Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Naar groep 3 met voorsprong

Calenzia

Calenzia

28-08-2017 om 09:08 Topicstarter

Teleurstelling

Vandaag de eerste schooldag en de juf aangesproken. Vertelt dat dochter kan lezen en met rekenen voorloopt en dat ik me zorgen maak dat ze het saai gaat vinden. Antwoord van de juf is dat ze allemaal met hetzelfde beginnen. Ze moeten leren in boekjes te werken en de overstap van kleuters naar groep 3 is toch al groot. Bovendien kunnen volgens haar kinderen die in groep 2 voorliepen in groep 3 terug zakken en er op die manier niks meer van te zien is.

Gevraagd of ze bij kinderen die al kunnen lezen AVI niveau testen. Daar deed ze lacherig over. Waren ze nog niet mee bezig, kwam pas in januari.

Conclusie was dat ze mijn zorg snapte, maar dat ze er helemaal niks mee deed.

Pug

Pug

28-08-2017 om 09:08

Calenzia

Begrijpelijk, maar ik begrijp de juf ook wel. Die krijgt iedere jaar een handvol ouders met hetzelfde verhaal op de eerste schooldag natuurlijk.

Bij mijn kinderen ging het goed. Pas na een maand of 3 kregen ze de zonlijn, maar ze zijn die eerste maanden gewoon doorgekomen hoor.

Zeker als jouw kind nog vooral fonetisch spelt kan die basis toch helemaal geen kwaad?

Triva

Triva

28-08-2017 om 10:08

slechte school

Pas in januari Avi testen vind ik duiden op een slechte school. Dan differentieer je dus niet ongeacht of jouw kind nu wel of niet voorloopt en blijft voorlopen. Veel scholen testen al in groep 1/2 zo nodig en anders testen ze na een maand of een kind naar de zonlijn kan oid.

Triva

Triva

overigens

Ik vind het wel een beetje dom om op de allereerste schooldag bij het brengen van je kind de juf al aan te spreken op zoiets. Daar had je echt wel een week mee kunnen wachten. Daarmee verpest je meteen de relatie. Je had dit toch echt eind groep 2 moeten bespreken, ik begrijp jouw uitleg in #3 daarover ook niet goed.

Krisje

Krisje

Ik snap ook niet waarom je dat de eerste ochtend direct moet bespreken. Kijk nou eerst eens hoe je dochter thuis komt. Grote kans dat het allemaal berespannend was met een eigen laatje, eigen potlood, spelen op het grote plein, gym in de grote zaal in je gymkleren en niet in je ondergoed.

De juf heeft echt snel genoeg door hoe ver ze is met lezen. Maar dan nog moet ze ook leren schrijven. Je dochter schrijft nog fonetisch toch? Dat mag volgens mij ook nog, echt spelling krijgen ze in groep 4 pas (dacht ik).

Wat verschrikkelijk. IB'er inschakelen.

Een juf die het normaal vindt dat kinderen "terugzakken", wat verschrikkelijk! Dat ze niet in ziet dat ze dat zelf veroorzaakt. Dat ze niet in ziet welke ellende en risico's er achter dat zogenaamde "terugzakken" allemaal schuilen (apathie, depressie, faalangst, niet leren-leren...). Ik zou dat echt niet laten voor wat het is maar de IB'er inschakelen. En als dat niet tot betere actie leidt, op zoek naar een school waar meer op eigen niveau wordt gewerkt.

Je kind heeft een voorsprong op lezen die misschien nog met de Zonlijn kan worden opgevangen (als ze Veilig Leren Lezen gebruiken, bij andere methodes is het hoogste niveau vaak wat minder hoog). Daarnaast een voorsprong op rekenen van ruim een jaar, het hoogste niveau van de rekenmethode zal onvoldoende uitdaging bieden. En een voorsprong op schrijven en wellicht ook op spelling. Dat is ongeveer het hele curriculum van groep 3. Het kind is misschien niet zo *ver* voor als andere kinderen die hier genoemd worden waar het allemaal goed mee kwam, maar juist dat het over de hele breedte is, vind ik zorgelijk. Wat moet dat kind zich dood gaan vervelen!

Alles bij elkaar kun je niet verwachten dat de juf dat binnen de klas opvangt. Kind valt buiten die drie niveau's waar de methodes rekening mee houden en juf heeft daar geen tijd voor, want groep 3 is nu eenmaal heel erg instructie-intensief. Dus bij ons op school zou de juf de IB'er inschakelen, IB'er zou het kind testen en zou niet-methode gebonden verrijkingsmateriaal uitkiezen, en zou dan waarschijnlijk ook het kind wekelijks uit de klas halen om het verrijkingswerk te bespreken / begeleiden.

