Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

juf Ank
20-09-2020 om 13:09
leraren moeten uitkomen voor hun homosexualiteit
Als zij dat zouden doen dan zouden zij het voor zo veel leerlingen zo veel makkelijker maken!
Het is ook een kwestie van voorleven voor zo'n school. Een leraar die zich kwetsbaar opstelt kan een jonge-experimenterende-twijfelende leerling (m/v) zich optrekken aan een leraar die ervoor zou uitkomen.
Mijn zoon vond het zo moeilijk en had het idee dat niemand in zijn omgeving aan zijn geaardheid twijfelde of dat niemand uitkwam voor zijn geaardheid. Ik wist dat dat bepaalde leraren van hem wel degelijk anders geaard waren, maar er niet voor uitkwamen. Zo jammer. Wat vinden jullie ervan?
Ik zou het geweldig vinden als meerderen het zouden doen, maar begrijp ook dat leraren gewoon hun eigen persoonlijke keuzes kunnen en mogen maken.

Emmawee
23-09-2020 om 18:09
Isella
Biedt jullie school dan bijvoorbeeld wel gastlessen aan vanuit het COC?
Het lijkt me heel realistisch om het probleem vast te stellen en je eraan te conformeren (zoals nu gebeurt), maar het is natuurlijk wel iets wat je als school zou moeten willen veranderen.

MarSy
23-09-2020 om 19:09
Allochtoon?
Dan zouden alleen vmbo in het westen van het land er last van moeten hebben.
Toch gek dat op mijn mbo school de openheid er gewoon was, met 80% allochtoon in de klassen, want centrum grote stad.
Het is geen allochtoon probleem, het is een maatschappelijk probleem!

IngridT
Ik werk ook op een lyceum
En dat scheelt vast.
Het is hier precies zoals Jo Hanna beschrijft. Niemand komt echt officieel uit de kast, maar er wordt gewoon terloops over wederhelften van hetzelfde geslacht gesproken als dat zo uitkomt. We hebben ook een homo docent die een tijd terug samen met zijn vriend en 2 dames een baby hebben gekregen. Was ook niet geheim of zo.
Ook wel leerlingen die probleemloos uit de kast komen. In de afgelopen 8 jaar ( zo lang werk ik er inmiddels al) ook al 2 leerlingen gehad die transgender waren. Een jongen die meisje is geworden, en ook een meisje die nu een jongen is. In een klas waar ik les aan gaf. is nooit een onvertogen woord over gevallen.
Zo zou het natuurlijk overal moeten zijn.
Ingrid

Triva
Marsy
Vergelijk je nu MBO met VMBO?
Ik denk dat moslims mét homohaat gevaarlijker zijn voor een leerkracht dat leerlingen zonder moslimachtergrond maar ook in andere delen van het land zal het toch op het VMBO lastiger zijn dan op VWO scholen.

MarSy
Vmbo en mbo loopt dezelfde doelgroep rond, daar is weinig verschil tussen.
En homohaat of homoseksualiteit verkeerd vinden vanwege religieuze achtergrond is nogal een verschil.
Een kennis opgegroeid in een streng protestants milieu is pas vorig jaar uit de kast gekomen, bijna 40 jaar oud. Zijn vrienden vinden homoseksualiteit verkeerd, dat is de reden dat hij niet uit de kast kwam, er was geen sprake van homohaat. Bij moslims is dat niet heel anders, dus nogmaals het is te makkelijk om naar allochtonen cq moslims te wijzen. Er is veel homohaat in Nederland, dat komt echt niet alleen van moslims of allochtonen, juist niet
Het is nog steeds algemeen geaccepteerd dat mannen onderling elkaar homo of mietje noemen, of als een man iets niet durft: je bent toch geen homo, jongens die een jurk aan willen: je bent toch geen homo? Jongens met lang haar... kortom elke jongen die zogenaamd niet stoer is wordt uitgescholden.

