Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Moeder van Drie
27-10-2020 om 14:10
Kind mag alleen 's middags naar school groep 1-2
Ik ben op zoek naar ervaringen van ouders waarvan de school een verlengde wenperiode nodig vindt voor zijn/haar kinderen.
Ik heb een tweeling die vlak voor hun verjaardag op 1 sept. zijn begonnen in groep 1/2. In het begin gingen ze alleen de ochtenden. Een van de twee heeft wat moeite met wennen aan de structuur (ze gingen niet naar de opvang). We zijn toen rond 1 okt. naar alleen de middagen gewisseld.
Vlak voor de vakantie hebben we gesprek gevoerd. De juf houdt vast aan alleen de middagen.
Voor ons begint dit erg lastig te worden. We hebben geen opvang en werken beiden thuis. We willen de kinderen nu zo snel mogelijk hele dagen op school hebben.
Mag school zomaar onze kinderen volle dagen onderwijs weigeren?
Over een week is weer een gesprek. We hebben er een hard hoofd in dat de juf akkoord zal gaan met volle dagen. Het kind dat moeite met wennen heeft is niet heel druk en kan zich goed concentreren. De moeite zit in het accepteren van de autoriteit van de juf (nee is nee). Ze is af en toe de school door gewandeld en naar het hek. En wil nog wel eens de kring verstoren door blijkbaar om aandacht te gaan vragen. Maar dat is rap aan het veranderen. Alleen zegt de juf nog geen 'vertrouwen' te hebben.
Mijn man zegt: we stappen naar de directeur. Maar zelf denk ik dat dit de boel teveel laat escaleren. Ik hoor graag ervaringen, om iets meer beslagen ten ijs te komen.

M Lavell
11-11-2020 om 10:11
Haal de tweeling uit elkaar
Juf heeft in een boekje gelezen dat vroeg geboorte, tweeling zijn, vroeg naar school gaan en niet naar de voorschoolse opvang gaan, vaker tot achterstanden leidt.
Dat heeft juf goed onthouden en dat projecteert ze op jouw tweeling.
Ze ziet haar "kennis" voortdurend bevestigd en zal dat ook zo blijven zien.
Om te voorkomen dat je kinderen nu al via de tunnelvisie vanzelf in een achterstand belanden,( kleuters presteren naar verwachting, wie niets van ze verwacht krijgt niets) moet je dit denkproces zien te veranderen.
Ten eerste: Zorg dat de tweeling uit elkaar wordt geplaatst (niet in dezelfde klas). Alleen zo zullen de kinderen (ook in de toekomst) op hun eigen capaciteiten worden beoordeeld (niet langer vergeleken worden, de een is slechter dan de ander) en zullen ze zich niet achter elkaar verschuilen (de "slechte" verstopt zich steeds verder).
Juffen vergeten zo bovendien dat het een tweeling is.
(ja, dit staat in boekjes, maar ik heb het ook zelf zo ervaren. Ik ben een tweeling).
Tot die tijd, maar ook ruim daarna: Doe alsof de "inzichten" van de juf je ogen hebben geopend: Nou juf, ik begreep aanvankelijk niet wat u bedoelde, maar nu tweeling A zich plots zo snel ontwikkelt, begrijp ik het. Ineens doet ze veel beter dit.... of dat...
Zelfde liedje voor kind B.
Het heeft niet zoveel zin om met juf in discussie te gaan over de hardheid van haar conclusies en haar kennis. Wie denkt dat de aarde plat is, komt daar niet zo makkelijk van af. Discussie heeft geen zin.

M Lavell
11-11-2020 om 10:11
Aanvulling
Dit ", maar nu tweeling A zich plots zo snel ontwikkelt, begrijp ik het. Ineens doet ze veel beter dit.... of dat..."
Is om juf met positieve ervaring en ontwikkeling in te prenten. Zodat ze daar meer naar gaat kijken
Uit eigen beweging let ze vooral op negatieve dingen en bevestiging van haar negatieve vooroordelen.
En ja, dat werkt. Weet ik als moeder.
Het zijn net mensen die juffen.

Triva
11-11-2020 om 11:11
maar
Ik snap niet dat nu beide kinderen opeens niet meer goed functioneren als kind in de klas.