Dus maak een afspraak met de IB'er. Kijk in de schoolgids even wat je kunt vinden over beleid en taakverdeling bij kinderen die voorlopen. Maar maak die afspraak. En als er niet genoeg mee gedaan wordt, ga op zoek naar een andere school. Er zijn zoveel scholen die wel kunnen inspelen op individuele leerlingniveau.

Lente

Lente

28-08-2017 om 12:08

Eens met Syboor

Ik zou alleen wel wachten tot eind van de week, zodat je de reactie van je dochter ook mee kan nemen en je de ib-er niet onnodig irriteert.

Dag 1 dit vragen was niet zo handig.
Maar de antwoorden zijn inderdaad vreselijk

lisbeth

lisbeth

Klopt wat de juf zegt

Er zijn best veel kinderen die met een voorsprong groep 3 binnenkomen, lezend al wat rekenend. Dat is niet heel bijzonder. Ook veel kinderen maken de eerste maanden in groep 3 een sprong. na de herfst zijn de meeste kinderen gewend en wordt het niveau ook duidelijker. Geduld dus. En het niveau heeft de juf ook wel door zonder een avi toets.

Angela67

Angela67

strategisch en diplomatiek . . .

dat zit al niet zo in mijn aard, maar op m'n werk kan daar mijn weg wel in vinden. Wat ik echter nooit had verwacht - en dat is dus mijn tip - dat het bij leerkrachten nog véél belangrijker is om op de relatie en de diplomatie in te zetten. Dan krijg je echt veel betere reacties én het leidt ook soms echt tot verbeteringen. Meer gelijkwaardigheid nastreven, maar dat moet soms gepaard gaan met voorzichtig en 'lief' en goedbedoelend beginnen.
Dus ik zou het eind van de week nog eens oppakken met haar en dan zeggen dat je je realiseert dat het misschien wat prematuur was van jep dat je heel benieuwd bent, etc. etc. Dus pas je aan aan haar 'systeem' maar ga regelmatig polsen en beetje duwen . . .
gr Angela

lisbeth

lisbeth

IB'er inschakelen

Veel te vroeg. Wat de juf bedoelt denk ik is dat niet ieder kind met een voorsprong zich even snel ontwikkelt. Bij veel zakt die voorsprong ook weer wat weg. Jongste kwam in groep 3 samen met een ander kind met een voorsprong. Bij dat kind zakte die voorsprong wat weg. Na een half jaar liep dat kind gelijk met de rest van groep 3, wel de betere van die groep. Maar geen uitzonderlijke voorsprong. Geef een kind eerst de kans om te wennen en dan kun je altijd nog de ib er inschakelen

Lieverdje

Lieverdje

ze zien je aankomen

Ik ben het helemaal eens met Lisbeth. Zo uitzonderlijk is wat de dochter van TS laat zien ook weer niet, alhoewel het waarschijnlijk wel een vlot kind is. Op de school van mijn kinderen kunnen alle kinderen al voor groep 3 lezen (door de combi 2/3). Mijn kinderen konden al heel veel beter rekenen dan het genoemde kind, en kregen na de herfstvakantie moeilijker werk. Dat gold ook voor andere kinderen, niks aan de hand. Wat het leeswerk betreft, dat werd al vanaf het begin (na een week) ingedeeld in 1,2 En 3 sterren niveau. Dat het niveau na eins groep 2 van kinderen die zichzelf hebben leren wat zakt is te verklaren omdat ze de schoolse methode moeten aanleren en hun zelfbedachte maniertjes misschien moeten afleren. Een van mijn kinderen kon in groep 2 al via een zeer omslachtige methode vermenigvuldigen bijvoorbeeld. Daar kwam hij mee weg met getallen tot 5 ongeveer, daarboven werkte zijn manier niet meer.

Als je nu al op hoge poten naar de IBer stapt om het lage niveau van het onderwijs in groep 3 aan te kaarten, loop je het risico de relatie met school danig te verprutsen. Ze zien je aankomen, wéér een ouder die vindt dat haar kind hoogbegaafd is.

Calenzia

Calenzia

28-08-2017 om 13:08 Topicstarter

Hoogbegaafd?

Zucht en weer de volgende die over hoogbegaafd begint. Ik geef in geen enkele reactie aan dat ik denk dat mijn dochter dat is. Het enige dat ik aangeef is dat ze een voorsprong heeft met lezen/schrijven/rekenen. Hoe ze zich verder ontwikkeld of ze die voorsprong houdt/ deze minder of meer wordt en waar ze precies wel geen voorsprong heeft zal komende jaar nog moeten blijken.

