Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Blosje
06-07-2019 om 11:07
November kind als enige van de klas niet naar groep 3
Hi, goedemorgen allemaal!
Even mijn zorgen uitten en jullie meningen gevraagd.
Mijn dochter van 5 (begin november) mag als enige, muv de nieuwe kindjes die dit schooljaar gestart zijn, niet naar groep 3.
Volgend jaar wordt dus haar derde jaar in de kleuterklas.
In februari is besloten haar niet over te laten gaan omdat ze een testje niet gehaald had en haar weektaakjes niet wou maken of af kreeg. Er zou in mei/juni nog een keer gekeken worden, maar dat is niet gebeurd terwijl er wel allemaal kindjes last minute over gaan die geboren zijn eind jan en begin feb.
Ik had mij er eerst bij neergelegd, maar ben nu enorm aan het twijfelen.
Inmiddels is het juli en leest ze 3/4 letterwoordjes, kent alle cijfers van 1 t/m 100, rekent sommetjes goed uit en praat ze een aardig woordje engels.
Ze doet nu eigenlijk alles wat van haar verwacht wordt.
Is het zinvol om haar nog een jaar te laten kleuteren?

Pennestreek
08-07-2019 om 17:07
Pirata
en ik moet dan weer lachen om het beeld van jouw zoon die 'verlengd' wordt .
Dat herken ik hoor, van die motoriek. Sterker nog, zoon is echt een enorm tekentalent, maar leesbaar schrijven kan hij echt niet. Is voor veel mensen ook onbegrijpelijk, ze vinden al snel dat het desinteresse is of zo. Maar je gebruikt voor tekenen de ene hersenhelft en voor schrijven de andere.
Hij heeft laatst een prachtige tekening voor me gemaakt van mijn auto. Echt prachtig, hij zou er prijzen mee kunnen winnen. Maar de letters en cijfers op de nummerplaat, die zijn een beetje rommelig . Misschien lukt het hem om die cijfers en letters als een tekening te beschouwen en werkt het dan wel...

Zeetakje
Ach, hoe herkenbaar allemaal
Onze zoon was motorisch niet goed in orde volgens de juf. Advies was om mee te gaan draaien met een buitenschoolse gymgroep voor motorisch zwakke kinderen. Dat hebben we maar gedaan, omdat ons kind dat gymen nog wel lollig vond en om de juf enigszins het gevoel te geven dat we het serieus namen.
Zei de juf, nadat hij 1 keer bij die groep had meegedaan, dat ze al zo duidelijk kon zien dat ons kind motorisch veel sterker werd. Ja hoor... vast. We hebben het maar meegespeeld, omdat dat argument om langer te moeten kleuteren dan alvast van tafel was.
De rest is tenslotte ook gelukt. Toen we aangaven dat ons kind, als hij nog langer moest kleuteren, dat op een andere school zou gaan doen, werd besloten dat ze het best met hem wilden proberen in groep 3.

Pirata
Pennestreek
Hij is inmiddels zodanig verlengd, dat ik omhoog moet kijken... je ziet dat kleuterverlenging helpt! 🤣

AnnaNiem
08-07-2019 om 19:07
motoriek
Lol... als motoriek een criterium was dan kon mijn dochter ook terug naar groep 2. Vangen kan ze nog steeds slecht, haar knippen en plakken zou in groep 2 ook niet bovenmatig zijn en dan hebben we het nog niet gehad over het schrijven en tekenen. En qua lengte zou ze daar ook niet opvallen. Trouwens qua rijmen en spraak heeft ze in groep 2 logopedie gehad, het woord dyslexie viel al. Maar ja, ze gaat gewoon naar groep 6 en is al een jaar avi uit, hoort tot de beste spellers van haar klas. het kan verkeren.

Zeetakje
08-07-2019 om 19:07
AnnaNiem
"Lol... als motoriek een criterium was dan kon mijn dochter ook terug naar groep 2."
Haha, ja. Ik denk dat een groot deel van de kinderen dan nooit verder zou komen dan de kleuterklas. Ik vrees trouwens dat ikzelf dan ook nog steeds aan het kleuteren zou zijn. (En bij vlagen lijkt me dat heerlijk relaxt)

Ginny Twijfelvuur
08-07-2019 om 20:07
Mijn gedachte Zeetakje
Ik zou nog steeds bij juffrouw Hanny zitten met mijn knip- en plakwerkjes

AnnaNiem
08-07-2019 om 21:07
Juf Ans
Ik zou dan ook nog bij juf Ans zitten, mijn dochter heeft het niet van een vreemde...

Tamar
09-07-2019 om 12:07
Enna
Ja, ik vind het ook wel lollig. En hij heeft het natuurlijk niet van niemand, he. Dus hoe zouden wij de hypotheek moeten betalen als mijn man nog altijd zat te kleuterverlengen?
O ja, zijn motoriek was en is ook verschrikkelijk. Nog een goede reden om hem snel die kleuterklas uit te krijgen, want hij haatte knippen en plakken en ook het feit dat hij als enige in de familie nog niet vlot kon lezen.

