Ouders en School
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

mijk
20-03-2020 om 10:03
Hoe gaat het met jullie eindexamenleerlingen?
School heeft hier vooral huiswerk online geknalt en docenten zijn bereikbaar voor vragen. Maandag over een week heeft zoon een SE week en er lukt echt niks. Hartstikke verdrietig kan niet concentreren en faalangstig dus hij wil het gewoon niet meer doen. Hij zou in Wageningen gaan studeren in september.
Ik heb er nog een rondlopen met zware faalangst waarvoor we net schooltijdverkorting geregeld hebben. Lukt natuurlijk ook allemaal moeizaam.
Ik geloof dat we gewoon maar inzetten op mental health en zien waar het schip strand. Maar wat heb ik er verdriet van...
Mijk

Tamar
23-04-2020 om 10:04
Dankjewel
allemaal! Ik weet van gekkigheid niet wat ik moet doen, had dit niet verwacht na al het gedoe en gevecht!

Biebel
23-04-2020 om 11:04
Mijn halve eindexamenkandidaat
Kind zit door ziekte vorig jaar voor de helft in vwo 5, andere helft vwo 6. Schoolexamens zijn twee keer verschoven, maar nu uiteindelijk erg ruim gepland. Met extra tijd voor herkansen en inhalen. Punten komen wel In magister te staan, maar 4 juni maken de mentoren een officieel bel rondje. Alleen niet naar ons, want kind doet volgend jaar nog een aantal examens. En aan ons ouders is gevraagd ze deze meivakantie ook echt even rust te gunnen, ook al zijn er nog wat SE’s na de vakantie.
Overigens, als iemand het in zijn hoofd haalt om te zeggen dat dit een minderwaardig diploma is - die krijgt of een arrogante snuif ‘ik neem aan dat jezelf geen diploma hebt, want dan zou je dit soort domme dingen niet zeggen’ of een complete verhandeling. Waarin ik uitleg dat een examen de x (4, 5, 6 jaar) van de opleiding niet opheffen. Dat docenten, school en inspectie de afgelopen jaren echt wel kritisch gekeken hebben naar resultaten. En dat ik stiekem hoop dat dit deel van de Nederlandse traditie gaat vervallen omdat het voor veel scholieren zo’n enorme bak stress en ellende oplevert en nu blijkt dat het prima anders kan. Nederland is een van de weinige landen waar de examens zo georganiseerd zijn en misschien moeten we deze crisis eens gebruiken om naar dat stelsel te kijken.
En dan sluit ik nog mopperend af dat kind weliswaar geluk heeft dat ze geen begrijpend lezen examen heeft - maar nog nooit zoveel wijsheid heeft geleerd over kritisch lezen en luisteren als in deze periode. Welke eindexamenkandidaat keek vroeger naar persconferenties van de minister president? Wie van de voorheen17 en 18 jarigen moest al nadenken over zijn/haar rol in ziekte bestrijding?
Precies. Scholieren die nu geslaagd zijn; van harte gefeliciteerd. Jullie hebben in het raarste jaar, in een crisis waarop niemand was voorbereid, laten zien dat je je diploma waard bent. Het is balen dat je niet kunt feesten - maar laat niemand je blijdschap van je afnemen!
Zo. Ik ga weer van mijn preekstoel af;)

Pluk
Gefeliciteerd!
Ennuh, bij veel scholen zijn de se's moeilijker dan het CE, dus ik zou zeggen dat degenen die nu slagen, het sowieso dik verdiend hebben. Voor mijn kind is het juist jammer dat al die leesteksten niet door gaan. Maar ja het is zoals het is.

Tamar
de SE's zijn moeilijker, want heel divers. Opdracht zus, mondeling zo, en elke keer maar weer jezelf oppeppen.
Ik denk dat het CSE stamt uit de tijd dat scholen maar wat aanklooiden met het SE. Nu zijn de eisen zo strak, dat het het CSE in mijn ogen overbodig is.

Laetitia
Thamar
Gefeliciteerd! 🎊🎉🇳🇱Wat fijn voor je kind. Ik zou zeggen: geniet er samen van.

Laetitia
Biebel
Wat jammer dat jouw halve examenkandidaat niet mee genomen wordt in het belrondje.
Zoon werd vorig jaar op de grote dag van de uitslag wel gebeld door zijn mentor. Weliswaar niet met de geslaagden want hij kon natuurlijk met een half programma niet geslaagd zijn. Maar wel met de mededeling dat hij voor zijn vakken van toen geslaagd was. Hij werd ook uitgenodigd voor de diplomauitreiking en kreeg net als de anderen een toespraakje. En letterlijk een half diploma met een cijferlijst. Maakte het ook voor hem feestelijk dat hij zijn eerste deel goed had afgesloten.

pind@
23-04-2020 om 12:04
Hoe vond hij het 40-er?
Ben heel benieuwd naar de reactie.
Alle docenten hadden samen een heel leuk filmpje gemaakt voor de leerlingen. En 's middag via Kahoot een leuke quiz met vragen over de school.
Zo hadden de leerlingen toch nog een beetje een LSD gevoel.

