Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kind in eindexamenjaar, nu al stress

mirreke

mirreke

27-08-2013 om 10:08

Jutta, hier ook zo'n zoon

en veel herkenning. Wat ik weet is dat motivatie altijd maar kort duurt. Het blijven vasthouden is lastig, zodat er vaak toch weer stress en ruzie komt. Het laatste kwartaal van het vorig jaar hebben we huiswerkbegeleiding gedaan. Dat scheelde al een stuk. Zou dat wat helpen?

Tijgeroog

Tijgeroog

27-08-2013 om 13:08

Merel

Heel herkenbaar. :-)

Jutta

Fijn dat jullie in gesprek zijn! Heel herkenbaar dat het bij je eigen kind veel lastiger is te helpen dan bij anderen )
Ben er een paar dagen niet geweest en zag nog een vraag. Ik bedoelde mijn advies van op zijn bek laten gaan, niet als streng overigens. Ook niet met zelf de consequenties (als niet mee op wintersport) verzinnen. Maar liefdevol bijstaan bij de logische consequenties. Dus zakken, is het jaar over moeten doen. Het hem zelf laten ondervinden.

Maar liever nog het voor zijn door samen de consequenties op een rij te zetten. En helpen bij het afwegen ervan. Maar dan ook zelf de keuze laten maken. Ik heb het zelf aan den lijve ondervonden. En in het klein meegemaakt met mijn eigen (jongere) kinderen. Het werkt wel tot nu toe. Vooral het in gesprek zijn, zoals jij nu ook met je zoon bent. Het er samen voorstaan, met hem als leidend voorwerp )

Femke_

Femke_

29-08-2013 om 22:08

Op tv deze week

Ik zag afgelopen maandag of dinsdag bij Humberto Tan een jongen zitten die een online ondersteuning heeft ontwikkeld bij het studeren. Ik weet niet meer hoe het heet maar dat kun je ongetwijfeld terugvinden. Het schijnt met name te helpen om grote stukken tekst goed te kunnen studeren, maar ook voor het herhalen van rijtjes en dergelijke. Ik dacht dat het 35 euro moet kosten (per jaar. Hij claimt 60% betere studieresultaten: daarmee moet het eindexamen toch lukken :)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.