Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Zus

Zus

14-12-2020 om 18:12

klassen (documentaire)

Jullie ook zo pissig? Fijn, zulke juffen. Sta je al 1-0 achter, geloven zij er ook niet in dat het je gaat lukken..
Of ligt het niet aan de juffen?

Eens

Dat sociogram vond ik ook heel erg. Heb ik ooit, 30 jaar terug, , tijdens mijn opleiding wel eea over geleerd, maar toen al met een hoop waarschuwingen over hoe en wanneer je dat evt zou kunnen gebruiken, en vooral ook hoe en wanneer niet. Wat me ervan is bijgebleven: Liever niet, hooguit in complexe of ondoorgrondelijke groepen . Kijk extreem uit met de ‘negatief’ geformuleerde vragen ( ‘ met wie wil je niet in een groepje?) . Let op de privacy.

Nou. Al die regels werden geschonden door de lieve lerares. T klonk alsof ze dit standaard een paar keer per jaar deden, er waren ook ‘negatieve’ vragen en er was een hoop overleg tussen de kinderen. Idd brrrrr. ‘wie heb jij ingevuld bij ‘het minst aardig’???

Lampje

Lampje

16-12-2020 om 20:12

Afgehaakt

Ja, het sociogram kwam bij mijn zoon begin groep 4 aan de orde tijdens het 10-minuten gesprek. De leerkracht zuchtte diep en zei dat toch veel kinderen hem als onaardig hadden ingevuld. De moed zakte al in mijn schoenen; dat is een naar bericht over je kind. Vervolgens ging ze maar door over wat hij allemaal fout deed in de klas. Toen we uiteindelijk vroegen wat we zouden kunnen doen, zij op school, wij thuis, zuchtte ze nog dieper en zei dat ze geen idee had. Ik was er toen ook direct klaar mee. Wel klagen, niet willen meedenken over oplossingen. Kan het woord sociogram sindsdien niet meer horen en vond ook dat het in Klassen onveilig werd ingezet.

Lampje

Lampje

16-12-2020 om 21:12

Eens met Annaniem en Marsy

Met de opmerking van Annaniem over Annysa ben ik het eens. Ik vind het bewonderingswaardig dat ze nog zo goed scoort met alle onrust om haar heen, dat ze dan haar schoolwerk niet afkrijgt, lijkt me idd iets om bij te steunen, ipv het nog een extra probleem voor haar te maken (inclusief een lager schooladvies daardoor).

En MarSy; ook eens dat er meer gebruik gemaakt moet worden van wetenschappelijke inzichten, onder meer wat betreft bevorderen kansengelijkheid. Het lijkt nu soms alsof iedere school het eigen (al dan niet goede) wiel daarvoor aan het uitvinden is, wat veel tijd kost, terwijl er al veel onderzocht en bekend is. Zou mooi zijn als scholenbesturen en scholen daarin meer een lijn zouden trekken en van elkaar kunnen leren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.