Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tango
09-01-2020 om 20:01
Ouders van VMBO kader/basis en PRO-leerlingen
Een nieuw draadje als vervolg op het draadje over VMBO kader/basis leerlingen. Omdat mijn zoon inmiddels is overgestapt naar PRO (praktijkonderwijs) en omdat het fijn is om ervaringen uit te wisselen over kinderen die wat meer moeite hebben op school.

Flavia
05-02-2020 om 11:02
@annemoon
Al vroeg weten wat je wil is een voordeel, maar kan ook een nadeel zijn want je sluit al heel vroeg zoveel andere ook leuke dingen uit die je op dat moment nog helemaal niet kent.
Dochter weet al vanaf groep 6 dat ze gym juf wil worden. Ze heeft toen ook al haar gymdocent geinterviewed en heeft toen ook besloten om toch weer zwemles te willen om extra punten bij de toelating te halen.
Maar wat nu als ze bijvoorbeeld geen staand beroep zou kunnen doen wegens een blessure of wat anders.
Voor Sport en bewegen zijn bijvoorbeeld geen eisen aan het vakken pakket voor de meeste andere opleidingen wel.
Ze vond de open dag erg leuk, maar dat komt er dan pas dagen later uit want op het moment zelf is ze heel verlegen en durft eigenlijk niets te vragen. Als je haar in haar eigen omgeving ziet gelooft niemand dat dochter zo verlegen is. Dan is ze echt haantje de voorste en regelt het allemaal wel even voor iedereen. Ze was heel erg onder de indruk van het gebouw: zo enorm groot. Niet heel gek als je beseft dat ze nu op een heel kleine middelbare school zit (± 500 leerlingen, alleen VMBO-t en Havo) Daar zou ze dan het eerste jaar zitten, is gunstig is 10 minuten fietsen van ons huis, het 2e en 3e jaar is op een andere locatie maar die is goed te bereiken met ov en ook met de fiets.
Kortere route qua jaren is via de Havo en ze is er nog niet uit wat ze dan wil, wil ze via de Havo dan moeten de cijfers echt omhoog en examen in 7 vakken. We zijn er nog niet helemaal uit dus.

@nnemoon
05-02-2020 om 11:02
Zonder krukken
Vandaag is zoon voor het eerst zonder krukken naar school. Het is vandaag precies 20 weken geleden dat hij zijn been gebroken heeft, dus dat mag ook wel.
Maandag heeft hij ontslag genomen van zijn bijbaantje als vakkenvuller. Beetje onenigheid, zoon moest iedere week zelf bellen hoe het met hem ging en vanuit het bedrijf hoorde hij nooit wat. Hij voelde zich niet prettig door deze houding.
Ik vind het prima. Hij is nog met zijn maatschappelijke stage bezig bij demente mensen en binnenkort moet hij ook nog een gewone stage van twee weken lopen bij een bedrijf. Hij focust zich maar even lekker op school.
Op school gaat het goed. Hij staat over voldoende voor. Zelfs voor gym een voldoende hoewel hij niet eens meegymt. Hij probeert zo veel en zo snel mogelijk zijn praktijk in te halen en dat lukt aardig. Hij staat wel een 3 gemiddeld voor rekenen maar dat telt gelukkig niet mee. Raar dat hij zo'n moeite blijft houden met rekenen en dat wiskunde wel gewoon gaat.

Zwanske
05-02-2020 om 15:02
@nnemoon
Wat een lange periode heeft hij met zijn been gezeten dan zeg. Zal wel lastig zijn geweest met brengen/halen in het begin?
Wat is er eigenlijk gebeurd?
Even voor de duidelijkheid: zoon heeft nog geen plek op het vmbo maar dit willen we proberen. Wrs krijgt hij pro advies dus ik moet ervoor gaan vechten. Over 2 weken beginnen de gesprekken op school.

