Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tango

Tango

09-01-2020 om 20:01

Ouders van VMBO kader/basis en PRO-leerlingen

Een nieuw draadje als vervolg op het draadje over VMBO kader/basis leerlingen. Omdat mijn zoon inmiddels is overgestapt naar PRO (praktijkonderwijs) en omdat het fijn is om ervaringen uit te wisselen over kinderen die wat meer moeite hebben op school.

Tango

Tango

20-06-2020 om 20:06

Denk het wel

Hij kan via school ook een entree-opleiding doen, maar pas over een jaar, of 2 jaar als hij in de derde blijft zitten. Dat duurt dus nog hartstikke lang. Ik ga me hier toch maar op oriënteren denk ik als ze inderdaad besluiten dat hij in de derde klas blijft, want ik vind dat echt geen optie. En zoon zelf ook helemaal niet.

Zomer

Zomer

22-06-2020 om 10:06

@nnemoon

Dat klinkt als een pittige tijd zo vlak voor de vakantie voor jullie allemaal. Iedere school doet het ook op zijn eigen manier. Hier zijn de PTA's wel online afgenomen. Voor de praktijkdingen hebben ze een alternatief gemaakt. Hopelijk heb je je zoon een beetje kunnen geruststellen. Ja dochter moest hier ook een filmpje maken. Daar moest ze zich ook even over heen zetten. Ze mocht ook nog een bonus toevoegen. Toen heeft ze de bloopers achter elkaar gezet met een muziekje er onder. Ze had ruim een 9 gehaald. Ik denk ook vooral door die bloopers. Was echt heel leuk geworden. Ik vind het zelf ook altijd lastig om mij zelf op beeld te zien en horen praten. Ook niet mijn ding.

Ik wens je zoon veel succes deze week!!!! Het wordt ook nog eens (is al) mooi weer. Hopelijk heeft die wat kunnen leren. Jij ook succes en sterkte met het harde werken.

Zomer

Zomer

22-06-2020 om 15:06

Klaar!

Als ik het zo bekijk dan is het voor dochter nu klaar! Ze had vanochtend nog 2 toetsen. Ze wacht nog op cijfer van Engels. Voor toets Bio had ze een 5.1. Dat is wel jammer maar ze staat nog steeds voldoende. Net op het randje Ik moet even kijken hoe we dat volgend jaar met examens gaan doen want Bio is een verplicht examenvak op deze school en dat is het enige waar ze moeite mee heeft. Maar volgens mij is het nu klaar met de toetsen. ik zie nu niks meer staan en weet dat alle cijfers voor de 25ste juni moeten zijn ingeleverd. Wij zitten namelijk in de eerste regio qua vakantie. Dit is ook de laatste week. Ze heeft nog wel online les deze week en volgende week woensdag boeken inleveren. Wat een heerlijk gevoel dit! In welke regio zitten jullie nog maar?

Flavia

Flavia

22-06-2020 om 15:06

midden

wij zitten regio midden.
Nog tot 2 juli les en de vakantie begint op 19 juli.
Toetsen voor cijfers die meetellen zijn hier al sinds half maart niet meer geweest.
Wel elke week voldoende, goed of onvoldoende voor huiswerk

@nnemoon

@nnemoon

25-06-2020 om 12:06

School zit er op!

Vandaag de laatste toets en dan begint de vakantie voor zoon. Hij moet alleen nog zijn kleding en schoenen voor volgend schooljaar bestellen. En op 6 juli zijn boeken inleveren en zijn rapport ophalen. Wat een raar schooljaar! Eerst zijn gebroken been en later de Corona. Ik hoop dat volgend schooljaar iets normaler zal verlopen.

Flavia

Flavia

25-06-2020 om 12:06

Nou idd @nnemoon, zeker bij jullie een normaler schooljaar.
Hier nog tot 2 juli les en daarna nog wat activiteiten, hoe ze die in gaan vullen horen we morgen.

Tango

Tango

25-06-2020 om 16:06

Hier mogen we nog even.

Zoon moet nog 2 keer naar school. Volgende week woensdag een halve dag en de week daarna een uurtje afsluiting. Daarnaast nog gewoon wat thuiswerk, al wordt dat steeds minder.
Ik gun jullie zeker een beter schooljaar volgend jaar, @nnemoon! Zijn examenjaar alweer! En wat doet jouw zoon het goed zeg!
Zoon hier is gisteren onder begeleiding van de hulpverlener naar school gegaan. Weer een stapje gezet dus. Ik herkende zoon niet terug. Hij deed ineens dingen die hij bij ons dus niet doet: op tijd beneden, ontbijten etc. Echt heel bijzonder om te zien. Op school vond hij het toch wel weer tegenvallen, aantal dingen die niet duidelijk voor hem waren, techniek hebben en daar te horen krijgen dat je niet in korte broek mag komen. Tja, wist zoon veel. De laatste keer techniek was onderhand nog in de winter.
Volgende week hebben we nog gesprek op school, over wel of niet overgaan naar de vierde en over de onduidelijkheden in de communicatie die we steeds weer zien.
Ik ben intussen ook wel erg toe aan vakantie. Dochter gaat lastminute toch nog even op stage, naar België. Dat vraagt dus ook weer een hoop geregel. Ook heb ik het erg druk op mijn werk. Maar ja, nog even doorbijten...