MarSy
11-11-2020 om 11:11
Toch andere school?
Als je on de eerste weken al een stempel: ongeschikt krijgen en ze moeten nog 8 jaar?

Half a twin
11-11-2020 om 13:11
Kapstok?
====Ik snap niet dat nu beide kinderen opeens niet meer goed functioneren als kind in de klas.=====
De juf zoekt en kapstok om haar eigen onvermogen aan op te hangen?
Het lukt hare niet om die hele klas goed op de rit te krijgen, zoekt naar een oorzaak, wat is er andere dan voorgaande jaren?
O ja, in september is die tweeling ingestroomd en toen zijn de problemen begonnen. Ik moest wel heel veel aandacht aan die ene helft geven. Dat meisje minder naar school laten komen heeft niet gewerkt, misschien is er ook wel iets met dat andere meisje.
Wij werden gepest door de klasgenoten zo'n 45 jaar geleden en, omdat de juffen dat niet onder controle kregen was dat onze "schuld" als tweeling waren wij nou eenmaal een uitzondering in de klas. Kinderen die anders zijn moeten zich meerjarig eenmaal meer aanpassen aan de groep.
Het lag dus aan ons, terwijl ze eigenlijk de pesters aan had moeten pakken. Daar had ze geen vat op door haar eigen onvermogen maar ze moest iets om haar huid te redden.
Zou zomaar kunnen dat deze juf de tweeling van to ook "ziet als oorzaak" van het probleem om hadden eigen onvermogen te maskeren.
Ok mijn advies als helft van een tweeling zou zijn dat de meiden en nieuwe start maken ieder in een eigen klas, desnoods op een andere school. Alleen dan krijgen ze de gelegenheid zichzelf te zijn en zelfstandig op te groeien.
Mama van 3 zorg alsjeblieft dat de een niet haar hele schooltijd in de schaduw van de ander hoeft te staan en dat gebeurt zolang ze samen in de klas zitten. Dan blijft deze juf maar ook alle leerkrachten daarna de meiden vergelijken en dat is niet wenselijk.

skik
11-11-2020 om 20:11
Splitsen als het kan
Als je de mogelijkheid hebt om ze in verschillende klassen te plaatsen, doen! Ik dacht dat het tegenwoordig wel standaardbeleid was om tweelingen niet meer bij elkaar in de klas te plaatsen. Ook al voed je ze nog zo individueel mogelijk op, de buitenwereld (school) zal ze toch met elkaar vergelijken. En da's voor beiden niet goed.
skik (tweelingmoeder)

Lilian1
11-11-2020 om 20:11
Hier op 2 scholen
Adviseren ze apart maar als ouders t echt willen mogen ze groep 1/2 bij elkaar en dan apart

Moeder van Drie
03-12-2020 om 18:12
Nog een update
Allereerst een reactie op het splitsen van de kinderen: we baseren onze keuze op wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat eeneiige meisjes op jonge leeftijd beter functioneren dan wanneer ze gesplitst worden. Dit effect treed vooral op bij eeneiige meisjes en is substantieel minder bij andere tweeling vormen.
Verder krijgen we inmiddels weer negatieve reactie van de juf op beginnen met hele dagen. Een van de twee is er nog steeds niet klaar voor geeft ze summier aan in een mail. Dinsdag wordt het in een gesprek toegelicht. We zijn er goed klaar mee nu maar zitten met onze handen een beetje in het haar. De juf confronteren met haar onvermogen en duidelijke vooroordelen over een van de meiden lijkt een recept voor gedoe. Over haar rug naar de directeur stappen ook. Meegaan in haar eindeloze ‘tijd nodig’ is ook geen optie. Misschien een andere juf? Er zijn vier groepen 1/2. Erg jammer want ze krijgen net vriendjes in deze klas.

