Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Moemie
21-06-2016 om 20:06
Kosten Mbo als je nog geen 18 bent
Mijn dochters gaan na de zomer allebei naar een MBO4 opleiding. Nu ben ik, samen met de meiden aan het kijken voor studiemateriaal (boeken etc) maar zie nergens wat de kosten voor de opleiding zelf zijn. Ik zie wel dat er vanaf 18 jaar lesgeld moet worden betaald. Hoe zit dat als je nog geen 18 bent? Ik hoop dat jullie dit geen domme vraag vinden....

Kaardani
26-09-2018 om 06:09
Kosten mbo als je nog geen 18 bent
Niet de gemeente helaas, maar de scholen zelf, die hebben naar blijkt een verplichting welke is op gelegd vanuit overheid en gemeente

tsjor
26-09-2018 om 15:09
Stel
Dat hij 420 per maand krijgt aan studiebeurs en aanvullende beurs.
Dan zou hij daarvan 150 euro moeten sparen om volgend jaar lesgeld en boeken (ga niet alles kopen!!!!) te betalen.
Elke maand is hij ongeveer 35 euro kwijt voor zijn zorgverzekering (na aftrek van de zorgtoeslag).
Hij zou dan nog 100 euro per maand kunnen bijdragen aan eten en drinken. Dan houdt hij nog 145 euro per maand over. Misschien dat hij jou daar toch meer mee kan steunen.
Daarnaast heeft hij het geld van zijn bijbaantje voor kleding etc.
Zou hij het daarmee redden?
Voor jou is het wel veel beroerder, want een gat van 500 euro is niet zomaar opgelost. Ook niet al zou je zoon 200 euro betalen voor kost en inwoning.
Tsjor
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.