40er
23-04-2020 om 13:04
@Tamar, gefeliciteerd!! Fijn dat jullie het al weten.
@Biebel, mooi geschreven en zo waar!
@pinda. Buiten hingen de eerste slingers al... En wat denk je dan? Oh nee hè, mijn ouders weer 🙄. Maar hij vond het wel heel leuk hoor, hij was lichtelijk geëmotioneerd.

40er
24-04-2020 om 18:04
Druppels
Hier druppelen inmiddels wat cijfers binnen en tot nu toe zijn ze goed. Rond 6 mei moeten de cijfers er allemaal zijn en weten we of hij geslaagd is of nog moet herkansen. Dit kan voor 2 vakken.
Als het ivm corona kan hebben we eind juni diploma uitreiking

mijk
24-04-2020 om 19:04
hier gaat magister dicht
tot alles is afgerond en wordt hij de 15e gebeld. toch wel leuk dat er iets van alle rituelen overeind blijft. Grote zorg is dus nog steeds zijn stresshoestje.Volgende week maar eens met de huisarts overleggen wat we er aan kunnen doen want we hebben van school nog niet gehoord wat het alternatief is als hij niet naar school kan komen.
mijk

Wadje
30-04-2020 om 15:04
Yes, dochter is geslaagd voor de Havo, dus we zijn heel blij
Het is niet zo'n ontlading als vorig jaar bij oudste, maar de blijdschap is niet minder. Jongste wil trouwens tot 4 juni wachten met de vlag.

IngridT
Hier
Moet dochter nog 5 toetsen na de meivakantie. Tot nu toe werk ze aardig de indruk te vinden dat het deze week ook echt vakantie is. Ik krijg het er wel een beetje benauwd van ( ze staat nogal wat 5-komma-nog-wat’s ...dus het kan nog alle kanten op), maar ik heb besloten het los te laten. Eerdere pogingen van mijn kant om haar een beetje aan t werken te krijgen leidden alleen maar tot een vervelende sfeer thuis , en daar heeft niemand zin in nu we zo op elkaars lip zitten. Ze weet dat we er voor haar zijn, en haar op alle mogelijke manieren willen helpen als ze dat wil.
Enfin, ik kook gezond, probeer haar af en toe los te rukken van een beeldscherm voor een wandelingetje in de buitenlucht en zet elke dag een bak fruit voor haar neus. Ik vind t lastig om aan te zien, maar er zijn nog zoveel herkansingen en reparatie opties...... het komt vast goed. Duimduim.
Ingrid

IngridT
En mijk...
...hier druppelen de cijfers gewoon 1 voor 1 binnen ontdekten we gisteren. Vind ik wel heel erg on-ceremonieel hoor, dat je dus cijfertje voor cijfertje zelf op magister kijkend ontdekt of je geslaagd bent..of nog niet....

Pluk
30-04-2020 om 21:04
Gefeliciteerd!
Hier de laatste toets na de vakantie. Dat is hier volgende week. En nee, ook hier wordt nog niet geleerd.

Dendy Pearson
Vlag uit
Nav dit draadje dochter gezegd dat ze in Magister moest kijken. En hoppa, alle cijfers binnen. Allemaal voldoendes op haar eindlijst, dus geslaagd!!!

Dendy Pearson
En voor de anderen
Gefeliciteerd voor wie al weet dat hij of zij geslaagd is!!! Het is dik verdiend.

Laetitia
30-04-2020 om 23:04
Wow
Wat een mooie berichten, al die geslaagden!!! Gefeliciteerd allemaal 🎉🎊🇳🇱🇳🇱🇳🇱 Hoop dat het toch een beetje gevierd kan worden. In kleine kring maar uiteindelijk ook in groter verband. Dat maakt zo’n moment in mijn ogen toch wel heel erg feestelijk.
Voor degenen die nog se’s moeten doen: succes. Hier nog steeds 3 vakken te gaan voor zoon. En helaas maar 1 herkansingsmogelijkheid. School heeft het op de een of andere manier niet aangedurfd om af te wijken van de gewone regels van schoolexamens. Jammer maar met een beetje geluk is hij geslaagd na de eerste ronde.
Zoals al eerder gemeld is Magister dicht. Er is al een dag genoemd waarop alle mentoren de examenkandidaten bellen om hun resultaten te vertellen. Nog een week of 3 spannend dus. Binnendruppelende cijfers en dan op een gegeven moment zelf bedenken dat je geslaagd of gezakt bent, vind ik net als Ingrid wel wel erg on-ceremonieel. En ook wel iets jammerlijks hebben. Maar goed, dat is erg subjectief natuurlijk.
De diplomauitreiking reguliere stijlis trouwens afgezegd. Er wordt naar een alternatieve manier gezocht. Nog niet is gecommuniceerd op welke manier.

pind@
04-05-2020 om 11:05
De laatste SE's beginnen woensdag hier
Alle geslaagden van harte gefeliciteerd!
Volgens mij worden de cijfers hier wel vermeld op de portal maar ben je pas officieel geslaagd als de mentor belt op 4 juni.
Jongste hoeft zich overigens weinig zorgen te maken. En dat gun ik haar enorm. Haar middelbare school carriere is niet van een leien dakje gegaan helaas. Dat ze straks haar MAVO diploma in handen heeft en vanuit daar verder kan, dat is haar van harte gegund.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.