ons maar voor hem zelf. Bijvoorbeeld bij huiswerk maken. Als hij heel veel moeite heeft met iets dan lossen zijn broer/zus dat zo voor hem op. Heel handig natuurlijk maar hij vindt dat soms ook moeilijk omdat hij andersom hun niet kan helpen en het natuurlijk weer benadrukt dat zij slimmer zijn (op school gebied althans).
Of bijvoorbeeld als de andere twee een discussie hebben over school, over bepaalde vakken, Latijnse woordgrapjes maken of praten over boeken die ze hebben gelezen.... ik merk dat hij daar soms moeite mee heeft.

Zomer

Zomer

13-07-2018 om 12:07

Het is heel belangrijk

hoe je er zelf tegenaan kijkt en wat je zelf ook wil zien. Natuurlijk sluit ik mijn ogen niet voor een aantal zaken die op het VMBO spelen maar ongemotiveerde leerlingen bijvoorbeeld, daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat je op elk niveau ongemotiveerde leerlingen hebt en juist in de klas van mijn dochter zijn alle leerlingen erg gemotiveerd.

Ik denk uiteindelijk dat iedereen graag zijn kind op het hoogste niveau had gezien maar dat is niet de realiteit. Ik zie het ook om mij heen. Vooral bij hoogopgeleide ouders die enorm teleurgesteld zijn als kind lager scoort dan Havo. Dan kan en mag natuurlijk ook maar ik ben altijd enorm verbaasd dat deze ouders zo weinig op de hoogte zijn van wat een VMBO nu precies inhoudt en alleen maar generaliserend er over kunnen denken.

Tango

Tango

13-07-2018 om 19:07

Ongemotiveerde leerlingen en uitstapjes

Ben het eens met Zomer, ongemotiveerde leerlingen heb je inderdaad overal. Op de school van zoon hoor ik daar niet veel over. Ook de leerkrachten zijn over het algemeen gemotiveerd en proberen het beste uit de kinderen te halen.
En uitstapjes, die zijn er ook genoeg. Komend schooljaar gaat zoon naar de Ardennen en kan hij nog naar Zwitserland. In het derde jaar gaan ze naar Londen. En verder doen ze tussendoor ook nog kleinere excursies en diverse sportactiviteiten. Nee, daarin komt hij echt niets tekort.

Zomer

Zomer

15-07-2018 om 09:07

Genieten

Tamtam, ben je al over de eerste schrik heen? Bovendien heeft je zoon nog een jaar de tijd en wie weet is het advies volgend jaar wel Kader.

Hier is dochter aan het genieten van haar vrije tijd en het niet meer met school bezig zijn. Ik ook!!!! Woensdag nog even naar school om de boeken in te leveren en rapport op te halen en dan is het echt klaar. Dochter gaat morgen een dagje weg met vriendinnnen. Heeft ze zin in! Ik wil zelf ook even wat dingen doen in huis, zolder opruimen etc en Ik kan via mijn werk online curssesen volgen en daar wil ik ook mee beginnen. Heb ik nu mooi tijd voor!.

Trouwens Tango, je krijgt vast binnenkort bericht van het MBO. Hier duurde dat vorig jaar ook best lang.

Tango

Tango

16-07-2018 om 22:07

Bericht

Haha, ja Zomer, dat bericht kwam inderdaad de dag nadat ik gezegd had dat het zo lang duurde. Werk aan de winkel dus voor dochter, want ze moet een mailadres activeren en daarmee de leermiddelen bestellen. Heb haar met nadruk gezegd dit snel te gaan doen.

Ben nu net terug uit Antwerpen. Was er met dochter en mijn moeder. Was erg gezellig en leuk daar.
Morgen helaas weer aan het werk, maar nog maar 3 dagen en dan ben ik 3 weken vrij. Heerlijk. We wilden een last minute boeken naar het buitenland, maar overwegen nu maar in Nederland te blijven. Het is hier ook warm genoeg.

Zoon had een beetje een tegenslag van de week. Hij had met 3 vrienden afgesproken dat ze samen de WK finale gingen kijken en dan bij ons bleven slapen. Uiteindelijk zei iedereen een voor een af. Zoon was zwaar teleurgesteld. Was echt niet leuk voor hem. Het was precies toen ik met dochter in Antwerpen was, dus nu had hij zich een beetje verveeld. Hij was dus heel blij vanavond dat dochter en ik weer thuis waren.