@nnemoon
05-02-2020 om 16:02
Zwanske
Hij is van zijn fiets gevallen omdat zijn rem blokkeerde. Hij is gevallen en heeft zijn fiets op zijn been gekregen. Hij heeft zijn scheenbeen akelig gebroken net boven zijn enkel. Hij heeft vrij lang in het gips gezeten en later is zijn been nog een keer opnieuw gezet omdat het bot niet goed stond.
Man of ik waren zijn tourmanager naar school. Hij heeft van september tot en met december geen praktijk kunnen volgen omdat hij dan 4 uur achter elkaar moet kunnen staan. Hij heeft 12 uur in de week praktijk. Half januari is hij daar gelukkig weer mee begonnen. Hij moet wel heel veel inhalen maar hij krijgt veel begeleiding om snel weer bij te zijn.
Hij loopt nog een beetje houterig en hij mag nog niet mee doen met gym, maar voor de rest gaat het weer goed met zijn been.
Wat jouw zoon betreft. Ik hoop dat hij een kans krijgt om het op het VMBO te proberen. Met wat loopt hij een beetje achter. Zoon hIer had een rekenachterstand van 2 jaar toen hij naar het VMBO ging.

Zonnestraal07
05-02-2020 om 19:02
Zwanske
Leuk dat je mee komt schrijven. Welkom!
Ik zou ook inzetten op VMBO Basis. Proberen kan altijd, wie weet bloeit hij op de middelbare school helemaal op. Mocht het niet lukken kan hij altijd nog naar het PRO. Hier vond dochter de stof op de bassisschool allemaal erg lastig en was altijd heel zenuwachtig voor toetsen en twijfelde of ze het allemaal wel kon en begreep. Veel van de andere kinderen konden het allemaal beter volgens haar. Nu zit ze in een klas waarbij de stof op haar niveau is en waarbij ze niet bij de "slechtere" hoort. Ze heeft hierdoor meer vertrouwen in haar kunnen. De cijfers zijn hierdoor tot nu toe ook hoger dan verwacht.
Vanuit de basisschool had dochter een Kader advies. Ze is toen op basis van de cito in een Kader/TL klas geplaatst (op school van dochter zijn er alleen Basis/Kader en Kader/TL brugklassen) waarin op TL niveau lesgegeven wordt. Dus ook niveau hoger dan de basisschool aangaf. Tot nu toe kan ze het TL niveau prima bijbenen. Al zijn de laatste cijfers wel wat minder dan aan het begin van het jaar. Dit kan natuurlijk bij jouw zoon ook gebeuren, dat eenmaal op het vmbo hij het niveau prima aan blijkt te kunnen.
Mocht dochter TL niet halen dan heeft ze het in ieder geval geprobeerd en kan ze altijd alsnog Kader doen. Natuurlijk is het bij jouw zoon wel iets anders. Hij zou van school moeten wisselen als hij Basis niet haalt. Dat hoeft dochter natuurlijk niet.

Zonnestraal07
Flavia
Leuk dat Sport en Bewegen. Dat past wel echt bij jouw dochter.
Wat spreekt haar aan bij het sporten? Er zijn natuurlijk ook andere manieren om met sport bezig te zijn dan alleen sportleraar. Misschien helpt dat haar met het kiezen van vakken.
Op gebied van management: Denk aan evenementen organiseren, een webshop met sportkleding etc.
Teamwork: Politie, brandweer etc. (is wel weer lastig met blessures al zitten er genoeg agenten op kantoor)
Iets op medisch gebied: Misschien iets met voeding?
Een neefje van mij vond bijvoorbeeld de biologie rondom sport heel leuk. Hij heeft eerst de Opleiding voor leraar bewegingsonderwijs gedaan. Hij moest toen uiteindelijk stoppen door een blessure. Hij is nu sportfysio.