Verder denk ik niet dat het verkeerd is dat ik het al heb aangekaart bij de juf. Deze juf ken ik al, omdat mijn dochter haar in groep 1 als kleuter heeft gehad. Vorig jaar in groep 2 had ze een andere juf. Ik maak me zorgen dat mijn kind niet voldoende uitdaging heeft omdat ze veel al kent en dat lijkt mij genoeg reden om er vast met de juf over te hebben. Zij kan hier in ieder geval alert op zijn en hopelijk ook eerder ingrijpen als ze merkt dat dochter zich inderdaad verveelt en het te makkelijk is.

Ik ga verder even afwachten hoe het de komende weken gaat. Mocht dochter op een gegeven moment klagen dat ze het echt te makkelijk vind en saai, dan ga ik naar de juf om dit aan te kaarten. Anders kijk ik het eerst even aan de komende weken.

Naar de IB'er stappen lijkt me nou ook niet nodig. Dan komt het er op neer dat ik de juf niet eens een kans geef en gelijk hogerop ga zoeken, omdat haar antwoord mij niet bevalt. Een andere school opzoeken lijkt me ook niet nodig. Naast het feit dat dat niet handig is voor mijn zoon die nu in groep 5 zit.

Op de school van mijn kinderen is het echt niet zo gewoon dat er al veel kinderen begin groep 3 kunnen lezen. Dochter was vorig jaar groep 2 de enige in haar kleuterklas. Toen mijn zoon in groep 3 zat, was er maar 1 in kind dat al in groep 2 kon lezen.

De juf die er nu staat, heeft hiervoor alleen maar kleuters gedaan. Zij heeft met de juf gepraat die voor haar groep 3 deed en zij zou het ook zo gedaan hebben. Iedereen gelijk laten beginnen. Mijn zoon heeft die oude juf en groep 3 gehad en ik weet dat dat ene meisje week 1 gelijk met de zon lijn begon, een ander kind had vanaf dag 2 raket lijn. De zittenblijvers ook zonlijn en de rest maanlijn in het begin.

Helaas gebruiken ze sinds vorig jaar een andere leesmethode, waarschijnlijk lijn 3 en ik weet niet hoe die verder werkt. Volgende week is er een informatie avond in groep 3 en dan weet ik in ieder geval meer over welke lesmethodes ze gebruiken

lieverdje

"Dat het niveau na eins groep 2 van kinderen die zichzelf hebben leren wat zakt is te verklaren omdat ze de schoolse methode moeten aanleren en hun zelfbedachte maniertjes misschien moeten afleren

Je kunt lezen of je kunt het niet, hoe je dat ook aangeleerd hebt. Dat je dat dan weer zou afleren is natuurlijk nonsens. Wel kan een kind 'doen alsof' het niet meer kan lezen (of veel slechter dan het al kan) om maar niet op te vallen tussen de rest.

Ik zou het even aanzien. Inderdaad niet handig om meteen de eerste dag aan te kloppen. Het is zinvol om eerst een beetje een band met de (nieuwe) leerkracht op te bouwen. Geef zo'n juf ook de kans om zelf te zien wat je kind kan. Blijkt dat na een paar weken tegen te vallen, dan is het vroeg genoeg om aan de bel te trekken.

Groep 3 kan lastig zijn voor voorlopers omdat veel passend werk een zelfstandigheid vereist die het kind nog niet heeft. Aan de andere kant, kan je kind ook best zijn tijd nuttig volmaken met bijvoorbeeld het leren schrijven, sociale interacties enz. En is het 'saaie' lezen en rekenen niet eens zo'n probleem. Houd je kind gewoon een beetje in de gaten. Gaat ze met plezier naar school? Komt ze vrolijk weer thuis? Dan zou ik me vooral niet druk maken!

lisbeth

lisbeth

28-08-2017 om 13:08

Calenzia

Ik demk alleen dat je het beste even had kunnen wachten. De eerste weken in groep 3 gaan om meer dan leren lezen en rekenen. Veel andere zaken kosten energie. Daarom kan het zijn dat een kind meer aandacht gaat besteden aan sociale interactie, concentratie etc en minder aan lezen. Terwijl bij andre kinderen dat juist andersom ging.
Bij mijn jongste in de klas waren er twee die meteen met de zonlijn begonnen. Jongste en het eerder genoemde andere kind. Na de herfstvakantie kwamen daar al meer kinderen bij en vormde zich vanzelf een niveauverschil.
Geef de juf ene kans en wacht even af.