syboor
09-07-2019 om 15:07
betrek de IB'er
Ik sluit me aan bij Kenfan: maak een formele afspraak met de juf, maar ook met de IB'er, en neem daarbij de vader van het kind mee. Sta erop dat dit voor de zomervakantie gebeurt.
Geef aan dat je dochter zo gegroeid is, dan zowel jullie als dochter zelf de indruk hebben dat ze alles doet wat er verwacht wordt en de weektaak afmaakt, en dat ze de kleuterstof qua taal en rekenen echt al ontgroeid is. Vraag aan welke vaardigheden het haar nog ontbreekt.
Neem rustig de tijd voordat je reageert en herhaal wat de juf zegt of vat het samen (zodat duidelijk is dat je echt luistert en niet een van te voren voorbereid praatje af gaat draaien zodra de juf even stil is).
Geef aan in hoeverre je je dochter herkend in de problemen die de juf schetst. Vraag of deze indruk van de juf gebaseerd is op de afgelopen maanden of langer geleden.
Geef aan dat jullie inzien dat er risico's zitten aan de overgang van groep 3, namelijk de door de juf geschetste problemen. Geef vervolgens aan dat jullie denken dat er ook aanzienlijke risico's zitten aan in groep 2 blijven. Namelijk demotivatie door verlies van vrienden, en doordat het voor het kind zal voelen alsof de inspanning van de afgelopen maanden "zinloos" is geweest (want niet erkend). En tevens het risico dat passend aanbod qua taal en rekenen onvoldoende van de grond komt, dat er onvoldoende tijd is voor begeleiding, of dat dochter de uitzonderingspositie die dit met zich meebrengt niet accepteert.
Vraag school wat voor mogelijkheden zij zien om te werken aan de (volgens de juf) ontbrekende vaardigheden thuis en/of in groep 3.
Geef aan dat jullie de risico's van "gewoon" doorgaan naar groep 3 accepteren, zelfs als dat mocht betekenen dat de geconstateerde problemen voornamelijk door jullie thuis aangepakt moeten worden en als de school slechts weinig aanpassingen in groep 3 kan realiseren.
Geef aan dat jullie veel risico's zien kleven aan de interventie van zittenblijven, en dat voorwaarde voor deze interventie wat jullie betreft is dat er een handelingsplan komt, en dat dat goed uitgevoerd wordt.
Vraag of de school behoefte heeft om nog intern overleg te voeren of toetsen af te nemen bij kindlief, of dat ze bij het standpunt van zittenblijven blijven. Plan hoe dan ook een afspraak voor de week daarop (trek je agenda en noem concrete datum) om het handelinsgplan vast te stellen, mocht school bij zijn standpunt blijven. Annuleren kan altijd nog. Plan ook meteen alvast een afspraak om het handelingsplan te evalueren, en doe daarvoor een voorstel in de week voor de herfstvakantie (daarna komt er niets meer van ivm sinterkerst!).
Kortom, maak impliciet duidelijk dat school de beslissingsbevoegdheid heeft, maar dat ze zich daarmee ook een hoop 'verantwoordelijkheid' op de hals halen, waar jullie ze aan zullen houden.
Als je geen afspraak met de IB'er en leerkracht tegelijk kunt krijgen, vraag bij de administratie email en telefoonnummer van de IB'er op en doe een dringend terugbelverzoek. Leerkracht en IB'er zouden allang overlegd moeten hebben over zittenblijvers, dus de IB'er moet je prima te woord kunnen staan. Het is echt belangrijk om iemand anders dan de leerkracht er bij te betrekken. Het is vaak zo dat de IB'er vooral toetst of de argumenten van de leerkracht steekhoudend zijn, zonder ooit de onderliggende feiten (observaties, cito-resultaten) te bekijken. Als de IB'er door heeft dat de ouders zich niet kunnen vinden in het beeld van de leerkracht, is dat aanleiding om zelf naar het kind te kijken. Maar dat kan de IB'er niet weten als je er geen contact mee op neemt.

Yura
12-07-2019 om 10:07
Hoge eisen
Als wat de meester hierboven beschrijft aan eisen echt is vind ik dat echt absurd. Waarom moet je tegenwoordig al kunnen lezen voor je naar groep 3 gaat? Wat is er mis mee om daar in groep 3 mee te beginnen? Is er eigenlijk onderzoek naar gedaan, wat het verschil is op pakweg 12, 18 en 25 jarige leeftijd?
Gelukkig was dat bij mijn zoon (21) nog niet zo. Die kende geen letter en zijn eigen naam nog niet schrijven, maar gewoon naar groep 3 gegaan. Inmiddels is hij derdejaars aan de universiteit. Ok, ik geef toe, gezakt in 6 vwo. Maar zou dat nu komen doordat hij naar groep 3 ging terwijl hij nog niet kon lezen?
Mijn dochter is van september en ging dus met 5 jaar naar groep 3. Had zichzelf die zomer lezen geleerd (in de vakantie dus he, nadat de school bepaald heeft wie wel of niet naar groep 3 gaat). Ze vroeg gewoon alle letters en begreep uit zichzelf wat de bedoeling was en toen ze weer op school kwam kon ze lezen. Al snel kwam de juf erachter en volgde ze haar eigen programma. Ook zij is inmiddels derdejaars aan de universiteit, dit omdat ze gewoon 6 jaar over het vwo heeft gedaan.
Eigenlijk zie ik dus weinig verschil tussen mijn kinderen nu. Terwijl de een al kon lezen in groep 3 en de ander geen letter kon lezen. In mijn ogen worden dus echt onnodig zware eisen aan kleuters gesteld. Probleem is alleen dat je als ouders en leerkracht geen andere keus hebt dan erin mee te gaan, omdat dat van bovenaf opgelegd word.

@Emma
12-07-2019 om 11:07
Yura
Het is echt alleen die meester die dat zegt. Ik weet niet op welke school hij werkt, maar kunnen lezen, ook drieletterwoordjes in groep 2 is echt nergens voor nodig. En dan al helemaal niet in een zeker tempo, echt not done.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.