Zonnestraal07
Zomer
Wat naar dat het even minder met je dochter gaat. Vervelend van die knie. Doordat het een soort groeipijn is, is er ook weinig aan te doen. Komt de vermoeidheid ook door het groeien? Of heeft dat een andere oorzaak?
Hier had dochter in januari echt een enorme dip en had helemaal nergens meer zin in. Uiteindelijk had ze een enorm Vitamine D tekort. Inmiddels is dit weer aangevuld en gaat het meteen beter. Ze moet wel elke dag even naar buiten een wandelingetje maken.
Wat een goed cijfer voor Engels! Wauw!
En wat een leuke stage.
Hier begint de vakantie op 22 februari. Maar wij zitten hier boven de rivieren dus ook geen carnaval o.i.d.

Zwanske
05-02-2020 om 22:02
Geen
@nnemoon: kwestie van vette pech dus met de fiets gevallen. Gelukkig gaat het de goede kant op al is dat inhalen nog wel even een dingetje lijkt me.
Zoon loopt vooral met begrijpend lezen achter zo rond de 50% achterstand en dat is nou net de grens pro of basis.
Zonnestraal: nee klopt. Als je eenmaal op vmbo zit en je zit tussen 2 niveaus dan kun je nog op of afstromen maar in dit geval is het een hele andere school.

Zonnestraal07
05-02-2020 om 23:02
Tango
Wat vervelend dat het even niet goed gaat met je zoon. Goed dat de psychologe en de school hier bovenop zitten. Is hij echt nergens voor te motiveren (uitjes, hobby’s, sport etc.)? Of is het alleen school?
Weet de psycholoog inmiddels wat de onderliggende oorzaak is? Misschien moet daar eerst aan gewerkt worden. Lastig hoor. Ik zou er ook moedeloos van worden.

Zonnestraal07
05-02-2020 om 23:02
@nnemoon
Fijn dat zoon weer zonder krukken kan lopen. Na 20 weken mag dat ook wel.
Wat raar dat dat bedrijf niets van zich liet horen. Een appje met de vraag hoe gaat het is immers snel verstuurd. Ik snap dat hij zich niet prettig voelt en weg gaat. Er zijn tenslotte nog genoeg andere leuke bijbaantjes, zeker voor 15/16 jarigen.
Bevalt de maatschappelijke stage hem? Weet hij al waar hij de stage van twee weken gaat lopen?
Netjes dat hij overal voldoende voor staat. Zelfs voor gym haha. Wat knap dat het hem lukt om zoveel praktijk in te halen. Dat zal inmiddels ook wel opgelopen zijn tot een paar weken achterstand. Dat lijkt mij een hele klus.

Zonnestraal07
06-02-2020 om 00:02
Hier
Hier ging het met dochter een stuk minder. Ze had een vitamine D en IJzer tekort waardoor ze de hele maand januari somber en moe was. Ze had zelfs geen zin in dansen en hardlopen en lag alleen maar op bed. Ze is ook bijna anderhalve week thuis geweest. Inmiddels is dit aangevuld bij de huisarts en gaat het stukken beter. Ze is de hele week naar school geweest en is weer begonnen met keyboard spelen. Ze oefent weer elke dag, door filmpjes te kijken en na te doen. Ze wil vrijdag weer beginnen met dansen.
Op school vind dochter het ook minder leuk. Ze heeft wel 3 meisjes waar ze mee omgaat, maar dat is echt alleen in de klas. Dochter vind de klas niets aan. Er wordt volgens haar veel geklierd en weinig opgelet. Ook zijn er twee leerkrachten die de klas niet aankunnen volgens haar. Dochter vind dit vervelend, want die wil wel opletten en het liefst zoveel mogelijk werk afmaken op school. Buiten school heeft ze gelukkig wel genoeg vriendinnen.
Ze moet de komende weken met een 3e klasser bij PIE meelopen en het volgende blok met D&P. Zo krijgen de leerlingen alvast een beter beeld van het profiel. Dochter had laatst een voorlichting over mechatronica. Ze was hier erg enthousiast over. Ze wil hier later best een opleiding in volgen zei ze. Of in de kinderopvang, daar twijfelt ze nog over. Het lijkt ook allebei totaal niet op elkaar haha.
Ze zit er ook aan te denken de folderwijk van ons buurmeisje over te nemen om zo wat extra's te verdienen. Het zijn wel gesealde folders dus geen gedoe met insteken. Het is dan ongeveer 2 uurtjes in het weekend. In principe vind ik dat prima. Ik heb dochter wel benadrukt dat ze zelf verantwoordelijk is en dan ook door de regen en wind moet. Toen moest ze er toch nog even over nadenken.