@nnemoon

@nnemoon

27-06-2020 om 08:06

Tango

Wat fijn om te lezen dat het zo goed ging met de begeleiding van de hulpverlener. En jammer dat het dan weer misgaat door miscommunicatie op school. Hij heeft juist die duidelijkheid zo nodig. Als er nu even was gedacht, welke vakken heeft die jongen en wat kunnen de eventuele obstakels zijn. Ik snap best dat ze dit niet bij iedere leerling kunnen doen, maar je zoon zit niet voor niks thuis. Daar zou een extra stap vanuit school naar hem echt niet overbodig zijn. Zeker als je dat al vaak genoeg hebt aangegeven wees duidelijk naar hem toe. Ik ben benieuwd naar je gesprek volgende week. Ik gun het hem zo dat hij gewoon overgaat.

@nnemoon

@nnemoon

02-07-2020 om 19:07

Tango

Hebben jullie het gesprek al gehad op school? Hoe is het gegaan? Ik ben erg benieuwd.

Tango

Tango

02-07-2020 om 21:07

@nnemoon

Ja, het gesprek was gisteren. Was op zich wel een goed gesprek, maar school blijft wel bij het standpunt starten in de 3e. Wanneer de eerste periode goed gaat kan zoon versneld door naar de 4e. Klonk op zich wel aannemelijk. We hebben gevraagd het ook aan zoon uit te leggen en dat hebben ze gedaan. Zoon had het begrepen. Eenmaal thuis 's avonds was hij er toch wel behoorlijk boos over. Vond die eerste periode ongelooflijk lang (al gauw zo'n 7 weken tot de herfstvakantie).

Het is gewoon ook ongelooflijk lastig. Gisteren ging zoon weer met begeleiding naar school, het ging echter al weer moeizamer dan de week naar school. Achteraf vertelde hij me dat hij bijna het raam uit was geklommen van zijn kamer, om te vluchten. Ik kwam blijkbaar net op tijd even kijken of hij eraan kwam.

De hulpverlening doet ook nog steeds weinig naast dat stukje begeleiding naar school. Vanuit school waren ze hier ook verontwaardigd over. Juist de komende periode moet gebruikt worden om zoon te motiveren weer naar school te kunnen gaan na de zomervakantie. Wij zien het op dit moment nog erg somber in. Er moet echt iets gaan gebeuren.

Flavia

Flavia

02-07-2020 om 22:07

Over!

Vandaag werd iedereen gebeld.
Ze is over zonder rv (resultaat verbeter) toets.
Geplaatst en niet geloot voor LO2, als 1 van de 5. De andere 20 moesten loten.

Sinds gisteren ook weer lekker in de hal trainen, het humeur gaat met sprongen vooruit, heerlijk.
Een goed einde van dit gekke schooljaar.

Nog 4 weken tot de verhuizing. De eerste kamers zijn af. Nog wel wat onverwachte dingen die of vertraging opleveren of tenminste ongeplande kosten maar meestal allebei.
Het wordt wel helemaal naar wens. Alleen ben ik er wel even klaar mee, zoveel beslissingen, steeds omschakelen in de planning, daar ben ik niet zo goed in en dan ook nog een stuiterende puber met een overschot aan energie, gelukkig mag ik op kantoor werken. Het wordt er nu drukker, dat is ook wennen na de maanden dat we met z'n drieën in het gebouw waren. Voelt echt heel raar.

Dochter heeft nog maar een paar activiteiten, in feite is de vakantie al begonnen.

Triva

Triva

02-07-2020 om 23:07

Tango zoek hulp!

Dit gaat niet werken, je zoon gaat bijna niet naar school en dan 7 wk WEER nieuwe klasgenoten in de hoop dat hij dan weer terug mag naar de klas waar hij nog maar amper is geweest. Lijkt mij in de situatie van jouw zoon totaal niet wenselijk. PRO gaat op eigen niveau, je zoon heeft 2,5 jaar op vmbo basis gezeten. Ik wist niet eens dat ze daar aan zittenbiljven deden?

Trek overal aan de bel want dit moet je echt voorkomen. Zeg dat van dat raam er ook even bij

@nnemoon

@nnemoon

03-07-2020 om 06:07

Tango

Wat zonde van je zoon. Ik ben het met Triva eens. Het lijkt of school hem tot de herfstvakantie in de derde wil houden zodat hij wel naar school zal moeten als hij in zijn oude klas wil blijven. Ik denk niet dat dat de oplossing is voor hem. Zeker niet als hij zelf aangeeft dat hij het liefst uit het raam geklommen was. Hij heeft hulp nodig en die hulp moet heel snel komen, hij heeft al lang genoeg gewacht!

@nnemoon

@nnemoon

03-07-2020 om 06:07

Flavia

Wat fijn dat je dochter over is en gelijk geplaatst is voor L02, gefeliciteerd. En fijn dat ze weer in de hal mag trainen. Haar vakantie kan lekker beginnen.

Ik denk dat jij ook wel toe bent aan vakantie, met de verbouwing en verhuizing als ik dat zo lees.

Lang geleden

Het is al lang geleden dat ik hier wat geschreven heb. Door alle corona maatregelen en het hoogseizoen ben ik er niet meer aan toe gekomen.

@Tango ik ben het eigenlijk wel met Triva eens. Zo vaak wisselen van klas voor een kind dat al moeite heeft met naar school gaan lijkt mij niet wenselijk. Vooral omdat Pro op eigen niveau gaat. Maar ik weet natuurlijk niet exacte beweegredenen van school.

@Flavia leuk dat dochter over is en geplaatst is voor Lo2.

Hier is dochter met hakken over de sloot over na 2 vmbo kader. Dat thuisonderwijs is helemaal niets voor haar. Dochter heeft juist de structuur van school nodig om gemotiveerd en geconcentreerd te blijven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.