Triva

Triva

28-08-2017 om 13:08

klopt

De eerste weken groep 3 gaan om meer dan leren lezen en rekenen. De juf heeft dan echt haar handen vol aan de kinderen die nog helemaal niet kunnen lezen maar ook om de kinderen (allemaal) te laten wennen aan een tafeltje, spulletjes, werkjes maken en een hele andere structuur. Zeggen dat je pas in januari avitesten doet is dan nog steeds niet slim, de eerste dag meteen de juf aanspreken is ronduit dom

Angst voor verveling

Ik heb je beginverhaal nog eens doorgelezen. In groep 2 had ze al extra taakjes, werkte ze al met andere kinderen samen verder met rekenen (er zijn dus meer kinderen die wat sneller zijn); je grootste zorg was de kwaliteit van de juf (alleen maar kleuters gedaan etc.). Bovendien schreef ze dat je kind nog erg jong en speels is. Mag ze zich nog ontwikkelen, of moet ze alleen maar presteren?
Wat is je grootste angst? Dat ze zich verveelt, zeg je steeds. en als dat gebeurt ga je het meteen aan de juf melden. Er zijn nog een paar andere mogelijkheden.
Het kan zijn dat het de juf zelf ook opvalt.
Het kan ook zijn dat ze iets niet leuk vindt of niet goed kan en dan maar zegt dat ze zich verveelt.
Het kan ook nog zijn dat ze speels en jong is en liever wat anders doet dan oefeningen maken.
Het kan ook nog zijn dat je kind het zelf kan aangeven bij de juf als ze iets te gemakkelijk vindt. Ze is tenslotte een slim kind, als ik je zo hoor.
Je hebt al een analyse klaar: vervelen = te weinig uitdaging = fout van school = mijn kind komt tekort.
Laat dat eens los. Laat je kind zich eens ontwikkelen. Kinderen ontwikkelen zich niet in een rechte lijn, maar maken sprongen, soms cognitief, dan weer fysiek. Kinderen in één groep kunnen 12 maanden van elkaar verschillen. Verschil in maanden en verschil in ontwikkelingsfase, dat kan allemaal doen lijken, alsof het ene kind sneller gaat dan het andere; of dat een kind terugzakt, omdat het andere kind even sneller gaat.
Je verhaal doet me denken aan het verhaal van een ouder in de weekendbijlage van De Gelderlander deze week zaterdag: school mailt de groepsindeling door rond 15.00 uur en nog voordat de aardappelen op tafel staan hebben al verschillende ouders een mail naar school gestuurd: waarom die juf voor onze moeilijke klas, het is een invalster geweest etc. etc. Gruwel. Je zou maar een school zijn die blij is dat de formatie rond is. En je bent nog niet begonnen.

Tsjor

Moet zijn

'schreef ze' moet zijn 'schreef je'. Tsjor

Zon

Zon

28-08-2017 om 16:08

tigermom?

Door op dag 1 al de juf aan te spreken kweek je zelf het imago van tigermom, hoewel je misschien helemaal niet zo bent. Denk je echt niet dat de juf op dag 1 hele andere prioriteiten heeft? Niet erg slim en tactvol aangepakt dus.

Verder hoeft een juf echt niet het AVI niveau te testen om de zien of je dochter al vlot leest.

Tot slot: juffen houden er over het algemeen niet van om hierover tijdens het halen/brengen 'aangesproken' te worden. Zij hebben liever dat je hiervoor een aparte afspraak maakt, voor of na school. Dan kan ze ook meer inhoudelijk hierop ingaan.

Dus: maak over een maand een afspraak en vraag hoe het dan gaat, hoe de overdracht van de groep 2 juf was, of dat allemaal duidelijk was, hoe ze het doet in de groep en of ze aangepast werk nodig heeft, etc.

lieverdje

lieverdje

28-08-2017 om 17:08

calenzia

"Zucht en weer de volgende die over hoogbegaafd begint. Ik geef in geen enkele reactie aan dat ik denk dat mijn dochter dat is."

Nee, ik zeg ook niet dat jij vindt dat je dochter hoogbegaafd is, maar als je op dag 1 er al over begint dat ze meer uitdaging nodig heeft, dan kan de juf dat wel denken. Geeft geen blijk van veel vertrouwen in het kunnen van de juf, vind je wel? Gun haar de tijd om het jaar te beginnen en de klas op de rit te krijgen. Ze zal heus wel weten wat ze doet. Of tenminste, daar zou ik in beginsel van uitgaan.

