

Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Calenzia
30-06-2017 om 07:06
Naar groep 3 met voorsprong
Mijn dochter gaat volgend jaar naar groep 3. Ze kan al lezen, leest nu op E3 niveau. Kan schrijven (woorden schrijft ze wel op gehoor) en ook met rekenen ligt ze voor. Kan aftreksommetje onder de tien uit haar hoofd, optellen tot zeker 30. Beide cito's had ze voor rekenen 1+.
Het is natuurlijk fijn dat ze zo slim is, maar ik maak me zorgen over hoe dat volgend jaar in groep 3 gaat. Vooral de zorg dat ze zich niet gaat vervelen. Zijn er meer met een kind met voorsprong en hoe is dat bij jullie gegaan in groep 3? Waar let je op, om zeker te zijn dat ze niet gaat onderpresteren en het uitdagend en interessant blijft?

AnneJ
28-08-2017 om 23:08
Boeken mee?
Vanaf groep 4 namen mijn kinderen hun eigen boeken mee. Misschien vind de juf dat wel goed?

syboor
29-08-2017 om 12:08
Eigen situatie
De reacties van veel mensen zijn voor mij ...interessant. In elk geval heb ik nu veel ideeën voor hoe ik de juf van mijn eigen kind met fluwelen handschoentjes aan moet pakken.
De situatie is dat de juf in groep 1 al de IB'er heeft ingeschakeld, maar dat er verder geen contact tussen ons als ouders en de IB'er is geweest. De vertrekkende juf (gaat naar een andere school) heeft in eindgesprek aangegeven dat we "in de eerste weken" van het jaar zelf contact moeten leggen met de IB'er. IB'er heeft tot nu toe alleen ons kind getest (E2, op initiatief van de school), maar het beleid is dat de IB'er alle verrijking organiseert en ook begeleid; dat zal vanaf groep 2 voor kindlief ook nodig zijn. Juf had eerder al geopperd dat kindlief misschien mee kon doen met het verrijkingsgroepje van groep 3 (projecten, geen taal of rekenen). Ik weet niet of dat specifieke idee ook met de IB'er overlegd is, maar dat willen we (met het oog op peers en het ontwikkelen van goede werkhouding) heel erg graag.
Dus ik hoop maar dat ik de nieuwe juf niet voor de kop stoot. Maar ik ga zeker het advies van de oude juf opvolgen en contact met de IB'er opnemen. En omdat ik graag mijn kind de kans wil geven om aan te haken bij de groep 3 verrijking die de IB'er aan het organiseren is, ga ik dus niet afwachten maar dat zo snel mogelijk doen (OK, eerst kennismaken met nieuwe juf en dan eind van de eerste week aankondigen dat ik de IB'er ga inschakelen en dan pas doen).
Dus ik verbaas me een beetje over alle reacties dat het een motie van wantrouwen is om de IB'er in te schakelen. Wordt er op de meeste scholen echt verwacht dat leerkrachten zelf de begeleiding organiseren en uitvoeren van de leerlingen die buiten de 3 niveau's van de methode vallen? Of verwachten scholen dat geen enkel kind daar buiten valt (en als ze dat wel doen, dan moeten ze maar leren doen alsof...)?

Vesta
29-08-2017 om 14:08
de school verwacht dat de docent de IB-er inschakelt als de docent meer nodig heeft voor het kind dan hij/zij kan bieden.
Dan kan de IB-er handreikingen doen en eventueel een test-protocol starten om zo tot een goed onderwijsprogramma voor het betreffende kind te komen.
En als dat goed loopt hoef je er als ouder niet tussen te zitten. (wishfull thinking)
De IB-er is er voor de docenten, niet specifiek voor de kinderen.

Drietje
29-08-2017 om 14:08
Nee hoor
Je kunt het best wel aankaarten, maar niet op de eerste dag, als alle kinderen nieuw binnen komen in een nieuwe groep, met een nieuwe juf. Gewoon een kwestie van timing. En de IB'er kun je rustig betrekken. Als de juf daar zelf niet over begint dan zeg je gewoon tegen haar dat je dat vorig jaar afgesproken hebt.
Overigens is het 'peers'verhaal wel een kwestie van mazzel hebben. Lang niet altijd zitten er peers in de plusgroepen. Mijn jongste vond het een verschrikking Die zat veel liever bij zijn eigen klasgenootjes.

lieverdje
29-08-2017 om 15:08
inderdaad
niet al op dag 1. Denk je eens in: de juf moet nog kennismaken met de kinderen en vóórdat ze ze goed en wel bij naam kent komt er al een ouder een uitdagender lesprogramma eisen voor z'n kind. Komt nogal drammerig over, niet?