Triva
23-09-2020 om 21:09
Marsy
Ja maar op het MBO zijn ze wel ouder he? Bij sommige mensen komt de wijsheid met de jaren (en de groei van de hersenen).
Maar goed, ik weet niet welk punt je wil maken want we zijn het eens. Er moet iets in de samenleving veranderen maar of we daar de schaarse docenten die les willen geven op het VMBO daarvoor in de strijd moeten gooien is de vraag. Liever niet.

Isella
23-09-2020 om 21:09
Jawel
Ja, we hebben gastlessen van het COC, het fijne weet ik er niet van want dat regelen andere docenten.
Ik zei al dat het niet zozeer een allochtonenprobleem is maar een laagopgeleidendingetje in een groep met heel veel groepsdruk.

Isella
23-09-2020 om 22:09
Zembla
Zembla gaat hier nu over. Hoe een Utrechtse school verslechterde vanaf de jaren tachtig na de komst van laagopgeleide allochtonen in Kanaleneiland. Een homoleraar komt ook aan het woord.

Ad Hombre
24-09-2020 om 08:09
Homo's
Dachten jullie dat de moslims (en andere allochtone groepen) de autochtone kinderen niet beïnvloeden? In een klas met veel allochtonen wordt de moraal in ieder geval gedeeltelijk door die allochtonen bepaald.
Maak je geen illusies. Homo is het favoriete scheldwoord naast 'kanker'. Kankerhomo doet het ook altijd goed als ze echt kwaad zijn. Dat duidt echt niet op een toenemende acceptatie.

MarSy
24-09-2020 om 21:09
Mijn punt is
Dat de acceptatie veel te laag is, ongeacht vmbo/mbo of autochtoon/allochtoon.
En acceptatie begint wel op school, niet door docenten voor de leeuwen te gooien, wel door een veilige omgeving te creëren waar iedereen mag zijn.
Want dit laatste kan dus wel op elke school, er zijn genoeg voorbeelden van scholen waar het geen probleem is.

AnneJ
24-09-2020 om 22:09
De app
Dit vind ik een mooi initiatief. Dan heb je in elk geval een 'veilige' omgeving als puber. En je kunt je ervaringen delen. Ook je ervaringen met het draagvlak in je omgeving.
En het kan je meer zelfvertrouwen geven om toch uit de kast te komen op school en bij vrienden en hoe je dat doet. Hoe je dat beoordeelt.
Dan wordt het gewoner.

Jo Hanna
25-09-2020 om 19:09
Luxe positie
Ik snap best dat ik in een luxe positie verkeer Triva. Ik snap ook wel dat je daar niet per se iets aan kunt doen. Op zichzelf is een vraag stellen tijdens een open dag het probleem toch niet? Je vraagt gewoon: zijn er hier openlijk homoseksuele docenten m/v? Een kind kan de was doen. Het probleem ontstaat pas als het antwoord ‘nee’ is. In onze gemeente is er maar 1 school per niveau. Dus wat dan? Ik denk dat dat hier zo zou zijn gegaan: ‘nou ja, om daar nou x kilometer voor te fietsen...’ En dan balen als een stekker als dochter zoekende is of ze misschien op meisjes valt.
Ik begrijp niet zo goed de venijnige toon als het over je zoon gaat? Die werkt dus in een in dit opzicht onveilige omgeving. Heb ik gesuggereerd dat hij de ellende moet opzoeken door zich expliciet uit te spreken? Volgens mij niet. Ik vind ook dat jouw zoon prettig moet kunnen werken. Pick your battles! Maar als moeder (!) lijkt me dat jij hem ook een omgeving zou gunnen waarin hij zich veiliger voelde om zich wel expliciet uit te spreken. Toch? Maar ik snap tegelijkertijd ook best dat hij verder gewoon een superleuke baan kan hebben en dat er op alle niveaus goede, leuke docenten nodig zijn. Ik hoop echt dat hij het overwegend prima naar zijn zin heeft in zijn werk.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.