Lente

Lente

28-08-2017 om 17:08

De nieuwe leesmethode ken ik niet

Maar bij de methode Veilig leren lezen is het toch echt de bedoeling dat leerlingen die al wat kunnen lezen, een ander aanbod krijgen (passend bij de rest van de klas maar dan anders), de zon-leerlingen.
En die leerlingen moeten een bepaald niveau op de avi-toets. Toen mijn kinderen zo oud waren, moest je aan begin van het schooljaar avi-1 halen om in aanmerking te komen voor de zon-lijn.
Dan klinkt het verontrustend als een school pas in januari naar het avi-niveau kijkt.
Je kunt de methode die ze nu gebruiken opzoeken. Misschien is er speciaal informatie voor ouders. Als school de methode anders gebruikt dan bedoeld, dan zou ik daar zeker over in gesprek gaan.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-08-2017 om 18:08

alert blijven

Mijn ervaring is dat je écht alert moet blijven. Ik lees hier best veel sussende woorden. 'de juf heeft het wel door', 'daar is een methode voor'. Natuurlijk zal dat ook veel wel goed komen. Maar niet altijd.

Ons tweede kind kon al bijna 2 jaar lezen toen hij naar groep 3 ging. En het zou allemaal goed komen met de differentiatie. Van zijn 5 jaar oudere broer waren we gewend hoe de school omging met bijvoorbeeld AVI-niveaus. Daar hadden we dus wel wel vertrouwen in.
Uiteindelijk heeft ons kind in groep drie álle AVI-1 boekjes moeten lezen. En toen álle AVI-2 boekjes. En daarna álle AVI-3 boekjes. Toetsen op AVI-niveau hadden ze voor het gemak een jaartje (schoolbreed) losgelaten. Dat vonden ze namelijk te ingewikkeld, omdat ze overgingen op het nieuwe AVI-systeem.

Als kleuter vond hij lezen fantastisch. Na een frustrerend verlopen groep 3 heeft hij nooit meer vrijwillig een boek aangeraakt. Hij is nu 15 en het is nooit meer goed gekomen met de afkeer voor lezen.

lisbeth

lisbeth

28-08-2017 om 21:08

Natuurlijk

Moet je het in de gaten houden, maar er is een tussenweg tussen op de eerste ochtend meteen de juf informeren over een voorsprong en helemaal niks doen.
To zegt dat het kind thuis m3/e3 leest, dat kan maar dat wil nog niet zeggen dat het kind dat op school ook haalt. Het kan ook zijn dat het dochtertje van to best veel moeite met groep 3 heeft, ook omdat ze nog jong is.misschien heeft het dochtertje wel alle energie nodig om op andere gebieden overeind te blijven in groep 3. Maar dat kun je op dga 1 nog niet zeggen. Daarom moet je even afwachten. Mocht over een aantal weken blijken dat dochter als een razende gaat, het geweldig doet in groep 3 en zich enorm verveelt met dr taken die ze krijgt dan kun je nog Ingrijpen. De eerste ochtend is wat te snel.

klara

klara

ook oneens-;

met de meesten!
Er valt zeker iets voor te zeggen om de juf de eerste tijd niet lastig te vallen. Maar voor ts voelde het goed, dat zegt toch wel wat.
Voordeel kan ook zijn dat juf gelijk weet wat ze aan ts heeft. En zich minder zal durven permitteren. (Om zaken te laten liggen etc)

Klinkt zwartgallig maar helaas is dat mijn ervaring. Lag aan mijn kind hoor, want de meeste kinderen vonden het fantastisch op die school. Mijn andere kind deed het ook goed daar.
Maar dat andere, suffe, kind van mij niet dus. Had hij maar niet zo slim moeten zijn! Zo afwijkend! Zo gevoelig en introvert! Had hij maar niet zo snel moeten schakelen! Niet de moed al opgeven na een paar dagen school! Socialer moeten zijn en net als zoveel slimmere kinderen zich richten op de sociale aspecten van school ipv iets te leren!

klara

klara

daarbij

ts, je kent de juf dus. En zij zag je kind niet, begrijp ik dat goed? Je zei dat ze opviel vanaf groep 2...

Li

Li

28-08-2017 om 22:08

hier

heb ik mijn kinderen altijd duidelijk gemaakt dat de regels van school wel daar gelden, maar niet thuis. Dus als je een veel te moeilijk boek wil lezen, be my guest en ik zal er doorheen helpen als het nodig is. Dat is hoe mijn kinderen hebben leren lezen. Die weigerden die Avi-boeken gewoon. Op school zaten ze te niksen en thuis lazen ze. Misschien niet hoe het bedoeld is, maar het werkte wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.