tsjor
29-08-2017 om 20:08
Syboor
'In elk geval heb ik nu veel ideeën voor hoe ik de juf van mijn eigen kind met fluwelen handschoentjes aan moet pakken.' Nou nee, het gaat niet om fluwelen handschoentjes. In het verhaal van TS gaat het om hoe je iemand die aan haar taak begint benadert; waarbij je je moet realiseren dat jouw kind één van de 29 is (lastig).
'Dus ik verbaas me een beetje over alle reacties dat het een motie van wantrouwen is om de IB'er in te schakelen.' In jouw verhaal gaat het om een kind waarvoor de IB-er al in groep 1 is ingeschakeld en de juf van groep 2 jullie adviseert om zelf kontakt te leggen met de IB-er. Vanwaar dat advies, ik weet het niet. Misschien heeft juf het idee van een verrijkingsgroepje met de IB-er besproken en vond de IB-er het voor jullie kind niet van belang. Misschien heeft de juf het niet besproken en laat ze het nu aan jullie over (slordig). Misschien deelt de juf jullie mening niet dat kind in de verrijkingsgroep moet zitten en heeft ze het daarom helemaal niet besproken, maar laat ze die confrontatie liggen en kist ze nu een indirecte weg. Wie zal het zeggen? Je komt erachter door het gesprek met de Ib-er aan te gaan. Dat is in elk geval een andere motivatie voor het gesprek met een IB-er dan al direct, nog voordat de dag begonnen is, menen dat de juf tekort zal schieten.
Tsjor

Jose
30-08-2017 om 13:08
Ik zou ook niet op de eerste dag met de juf gaan praten over dit onderwerp (of ander probleem). Ik zou eerst even de ruimte geven om elkaar te leren kennen en de juf de kans te geven om te kijken hoe kind gaat in de klas. Na een paar weken, zeker als je merkt dat kind zich verveelt en slecht gedraagt daardoor, zou ik aan de bel trekken.
Hier heb ik het omgekeerde meegemaakt, ik werd aan het einde van de eerste week van groep 6 bij de juf geroepen. Ze vond dat dochter wel extra werk kon gebruiken omdat alles haar zo gemakkelijk afging. En zo ging het balletje hier rollen.

Calenzia
14-01-2019 om 14:01
Update
Oud topic, maar wil toch even een update geven over hoe het nu met mijn dochter gaat en hoe het vorig schooljaar in groep 3 ging.
De juf van vorig jaar was gewoon een ramp en dat heeft uiteindelijk ervoor gezorgd dat ik met een grote boog om haar heen liep en alleen als het echt noodzakelijk was misschien naar haar toeging, maar daar wel eerst goed over nadenken of het echt nodig was. Volgens deze juf was dochter gemiddeld. Dochter heeft heel het jaar alles op gemiddeld niveau gedaan.
Dochter zelf deed gewoon haar ding. Met plezier naar school en goede resultaten. Cito midden 3 verschillende 2 scores. Alleen slechte scores op woordenschat en spelling. Eind cito zelfde en een 1+ score met begrijpend luisteren. Avi E3, wel door getoetst voor M4. Juf zag toen in dat ze misschien wel meer zou kunnen, maar praatte zich goed met dat dochter de tijd nodig had voor haar werkjes, onzeker en dan zou moeilijker werk onzekerder maken.Tja dochter wil overal de beste in zijn en deed vooral haar best met heel netjes schrijven en alles zo goed mogelijk binnen de lijntjes in kleuren.
De voorsprong is niet verdwenen, misschien zelfs groter geworden. Ik ben blij met haar nieuwe juf die haar gewoon meer uitdaging geeft. Dochter heeft logopedie vanwege spraak. De nieuwe juf kaartte vroeg in het jaar al aan dat dochter niet altijd goed uit haar woorden kan komen, zeker in paniek situaties. Plus een aantal klanken niet goed uitspreekt. Hier heeft ze afgelopen maanden logopedie voor gehad. Hier is naar voren gekomen dat het een gevoelig meisje is en dat niet alles wat de juf aankaartte met logopedie op te lossen. Zo kan ze het niet goed horen als het om haar heen te rumoerig is.Logopedie is inmiddels tijdelijk afgesloten. Logopedist ziet voldoende vooruitgang en thuis ook. Alleen de juf geeft aan geen vooruitgang te zien. Ook spellingtoetsen heeft ze naar de logopedist doorgestuurd, maar de fouten die daar in zitten zijn vooral regelfouten. Hoe en wat verder met de logopedist zal o.a. afhankelijk zijn van de cito uitslagen.
Begin van het schooljaar heb ik met de juf een gesprek gehad over o.a. de logopedie. Dochter zat toen in de klas naast een meisje dat level werk voor rekenen deed en keek hier naar mijn idee teveel naar ipv gewoon naar haar eigen werk, had toen al pluswerk voor rekenen. Toen ik dit aankaartte bij de juf gaf zij aan dat dochter waarschijnlijk het level werk wel zou kunnen. Afgesproken dat ze tot de kerstvakantie het level werk voor rekenen af en toe mee zou doen en de makkelijke opdrachten gewoon mocht overslaan. Dochter zou een eigen boekje krijgen na de kerstvakantie, als het goed zou gaan. Vorige week had dochter erover dat ze nog geen eigen boekje had gekregen. Even bij de juf lang gegaan om te vragen hoe of wat en juf vertelde dat dochter zeker een eigen boekje zou krijgen, maar dat ze nog bezig was met een schema hiervoor. Daarnaast vertelde ze dat dochter ook voor taal level werk heeft. En dat was dus een complete verassing, zeker ivm spelling.
Nu is het vooral even afwachten wat de cito scores van m4 zijn en dan het ouder gesprek.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.