Zwanske
11-02-2020 om 10:02
Cito
Inmiddels weten we de cito uitslagen van januari. Hij is helaas helemaal niks vooruit gegaan met begrijpend lezen en zit nog niet eens op niveau m4 echt heel laag dus.. Ik denk dat we het nu wel kunnen vergeten dat hij naar vmbo zou kunnen.
Rekenen is wel e6 maar ja begrijpend lezen is wel heel belangrijk. Ik baal er wel van want merk zelf dat hij het wel wat beter ging doen. Dacht ik..
Binnenkort het adviesgesprek op school.
Ik denk ook dat pro voor hem wel fijner is. Als hij op school er niks van begrijpt is ook niet leuk voor hem.

Zomer
11-02-2020 om 12:02
Zwanske
Is het een idee dat hij de toets over doet en dan een begrijpend luisteren toets? Mijn dochter had de toets verknald, zoals de juf zei en zij mocht hem over doen en ze hebben toen begrijpend luisteren afgenomen. Hier scoorde ze gelukkig heel goed op! Ik moet eerlijk zijn dat ze daar ook op is aangenomen op haar huidige school. Ze wilden het proberen omdat die toets goed was gegaan. Informeer goed bij de PRO scholen. Bij de PRO school waar wij waren geweest kon je nog instappen in een soort van schakelklas en als je voldeed mocht je dat jaar daarna alsnog naar VMBO basis. Ik vond de overgangsnormen best pittig en 50& haalde dit. Ik ken wel een succes verhaal en die meid is daarna nog doorgestroomd naar KB. Maar haar daar voor aanmelden was wel weer heel makkelijk. Te minste op die PRO school.
Is er een aantal PRO scholen bij je in de buurt? De een is de andere niet. Waar wij waren geweest vond ik echt 3x niks, ondanks die schakelklas. Later werden we gewezen op een andere die wel heel fijn leek. Gelukkig is het verder niet nodig geweest voor ons.

Zomer
Zonnestraal
Voelt je dochter zich al wat beter? Jammer dat ze in de klas niet echt de aansluiting vind. Zelf serieus is maar de rest zit te klieren. Volgens mij houdt ze zich wel goed staande als ik dat zo lees! Fijn ook dat ze naast school leuke vriendinnen heeft. Zo kan het ook! Het lijkt mij wel een veelzijdige school waar je dochter zit! Leuk hoor! En, gaat ze de folderwijk doen?

Zomer
Tango
Hoe gaat het nu met zoon? Een hele lastige situatie waarin jullie nu zitten. Dwingen heeft geen enkele zin en kan zelfs averechts werken. Is het wat om het tot de voorjaarsvakantie op zijn beloop te laten en daarna met school en de psycholoog om de tafel en uiteraard met zoon er bij? Ik leef met je mee. Niks aan dit en ik begrijp volkomen dat je hier moedeloos van wordt.

Tango
11-02-2020 om 13:02
Zwanske
Ik zou nog niet opgeven hoor. Zo'n cito is ook maar een momentopname. Heeft jouw zoon dyslexie? Dan zou ik zeker het advies van Zomer opvolgen en de cito begrijpend lezen in luistervorm af laten nemen. Bij zoon hier gaf dit ook een veel beter resultaat destijds en is toen ook mede de reden geweest om hem wel op VMBO aan te nemen. Was alleen een beetje jammer dat ze daar vervolgens naar ons idee te weinig deden met Kurzweil, zodat hij toch nog heel veel moest lezen en wij vooral thuis heel veel teksten moesten voorlezen.
Ga het gesprek met de school dus vooral aan. het zal echt niet zijn dat hij er niets van begrijpt. VMBO-basis met LWOO sluit veel meer aan dan het onderwijs wat hij op dit moment krijgt. Ik heb er ook nog steeds geen spijt van dat onze zoon het heeft gedaan. Hij heeft er in de jaren dat hij er zat zeker veel van opgestoken.
En natuurlijk kan PRO altijd nog als de school het niet ziet zitten. Maar dan zou ik daar ook zeker goed gaan kijken en praten wat daar de mogelijkheden zijn. Ze werken daar veelal wel op hun eigen niveau dus is goed om te kijken hoe ze dat aanpakken.
Heel veel succes!