Agnes

Hallo allemaal kreeg de tip om ook hier even mijn vraag te zetten in het kort,

Moeten ouders toestemming/handtekening geven voor een lwoo aanvraag?
Moeten ouders op de hoogte worden gebracht. dat een vmbo dit wil? Ook het basis onderwijs adviseerde dit niet

Agnes

Merk wel verschil

Ik merk wel verschil in motivatie tussen vmbo basis/kader en vwo. Op het vmbo zitten veel leerlingen die zijn afgestroomd van vmbot/havo vanwege gebrek aan motivatie. Die motivatie vinden ze dan niet opeens op basis/kader niveau. Daarnaast zitten er meer leerlingen die echt geen zin hebben in school maar moeten. Op het vwo zijn de meeste leerlingen wel gemotiveerd, niet altijd en niet elke dag natuurlijk maar over het algemeen genomen wel. Immers als ze de motivatie verliezen en slechte cijfers halen stromen ze vaak vanzelf af.

Dit is toch best een probleem want er hangt vaak een wat negatieve sfeer in de klas qua houding naar school toe en dan krijg je vlug een negatieve spiraal.

En ze doen veel minder culturele uitstapjes en zo met de kinderen maar dat kan best iets zijn van deze school. Op het vwo gaan ze naar het theater, concerten, musea... Dat doen ze echt veel minder en als er al iets cultureels gebeurd is het vaker bioscoop, een grappig toneelstuk... veel minder klassiekers. Terwijl juist op het vmbo een groot deel van de kinderen dit niet van huis uit meekrijgt.

MoederVan3

MoederVan3

17-07-2018 om 20:07

Agnes156

Er zijn vmbo-scholen die bij alle aspirant brugklassers een drempeltoets afnemen. Naar mijn idee mag dat, een school hoeft geen toestemming te vragen voor het toetsen van schoolse kennis. Zodra er sprake is van een NIO, dat geldt als een soort IQ test ligt het anders. Naar mijn idee moet de school hiervoor wel toestemming vragen en voor de aanvraag van een lwoo-indicatie al helemaal.

MoederVan3

MoederVan3

17-07-2018 om 21:07

Tamtam en Kyana

Vmbo heeft helaas een hele slechte naam en dat is niet terecht omdat er door docenten vaak keihard wordt gewerkt om een plezierige en veilige omgeving te creëren. Helaas komen in de hogere jaren steeds meer afstromers er bij en die maken het niet altijd leuker. Wat dat betreft ben ik het met Kyana eens.
Tamtam, ik begrijp je gevoelens. Gelukkig zijn er vele wegen die naar Rome leiden, maar als een kind start op vmbo-basis, is de weg wel langer en moeilijker. Ik gun mijn jongste dat het allemaal wat makkelijker gaat. Aan de andere kant zie ik dat hij het allemaal wel redt: school, werken, zelfstandig wonen (met zijn vriendin), geen schulden, een leuk autootje en dan denk ik: hij komt er ook.

Tango

Tango

17-07-2018 om 21:07

Agnes

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het niet zo goed meer weet. Volgens mij moesten wij wel tekenen. Maar onze zoon is dus via zo'n enorme omweg op de huidige school met LWOO gekomen dat wij het wel een beetje kwijt waren.
Basisschool had geen LWOO geadviseerd voor basis, wel voor kader (wat hier in de stad eigenlijk onmogelijk is ben ik inmiddels wel achter). Zoon werd afgewezen op de school van zijn keuze, want daar vonden ze dat hij LWOO nodig had en zij boden dat niet. Na het afnemen van de WISC door een meneer van het samenwerkingsverband zat hij bijna op de praktijkschool. Uiteindelijk nam de huidige school hem aan. Wij hebben bij de kennismaking iets moeten tekenen maar ik weet echt niet meer of dat voor de PRO-indicatie was (op basis daarvan werd zoon aangenomen, zodat hij naar PRO kon als hij het niet zou redden) of voor de aanvraag van LWOO, want dat moest toen ook nog gedaan worden. Of misschien wel voor allebei.
Heeft jullie VMBO-school LWOO geadviseerd, Agnes? Ik zou dat dan zeker aangrijpen hoor. Het niveau blijft immers hetzelfde, alleen krijgt je kind meer begeleiding. Ik vind zeker wel dat ze je ervan op de hoogte moeten brengen en eigenlijk vind ik ook wel dat jer ervoor moet tekenen.