Linde
03-12-2020 om 19:12
hoeveel
Hoe vaak gaan ze nu naar school?
Als ze niet volledig gaan zou ik dat nu toch wel eisen, of een concrete opbouw zodat ze f de week erna (voor de kerst) echt hele dagen gaan. Vanaf de volgende dag na het gesprek (meteen doen!) de ochtenden + 1 donderdagmiddag, de week erna 1 of 2 middagen erbij de de week daarna volledig. Zoiets.
Lees het draadje nog eens goed door om te kijken wat juridisch je rechten zijn en wat je opties zijn om dit probleem aan te pakken.
Je hoeft niet achter haar rug naar de directeur te gaan.
Ik kunt aangeven dat je graag die IB'er of directeur bij het gesprek hebt, of je kunt in het gesprek aangeven dat je diezelfde week met de directeur wilt praten.
Zorg dat je in elk geval je rechten en de feiten goed op een rij hebt. ZOwel dinsdag als bij een vervolggesprek.
Is je man erbij?
Het kan nog wel eens helpen als er een man bij zit die gewoon simpel zegt: wat een onzin, ze gaan nu volle dagen naar school vanaf morgen.
Niet teveel meebewegen.
Hebben jullie al genoeg gedaan.
Het is nu wel een keer klaar.
Geef je grens aan, want zij probeert het gewoon zo lang mogelijk te rekken omdat zij het misschien zelf wel fijn vindt, 2 kinderen minder in de ochtend (als ze nog steeds alleen 's middags gaan).
Ga maar eens kijken hoe het gaat als ze hele dagen gaan.
Als het echt een ramp wordt (wat vast wel meevalt), hoor je het dan wel.

AnneJ
Nee Linde
Je hebt juridisch geen positie. Dat maakt het wel lastig.
Anderzijds zou het natuurlijk ook niet zo begrijpelijk zijn als de ouder uitmaakt welk advies de school gaat geven.
Je kunt alleen zo goed mogelijk het gesprek aangaan en anders -dat heeft geen voorkeur want dan gaan de hakken in het zand- druk uitoefenen door het inschakelen van directie, bestuur of klachtencommissie of MR, of de media.

Half a twin
Het is een tweeling geen wiskunde
Prima dat jullie je baseren op wetenschappelijk onderzoek en het zal best zo zijn dat de meeste eeneiige tweelingen beter gedijen bij elkaar. Ik denk dat je wel moet blijven kijken naar de kinderen en als iets niet werkt dat je dan iets anders moet proberen.
Ze wel uit elkaar halen bijvoorbeeld. Zegt de ene helft van een eeneiige tweeling die voor haar gevoel te lang in de schaduw van haar gewiekste zusje heeft gestaan.
Bij de stelling van Pitagoras zal er niemand zijn die door voortschrijdend inzicht tot de conclusie komt dat het anders moet.
Bij het (op)voeden van welk kind dan ook kom je soms door voortschrijdend inzicht wel tot de conclusie dat je het roer om moet gooien en dingen anders aan moet pakken.
Onze dochter moest volgens het cb echt minder maar grotere voedingen per dag. Wij dat braaf proberen maar dat werd een grote jank en spuugpartij. Terug naar kleinere voedingen en later naar de kinderarts en daar ons gelijk gekregen. Misschien is jouw tweeling ook anders dan de meeste tweelingen en bloeien ze op als ze niet meer in elkaars schaduw staan.

Mijntje
04-12-2020 om 09:12
op school versus thuis
Dat je kind thuis braaf z'n jasje ophangt en haar speelgoed opruimt zegt niets hoe het in de klas functioneert. Wie weet is ze op school totaal onhandelbaar. Maar het leren functioneren aan school kan het beste op school. Thuis houden is om het kind rust te geven zodat het de meer prikkels op school aan kan.
En ivm corona niet met de juf spreken: bellen kan ook.

Mijntje
04-12-2020 om 09:12
wetenschappelijk
Ik denk dat het voor zowel jullie als voor de school het beter is niet naar wetenschappelijk onderzoek te kijken maar naar de kinderen zelf.
Het nadeel van beiden in 1 klas is dat ze constant met elkaar worden vergeleken. Ik zou ze zo snel mogelijk in een andere klas (of school) plaatsen.
Zij deden een best goed voorstel naar de ochtenden en jullie begonnen meteen te steigeren over 1 dag. Dan lijkt het me voor de school ook lastig om met jullie te overleggen. Ik zou dit wat diplomatieker aanpakken (zie Mirjam L.)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.