Zomer
@nnemoon
Wat fijn dat je zoon weer zonder krukken loopt. Wat een lang proces is het geweest. 20 weken, pffff. Das best lang. Wat goed dat hij al bij verschillende vervolg opleidingen is gaan kijken! Hier was dat een verplicht nummer vanuit school, anders was dochter niet gegaan. Ook mooi dat de cijfers goed zijn. Super hoor! Gaat het met de praktijklessen nu ook weer goed?
Gaat je zoon nu op zoek naar een andere bijbaan? Jammer dat er zo weinig interesse was in zoon zijn gesteld.

Zomer
Flavia
Over hoe je altijd over haar schrijft zag ik ook geen verlegen dochter voor mij :-)! De Havo is zeker nog een optie voor haar! Ik ben benieuwd of ze echt nog voor haar droom die ze had op de basisschool gaat. Gelukkig kan ze nog even nadenken al moet ze geloof ik wel als ze naar de 3e gaat wel strategie kiezen zodat de weg voor de Havo open blijft. Ik ben benieuwd!

Tango
Even update
Ook maar even een update hier, met vanavond of morgen een vervolg want vanmiddag hebben we groot overleg.
Zoon is de afgelopen week helemaal niet naar school geweest. Motivatie is volledig weg. Heel naar. Inmiddels ligt alles bij de leerplicht en hebben we vanmiddag overleg met leerplicht, zorgcoordinator, bovenbouwcoordinator, mentor, psychologe, jeugdhulp, schoolarts, zoon en wijzelf. Naar mijn idee iets teveel mensen om een zinnig gesprek te voeren, maar we gaan het zien....
Vanmorgen hadden we gesprek over het IQ onderzoek dat is afgenomen toen zoon in januari op PRO startte. De WISC 5 is afgenomen en dit liet toch wel weer een bijzonder beeld zien. Zoon scoort het totaal IQ binnen de 70-82 interval. HIj scoorde echter heel hoog op werkgeheugen (94-111). Wij denken dat hij daardoor dus nog zo ver is gekomen op VMBO basis. Wat er eenmaal in zit bij zoon blijft blijkbaar wel hangen. Op taalvaardigheid scoort hij het laagst. Dat verbaast ons geenszins omdat wij merken dat hij zich heel moeilijk kan uiten en daardoor alles wat hij moeilijk, lastig etc. vindt schaalt onder saai.
Het onderzoek maakte dus best veel duidelijk. Gelukkig was het met veel moeite gelukt om dit gesprek voor het gesprek met leerplicht te organiseren, want wij wilden deze informatie graag meenemen.
Gisteren was zoon overigens ook niet naar school geweest, terwijl ik hem er voor de deur had afgezet. Ik heb aangegeven dat hier iets mee moet, wij hebben thuis geen inzage in welke uren hij wel en niet aanwezig is, ik dacht dus dat hij gewoon op school zat. Dit wordt dus opgepakt.
Vandaag is hij na het gesprek, waar hij ook zelf bij moest zijn, op school gebleven. Mentor dacht serieus dat hij weer mee naar huis zou gaan. Ik zei: nee hoor, hij blijft nu hier. Zoon was daar niet blij mee, had bij vertrek al gezegd dat hij niet ging blijven. Ik vond het vervelend het zo te doen, maar ik weet dat als hij er eenmaal is hij ook niet meer gaat (durft te) zeggen dat hij naar huis gaat.
Ik ben heel benieuwd hoe het vanmiddag verder gaat, zie er als een berg tegenop, maar we gaan het zien...