Merz

Merz

17-07-2018 om 23:07

Meer begeleiding

is niet standaard een LWOO dingetje. LWOOgeld werd bij zoon op school ingezet in de vorm van kleinere basis- en kaderklassen/ minder wisseling van klaslokaal/minder wisseling van docent . Het kwam ook voor dat kinderen zonder LWOO advies toch in de LWOOgroep zaten. Ik weet nog dat een van de ouders daar hoogst verbaasd over was toen ze hoorde op de ouderavond dat haar zoon zonder advies in de LWOO klas zat. Ze wist dus van niks.

Wij hebben moeten tekenen. Maar dus nooit iets van gemerkt behalve dan de opzet van kleinere klassen etc.

MoederVanDrie

Mijn dochter heeft inderdaad in november vorig jaar een NIO test gehad op de basis.en van LWOO was geen sprake. Ik heb me er ook niet in verdiept.
Begrijp er niks van hoe het vmbo dit zomaar heeft kunnen doen. ..wordt om 9 uur straks terug gebeld

@nnemoon

@nnemoon

18-07-2018 om 07:07

Agnes

Hier een zoon die in een LWOO klas heeft gezeten zonder indicatie. Wij hebben hiervoor niet hoeven tekenen, maar hij heeft er wel veel voordeel van gehad. Op zijn school is VMBO basis altijd met LWOO, dus voor de hele klas. Ze noemen het een soort zorgklas, maximaal 15 leerlingen, minder wisseling van klaslokaal, minder wisseling van docenten. Extra docent aanwezig in de klas bij de vakken Nederlands, Engels, wiskunde en rekenen. Extra studiebegeleiding voor begrijpend lezen, rekenen enz. Kinderen werden geplaatst aan de hand van het advies van de basisschool. Na plaatsing werd de drempeltoets afgenomen door het voortgezet onderwijs. Aan de hand daarvan werd de zorg per leerling aangepast.

LWOO is dus niet negatief, het betekent extra zorg, maar iedere school pakt dat anders aan. Informeer goed hoe het geregeld is op die school.

@nnemoon

@nnemoon

18-07-2018 om 07:07

Tango en Zomer

Bah, wat sneu voor je zoon dat de jongens niet kwamen. Ik kan me voorstellen dat hij teleurgesteld was.

Zomer, vandaag je dochter haar rapport en dan lekker vakantie. Lekker genieten, zeker met dit mooie weer!

In het ziekenhuis krijgen alleen de patiëten bij warm weer een waterijsje. De werknemers hebben daar een beetje over geklaagd, gevolg is onbeperkt waterijsjes voor het personeel. Ik moet vrijdag nog één dag werken en dan lekker vakantie.

Triva

Triva

18-07-2018 om 09:07

Moedervan3

Nee een VOschool mag geen aanvullende test doen die bepalend is voor de toelating, dat mag dus alleen bij PRO/LWOO.

Tango

Tango

18-07-2018 om 12:07

LWOO

LWOO is echt heel verschillend per school. Hier lang niet zo uitgebreid als bij zoon van @nnemoon. Zou dat voor zoon hier best willen.
De klassen zijn hier groter, 18 kinderen. Ook gewoon wisselingen van lokaal en leerkracht. Wel 1 uur begeleidingsuur in de week in een vak waarin je ondersteuning nodig hebt en evt. RT voor nog meer ondersteuning. Dat is het eigenlijk wel. Ik vind het niet veel. Vraag me weleens af of zoon op een school zonder LWOO veel slechter af was geweest. Maar goed, hij zit hier nu op zijn plek. Overstappen doen we niet meer.

Tango

Tango

18-07-2018 om 14:07

Agnes

Had je nog iets gehoord vanmorgen?

@nnemoon

@nnemoon

18-07-2018 om 15:07

Agnes

Ja, ik ben ook erg benieuwd!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.