Zomer
Bijna vakantie!
Hier ging het vorige week toch weer niet goed met dochter. Futloos, moe, weinig energie, overal pijntjes. We zijn naar de dochter geweest en ze moet deze week eerst bloedprikken, algeheel bloedonderzoek. We gaan zien of daar wat uitkomt. Het gaat de afgelopen dagen al wel iets beter maar dat komt ook omdat we er iets meer bovenop zitten dat ze iets vroeger gaat slapen en ik zorg dat ze meer gezonde dingen binnenkrijgt met daarnaast een paar vitamine pilletjes. Gelukkig is ze vandaag vrij en morgen haar stageochtend! Donderdag pas weer naar school! Qua cijfers gaat het goed al kan het wel iets hoger maar goed, een mager voldoende is ook een voldoende Het is wellicht ook de tijd van het jaar. Gelukkig volgende week lekker vakantie! We hebben niet echt wat op de planning. Moeten ook allebei werken. Misschien neem ik nog een dag extra. Maar dat vinden ze ook niet erg. Lekker luieren, netflixen, dat soort dingen. Ik laat haar lekker haar gang gaan.

Zomer
Haha Tango
We zijn allebei druk aan het typen van berichten Ik ga even lezen!

Zomer
Tango
Net je bericht gelezen. Pffff, inderdaad wat een groep mensen Heb je het voor je zelf wel een beetje op een rijtje hoe jij het ziet? Ik zou mij vooral beperken tot de schoolsituatie. Jeugdzorg ook lees ik. Wel heftig al die verschillende groeperingen. Ik wens je heel veel sterkte vanmiddag. Die IQ test is niet heel slecht. Ik denk ook dat het zich niet goed kunnen uiten, faalangst, de verwachting die er blijkbaar is hem vooral in de weg zit (ik herken mijn dochter er ook zo in) Zonder deze zaken was het hem meer dan gelukt op het VMBO. Zo jammer. Ik hoop op een goed gesprek!

Zonnestraal07
11-02-2020 om 17:02
Tango
Wat een groep mensen. Ik kan mij voorstellen dat het overweldigend is. Zeker voor zoon, zo'n grote groep maakt het nog eens extra moeilijk om jezelf te uitten. Lastig hoor. Veel sterkte met het gesprek.

Zwanske en tango
11-02-2020 om 18:02
Zomer
Begrijpend luisteren toets kan ik wel vragen ja. Ik merk inderdaad dat hij gesproken taal veel beter begrijpt. Hij heeft geen dyslexie denk ik. Hij kan gewoon lezen maar begrijpt geen snars van wat hij leest. Ik heb ook geen idee hoe dat kan.
Er is hier in de buurt 1 pro school en nog 1 op een km of 15 afstand. Ze hebben geen schakelklassen, daarover heb ik weleens gelezen maar helaas is dat er niet. Wel bij de school 15 km verderop kan je vakken op vmbo niveau volgen en er examen in doen maar ik zie de toegevoegde waarde niet zo.
Dan zal hij een eind moeten fietsen de hele andere kant op of met de trein. Vind het ook sociaal niet zo handig want hij heeft al weinig vrienden en als je dan zo ver moet kan het zijn dat die vrienden dan nog verder wonen.
Op de pro school hier kan je uiteindelijk wel een entree-opleiding volgen als je daartoe in staat bent.
Tango je zegt dat vmbo met lwoo meer aansluit met het onderwijs dat hij nu krijgt maar dat is bij mij zoon niet het geval want hij zit nu al op SBO en dat is allemaal op eigen niveau dus echt opbloeien zal denk ik bij hem niet...

Zwanske
11-02-2020 om 18:02
Tango
Jee wat een lastige situatie zeg.
Is het nu gezien zijn iq test niet jammer dat ze op het vmbo het zo snel hebben opgegeven met hem? Met wat meer hulp zal hij er mss best op zn plaats zijn geweest.
Ik ben benieuwd wat er uit het overleg komt.
Succes!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.